Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Norges nye landslagssjef- Per Mathias Høgmo - Vil Norge heve seg ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Norges nye landslagssjef- Per Mathias Høgmo - Vil Norge heve seg ?

Høgmo er ansatt som ny landslagssjef.
    Høgmo har leda Norges kvinnelandslag til OL-gull i 2000, han har trent omtrent alle aldersbestemte landslag for gutter, Tromsø, RBK og seinest redda han Helsingborg fra nedrykk i allsvenskan etter at den forrige treneren trakk seg som følge av personlige trusler, til tross for at mange her på forumet mente han ikke engang tålte presset ved å trene Norges hovedstadslag. Han er også Norges best utdanna som fotballtrener.

Valget er etter min mening like åpenbart som det er godt: mannen kan fotball og har bevist at han håndterer dag-til-dag-fotballen i klubblag og det internasjonale trykket i å måtte forholde seg til varierende tropper, over tid og med forskjellige spillergrupper.
    Drillo har vært vår overlegent beste landslagstrener gjennom alle tider, gjennom å kvalifisere oss til to VM-sluttspill på nitti-tallet. Personlig synes jeg det var ganske unødvendig og dustete å bytte ham ut på et tidspunkt da kvalifiseringa allerede var tapt, og Drillo hadde finni tilbake til entusiasmen.

Høgmo kommer fra "Drillo-skolen" og har mer eller mindre det samme synet på overgangsmuligheter som Drillo har. De største forskjellene på deres fotballfilosofier kommer tilsyne hvis man ser på når, på hvor mange, og på hvilke løp de avgjørende gjennombruddspasningene skal spilles.

Jeg trur Drillos filosofi fortsatt står seg; Det er ingenting som tyder på at å spille overgangshissig fotball ikke lenger lønner seg (se f.eks Bayern München), det handler om hvordan det gjøres og kommer an på andre egenskaper som f.eks i hvilken grad treneren klarer å skape entusiasme for sitt prosjekt i spillergruppa. Jeg trur mangelen på resultater først og fremst handler om at han ikke har stått like hardt på sine prinsipper som i forrige periode, men har innført en slags hybridløsning mellom overgangsfotball og spill-mot-etablert som i praksis har medført at landslaget ikke ofte nok har klart å kjøre effektive overganger.

Jeg trur Høgmo både har mot, sjøltillit og kunnskap nok til å kunne føre oss inn i en ny epoke som strengt tatt gir bedre resultater enn det vi etter folketall og klima kan ha forhåpninger om. Samtidig kommer han inn på et veldig gunstig tidspunkt der flere spillere i europaklasse er i ferd med å ta skrittet opp fra U21.

Jeg både trur og håper på en ny stor landlagsæra under Høgmo. Hva trur dere ?

Nettopp spilt 1. Omgang borte mot Danmark. Norge imponerer tross 1-0 ved pause. Ganske ufortjent. Norge har spillet. Norge er ballbesittende. Norge har sjanser ved et godt samhandlingsmønster offensivt. Norge er rett og slett gode, og bedre enn Danmark.

Så kjapt han har skapt et lag. En grunn til at jeg håpet på Høgmo.

Ting trenger ikke å ta ett år. Hvis det da blir noe ut av hos oss.

Comment

Working...
    X