Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

NRKs 'Fotballkrigen'

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• NRKs 'Fotballkrigen'

Bård Tufte Johansen sitt tredje program i serien 'Fotballkrigen' er nettopp over.
    Jeg har sans for programmene. Ok, han kunne fått enda mer ut av dem -fx var det ok med bakgrunnstoff om oppgjøret i kveldens program El Salvador-Honduras. Men i forrige program om Fenerbache-Galatasaray var "pre-match-info'n" heller dårlig...

Men mye skal til om jeg ikke benker meg for å se neste program også...

Kudos til Krinken for en bra program-ide som så langt er helt ok gjennomført...

Originally posted by san Paolo View Post
    Bård Tufte Johansen sitt tredje program i serien 'Fotballkrigen' er nettopp over.
    Jeg har sans for programmene. Ok, han kunne fått enda mer ut av dem -fx var det ok med bakgrunnstoff om oppgjøret i kveldens program El Salvador-Honduras. Men i forrige program om Fenerbache-Galatasaray var "pre-match-info'n" heller dårlig...

Men mye skal til om jeg ikke benker meg for å se neste program også...

Kudos til Krinken for en bra program-ide som så langt er helt ok gjennomført...
    Jeg er litt uenig med deg her. Nå har jeg bare sett de to første programmene, Fenerbache-Galatasaray og Kaizer Chiefs-Orlando Pirates, mens El Salvador- Honduras er på pvr-boksen.

Det jeg biter meg merke i, er at selv om programkonseptet er bra, så er gjennomføringa litt underlig. Jeg savner noe mer bakgrunn for kampen (altså ikke selve kampen som skal spilles, men hvorfor akkurat dette oppgjøret mellom akkurat disse to laga er så betent). I begge de to tilfellene som jeg har sett til nå er det to lag fra samme by (anser Soweto som en by, mer enn en bydel), med etnisk, religiøst og politisk lik supportermasse. Hele bakgrunnen for "hatoppgjøret" (jf. programseriens tittel "Fotballkrigen") er altså om "hvem som er best i byen punktum". Skal vi gå ut fra hva som presenteres i programmet, finnes det i disse to kampene ingen historisk bakgrunn for hatet, som f.eks. at det ene laget for 13-14 år siden la inn protest mot bruk av ikke-spillerberettiget spiller, eller noe i den retninga.

En annen ting jeg synes er litt kleint, er Bård Tufte Johansen og hans "middelaldrende norsk komiker med et lett naivt-ironisk forhold til oppgaven"-stil. Når han f.eks. prøver å ironisere over Fenerbache-fansens opptog til stadion (der han egentlig bare ser fryktelig redd ut), eller over at noen har tatt plassen hans (det var jo nummererte seter, må vite!), så blir jeg, på vegne av fotballsupportere over alt, pinlig berørt. Da kunne han heller dratt en selvironisk spøk som f.eks. "Hi, I'm Bård, and my team is Odd...".

Men konseptet i serien er bra, gjennomføring hadde nok vært vesentlig bedre med enten en mer ordentlig supporter som programleder, eller med en som ikke har snørra peil på fotball som programleder. Nå har man endt opp med en programleder som er litt interessert i fotball, men som ikke kjenner supporterkultur (på godt og vondt).
    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Jeg synes Bård godt kunne fått litt lenger sendetid, en halvtime blir i snauseste laget synes jeg. Synes de godt kunne utvida til 45 min eller en time, og fått inn litt mer bakgrunnsinfo og intervjuer.

Sier meg forøvrig enig i herrene over i at dette er ett kult konsept, men det er en del rom for forbedringer.
      ----------------
      Pilsner og slagsmål.
      Ille tilredte agronomer.

Comment

bård har jo ikke peiling på supporterkultur,jeg tror han spiller på det,dum naiv tulling fra norge.Jeg synes "fitta til mora di galatasaray"har et så bra kamprop at vi bør snarest begynne og bruke det selv

Comment

Er visst noe med NRKs nye programoppsett. Enten er det 30 min eller 60. De burde ha nok råmateriale til 60 min i mine øyne.

Comment

Når vi diskuterer programmet her, så ser vi det jo igjennom våre fotballøyne.
            Vi analyserer og finner feilene som vi mener burde vært tilstede, men nå regner jeg med at de fleste av oss her inne er over gjennomsnittlig interessert i fotball og vi søker derfor etter mer bakgrunnsstoff og kanskje en mer "proff" gjennomføring av det.

Men jeg tror ikke at det er vi(som søker det lille ekstra, det mer dokumentariske), sådan sett, som er målgruppen. Målgruppen er ola og kari nordmann, som ikke har over gjennomsnittlig peiling.

Og den gruppen tror jeg han kan treffe bra, netopp fordi han har en litt ironsk vri ovenfor seg selv, pluss at han leker litt dum og uviten "noen har tatt plassen min", eller "lagene kjemper om å bli best i by'n".

Jeg ser ikke på programmet som en fakta preget dokumentar, jeg ser det heller som en "bli med Bård på fotballkamp-tv, og hør på hans refleksjoner og opplevelser".

Selv syns jeg programmet er bra, spesielt episoden fra Tyrkia, helt rått å se hvordan kulturen er der, med leder'n osv. men men

Comment

Jeg har sett to av programma og blei ikke nevneverdig imponert.
              Tufte Johansen blir jo livredd for den minste ting og virker mer opptatt av å fortelle om politioppbudet enn om bakgrunnen for hatforholdet og supporterne. Han forsøker å drite ut El Salvador fordi de ikke føyer seg etter politiets oppfordring om ikke å synge tilbake mot Mexicanerne, noe en hver supportergruppering ville ha gjort. Tufte Johansen er prototypen på en sittende supporter på hovedtribunen eller vip-tribunen. Han er ikke en person som har noe i et stående felt blant ultrassupportere å gjøre, ei heller rapportere derfra. Han hadde nok vært livredd på 228 også om Vålerenga scora et avgjørende mål helt på slutten av kampen.

Send Kristoffer Schou, fk fotballgutta eller golden goalgutta i stedet. De passer mye bedre til denne typen av fotballdokumentasjon.
              in Absinthia

Comment

Alle hadde det moro på kamp unntatt Bård Tufte.
                Han ville fordufte.
                in Absinthia

Comment

Pluss i boka for Bård Tufte.
                  I kveld på 'Skavlan' hadde han noen diskusjoner med sosial-antropolog-professeor Thomas Hylland Eriksen.
                  Tufte parkerte T.H.E. med å si at han ble ikke fotballsupporter FORDI han var på leiting etter et felleskap - og så ble det tilfeldigvis ...tja,...fotball. Noen Sosial-antropologer - og journalister - kan jo få det til å høres slik ut.:
                  ('Folk blir VIF-supportere for å bli urbane, bli en av gutta i Oslo'.... osv. bla-bla... Hørt den før?) Bård Tufte ble supporter fordi han var levende optatt av klubben sin. Takk mr Tufte Johansen! Er nok der de aller, aller fleste Enga-supportere er også!

Og respekt for at Bård Tufte fortsatter holder med Leeds i England...

PS: Var forresten bra gårsdagens 'Fotballkrig' - Om Boca Juniors vs. River Plate i Argentina... Viste hvor gæ'ærnt det KAN gå når supportere blir altfor optatt av å tjene penger via klubben sin...

Comment

Sosial-antropologer - og journalister - kan jo få det til å høres slik ut.: ('Folk blir VIF-supportere for å bli urbane, bli en av gutta i Oslo'.... osv. bla-bla... Hørt den før?)
                    Dette er jo et faktum. Å være en del av Klanen og/eller Vålerenga-fan er "kult". Jeg har selv en kompis som var klansmann og ivrig sangrøst på Ullevål for et par år siden. Han visste knapt forskjellen på offside og en dobbeltsculler, men Enga var livet hans.

I dag - han flyttet til bartebyen for å studere for et år siden - er han fast mann på Kjernen-feltet, med sorthvitt skjerf og mokasiner.

Og respekt for at Bård Tufte fortsatter holder med Leeds i England...
                    Respekt for at fortsatt holder med klubben i sitt hjerte?!? Hva er egentlig alternativet?

LD.
                    Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Jeg tror nok THE først og fremst uttrykte seg klønete og at han kviet seg for å svare på det tøysete utspillet fra komikeren med et seriøst svar. Da ville han enten virke som en kverulant, uten humor eller begge deler.

Det er nok ikke fellesskapet som bestemmer hvor hjertet ditt ligger, men jeg tror det er liten tvil om at det å stå på stadion fyller et "tilhørighetsbehov" som alle mennesker har, og som kanskje er vanskeligere å finne i storbyen enn andre steder. THE kan nok også ha rett i at det i enkelte tilfeller er dette savnet som får noen til å oppsøke stadion i utgangspunktet, men altså ikke er avgjørende for hvilken stadion.
                      Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by LameDuck View Post
                        Dette er jo et faktum. Å være en del av Klanen og/eller Vålerenga-fan er "kult". Jeg har selv en kompis som var klansmann og ivrig sangrøst på Ullevål for et par år siden. Han visste knapt forskjellen på offside og en dobbeltsculler, men Enga var livet hans.

I dag - han flyttet til bartebyen for å studere for et år siden - er han fast mann på Kjernen-feltet, med sorthvitt skjerf og mokasiner.

Respekt for at fortsatt holder med klubben i sitt hjerte?!? Hva er egentlig alternativet?

LD.
                        Alternativet er jo å gjøre som han duden du forteller om til å begynne med. Ikke så mye respekt for han...

Mener sjøl at media overdriver antallet slike i Klanen

Comment

drømmer om river-boca barras bravas takter her i oslo...

Comment

Originally posted by garcia View Post
                            Jeg for min del klarer meg uten væpna borgerkrig innad i egen supporterklubb
                            Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by garcia View Post
                              Med tanke på alle de vi har hatt i diverse verv i Klanen opp gjennom åra, tror jeg du egentlig ikke mener det. Svinet som mafiaboss hadde vært hyggelig.

Comment

Working...
                              X