View RSS Feed

1/2VorseN

Spilleanalyse TIL - VIF

Rate this Entry
Ja da er vi endelig ferdig med analysen våres og for første gang har vi sittet to oppe og analysert kampen samtidig. For min egen del må jeg si at det gikk overraskende positivt og jeg mener at vi har tatt analysen til ett nytt nivå, så takk til McCabre som har tatt seg tid til dette!

Her er en link som forklarer litt hvordan analysen fungere og hvor jeg har tatt utgangspunke for analysen.

Vi har valgt og publisere hele analysen i dag for de av dere som har lyst og ta en titt, her ser dere hva vi gir poeng for og hva slags innvolveringer de forskjellige spillerne har fått tildelt. Vi har også lagt til en liste der vi skriver hvilke hendelser vi har tatt med og når det skjedde.

Click image for larger version. 

Name:	TIL - VIF.jpg 
Views:	160 
Size:	320.0 KB 
ID:	621

En enklere tabell for de av dere som ikke årker eller er interesert i å sette seg inn i systemet.

[table="width: 500, class: grid"]

--- Rating Def Off Tab Min
Hirschfeld 0,067 3 4 1 90
Dawda 0,044 6 6 8 90
Larsen 0,022 0 4 2 90
Nordvik 0,022 1 5 4 90
Thomassen 0,067 3 0 0 45
Ogude -0,026 1 2 5 77
Singh 0,067 5 4 3 90
Berre 0,044 5 1 2 90
Pusic 0,033 4 1 2 90
Nielsen 0,011 2 1 2 90
Pedersen 0,024 2 2 2 85
VPG 0,022 1 1 1 45
Bojan 0,154 2 0 0 13
Fellah 0,400 2 0 0 5
Vif sum 0,036 37 31 32 990

Som vi kan se også fra denne tabellen så var det utrolig mye tabber på lørdagens kamp mot TIL. og den lagdelen som utmerker seg spesielt negativ på dette området er forsvaret pluss Ogude som stod for over 20 av tabbene denne kampen, dette er håreisende tall og hvis man også tar med mangel på offensive bidrag, da med unntak av Dawda og Thomassen så er det ikke tvil om at det var her vi var dårligst.

Ogude
Hvis vi ser på ratingen han har klart å fått i denne kampen så kan man se hvor hårreisende resultat han har fått i dag, vil si at det var på grensen til katastrofe med en negativ rating på 0,026. Han hadde få positive involveringer og ball ble spilt mye rundt Ogude, TIL var ikke interessert i å angripe rommet foran stopper noe som resulterte i at Ogude noterte seg for få defensive poeng og ble ofte liggende i ingenmanns land hvor han stort sett ikke gjorde noe. Utrolig skuffende prestasjon av Ogude i denne kampen og han mister også ball i middels farlig posisjon 2 ganger noe som ikke ligner han overhode. Til slutt vil jeg bare si at jeg tviler på at vi får se en så svak kamp til av Ogude i år, for han er mye bedre enn dette.

Dawda
Dawda har fått massiv kritikk fra oss supportere siden han ble flyttet ned på back i starten av denne sesongen, og noe av grunnen til dette ser vi klart også gjennom deler av ratingen med hele 8 tabbepoeng er han den spilleren på laget som hadde flest negative involveringer. Mange av disse er posisjoneringsfeil der han stormer opp i situasjoner der han skal falle av, og store konsentrasjonssvikt der han bommer på de simpleste tversoverpasningene som fører til farlige brudd. Andre målet må han ta totalt på sin egen kappe. Ellers så må man også få nevne at alt er ikke helsvart når det gjelder Dawda, for dawda har også flest offensive involveringer og flest defensive. Så for Dawda tror jeg det handler om å jobbe litt med konsentrasjon og posisjoneringen så tror jeg vi kan ha en god back her.

Larsen og Nordvik
Begge har vel hatt bedre dager på jobb en i denne kampen, mens vi synes Larsen har vært solid tross at han er helt ny på dette nivået og vi fårstår at det tas enkle valg fra hans side, for på det defensive så er han solid etter min mening. Når det gjelder Nordvik så får han en helt grei rating i denne kampen men det er klart at vi hadde forventet mer fra Nordvik, både denne kampen og generelt gjennom sesongen. Det blir en del feil på observasjon der Nordvik blir for opptatt av ball istedenfor å følge med på spissen. Vi synes heller ikke at han virker så veldig positiv og at han skjefter mye på lagspillere også når det er han selv som har gjort opplagte feil. Vi forventer mer av Nordvik hvis han skal forsette å få tillitt, for fortsetter denne trenden så tviler jeg på at han blir å finne i første elleveren særlig lenge. Ellers jeg påpeke en annet angående midtstopper parret og det er den totale fraværelsen i det oppbyggende spillet, vi ser få crossere og oppspill noe som Muri og Strandberg var veldig flinke på i 2011 og 2010. Jeg hadde ikke regnet med at jeg skulle glede meg såpass til vi får tilbake Muri som jeg gjør nå, håper spillet løsner litt mer når vi får han tilbake.

Kantspillerne
Får til lite på egenhånd i dag, Nielsen presterer sin svakeste kamp i år, mens Berre stort sett får til noe når Dawda kommer høyere i banen. Noe av dette vil jeg sette på at vi rett å slett er litt for treige i det oppbyggende spillet, vendingene går for sakte og det blir for forutsigbart, det er lite en ving kan gjøre aleine mot dobbelt sikring som TIL hadde i store deler av kampen.

Singh
Singh er faktisk våres beste spiller i denne kampen, han hadde mye positivt og bidra speiselt i kombinasjonspillet og de gangene han involverte seg ble det straks mye farliger, han jobbet også tidvis godt i det offensive presset. TIL gjorde en god jobb i og stenge mellomrommet å gjorde arbeidsoppgavene vanskelig for Singh, Pusic og VPG. Unansett Singh er en av få som får godkjent denne kampen av de som startet.

Pedersen
Pedersen ble liggende alt for mye alene i denne kampen og med to stoppere som Kopinenen og Björk som ble liggende titt så var det vanskelig for han, alikevel så synes vi han jobber oppofrende i dag men vi registerer at han kanskje er en liten stykke fra toppformen for mye av motak satt ikke som det skulle i denne kampen.

Innbyttere
Fellah og Bojan kom inn etter henholdsvis 85 og 75min og begge hadde vel positive innhopp og spesilt Fellah med sitt kanonskudd kan vel sis at er på vei mot formen og var ett frisk pust når han kom inn, begge skårer hvertfall høye score på ratingen.

Jeg vil til slutt si at dette er en kamp jeg synes vi skal glemme, det er få positive ting man kan ta med og vi er nødt til å se ett lag som jobber mer for hverandre, vi er nødt til å se ett høyere pasningstempo flere vendinger flere løp i lengderetninge. Men vi har tross alt hatt en god poengfangst i år og vi har sett glimt av småspill gjennom deler av kamper og når vi også kan se at vi har gjort unna bortekamper mot Strømsgodset, Lillestrøm, Brann og TIL så ligger vi ikke så dårlig ann. Får vi en positiv sving på det nå så kan vi fort kjempe om edelt medalj og kanskje til og med gull.

Til slutt vil jeg jeg bare si at tilbakemeldinger er alltid hyggelig, og man kan også komme med forslag om forbedringer til analysen. Nå kan dere også se litt mer hvordan vi vurdere og hvilke situasjoner vi har valgt å ta med.

Updated 15.05.2012 at 17:07 by 1/2VorseN

Tags: None Add / Edit Tags
Categories
Uncategorized

Comments

Trackbacks

Total Trackbacks 0
Trackback URL: