Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Football Manager

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Football Manager

Hei,

Har søkt litt rundt og kan ikke finne en tråd for Football Manager her inne. Er det flere som spiller og som er manager for Vålerenga? Dersom det finnes en slik tråd eller denne faller helt utenfor hva vi ønsker på forumet så gi meg beskjed eller slett den.

Har nylig begynt nytt spill i FM2018 og planen er å jobbe seg oppover mot spill i Europa innen 2 sesonger, har ikke oppdatert databasen så stallen er den samme som den var på starten av året så vidt jeg kan se, har heller ikke solgt eller kjøpt noen nye spillere så langt i sesongen.

Oppkjøring
    Tok over laget i Februar 2017, ingen skader og stort sett motiverte spillere over hele fjøla. Spesielt Tollås, Dønnum og Horn Myhre har super moral før oppkjøringen til Eliteserien 2017 begynner.

Det var litt usikkerhet rundt laget og formasjoner, noe som kom tydelig fram i de to første treningskampene, først mot Brann hjemme og så Rosenborg borte. For å få en liten feeling på usikre spillere gikk vi ut i en 442 formasjon mot Brann, en kamp vi sliter oss igjennom uten skape mer enn 3 sjanser. Brann derimot skaper flere sjanser og vinner enkelt 0-3.

Rosenborg matchen er litt bedre, vi går ut i en 433 formasjon og lar backene løpe litt mer i angrep. Vi har ballinnehav i 73% av tiden, noe jeg er fornøyd med. Dessverre så lykkes ikke Moa eller Azemi med å finne nettmaskene og kampen ender 1-0 til Rosenborg. På den posetive siden så ser det ut til at jeg har funnet sesonges førstevalg i midtforsvaret i Nakkim og Nation. Ejuke ser også ut til å spille seg inn til fast plass på midten sammen med Grindheim. Lekven er jeg litt usikker på, og Stengel (Banner i kirka) har heller ikke lyktes så langt. En 433 formasjon blir det nok heller ikke, vi greier ikke holde unna lag som Rosenborg i treningskamp (Uten begrensninger på bytter) så her må jeg finne på noe nytt. Neste treningskamp er Hammarby borte, det er også siste treningskamp før seriestart (Sett bort ifra en tur på treningsleir med noen få matcher).

Igjen endrer jeg taktikken, denne gangen går jeg for en 4-1-3-2 formasjon med Vingbacker. Abdi Ibrahim gjør sin debut i lagoppstillingen og går inn som i en defensiv midtbanerolle, DFH får også sin debut og går inn som spiss sammen med Azemi. De heldige på de to vingback plassene er Lundstrøm og Juklerød, mens Ejuke, Grindheim og Lekven tar plass rett forran Abdi på midten. Midtstopperne fra Roseborg kampen beholdes (Nakkim og Nation). Kampen går ikke helt som planlagt og vi kommer under allerede etter 6 minutter, DFH gjør en god jobb med å servere Azemi, sistnevnte er dessverre helt ute av form virker det som og bommer på alt som er. Etter 60 minutter kommer Moa inn for Azemi og Stengel inn for Ejuke. Kampen ender til slutt 1-2 etter mål av Moa og Lekven (Assist er DFH begge gangene). Jeg har fortsatt troa på Azemi og håper han kan spille seg opp, men dessverre ser det ikke lyst ut så langt. Vi sliter også på venstre vingback hvor det beste alternativet er Juklerød, han passer ikke helt inn i rollen og sliter veldig med å få slått gode innlegg.

Deadline day
    To dager før første seriekamp mot Brann (b) er det deadline day, jeg håper å få solgt et par spillere, men interessen er veldig lav. Håper også å få inn en Vingback, men med kun 220 000 kroner til overganger er det vanskelig å finne noen som kan passe inn i den rollen og samtidig ha et greit nivå. Det viste seg faktisk så vanskelig at det ikke ble noen aktivitet på Valle overhodet. Vi har dog fått lånt ut et par spillere som kan utvikle seg, her er Elsebutangen og Nasberg de to jeg er mest spent på framover.

Nå vet ikke jeg om dette er en type tråd det er interesse for, men jeg tenker jeg legger ut to tre innlegg til og så får vi se. Hopp gjerne på toget om du også er manager for Vålerenga og del dine erfaringer, spillere, taktikker og prestasjoner.

Morsomt å følge gjennom vinteren! :-)

Comment

Har ikke prøvd VIF på FM18 ennå, men har planer om det når jeg går lei av saven jeg holder på med nå. Har prøvd Chiddi (dog er han ikke kant på spillet) på en annen save, og han dominerte totalt for meg i MLS. Ellers skulle jeg gjerne ønsket meg litt bedre potensiale på spillere som Borchgrevink, Dønnum og Horn Myhre. Fridjonsson har jo reseracherne dessverre bommet totalt på, noe som er ganske irriterende imo.

Comment

Siden jeg egentlig skrev forrige innlegg i går (Bare treg med å poste det) så fyrer jeg ut et til nå med kampene så langt i Eliteserien. Skrev også feil når jeg sa at neste kamp mot Brann var borte, det var en hjemmekamp.

Runde 1: v Brann (h)
        I utgangspunktet var jeg veldig usikker før denne kampen, litt i forhold til mannskapet, men også taktikken etter at vi tapte sist.
        Den bakre fireren holder seg lik fra start, men på midten er Stengel kommet inn på midten. På topp er det Moa og DFH som starter, mens Azemi holdes på benken.

Bakover er det ikke så mye å snakke om, Brann hadde 6 skudd hvorav 4 av de kom mot mål. Framover skjer det også lite fram til pause, jeg føler vi har kontroll på kampen, men kommer ikke helt til de store sjansene. 4 skudd og bare 3 mot mål står det i protokollen når dommeren blåser. Tydelig må gjøre noen offensive endringer, og det virker som det er noe som ikke er helt som det skal på midten da vi mister mye ball og ikke greier å finne de to på topp. Velger allikevel å starte med det samme laget etter hvilen og heller gjøre endringer underveis som klokken nærmer seg 70 min.

Nakkim byttes ut for Jaager da grunnet et gult kort og Stengel byttes ut for Ejuke for å få litt mer hurtighet framover. Begge byttene gjøres i det 72 minuttet. 30 sekunder senere sitter ballen i nettet for gutta i blå, Moa får en strålende løpeball fra nettopp Ejuke og legger den enkelt til DFH foran målet til Leciejewski. 1-0, 72 min.

Resten av kampen blir en sjansekalas uten like og når dommeren blåser av har vi hele 8 skudd mot mål (12 totalt). Vi sløser fortsatt med sjansene våres, men det spiller liten rolle når vi drar med oss 3 poeng. Banens beste ble uten tvil Tollås Nation, men også Kwarasey og Lundstrøm gjør en god kamp. Juklerød sliter fortsatt stort ute på vingbacken, og hadde 0% vellykkede innlegg. Nakkim, Juklerød, Abdi og Lundstrøm fikk alle gule kort, noe forøvrig Lars Arne Nilsen klaget mye på etter at Karadas ble skadet. Det skal gjøre vondt å møte Enga.

Runde 2: v Odd (b)
        Få endringer på laget etter kampen mot Brann, Nakkim går ut, Jaager inn. Ejuke kommer også inn mens Stengel blir med på benken. Vrakingen av Nakkim begrunnes kun med at jeg vil se litt mer av Jaager og at kampen er i midtuken mellom to kamper. Stengel blir satt på benken da Ejuke viser at han kan herje stort fra en posisjon på midten med stor fart og smidighet.

Kampen mot Odd blir jevnere enn mot Brann, vi har ikke like mye ball, men kommer allikevel til flere gode sjanser. DFH setter ballen i nettet etter allerede 19 minutter, målgivende pasning av Lekven og DFH fyrer av fra 16 meter streken.
        Det er stort sett det som skjer før pause.

Etter pause går det ikke mer enn 2 minutter før Jaager blir skadet, så mye for hvilen for Nakkim som settes innpå. 10 minutter senere kommer Riku Riski alene igjen etter en dårlig klarering av Juklerød. Ballen havner først hos Nordkvelle som med en fantastisk pasning lurer hele Vålerenga forsvaret, vipps så var det 1-1 på Skagerak Arena.

Vi gjør to raske raske bytter når det har gått 63 minutter, Moa ut, Kjelsrud Johansen inn for å få litt mer hodestyrke på topp. Abdi byttes også ut etter å ha pådratt seg et gult kort, inn kommer spennende Felix Horn Myhre.
        Vi får bedre og bedre tak på kampen, men vi må bruke 2 minutter over ordinær tid før DFH kommer alene igjennom og sender Vålerenga i ledelsen, fantastisk målgivende av Ejuke som forøvrig spiller en fantastisk match.

Dommeren blåser av like etter og igjen så sikrer vi oss 3 poeng, vi har nå like mange poeng som Viking, men to mål mindre.

Runde 3: v Tromsø (h)
        Kampen mot Tromsø er den typen kamp som må vinnes om vi skal ha mulighet til å henge med i toppen utover sesongen. Jeg gjør kun en endring på laget som slå Odd, Moa ut og Azemi inn. Jeg tror dette er en kamp Azemi skal ha muligheten til å kunne vise seg fram i, samtidig tror jeg at de er såpass mye svakere enn oss at vi skal kunne vinne denne selv uten Moa.
        Så feil kan man ta, for hvem andre setter ballen bak Tromsø keeper Kongshavn enn Moa?!
        Etter en kjedelig førsteomgang hvor vi holder mye på ballen, men Tromsø er flinke til å forsvare seg ser man tydelig at Azemi sliter med å finne seg til rette. Etter 66 minutter blir han byttet ut og Moa kommer inn, kongen Moa som scorer 3 minutter etter å ha blitt satt innpå. Målet kommer etter innlegg fra Grindheim på høyrekanten og Moa setter den med hodet.

Resten av kampen gikk uten de store hendelsene. Abdi fikk sitt tredje gule på tre kamper og må stå over mot Aalesund på Color Line Stadion.
        Felix Horn Myhre tar nok plassen til Abdi, mens jeg tror jeg skal la Azemi få prøve seg fra start også neste match med Moa på benken.

Comment

Gi beskjed om vi vinner eliteserien! hehe
          Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Sesongen 2017

SESONGEN 2017

Manager:
            Min første sesong som manager for Vålerenga har vært en berg og dalbane. Når jeg tok over hadde jeg en stall med mye talent og en del yngre veldig spennende spillere. Ambisjonene var midt på tabellen, og ut ifra det så kan man si at sesongen var vellykket. Jeg så allikevel at vi lenge hadde mulighet til å kapre en medaljeplass og det er veldig surt at vi ikke fikk til det i dette året. Spesielt da det er tapet mot Lillestrøm som ble avgjørende.

Overganger

UT:

INN:

Vi solgte unna Benjamin Parr, Bård Finne og Simen Juklerød i det samme vinduet og mistet med det mye god rutine og Juklerød som etterhvert spilte seg til gode relasjoner med resten på midtbanen. Vi så allikevel at vi trengte en nye og bedre vingback og han ble ofret etter at Bontempo (25) hadde spilt seg varm i den kongeblå drakta. Vi har også hentet inn Masahudu Alhassan (25) som backup for Bontempo.

I midtforsvaret har vi hentet inn Crema (19), et ungt talent som vi håper at skal kunne ta over for Jaager i løpet av en eller to sesonger. Crema har allerede startet noen får kamper i løpet av denne sesongen, men ofte kun som en konsekvens av skader eller suspensjoner. Han må fortsette å ta noen steg før han kan spille seg fast inn i midtforsvaret.

Vi har også hentet inn Diego (20), enda et ungt talent som på sikt skal ta over rollen DFH har når han en dag finner ut at han skal legge skoene på hylla.

Alle overganger er hentet som Fri Transfer for å holde kostnadene nede så mye som mulig.

CUP:

- Kamper og resultater

Jeg valgte å rotere en del på spillerne i cup-spill for å satse mot Eliteserien. Vi vinner de første kampene ganske enkelt uten at vi har noe stort press på oss. Mot Molde får vi dessverre problemer selv om vi begynner bra og leder etter 20 min, Molde slår tilbake 8 minutter etter før Fitim Azemi fører oss opp i ledelsen igjen før pause. Etter 68 spilte minutter setter Molde sitt andre for dagen og det siste spillermålet før fulltid. Det ender målløst også i ekstraomgangene og vi ryker dessverre 5-4 på straffer.

Selv om vi ikke toppet noe lag kom vi til en kvartfinale og ambisjonsnivået for neste sesong er å spille oss helt opp til Finalen.

ELITESERIEN:

- Kamper og resultater

Vi starter sesongen bra med 6 strake kamper uten tap, kampen mot Brann er nok den største prestasjonen. Etter den gode starten greier vi ikke helt å finne formen tilbake å vi taper og vinner kamper om hverandre. Her har vi tydelig en jobb å gjøre med å få laget mer stabilt i løpet av vinteren. Mot slutten igjen finner vi litt tilbake til det og går seks kamper uten tap, 4 av disse var seire. Blant annet 2-3 seieren borte mot Rosenborg satte fart i tankene om medalje. Dessverre får vi fullstendig kollaps og taper de to neste, borte mot Lillestrøm taper vi 5-1, årets største ydmykelse. Vi havner til slutt på en ok 5.plass med 2 små poeng opp til Rosenborg på 3.plass og 6 poeng bak serievinner Strømsgodset. I lys av resultatene og de overgangene som er gjort så forventer jeg at vi kan henge med helt i toppen og kjempe om medalje også neste sesong. Om vi greier å få satt sammen et stabilt lag som greier å skape relasjoner gjenstår å se.

- Tabellen

Comment

Sesongen 2018 - Endelig!

SESONGEN 2018

Overganger

UT:

INN:

Fitim Azemi, Chidera Ejuke og Herman Stengel ble solgt i løpet av 2018 sesongen. Alle overgangene var fornuftige i min bok, men spesielt overgangen til Azemi ble merket både på banen (Vi mistet mye slagkraft) og økonomisk sett.

Alhassan ble hentet i forrige vindu, men dukker også opp på bildet over. Pau Morer er den eneste nye som ble hentet inn og da som erstatning for Stengel på midtbanen. I løpet av sesongen så ble Pau benyttet mye og han har vokst seg til å bli en leder på midtbanen.

CUP:

- Kamper og resultater

Ambisjonen for cupen denne sesongen var å nå en finale. Vi hadde hentet inn en del nye spillere og jeg mente at laget skulle være godt nok til det. Vi begynner bra med 7-0 mot Hønefoss og 11-0 mot Frigg, noe som er meget gode resultater tatt i betraktning at jeg valgte å rullere en del på spillere samt benytte en del unge fra Vålerenga 2. Vi slår også Asker og Fredrikstad, men taper mot Sarpsborg 0-1 i kvartfinalen.
              Finalen ble spilt mellom Rosenborg og Odd, en kamp Rosenborg vinner og med det sikrer seg sin eneste tittel i 2018.

ELITESERIEN:

- Kamper og resultater

Vi starter som forrige året bra og står 5 strake kamper uten tap før vi går på et 0-1 tap mot Tromsø og 1-2 tap mot Rosenborg. I frykt for at fjoråret skulle gjenta seg og at vi ikke skulle greie å finne tilbake til formen valgte jeg å gjøre noen formasjons endringer fra å spille med vingbacker til å heller bruke offensive backer. Jeg liker å tro at dette hadde noe med saken å gjøre og vi greier å snu skuta, de neste 10 kampene går helt uten tap (4 uavgjort, 6 seire) kun avbrutt av et tap før en ny rekke med 7 kamper uten tap (4 uavgjort, 3 seire). Topp 4 på tabellen var hele tiden jevnt, men til slutt var det kun et uavgjort resultat som avgjorde førsteplassen, med et skarve poeng ned til Sarpsborg kunne Christian Grindheim løfte pokalen og feire en fantastisk sesong. Kun 2 poeng bak Vålerenga og 1 poeng bak Sarpsborg fulgte Strømsgodset på 3 plass med 54 poeng.

Neste sesong bli spennende, først skal vi måle krefter med Rosenborg i Supercupen før vi skal prøve å bryte kvartfinale forbannelsen i NM-Cupen. Men det største blir å møte de store ute i Europa og jeg tror vi skal ha muligheter til å hevde oss dersom vi ikke møter de aller største i gruppespillet. Laget må nok styrkes litt fram mot neste sesong og jeg har notert meg noen bak øret allerede.

- Tabellen

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
                Gi beskjed om vi vinner eliteserien! hehe
                Se på dette som en beskjed.

Comment

Working...
                X