Originally Posted by
dritt80
Ja da var det oss to igjen da..
MA (no pun intended) - nå må du kutte ut.
Det er ikke sånn at det kan forventes 100% uttelling i norsk fotball.
Glem den marginal-tankegangen din og se tegninga!
Drit i å ta vare på hver jævla sjanse du får, med sikring og overlapp fra midt og bakrom, lange spurtende løp på kant og sikre innlegg .... det funker bare ikke.
Å spille besittende blir å se noen sjanser komme seg inn på egen halvdel, sånn er det.
MEN!! - vi speller ihvertfall ikke på 4 menneskers pasningsføtter, og håper de kan legge inn fra egen kårner.
Derimot har bekkene begynt å ta form og sette preg på spillet. Det er sinnsykt, med tanke på at vi hadde en kant-debatt tidligere i år (eller ifjor) om nettopp den karen som har gjort den største snuoperasjonen. Dawda!
Fra usynlig kant til (og ja, noen ganger på feil grunnlag desverre, ved balltap) - bedre og synligere bekk. Veldig bra!
Som jeg påpekte da, han har nok fått beskejd om å tenke mer defensift, og jeg synes det ser bra ut!
Jeg sier da IKKE at det"ser sikkert ut" , "er GARANTERT en hit" , "han spiller til 36 eller lenger) eller andre tåpelige utsagn, men at om han ikke er fast bekk/roteringsspiller, så er han ikke ute av varmen før om tre-fire år med den progresjonen han har nå. Sjumilssteg hver eneste kamp!
Les den forrige..
Joa - sant nok.
Faller tilbake, det skal du ha. Men ikke helt tilbake til gamle synder.
Vi ser:
-Pusic bli litt heit i topplokket igjen, bytta ut fordi han ikke har råd til å få et 40-talls kort gjennom året regner jeg med.
-Singh mister fokuset i andre, kanskje én omgang hver på han og Næss?
-Dawda, Simon, Lars, Fellah! - mye feilpasninger jeg helst ikke skulle sett..
-Blir løpende etter med én gang ffk setter press på oss med énmotén og isolering.
Gamle synder? Joa, på den måten at vi ikke spiller som i første fordi andre har begynt å tenke på hva de skal gjøre etter pausen.. seff! Men, det er også den eneste likheten!Fordi vi hadde et selvsikkert forsvar som sto imot for mange bra oppspill. Singh ble som sagt litt ute av fokus.
Litt sikrere spill frahøyre kant, defensiv midt og sikrere pasninger opp mot midt, så er jeg ganske fornøyd med forsvarsspillet for i år merklig nok..
Likte dårlig det jeg så ifjor, og året er bare en tynn modifikasjon av det, men de spiller noe tryggere. Ikke at de er tryggere, men posisjoneringa er bedre, mindre "iddiot-løp", ok, jeg så én latterlig rævva takling, hvor (tror det var) Singh blei liggende oppe ved midtstreken og ffk fikk en farlig bra sjanse.
Det kunne ha blit 12-0 også.. men ja, det vbar ikke fett å se dem ta innpå såppass. Men vi skal være glad for at vi har så flaks at vi har noen taklingssterke og gjenvinnende angrepsspillere, og at vi har så flaks at kjøpa funker og at én av dem var den mest ettersøkte midtstopperen i landet på den tida.
Det er faktisk flaks.. for det du snakker om er det mulig å påvirke fremover. Vi kan lett spille kynisk når seigheta legger seg i ankla, vi kan spille langpasninger fra en trygg 5-r bak midtstrek, vi kan spille tett opp og destruktivt ned - osv osv...
Men- flaksen ligger i at vi har faktisk matrialet til å spille som vi vil - besittende kort oppover til mange nok er inne ved boks til at det ikke kan beregnes hvem som er målet for oppspillet, gjennom på midt, opplegg for skudd, lange forsøk med retur til Pedersen, dødballer og fintespill fra side til side foran boks.
Bookmarks