Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Skrivefeil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skrivefeil

Jeg oppdaget nettopp en skikkelig lei skrivefeil på forumet.
    Klikker mann på "Hurtiglenker" vil man kunne se denne:
    "Marker forumene som lest"

Det er ingenting som heter forumene.
    Det heter foraene.

Ett forum - forumet - flere fora - alle foraene.

I motsetning finnes det bare én García.

Originally posted by garcia View Post
    Jeg oppdaget nettopp en skikkelig lei skrivefeil på forumet.
    Klikker mann på "Hurtiglenker" vil man kunne se denne:
    "Marker forumene som lest"

Det er ingenting som heter forumene.
    Det heter foraene.

Ett forum - forumet - flere fora - alle foraene.

I motsetning finnes det bare én García.
    Tanums store rettskrivningsbok (Kunnskapsforlaget 1996, s. 149) gir deg feil.
    "forum, -et; fl. -er el. fora, -a el. -ene el. foraene"

I Håndbok i norsk (Kunnskapsforlaget 1995, s. 221-2) beskrives "Lånord på -um", hvor man forklarer at "Det største praktiske problemet ved bruken av lånord på -um er at de har en viss grad av latinsk bøyning i behold. Men hvor mye og hva slags varierer sterkt." De konkluderer imidlertid også med at forum bøyes som depositum, altså valgfritt (for øvrig i likhet med falsum, fluidum, futurum, osv.).

www.ssb.no/navn hevder at det er 193 i Norge som har Garcia til etternavn, så feil der også.

Comment

Originally posted by KjellH View Post
      Tanums store rettskrivningsbok (Kunnskapsforlaget 1996, s. 149) gir deg feil.
      "forum, -et; fl. -er el. fora, -a el. -ene el. foraene"

I Håndbok i norsk (Kunnskapsforlaget 1995, s. 221-2) beskrives "Lånord på -um", hvor man forklarer at "Det største praktiske problemet ved bruken av lånord på -um er at de har en viss grad av latinsk bøyning i behold. Men hvor mye og hva slags varierer sterkt." De konkluderer imidlertid også med at forum bøyes som depositum, altså valgfritt (for øvrig i likhet med falsum, fluidum, futurum, osv.).

www.ssb.no/navn hevder at det er 193 i Norge som har Garcia til etternavn, så feil der også.
      Du kan fortsette å lete i bøker så mye du vil. Du tar feil uansett. Og jeg heter ikke Garcia til etternavn. Det var ment som en spøk, du åpenbart ikke tok.

Flere fora- en garcia...

Comment

Originally posted by garcia View Post
        Du kan fortsette å lete i bøker så mye du vil. Du tar feil uansett. Og jeg heter ikke Garcia til etternavn. Det var ment som en spøk, du åpenbart ikke tok.

Flere fora- en garcia...
        Beklager at jeg glemte at du er en av disse køddene som driter i fakta og er kongen av internett.

Beklager. Selvsagt har du rett. I alt. Alltid.

Comment

Originally posted by KjellH View Post
          Beklager at jeg glemte at du er en av disse køddene som driter i fakta og er kongen av internett.

Beklager. Selvsagt har du rett. I alt. Alltid.
          Det går bra...

Comment

Working...
          X