Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Ukraina som vertsnasjon suger

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ukraina som vertsnasjon suger

Hvorfor fikk egentlig et så bedritent land Ukraina EM??
    Diktatur/mangel på demokrati (Timosjenko-saken) er en ting.

Her er litt møkk fra fotballen i Ukraina:
    Rasisme, Nazi-hilsener og vold på tribunene - ikke noe hjelp fra vakter og politi...
    og noen kommentarer fra Sol Cambell: ('Stay et home!'...)
    http://vglive.no/#match=iss1671231&lv=clip-53551-vgtv

Noe man kan gjøre hjemmefra? Veit ikke om Amnesty har noe på gang? Noen som veit?
    Å droppe å se tv-kamper fra Ukraina - og heller se kampene fra Polen, er kanskje ikke noe som hjelper stort?
    Har faktisk vurdert å gjøre det, men...

Men for en møkka-arrangør!

Sol Cambell var ganske klar mht. rasist-volden og EM:

'Stay et home! Don't risk it! You may end up coming home in a coffin' (....)
    The police (and guards) offer no help at all.' (da de mørkhudede tilskuerne ble banka.)
    ... And Ukraine will be responsible for the spectators security!'...

Comment

Men de har noen deilige kvinner da, hvis man bare lukker øynene for de 90% som ser ut som kjøleskap med skjeggvekst.

http://www.youtube.com/watch?v=48XfMRxp6IM

Comment

Intervju med Hodgson og Gerrard.
        De håper UEFA og arrangørene får orden på det... (Walcott sin familie vil ikke dra til Ukraina pga frykt for rasisme,...)

http://vglive.no/#match=iss1671231&lv=clip-53551-vgtv

Comment

Jeg så hele denne dokumentaren fra BBC (den er fjernet fra Youtube der jeg så den, men lenker den opp om jeg finner den igjen), og samtidig som den setter søkelyset på ett reelt og skremmende problem må jeg få lov å si at jeg ble skuffet. Ikke over hva videoen avslørte, for det viste jeg ifra før. Men, en så tung journalistisk organisasjon som BBC, er ihvertfall i mine øyne ett forbilde for alle andre. I alle andre sammenhenger er denne kanalen solid og kildekritisk, og med en variert vinkling. Her var det fryktelig ensidig, og om målet var å skremme folk fra fotball-EM så klarte de det med glans. Det er faktisk fristende og kalle dokumentaren "amerikansk". Her skal man rett og slett skremmes så man driter i buksa...

Rasismen i Ukraina, og forsåvidt Polen også, må sees i sammenheng med at det er snakk om lavt utdannede mennesker, med en kulturell aksept for å bruke jøde som skjellsord. For meg personlig er dette helt uforståelig med tanke på hvordan disse to landene ble rammet av Nazirikets herjinger under andre verdenskrig. Det er også en voldsom fremmedfrykt, som også i stor grad er kulturelt akseptert. Men vi skal ikke mange årene tilbake før vi hadde lignende patriotorganisasjoner her i landet. Det var nok ikke helt det samme omfanget, men tankegangen var veldig lik...

Slaget om Brumunddal (1991)
          http://youtu.be/xCA0yP_cCPg

«Fevik-slaget» 1990, Arne Myrdal & FMI vs demonstranter.
          http://www.youtube.com/watch?v=_wNGO5rcL9o

(I parantes kan jeg jo da nevne at den ikke navngitte lederen (les Christian Tybring Gjedde) for lokallaget i Oslo, for ett ikke navngitt parti (les FrP), for ikke så alt for lenge skrev en særdeles fremmedfiendtlig kronikk med tittelen "Drøm fra Disneyland".)

Timosjenko-saken for seg stinker jo så lang vei at jeg ikke har ord. Denne typer dommer trodde jeg egentlig at man bare fikk i totalitere regimer som USA, Nord-Korea og Kina. Desverre tok jeg veldig feil.

Jeg tror uansett ikke det er feil å gi disse to landene EM. Sjansen for at Politiet går helt av skaftet og dreper flere fans er absolutt til stede. Det ville i så fall være svært trist. Likevel velger jeg å være naiv nok til å håpe på at å inkludere dem på denne måten gjør at det kan stilles sterkere krav i fremtiden, både hva gjelder bekjemping av fremmedfrykt og rettsikkerhet.

Men, det er vel som mange andre steder at en liten bråkete minoritet får mye mer oppmerksomhet enn den strengt tatt fortjener. Rasister er i så måte eksepsjonelt flinke til å tilrive seg ufortjent oppmerksomhet, og om de ikke får den er det gjerne noen venstrevridde marxister av ett eller annet slag som har tatt ytringsfriheten ifra dem.

Dette innlegget er da publisert 04.30 og kan derfor være noe usammenhengende. Men, det gjelder vel egentlig alle innleggene mine...
          Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
          [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Dokumentaren sendes førstkommende tirsdag kl. 21:30 på NRK2.

-jørn-
            (*´ェ`*)

Comment

Dokumentar om rasisme og fotballvold på NRK 2

Originally posted by dikern View Post
              Jeg så hele denne dokumentaren fra BBC (den er fjernet fra Youtube der jeg så den, men lenker den opp om jeg finner den igjen), og samtidig som den setter søkelyset på ett reelt og skremmende problem må jeg få lov å si at jeg ble skuffet. Ikke over hva videoen avslørte, for det viste jeg ifra før. Men, en så tung journalistisk organisasjon som BBC, er ihvertfall i mine øyne ett forbilde for alle andre. I alle andre sammenhenger er denne kanalen solid og kildekritisk, og med en variert vinkling. Her var det fryktelig ensidig, og om målet var å skremme folk fra fotball-EM så klarte de det med glans. Det er faktisk fristende og kalle dokumentaren "amerikansk". Her skal man rett og slett skremmes så man driter i buksa...
              (....)
              Dette innlegget er da publisert 04.30 og kan derfor være noe usammenhengende. Men, det gjelder vel egentlig alle innleggene mine...
              Ikke usammenhengende i det hele tatt.... Heller bra.

Nå blir den nevnte dokumentaren å se på NRK 2, nå på Tirsdag (5. juni) kl. 21.30.
              På Norsk har dokumentaren fått navnet 'Hatets arena'...

Skal bli interessant å se den... En ting er om det er en ørliten gruppe med hardkokte, voldelige rasister som er på ferde i Ukraina (og Polen?). En annen ting er det at store deler av hele stadionseksjoner gjør nazi-hilsenen (!) - og når volden mot de mørkhudede (som heier på samme lag som rasistene!) kjøres i gang, så er det NULL reaksjon, null beskyttelse å få fra vakter og Politi... Det virka altså som om det var ganske så akseptert å denge mørke utlendinger på stadion...

Er det noen Polakker eller ukrainere der ute - eller noen som kjenner noen - som har noe å si om dette?

Skal uansett se dokumentaren på Tirsdag... Den blir vel tilgjengelig på NRK nett-tv også, skulle eg tru...
              Last edited by san Paolo; 03.06.2012, 22:36. Reason: Føyde til tittel

Comment

Dokumentaren om rasisme før EM - Polen også ille

Originally posted by dikern View Post

Rasismen i Ukraina, og forsåvidt Polen også, må sees i sammenheng med at det er snakk om lavt utdannede mennesker, med en kulturell aksept for å bruke jøde som skjellsord. For meg personlig er dette helt uforståelig med tanke på hvordan disse to landene ble rammet av Nazirikets herjinger under andre verdenskrig. Det er også en voldsom fremmedfrykt, som også i stor grad er kulturelt akseptert.
                Da har jeg nettopp sett dokumentaren på NRK 2: Den var tankevekkende og anbefales!
                http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/851402/

Syns du, Dikern, har skivebom mht. kritikken av BBC.
                Ja, de anbefaler fargede supportere å holde seg hjemme - eller de lar folk komme til klart orde som anbefaler mørkhudede å utebli. Og fair enuff, syns jeg. Denne dokumentaren kan faktisk redde folk fra å bli grisebanka - og i verste fall drept - pga. "feil" hudfarge under EM 2012. Hva er galt med det??

Journalisten slipper og folk til som demper inntrykket av at det er rein Nazisme bak nazi-hilsenene m.m. + viser at det affal i Polen er en viss bevegelse mot å bekjempe rasisme i fotballen. Mens i Ukraina virker slikt arbeid så godt som fraværende...

Største svakhet med dokumentaren, er at den ikke kom for lenge siden - fx. mens prosessen med å velge arrangør-land for EM 2012 ennå var i gang. For meg virker Polen og Ukraina ikke klare for å være vertskap for et internasjonalt mesterskap av dette slaget. De er hverken kulturelt eller praktisk (eller "modne") forberedt på mange folk som er annerledels. Passiviteten til Politi og vakter på fotball-stadiaene er kvalmende...

Yecch!
                Last edited by san Paolo; 05.06.2012, 21:41. Reason: Tittel - la inn

Comment

Hm... Interessant at UEFA-sjef Michel Platini 'ikke hadde tid' til å snakke med journalisten som lagde programmet....
                  Men UEFA understreket i en uttalelse at arrangørene har ansvar for sikkerheten etc. + at dommerne har myndighet til å stoppe kamper hvor det blir vold etc....

Litt verre å høre de Indiske supporterne som ble banka i Kharkiv under årets sesongavslutning si:
                  'The Police are not helpful at all',
                  når de begrunna hvorfor de ikke ville be Ukrainsk Politi om hjelp...

Comment

Har også sett dokumentaren og tar noe av det med en klype salt. For det første så florerer det av høyre-ekstreme i ultras miljøer i hele Europa. Til og med i klanen, dog i mye mindre målestokk selvsagt. Men se i Italia f eks og i Lazio! Samma skitten der, og EDL i England består i veldig stor grad av høyreekstreme fotball-supportere.
                    I England får også indere juling fordi de er indere, og i vi har også en del rasisme-problemer i Norge også som ikke står veldig høyt på agendaen, hverken hos Politiet eller politikerne.Dette avtalte casuals-sammenstøtet i dokumentaren var VELDIG lite nytt. For folk som har lest og sett dokumentarer om casuals før, så er dette helt vanlig måte å møtes på for å slåss. Til og med i Norge! Dette er karer som elsker å slåss, som får et "kick" rett og slett. De folka finnes overalt. Og stort sett så ønsker alle Casuals-miljøer i hele verden å få annerkjennelse og rykte, og er en stor seier at firmaet dems får en slik omtale som de har fått av BBC.
                    Er ganske sikker på at Politiet i Polen og Ukraina kommer til å gjøre alt de kan for sikkerheten til folk. Verdens øyne følger med på dem! For 2 år siden var det VM i Sør Afrika, et land med mye større sosiale problemer..det gikk greit! Snart er det Brasil, og da snakker vi kriminalitet på et helt annet nivå.. Polen og Ukraina blir bare blåbær, i forhold. Skremselspropaganda! Man bør feie foran egen dør først ja! Det med Timosjenko derimot, burde være grunn nok til å ha turneringa i et annet land.

Comment

Originally posted by san Paolo View Post
                      Hm... Interessant at UEFA-sjef Michel Platini 'ikke hadde tid' til å snakke med journalisten som lagde programmet....
                      Men UEFA understreket i en uttalelse at arrangørene har ansvar for sikkerheten etc. + at dommerne har myndighet til å stoppe kamper hvor det blir vold etc.....
                      "financial fair play", "SLO", "handshake for peace", "no corruption in uefa/Fifa" "blatter for president" etc etc. Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Skinnhelligheten og den svake symbolpolitikken i pengemaskinen UEFA antar etter hvert komiske former. Det er bare å vente, totaltære regimer faller alltid til slutt.

Kjellsen

Comment

Da fortsetter vi diskusjonen om klanen og nazier i denne tråden.

Comment

Vålerenga står bak et opprop fra alle klubbene i Tippeligaen til arrangørene av EM 2012 om et EM fritt for vold og rasisme:

http://www.vif-fotball.no/article3412017.ece

Kanskje ikke så imponerende i seg sjøl. Men blir det 'nok' slik oppmerksomhet fra utlandet kan det ofte bidra til at arrangørene skjerper seg ekstra - rett og slett for å unngå å gjøre dårlig inntrykk på utenlandsk media...

Thumbs up til VIF, Vålerenga mot rasisme og TL-klubbene fra meg, affal!

Comment

Litt mer om Timosjenko-saken (-skandalen) og litt om EM. Boikott av EM fra div statsledere kan bli aktuelt. Angela Merkel kommer trolig ikke til Ukraina...
                            Datteren til Julia Timosjenko er nå regimets kanskje farligste kritiker...
                            http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...p-6844152.html

Interessant fakta fra artikkelen:
                            Av en liste på 183 land over hvem som er minst korrupt, så ligger Ukraina på 152. plass (!).
                            Ukraina regnes nå som Europas mest korrupte land...

Tildelinga av EM dit virker som en stadig dårligere og dårligere ide...

Comment

Working...
                            X