Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Holland-Norge 3-0. Rotterdam 1995.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Holland-Norge 3-0. Rotterdam 1995.

Og nå, omsider, kommer reiseberetningen fra den turen. (Det fantes en annen en i et klansrop fra 1995.) 9 Vålerenga-patrioter allierte seg og tok turen. De fleste av oss var ukjente for hverandre. Reiselederen, la oss kalle ham "jt", hadde ordnet en kassebil fra en svært tvilsom bilutleier. Det fulgte til og med en sjåfør med bilen. Som ikke sa ett eneste ord på hele turen. Øyne halvt lukket hele tiden. Stadige stopp for å gå på dass. You do the math... Vi kom oss velberget til Kristiansand. Vi kom oss også på fergen over til Hirtshals. Men det var bare såvidt. Da vi rullet ned vinduet for en toller eller fergebillettselger så veltet det ut ut så mye tvilsom lukt av bilen at de prøvde å nekte oss ombord. Men det gikk bra.

Det var piggdekk på bilen. Slikt var ulovlig på kontinentet. Men vi hadde en plan. Vi skulle finne en bilgarasje og fjerne piggene med tang (!). Det der var ikke min ide. Vi fant en garasje og skred til verket. Prosjektet ble oppgitt innmari raskt. Vi føyk gjennom Danmark. Det gikk fint. I Nord-Tyskland derimot gikk det ikke like fint. Bilen brøt sammen på motorveien. Utrolig nok så hadde en i gjengen, la oss kalle ham js, mobiltelefon. (1995). Vi ble reddet. Bilen ble plassert på et verksted.Og derfra sprakk budsjettet grundig for de fleste av oss...

Dette er lenge siden. Jeg husker ikke alt. Men jeg tror vi tok oss til Heerenveen med tog. Og der spillte Norge mot Holland i en U21-kamp på Abe Lenstra stadion. Morsom opplevelse. Vi varmet opp på en lokal pub med noen trivelige hollandske skøyteentusiaster. 7000 tilskuere på kampen. Mest relevant så var den kampen der helt avgjørende for å kvalifisere seg til OL i Atlanta. Det begynte bra. En eller annen unggutt som het Solskjær ga oss ledelsen. Men denne turen var en katastrofe hele veien. Også her. Holland vant 2-1.

Vi kom oss omsider til Amsterdam. Denne perioden av turen husker jeg ikke mye av. Men vi utnyttet det liberale lovverket i Holland grundig. Et stort øyeblikk var da reiselederen dro opp et kamera for å fotografere en gledespike i Red Light District. Dama syntes ikke det var greit i det hele tatt. Hun gikk til angrep! Full slosskamp. Reiselederen vant kampen og beholdt kameraet.

Det var flere Vålerengafans i Amsterdam. Jeg hadde en jobbkollega som var på tur med et reiseselskap. Vi allierte oss med dem og ble busset til Rotterdam og De Kuip. Vi tapte 3-0. Utenfor stadion så hadde to i gjengen kommet seg noen hundre meter foran resten av oss. Gjengen vår hadde vokst til ca. 15 stk. på dette tidspunktet. De to gikk inn på en MacDonalds (?). Og der fikk de juling. Skikkelig juling. Da resten av oss kom inn så var tenningsnivået ganske høyt da vi så to av oss liggende på gulvet. Men vi skjønte ikke hvem synderne var. Det var masse folk... Den episoden der irriterer meg fremdeles. Men vi fikk ihvertfall med oss to praktfulle blåveiser.

Tilbake i Amsterdam ble det festet grundig. Husker ikke mye fra det. Og dagen etter kom virkeligheten og slo oss i hodet. De fleste av oss hadde ikke penger igjen. Vi dro til den norske ambassaden på tiggerferd. Latterlig når jeg tenker tilbake på det... To (to stykker av 9!) hadde visakort. Det ble redningen. Vi kom oss på en buss til Hirtshals hvor fergetur til Kristiansand allerede var betalt.

The End? Langt ifra. Det var snøstorm i Danmark. Veien var strødd av biler som hadde kjørt av veien. Bussjåføren ga opp omtrent midt på Jylland. Men busselskapet ordnet heldigvis med Taxi-transport til Hirtshals. Vel framme der så blåste det 20 sekundmeter og båten kunne ikke legge til kai. Vi ventet, pengelense og sultne, i 6 timer. Endelig kom vi oss på båten. På turen over så rullet det så kraftig at det stinka spy overalt.

I Kristiansand så klarte en i gjengen og få dama si (I Asker) til å kjøpe togbilletter til hele gjengen. Tror aldri den helten ble tilbakebetalt fra alle... :-(

Det er ikke lett og være fotballsupporter, ass. Heldigvis så har jeg pensjonert meg for lengst.
Working...
X