Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Om "Fra Klanen.no"

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Om "Fra Klanen.no"

Jeg synes dette forumet modereres generelt sett godt. Regla overholdes innen rimelighetens grenser, diskusjonene holdes skikkelige og uten skikkane, og diskusjonene blir stadig bedre.

Men:
    Forumet lasses ned av en haug med automatiske linker til saker posta på klanen.no. Sjøl om innholdet i mange av disse ofte er interessant eller viktig, så gjør denne dobbeltpostinga at forumet i praksis blir overlessa av en haug med "poster" som aldri blir besvart og framstår som helt unødvendige.

Kan vi være så snille å få denne automatiske linkinga vekk ?

I de tilfellene de egner seg for videre diskusjon, må det vel være mulig å redistribuere dem direkte til forumet manuelt ?

Vrient å tilføre denne tråden noe konstruktivt utover det at jeg er enig med McCabre.
    Autooppdateringene blir bare bakgrunnsstøy.
    In the beginning the Universe was created.
    This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
    - Douglas Adams

Comment

Problemstillinga må åpenbart spisses siden ingen mods gidder på svare....

1. Hvorfor er det sånn at "klanen.no" kan poste dritt på disse forumsidene, som ingen kommenterer og som knapt noen leser, og som noen ganger overhodet ikke egner seg for forumposting ?
      2. Hvorfor omhandler disse trådene så godt som alltid ting som allerede har blitt posta og kommentert på forumet ellers ?
      Ser dere moderatorer noen sammenheng mellom punktene 1 og 2 ?
      Dette forsøpler et ellers godt forum. Kan dere være så vennlige å få vekk dritten ?

Comment

Originally posted by McCabre View Post
        Problemstillinga må åpenbart spisses siden ingen mods gidder på svare....
        Kanskje. Dette er noe som moderatorene ikke råder over redaksjonelt, vi bryr oss om debatten som evt. følger av en posting. Redaksjonen for Klanen.No har altså bestemt at de vil gjøre slikt, og det plager ikke moderatorene som gruppe uansett hva hver enkelt av oss måte mene om innhold og kvalitet.

Jeg har pirket digitalt på et par av de ansvarlige, så får vi se om de kommer ut av skallet sitt og gir en redegjørelse...
        Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
          Redaksjonen for Klanen.No har altså bestemt at de vil gjøre slik.
          Da kan man jo kontakte redaksjonen for Klanen.no og fortelle at ni av ti* vil ha denne spammingen vekk!

*Spør gjerne.

LD.
          Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Men hva er problemet? Dette gir en fin kronologisk oversikt over hva som dukker opp på Klanen.no uten å fylle forum som andre snakker i. Dersom en sak er spesielt interessant, kan man starte diskusjon der og den vil trolig flyttes til rett forum.
            Hvorfor oppleves dette som spam?
            Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
              Men hva er problemet? Dette gir en fin kronologisk oversikt over hva som dukker opp på Klanen.no uten å fylle forum som andre snakker i. Dersom en sak er spesielt interessant, kan man starte diskusjon der og den vil trolig flyttes til rett forum.
              Hvorfor oppleves dette som spam?
              Hovedsaklig fordi de automatiske trådene som linker til saker fra klanen.no veldig sjeldent egner seg for kommentarer, og dermed veldig sjeldent blir kommentert.
              I forumet håndheves det regler som blant annet at man ikke skal poste innlegg som ikke tilfører tråden noe noe, som f.eks "helt enig" eller lignende. I tillegg er det vel også vanlig at man oppfordres til å sjekke litt etter gamle tråder med samme innhold eller andre som egner seg for det temaet man skal poste om, før man poster. I veldig mange tilfeller blir disse trådene derfor ekstratråder om temaer som enten allerede er, eller burde vært posta i andre tråder.

* De automatiske postene egner seg dårlig til å svare på, fordi de ikke er skrivi som debattinnlegg, fordi innholdet svært ofte er skrevet i andre tråder før, og fordi disse postene ikke inneholder hele innlegget men en teaser med link til hele artikkelen.

* Jeg finner ikke forumreglene i farta men denne måten å poste på er neppe i tråd med dem i.f.t å poste ting med samme innhold flere ganger, uten å sjekke først for eksempel. Sjøl om jeg ikke er noen regelrytter, sliter jeg med å se hensikten med å bryte dem for å få posta en del tråder som så godt som ingen kommenterer uansett. Reglene er jo der av en grunn, og grunnen er å holde forumet ryddig og oversiktlig.

* Effekten av dette er at trådene veldig sjeldent får kommentarer i det hele tatt, og dermed bare bidrar til å fylle forumet med tråder som ikke er en del av noen diskusjon.

Når jeg sjekker forumet, som vanligvis er flere ganger daglig, så leser jeg og evt. kommenterer i de trådene jeg synes er interessante, og så hopper jeg over de som ikke er interessante for meg. Dette gjør jeg ved å bruke "Nye innlegg" knappen i menyen. Etter en stund så samler det seg opp en hel del tråder som stadig dukker opp når jeg trykker "Nye innlegg". Det store flertallet av disse er automatiske tråder fra klanen.no.

Understreker igjen at jeg ikke anser innholdet i disse trådene som uinteressant, men det må finnes bedre måter å få disse tinga fram til de som vil/trenger å lese det.

Forslag:
              Velg ut de av innlegga fra klanen.no som ønskes debattert, skriv dem som faktiske innlegg (ikke som artikkel med link og teaser) og post dem i en relevant tråd i de tilfellene der det er fornuftig (de fleste vil jeg tro). I de (få) tilfellene der det ikke er en egna tråd allerede oppe og gå er det sjølsagt helt greit å starte en ny tråd, men da med et innlegg som egner seg for diskusjon/debatt.
              Dette vil innebære bittelitt mer jobb og kanskje planlegging (hvilke innlegg som skal postes osv.), men vil samtidig hjelpe til å gjøre forumet ryddigere og bedre responsen på innlegga fra klanen.no.

Jeg veit lite om hvordan Klanen og VPN organiserer seg i.f.t dette, men i de tilfellene der klanen.no har et behov for å informere forumets brukere spesifikt, kunne det kanskje gjøres ved å postes som egen infotråd i en egen seksjon for formålet. For eksempel med navnet "Fra Klanen" ?

Comment

Så enten:
                Fjerne BOT-inga helt

ELLER:
                Sørge for at genererte tråder presenterer innholdet på en mer matnyttig måte
                og
                Gjøre noe med "nye innlegg" logginga som utelukker disse?

Kanskje MortenN kan si noe om hvor mye trafikk som genereres fra disse trådene?
                Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
                  Så enten:
                  Fjerne BOT-inga helt

ELLER:
                  Sørge for at genererte tråder presenterer innholdet på en mer matnyttig måte
                  og
                  Gjøre noe med "nye innlegg" logginga som utelukker disse?

Kanskje MortenN kan si noe om hvor mye trafikk som genereres fra disse trådene?
                  Ja.
                  Ser forøvrig at jeg har hivi meg over "fra klanen.no" inlegga, men dette gjelder jo sjølsagt også VPN-boten.

Comment

Disse funksjonene gir Klanen.no og VPN.no effekter som er ønskelige. At det for enkelte brukere oppleves slitsomt kan jeg forstå, men det er likevel ikke aktuelt å fjerne dette per nå. På sikt vil vi kanskje sette opp en helt annen løsning for Klanen.no og forumet. Frem til denne vakre dagen gryr av morgen vil det nødvendigvis ikke endres noe i strategier som oppnår de formålsmessige effekter som de nevnte strategier er tenkt å skape.

Blablabla...

At våre egne systemer tillates og ta noen snarveier i forhold til vårt eget regelverk, er en av de luksuriøse godene man får av å drive slike systemer.
                    Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                    [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Tar oppe denne igjen.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk når dette ble innført, men har etter hvert blitt glad i å kunne linkes direkte inn på saker skrevet av f. eks VPN eller det som interesserer meg fra klanen.no. Dette fører til at jeg får samlet alt på et sted (forum.klanen.no) og samtidig får klanen.no og VPN enda flere klikk på de (tidkrevende) artiklene de skriver.

Jeg kunne ønske det var samme løsning også for Aperopet og Sotahjørnet. Det er fort gjort for meg (og da helt sikkert flere) å glemme å sjekke disse sidene daglig.

Mulig det kun lar seg gjøre for Klanen og VPN ettersom de driver forumet, men for min del hadde det vært ønskelig å få samlet alle sider på forumet på den måten. Det er tross alt ikke så mange som har interesse for å skrive om Vålerenga så synes de som faktisk gidder fortjener den drahjelpen de kan få

Comment

Denne er til god hjelp, og samler det meste om Enga på ett sted - også fra øvrig media: http://www.enga.cc/

Esp1
                        Ei kasse, er passe!!

Comment

Working...
                        X