Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Språkbruk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Språkbruk

Jeg må bare få ut litt frustrasjon her.
    Hvor lavt er det mulig for noen å synke?
    Jeg snakker om underveis i kampen mot Tromsø fra min plass på 228 på Bend-It. Tromsø fikk jo som kjent en pangstart på kampen og leda 3-0 før vi helt skjønte hva som hadde truffet oss. Naturligvis sank stemning etterhvert, men noen prøvde å holde sanger gående.
    Men så var det noen få på denne kampen (la spesielt merke til 4-5 stykker) som virker som de hadde konkurranse i hvor mange f ord og setninger man kunne komme på i løpet av 90 minutter og hvor mange anledninger det skulle være mulig å få utløp for dette. Under denne kategorien legger jeg ikke generell "stygg" språkbruk som faen, helvete o.l. men ting som er så ille at det ikke passer seg å skrive her. Jeg ble flau og rett og slett sjokkert her jeg hadde med meg to små på 13 som fikk med seg alt som ble sagt.
    Disse ordene og setningene dukket opp hver gang man slo en feilpasning, en pasning som ikke var helt perfekt lagt, når keepern brukte 10 sekunder på et utspill eller når dommer blåse i favør Tromsø. Fyren som stod bak meg leverte vel 1-2 slike kuler per minutt, og det er UTEN å overdrive.
    Folk rundt prøvde forgjeves å snakke til disse personene i et forsøk på å få dem til å roe seg ned. Etterhvert ble det så ille at jeg valgte å flytte meg vekk fra feltet og ut mot siden i stedet for. Jeg vet ikke om noen andre la merke til dette og hva dere eventult synes brude gjøres med sånt? Det er greit nok at man kan være frustrerte og at det ganske ofte kan komme tidvis stygge gloser, men jeg mener det burde være en grense for hvor mye man kan vrenge ut av seg i løpet av 90 minutter, og når jeg teller 60-70 tilfeller av banning av særdeles grov karakter så mener jeg det har gått for langt!
    There is the right way, the wrong way and the Norwegian way

Det med språkbruk er selvsagt et tema å diskutere. Men når du nevner at du hadde med to 13-åringer på felt 228 og at du reagerte spesielt pga at dem hørte all dritten som ble ropt ut, så tenkte jeg bare å nevnte at Klansfeltene på midten av Bend-it øvre og hele Vestbredden er ment for stående supportere og det selges heller ikke barnebilletter til disse feltene (se på kartet og prisinfo i denne http://www.vif-fotball.no/article2444592.ece ) Vet ikke om jeg selv ville ha tatt med 13-åringer på de midtre feltene hos Klanen.

Comment

Originally posted by lasse1910 View Post
      Under denne kategorien legger jeg ikke generell "stygg" språkbruk som faen, helvete o.l. men ting som er så ille at det ikke passer seg å skrive her. Jeg ble flau og rett og slett sjokkert her jeg hadde med meg to små på 13 som fikk med seg alt som ble sagt.
      Med den innsatsen gutta viste i går, spesielt da 1.omgang, skjønner jeg godt at folk banner. At du tar med deg to 13 åringer på et sangfelt hvor jeg tror du på forhånd visste jævlig godt at det forekommer den slags i løpet av en match, skjønner jeg derimot ikke. Dette forekom da i hele fjor?

Comment

Hvis det det som Lasse1910 skriver stemmer, så burde gjengen fått beskjed om å pelle seg vekk fra feltet, da de virker mer interessert i å slenge dritt enn å forsøke å støtte laget.

Samme beskjed bør gis til de som holder kjeft gjennom kampen.
        Skal du stå på et dedikert syngefelt, så holder du ikke på med alt mulig annet piss.
        Gi heller plassen din til en som bidrar.

13-åringer hører heller ikke hjemme på sangfeltet.

Comment

Gutta er godt vant med "normal" banning og drittslening, noe jeg også nevner over, de har vært på flere bortekamper på sangfeltet og jeg har aldri opplevd noe som kommer i nærheten av dette. Jeg regner også med at det kan komme et og annet "utbrudd av uheldig karakter".
          Ble litt uheldig å nevne at de som var med da jeg ville flyttet meg vekk fra feltet og skrevet dette uavhengige av om de var med eller ikke, og det var ikke ment som at det var noe "verre" siden de var der. Uheldig at de var der i første omgang og kommer nok ikke til å ta de med meg dit igjen, for å si det sånn.

Men, som jeg skrev så var språkbruken av en slik karakter til en hver tid at det ikke hører hjemme noe sted, er derfor jeg ville ta det opp her. Etter kampen var jeg faktisk så irritert at jeg vurderer å ikke retunere til dette feltet i år. For som nevnt så gjelder ikke det ord som faen, helvete, forbanna dritt o.l. men uttrykk av en særdeles krenkende karakter (både seksuelle og verbale) minst en gang i minuttet, og jeg tror ikke jeg vil være en del av en gruppe som kan oppføre seg sånn. (vet det bare gjelder 4-5 stykker, men når ingenting skjer så er det jo fritt frem)

Comment

SKal love deg at dette ikke bare gjelder Bendit, også Vestbredden.. Både sexuelle og til tider nedlatende ord om andre med annen hudfarge. Ga klar beskjed sist mot aalesund at rasistiske kommentarer ikke var akseptabelt, men det andre er vel ikke så enkelt å få stoppa. Synes det er til tider så stygg ordbruk at jeg gremmes over å stå sammen med disse menneskene, prøver å synge for å overdøve dem men med det labre nivået på vestbredden er det ikke alltid enkelt.
            Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

Jeg må innrømme at jeg ganske nysgjerrig på hva som ble sagt.
              Må være rimelig heftig, for at noen skulle reagert på det.

Når vi er inne på temaet.
              Kan folk slutte å skrike "homo" og vise fingern. Det er bare patetisk.
              Hvis du absolutt skal skjelle ut noen, prøv å være litt oppfinnsom
              Hjelp oss å gi deg nye storflagg. Flaggborgen av 1913s konto: 1503 12 17528

Comment

Originally posted by Fabio View Post
                Jeg må innrømme at jeg ganske nysgjerrig på hva som ble sagt.
                Må være rimelig heftig, for at noen skulle reagert på det.

Når vi er inne på temaet.
                Kan folk slutte å skrike "homo" og vise fingern. Det er bare patetisk.
                Hvis du absolutt skal skjelle ut noen, prøv å være litt oppfinnsom
                Ja! Dette med fingeren gjelder meg spesielt. Den hopper opp i tide og utide, og den har også fått seg litt airtime på NRK for to år siden. Jeg gremmes over meg selv... Fingern bør spares til virkelig provoserende mennesker, ikke alle og enhver... SÅ, KAPUTT!!! Skjerp deg din lille dritt!

PS: Homo sier jeg ikke...(heldigvis)

Comment

Er det rart til tribunelivet i enga er så dårlig når man blir hakka ned på pga noe så simpelt som skjellsord?
                  Greit det kan ramle mye drit ut av kjeften på folk i kampens hete, men det går på rein skjær lidenskap. Om man driter seg ut og sier noe litt over kanten noen ganger, hva så? Hvem går ikke på snørra innimellom?

La nå folk vise følelser og engasjement på kamp, uansett om det ikke alltid lukter blomster og bier av det!

Comment

Originally posted by kboslo View Post
                    Er det rart til tribunelivet i enga er så dårlig når man blir hakka ned på pga noe så simpelt som skjellsord?
                    Greit det kan ramle mye drit ut av kjeften på folk i kampens hete, men det går på rein skjær lidenskap. Om man driter seg ut og sier noe litt over kanten noen ganger, hva så? Hvem går ikke på snørra innimellom?

La nå folk vise følelser og engasjement på kamp, uansett om det ikke alltid lukter blomster og bier av det!

Det får i så fall stå som din mening.
                    Jeg har vært på de fleste Vålerenga kamper de siste 7 årene og aldri opplevd noe som er i nærheten av dette. Jeg har heller aldri klaget på verken oppførsel eller språkbruk som sådan i denne perioden, akkurat fordi jeg vet at det er fort gjort å drite seg ut og derfor slippe en del upassende og grove uttrykk i ny og ne. Men når man står i stamfulle 90 minutter og slenger bemerkninger av denne karakter er jeg litt usikker på om det er rein og skjær lidenskap.
                    Om du mener det bidrar til dårlig tribuneliv å si ifra om sånt så greit nok, men jeg vil hvertfall at du skal være klar over at det er snakk om mye værre ting enn "vanlig" banning og dommerhetsing.

Comment

Tålmodigheten på tribunen er slitt, for hver støttepassning kommer det kommentarer. Noen ganger er ikke en ball i lengderetningen den riktige løsningen. Jeg pleier å spare mine kraftsalver til idiotiske dommeravgjørelser, spillere som faker skader, riseth etc.

Men jeg lurer jo veldig på hva som ble sagt da, mener vi bør ha stor takhøyde for kreativitet, så lenge det ikke er snakk om homohets, rasisme etc.

Send gjerne en pm, hvis det ikke tåler offentlighet

Comment

språkbruken

Det er ikke bare i bendit at folk slenger med kjeften. Det har blitt slike ord som faktisk er ganske stygge selv der homo og alt det ikke passer inn. Selv om man er på tribunen så er det greit at man faktisk til tider tenker over hva man sier. Det er faktisk mange 13 -20 åringer som er lett påvirkelige og tror det er greit å oppføre seg som en drittunge utenfor også. Det er snakk om at man greit å fokusere på kampen også.
                        honey wilder:=)

Comment

Herregud..
                          Tåler du ikke litt stygt språk så har du ikke mye på en fotballkamp å gjøre.
                          Ikke rart det er lite liv på tribunen når folk ikke tåler at enkelte kommer med noen stygge rop.

Kom deg heller i en gudstjenste hvis du er så fryktelig provosert
                          You tried your best and failed miserably. The lesson is never to try

Comment

Først og fremst er det vel ekstrem ordbruk som Lasse1910 tar tak i og ikke "alminnelig" banning og kraftuttrykk på tribunen .
                            Selv i kampen mot TIL skal det vel godt gjøres å få drit til å fly ut av kjeften i samfulle 90 min... Skal vedde på at en god del av dette gjaldt egne spillere og da hører det uansett ikke hjemme noen steder.
                            Men saftige gloser og dritslenging hører med på en kamp, selvsagt!

Men når det er sagt, så kan jeg ikke se at det er såååå smart å dra med seg barn (u16) med inn på 228. Slik det høres ut, Lasse1910, så har du og dine har sesongkort der, og det må jeg innrømme, det fatter jeg ikke. Det er vel ikke akkurat feltet å velge for sarte ører og mindreårige??

Selv har jeg og mine (11+15) plasser på 231, og der får vi sunget fint sammen med midtfeltene (og slengt drit som passer seg litt mer for barnemunner og -ører).
                            Hev din røst og STØTT ditt lag...

Comment

Er det mulig...

Det her er vel det latterligste emnet jeg har lest her inne på lang, lang tid.

Fotball handler om følelser, og da kommer ting, totalt uten filter (heldigvis!) ut av kjeften på de fleste. Og det er sånn det skal være. Folk som ikke tåler så mye, får holde seg hjemme forran TV-skjermen, hvor de kan skru av lyden hvis det skulle komme noen ufine ord.

Sitter akkurat nå og ser på Greatest Football Rivalries på Canal+. Rivaliseringen mellom Hajduk Split og Dinamo Zagreb, samt Inter MIlan og AC Milan. Lurer på om det er noen skikkelig stygge banneord på tribunen der jeg... Huttemegtu!

Og som noen andre sier her også, hvis du har med deg unger på sangfeltene osv. så fortjener du ikke bedre. På kampen mot TIL så kom den en liten unge gående alene på tredje rad bakfra på 228. Sikkert ikke mer enn 8 år... Vet ikke hva han gjorde der, men han burde absolutt ikke vært der. Han prøvde bare å forsiktig snike seg bak folk. Mange som holdt på å skubbe borti han, da de ikke så han, liten som han var...

Originally posted by monica View Post
                              Det er faktisk mange 13 -20 åringer som er lett påvirkelige
                              Ja, tenke seg til. Ungdommer helt opp i 20-års alderen som hører stygge banneord på en fotballkamp. Hvordan skal det gå med verden... "Vil minne om at Ullevaal Stadion er en røykfri og banneordfri arene. Takk" bør vel snart gå over høyttaleranlegget...

Comment

Working...
                              X