Results 1 to 17 of 17
    Tastoman

Default Agenter vs. egen speider - Få ut finger'n VIF!!

DEt har blitt tatt opp før - og det kommer trolig til å bli diskutert igjen:

Hvorfor i all verden tar Vålerenga Fotball imot diverse prøvespillere på anbefaling fra fotballagenter (og bruker tid, ressursser og energi på å vurdere disse) i stedet for å gjennomføre en ansettelse av en - eller flere - speidere som kun skal jobbe for å skaffe Vålerenga oversikt over og tilgang på nye talenter/spillere

Martin var inne på problematikken nylig når han snakka om at testing av prøvespillere også var en "tillits-test" ifht. spilleragentene... (Unøyalktig sitert, men hovedinnholdet var dette).

Vel - om det har noe å si hva supportere mener:
    REKK OPP HÅNDA/SKRIV NOE HER ALLE VÅL'ENGA-SUPPORTERE SOM STOLER MER PÅ EN FOTBALL-AGENT ENN EN (evt.) VIF-ANSATT SPEIDER!...

Anyone?
    I don't think so.

Grunnene er jo greie:
    - En spilleragent har lojalitet til seg sjøl og til spilleren. Han tjener MER, jo flere spillere han får solgt.
    - En spilleragent vil være opptatt av å melke mest mulig ut av betalende klubb til seg sjøl og sine spillere.
    - En spilleragent vil selge til hvem som helst og han har selvfølgelig null klubbfølelese eller lojalitet retta mot klubbene han jobber inn mot.
    - En spilleragent har ingen tanker om hva som er bra for en klubb på langt sikt. (Tvert imot kan han ofte komme med forslag om dyre løsninger/spillere på kort sikt)

En VIF-ansatt speider derimot:
    - vil ønske om å gjøre kun Vålerenga bedre
    - vil ikke ha noe ønske om å melke Vålerenga for penger.
    - vil kunne være med på å jobbe med spillere for å gjøre Vålerenga bedre på både kort og lang sikt.

Mens en spilleragent ligner en bruktbilselger som selger hva som helst, så lenge han får penger for det, så vil en VIF-ansatt speider ikke skaffe oss hva som helst bare han kan tjene penger. Å handle på anbefaling fra en speider - VÅR speider - vil være som å kjøpe en bruktbil fra et familiemedlem som du skal forholde deg til i lang tid framover... du forventer ikke noe bøff fra en slik en...

Jeg er stadig mildt sjokka over at Vålerenga ikke har fått ut fingern og ansatt MINST en egen speider.

Det første neste styreformann (eller gjerne Martin sjøl , eller Direktør Pål) burde gjøre, er å skaffe oss en speider... Jeg tror vi kan unngå mange unødige prøvespillere, få på plass forsterkninger TIDLIGERE, og sannsynligvis også skaffe oss en del talent som vi vil komme til å selge videre med god fortjeneste også.

Seff skal vi fortsatt ha fokus på å rekruttere flest fra Oslo + området rundt, men 'ja takk begge deler' Oslo-gutter og speider-anbefalte gutter utenfra!.
    Og ja takk til færre og færre agenter på på Vallhall!!

Nesten avhengig

Jeg er enig med deg i at vi trenger en speider. Svaret på hvorfor vi heller lar agenter komme med spillere på lån, enn å ansette en speider er ganske greit at det er vanskelig å finne midler til en ny speiderstilling samtidig som det har blitt skjært ganske inn til beinet på andre administrative stillinger.

Uansett er jeg også av den oppfatning at en speider vil betale seg sjøl og vel så det, på sikt.
    Husk tippekonkurransen!

Facebookverifisert
    Tidstjuvradd
    j_robber's Avatar

Jeg håper også vi lager plass til en fast speider i budsjettet fremover. Martin har vel også i det minste hvert inne på temaet..
    Nå blir det litt gjetting fra min side, men jeg tipper hovedgrunnen til at vi og lag i TL generelt ikke ansetter speidere er så simpelt som at det aldri har vært noen kultur for det her til lands. Rosenborg har vel en avtale med Torbjørnsen nå husker jeg rett, men ellers har det vel bare vært enkeltoppdrag speidere har gjort for Norske klubber.
    Men nå har jo Martin vist seg å ikke akkurat være redd til å prøve nye ting så jeg lever i håpet

Enig.

Dropp praksisen med agenter - det er fordyrende og tullete å bruke resursser på å klare opp i andres manglende innsikt.
    En speider jobber (forhåpentligvis) etter faste roller og rammer, ut ifra et gitt system.
    Det MÅ jo være bedre hvis perspektivet man måler etter overgår en time eller to...

EngaTifo
    Vaktmester

Tastopat
    EspenH's Avatar

Martin Andresen prata om speiding i dybdeintervjuet. Han mener vi (Norge) ligger på førskolenivå når det gjelder speiding, og at det er en speider på hele tippeligaen.

Men nå starter vi akademi i Afrika, og jobber visstnok med ett speidernettverk, så noe skjer.

Det er vel til syvende og sist ett snakk om penger.

Facebookverifisert
    Nesten avhengig
    ziggy75's Avatar

Quote Originally Posted by EspenH View Post
    Martin Andresen prata om speiding i dybdeintervjuet. Han mener vi (Norge) ligger på førskolenivå når det gjelder speiding, og at det er en speider på hele tippeligaen.

Men nå starter vi akademi i Afrika, og jobber visstnok med ett speidernettverk, så noe skjer.

Det er vel til syvende og sist ett snakk om penger.
    har vi akademi i afrika?

EngaTifo
    Vaktmester

Tastopat
    EspenH's Avatar

Quote Originally Posted by ziggy75 View Post
    har vi akademi i afrika?
    Les "vil åpne". Men det er vel egentlig gammelt nytt, og har egen tråd:

http://forum.klanen.no/showthread.ph...ademi-i-Afrika

Facebookverifisert
    Nesten avhengig
    ziggy75's Avatar

åja, men vi har jo ikke eget akademi, men en slags avtale med han Thorstensen. Thorstensen har kontakter med et akademi i Senegal trur jeg, og det er jo han som henta mame og Pape Diouf til Molde. Samt Thioune! Mener det var det som var greia!

Default Støvsuger ja

Så lenge klubben ikke ligger stabilt på økonomisk overskudd, synes jeg det er viktigere med utvikling av spillere inn i egen profil enn ansettelse av speider(e). Hyppig ansettelse av speider kan også fort lede til større utgifter og risiko enn valuta.

Det er klart, skal det noen gang bli noe av, så bør man sette i gang snart. Når man snakker stramt budsjett og speiding nedover i systemene, kommer man ikke utenom at dette må bli en lenger prossess. Merker endel spørsmål reiser seg rundt utbytte av oversikten som forventes av en speider. For eksempel hvor mange ligaer (og divisjoner) en speider kan dekke tilstrekkelig? Hvor mange potensielle spillere skal prøves ut før hver sesong for de aktuelle posisjonene osv? Tror ikke det er noe mindre ressurskrevende enn agent alternativet -tvert om, men at det kan gi bedre avkastning seinere kan det nok.

Sommeren 2010 hadde vi Ujah, Ogude og Nosa samtidig på prøvespill etter tips fra Aneke. Samme mann som nå har tipset oss om Suleiman. Norges eneste heltidsansatte speider har vel ikke klart å hente en eneste spiller på nivå med disse tre.

Klart det er en fordel å ha folk som kun jobber med kartlegging av spillere, men det er minst like viktig å ha et nettverk av mennesker som har peiling og som kan tipse oss om spillere.

Så får det stå sin prøve om disse menneskene har "feil" motiver og ønsker å tjene penger selv også.

Tastoman

Quote Originally Posted by Lego View Post
    Sommeren 2010 hadde vi Ujah, Ogude og Nosa samtidig på prøvespill etter tips fra Aneke. Samme mann som nå har tipset oss om Suleiman. Norges eneste heltidsansatte speider har vel ikke klart å hente en eneste spiller på nivå med disse tre.

Klart det er en fordel å ha folk som kun jobber med kartlegging av spillere, men det er minst like viktig å ha et nettverk av mennesker som har peiling og som kan tipse oss om spillere.

Så får det stå sin prøve om disse menneskene har "feil" motiver og ønsker å tjene penger selv også.
    Og hvem er den heltidsansatte speideren du sikter til? RBK sin, formoder jeg?
    Om du skal måle verdien av å ha en speider/flere speidere, kan det være lurt å se litt videre enn å måle 3-4 enkeltspillere opp mot det EN speider har klart. Dog, etter min mening har RBK sin speider klart å skaffe RBK opptil flere gode (Afrikanske) spillere som har bidratt til flere mesterskap på Lerkendal...

En annen måte å måle verdien av speider-jobben på, er å se på flere klubber - da nødvendigvis i utlandet - som har en eller flere speidere i arbeid. Mange av disse skal ha klare fordeler av dette arbeidet. Realtivt lille Udinese i Italia med sine 20 (!) speidere regnes vel som et kron-eksempel. Men at (omtrent?) alle klubber i Premier League og en drøss med andre europeiske klubber tar dette arbeidet på alvor, burde mane til ettertanke.

(og jeg ønsker ikke bare på at vi skal ha en som ser etter talenter i Afrika, men også at det skal være et mer systematisk speider-arbeid etter talenter i Oslo og Norge)

Agenter liker jeg bare ikke - de har ikke bare "feil motiver". Flere av dem har null skrupler med å selge tilnærma vrakgods.
    I valget mellom å ha en som er lojal mot Vålerenga mht. å jobbe for å skaffe oss nye spillere VS. en som ikke er lojal mot Vålerenga, men mot seg sjøl - så foretrekker jeg han som er lojal mot klubben min... Forstå det den som kan...

Jeg ser mer og bedre speiding som et av skrittene vi bare må ta om vi skal fortsette å vokse som klubb.
    Akademi i Afrika er bra, men speiding andre steder vil gjøre at enda flere mulige talenter kan fanges opp. 'Ja takk, begge deler!'

Hadde en god speider blitt henta til klubben, f.eks Tor-Kristian Karlsen er jeg sikker på at speiderstillingen hadde skapt penger og ikke gått i minus. Ett godt kjøp annenhvert/hvert tredje år og færre bomkjøp ville tjent inn en slik stilling fort. Men da må selvfølgelig speideren være kvalitet, og kjenne klubben og norsk fotball. Holder ikke å bare ha god oversikt i sør-amerika/afrika, man må finne spillere som passer i tippeligaen.

Vaktmester

Tastoman

Quote Originally Posted by Deliverium View Post
    Hadde en god speider blitt henta til klubben, f.eks Tor-Kristian Karlsen er jeg sikker på at speiderstillingen hadde skapt penger og ikke gått i minus.
    Alle nevner Karlsen som Norges beste speider, men hva har han gjort i det siste? Hva er det som gjør at han er Norges beste speider? Fordi han var FFK-sjef i noen timer? Fordi han blogger og tvitrer om hva klubbene skulle ha gjort?

Midlertidig utestengt Tastoman

Quote Originally Posted by FrankO View Post
    Alle nevner Karlsen som Norges beste speider, men hva har han gjort i det siste? Hva er det som gjør at han er Norges beste speider? Fordi han var FFK-sjef i noen timer? Fordi han blogger og tvitrer om hva klubbene skulle ha gjort?
    Han er vel fortsatt speider for Zenit.

Og for å svare på trådens tema, en GOD speider hadde gjort seg.

Midlertidig utestengt Tastoman

Da ble Tor-Kristian Karlsen ny sportsdirektør i Monaco http://www.tv2.no/sport/fotball/tork...o-3730912.html

Hadde håpet å få han til VIF som enten speider eller sportsdirektør, men da var det kjørt. Håper man har noen andre bra navn på blokka, i begge stillinger.

Sogndal ansetter talentspeider.

Noen som vet om vi har de fem årsverkene det refereres til i artikkelen? (støtte for inntil fem årsverk innen "utvikling", f.eks trenerkoordinator, spillerutvikler, speider)

Quote Originally Posted by FrankO View Post
    Speida for Bayer Leverkusen, Hannover og Zenit blant annet. Tidens yngste speidersjef i Leverkusen, hvor han blant annet henta Lucio. Nå røyk jo dessverre han til Monaco.

Om Enga skal få speider er det selvfølgelig viktig å også speide i Norge, både blant veldig unge spillere men også ned i divisjonene så man kan hente spillere i alderen 18-23 fra lavere divisjoner om de har potensiale. Det er jo noe som er blitt gjort med suksess de siste åra, istedenfor å kjøpe overprisa fra andre tippeligaklubber.

Det som skilte TKK fra mange andre "speidere" i Norge er at han har et enormt nettverk, har vært i gamet lenge og er relativt edruelig. I tillegg har han god oversikt i Sør-Amerika og ser ikke bare mot Afrika, som endel norske klubber har hatt tendenser til. Ikke det at det ikke er mye bra i Afrika, men det finnes også veldig mange andre steder norske klubber kan hente spillere. Tror både Sør-Amerika og Øst-Europa er steder det er mye billig kvalitet.