Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Nye (og gamle) Fotballbøker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nye (og gamle) Fotballbøker

Sto mye i den gamle tråden om div. fotballbøker.

Venter jo på boka til Freddy, da. Men mens vi venter...

Sjøl har jeg nylig lest en ganske artig en av en Amerikansk sportsjournalist som drar til England og oppdager fotball- OG supporter-verden.

Av alle lag å heie på, lander han på Portsmouth (i 2006/7-sesongen). Bra lesing - bl.a. en sykt god beskrivelse av hvordan det føles - i en hjemmekamp mot ManU - å lede mot et mye bedre lag; alle tankene, følelsene og hvor ulidelig spennende det er ettersom tida sneeegler seg mot 90+ minutter. m.m.m.

Chuck Culpepper: 'Up Pompey'
    (Har sett denne utgaven i Norske bokhandler. Sjøl leste jeg det som trolig er den Amerikanske utgaven av boka som het 'Bloody Confused')

For å dra noen flere innlegg og anbefalinger til tråden i folkeopplysningens navn kan jeg jo sette opp min topp tre-liste av fotballbøker:

På Engelsk:
    1. Simon Kuper: 'Football Against The Enemy'.
    Om hatoppgjør og div berømte kamper. Litt variabel, men alt i alt enormt bra.

2. Nick Hornby: 'Fever Pitch'.
    Den bohemiske, halvstuderte og ganske mislykkede forfatteren hadde behov for å lage en forklaring/unnskyldning til alle damer som ikke hadde holdt ut med han pga. den altoppslukende fotballgalskapen hans. Regna med at bare noen høflige slektninger + noen få andre likesinnede idioter ville finne på å lese boka. Internsajonal bestselger og fortsatt et "standardverk" for mer normale mennesker som trenger å finne ut litt mer om fotballidioter sin rare psyke...

3 Eduardo Galeano: 'Fotball i Sol Og Skygge'.
    Masse korte og fascinerende historier om fotballpersonligheter - de fleste Latin-Amerikanske. Vanskelig å få tak i, men prøv Deichmanske eller Amazondåttcom.

Topp tre Norske:

1. Arild Rønsen: 'Inside GullEnga'.
    (Fra 2005. Beskrivelse unødvendig! )

2. Dagfinn Enerly: 'Så Fort Kan Livet Snu'
    Om Dagfinn Enerlys fotballiv og liv før og etter ulykken i siste seriekamp 2005. Er like mye en kjærlighets-historie og en hyllest til en fantastisk kone. Ideell gave til alle damer. Særlig de som tror at fotball-folk er endimensjonale idioter og at fotball alltid bare handler om å sparke en ball.

3. Freddy dos Santos: '(tittel ukjent - blir trolig nr. 1 på lista)
    Ikke kommet ut enda. Men den kommer til å fortelle mye bra om livet i verdens viktigste fotballklubb - slik en av verdens viktigste fotballspillere opplevde det.

Garrincha: The Triumph and Tradegedy of Brazils's Forgotten Footballing Hero er en klassiker. Tror jeg fikk tak i den på Tronsmo, eller så finnes den sikkert på amazon.

Ellers så skal Steve Claridges selvbiografi være bra lesning.

Alsak Sira Myhre har også redigert en anatologi med 11 kapitler fra forskjellige bøker, blant annet den om Garrincha og Simon Kupers bok som du nevner. Absolutt et godt alternativ dersom du ikke gidder å kjøpe alle.

Ellers finnes jo også VM-bøkene til Solstad og Michelet i pocketutgaver på blant annet Tronsmo.
    Sportsquizer og Vikingsupporter

Comment

"Den forsvunne diamant" (husker ikke forfatter nå) er helt ok. Ikke så bra skrevet, men det at halvparten av boka er negativt om Lyn, ManU og Chelsea er jo et gigantisk pluss. Mye grums i Europa...

Comment

Boka til Bjørnebye

Denne boka bare SKAL jeg lese!

http://www.dagsavisen.no/kultur/boker/article432664.ece

(Stig Inge Bjørnebyes sjølbiografi 'Løsrivelse' - evt. 'Løsrivelsen'. Den handler vel så mye om hva suksessen hans i fotball faktisk hadde av negative konsekvenser som "vanlig" fotballstoff... Slike bøker trengs, spør du meg.)

Forresten - Noen her som har lest den og har noe å melde??

Comment

san Paolo: Noen tips til steder man kan få tak i "Inside GullEnga"? Har lett i en del bokbutikker på nett, men finner ingenting. Var ett sted den stod beskrevet, men de hadde den ikke. Trykt i lite opplag kanskje?

Comment

Boka til Myggen kan også være verdt å lese for dere som ikke allerede har gjort det
            IKAROS

Comment

Originally posted by Cyrus View Post
              san Paolo: Noen tips til steder man kan få tak i "Inside GullEnga"? Har lett i en del bokbutikker på nett, men finner ingenting. Var ett sted den stod beskrevet, men de hadde den ikke. Trykt i lite opplag kanskje?
              Bare å søke...antikvariat.net hvis den kommer inn der. Plutselig dukker den opp!

Mikkel

Comment

Boka til den gamle United og (Villa) legenden Paul McGrath er en
                av de bedre fotballbiografiene. Anbefales sterkt.

Dorian Stefan
                *****KREPP ARMY*****
                DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
                Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Originally posted by miguel View Post
                  Bare å søke...antikvariat.net hvis den kommer inn der. Plutselig dukker den opp!

Mikkel
                  Er den blitt så sjelden altså. Muligheter til å kjøpe direkte fra forlag? Rønsen sitter sikkert på flere paller hjemme hos seg

Edit: Jeg fant, jeg fant!

Comment

Freddy-boka; http://www.gyldendal.no/new/default....=9788205393547
                    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Jeg fant ikke "Inside GullEnga" likevel Bestillte fra forlaget, for jeg fant den på siden dems, men neida, de hadde ikke flere. Rønsen, jeg vet du kjøpte alle selv!

Comment

Originally posted by Cyrus View Post
                        Jeg fant ikke "Inside GullEnga" likevel Bestillte fra forlaget, for jeg fant den på siden dems, men neida, de hadde ikke flere. Rønsen, jeg vet du kjøpte alle selv!
                        Kan dessverre ikke hjelpe deg særlig.
                        Men den fins nok på en del bibliotek - og skolebibliotek hvis du kjenner elever/ansatte på vg.skoler rundt om i byen. (Mener fx. å ha sett den i hyllene til Deichmann på Lambertseter - i brakkene over gata for senter-byggeplassen)
                        Så hvis målet er å få LEST boka, skulle du ha brukbare odds.
                        Men vil du kjøpe den, så har Miguel trolig et bra tips over her...

Ellers, så er det jo mulig å prøve Kjøp/salg-forumet

Comment

Originally posted by san Paolo View Post
                          Denne boka bare SKAL jeg lese!

http://www.dagsavisen.no/kultur/boker/article432664.ece

(Stig Inge Bjørnebyes sjølbiografi 'Løsrivelse' - evt. 'Løsrivelsen'. Den handler vel så mye om hva suksessen hans i fotball faktisk hadde av negative konsekvenser som "vanlig" fotballstoff... Slike bøker trengs, spør du meg.)

Forresten - Noen her som har lest den og har noe å melde??
                          Regner med du har fått lest den nå. Var den bra?
                          Sportsquizer og Vikingsupporter

Comment

Stig Inge Bjørnebye's bok: 'Løsrivelse'

Originally posted by HrSmith View Post
                            Regner med du har fått lest den nå. Var den bra?
                            Den var kort og veldig annerledes men tankevekkende - og etter min mening skitbra.
                            Da det storma som verst rundt han som Start-trener, var Bjørnebye trolig såpass deprimert at han vurderte å ta selvmord. Det siste kapitlet - om å 'komme hjem' - hinter ganske klart om dette.
                            Sett i lys av Robert Enke sitt selvmord i Tyskland, er jo dette ganske sterke saker... Media får også en del fortjent kritikk.

Men sjølkritkk og refleksjon er det mer av. For mye av boka til Bjørnebye går på hvordan han mister gleden ved fotballen, samtidig som suksessen, ytre sett, bare øker. Han kommer også med en del ok glimt fra tida og livet og om folk i Liverpool (som jeg tror vanlige LFC-supportere vil finne interessante nok). Men dette er ikke noe hovedpoeng for han.
                            Man kan si at han ikke klarte "å ta vare på guttungen" i seg, (noe som jeg tror at fx. VIF's Freddy dos Santos har klart ok) at Bjørnebye 'mista seg sjøl' på veien. Og det var en jævlig opplevelse å oppdage/erkjenne det...

Hm... mye amatør-psykologi her. Men etter min mening, er boka helt klart verdt penga og tida. Den får deg ikke til smile mye, men den får deg til å tenke. Anbefales!

Comment

Ny antologi om fotbollens supporterkulturer

http://www.idrottsforum.org/iforpubl...etal_10-7.html

Mikkel

Comment

Working...
                              X