Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Språkbruk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dette begynner i min verden å bli en rimelig teit diskusjon. Lasse1910 tar opp et relativt alvorlig problem, som flere forsøker å avfeie med at "sånn er det på kamp" og lalala.

Klanens varemerke har i alle år vært en positiv, humoristisk, selvironisk støtte til laget i med- og motgang. Det har ofte blitt sunget og snakket høyt, på morsom og sint måte, om både innover- og utovertisser, usedelig samkvem mellom ulike (og like) kjønn, avføring, samt rus- og sosialproblematikk, og det ene med det andre. Dette er den klanen som ble kjent, det er den klanen mange vil være med i, men det er dessverre også den klanen som stadig vekk blir sjeldnere å finne på tribunene.

Så hva har skjedd?
    1: Vi har blitt mange. Det skyldes dels at klanen i seg selv har blitt et populært sted å være medlem. Gjennom mengde blir vi sterkere, men også mindre spontane. Når de hardtarbeidende, men sterkt undervurderte, i Tifogruppa plutselig trenger noen hender rett før kampstart kan man derfor nå oppleve at folk ikke gidde/ikke tør/ikke vil. Det startes lite spontant selvkomponerte sanger på tribunene som kommenterer det som akkurat der og da skjer på banen (ja, vi har noen standardsanger, f.eks. "drep'em Vålerenga..." osv, men det lages ikke nye i en feinde fart).
    2: Klanen har også etter hvert blitt en arena for folk som ikke følger laget, og langt mindre klubben, i tykt og tynt. Man er med fordi det er fordeler å hente, og fordi medlemsskapet i klanen er identitetsskapende. Beviset på dette er å sammenligne medlemstallet i Klanen fra i fjor med gjennomsnittet av publikummere på kamp i fjor. Mange av disse klansmedlemmene har kanskje ikke klans- og klubbkulturen beinhardt inne i ryggmargen, og er på mange måter "turister".
    3: At vi har blitt mange betyr også at vi ikke lenger er et miljø "hvor alle kjenner alle", og dermed vil selvjustisen minke. Jeg kan godt kommentere og kritisere en kompis' oppførsel, men å kritisere en vilt fremmeds oppførsel krever noe mer (av meg).
    4: Summen av dette kan bli at man opplever på kamp at det finnes de som ikke har klanskulturen i seg, som ikke gjør ting på den sosialt riktige måten, og det er få/ingen som ser det som sin oppgave å korrigere den avvikende utøvelsen av støtte til laget og klanskultur.

Jeg synes også det er direkte pinlig, og veldig irriterende, når man på et relativt sentralt klansfelt (229) kan oppleve at kjeftamanget til enkelte (av og til faktisk ganske mange) går fra avspark til sluttsignal om hvor ræva egne spillere er, gjerne veldig høylytt og i ganske klare ordlag. Det er faktisk det stikk motsatte av klanskulturen, det er det stikk motsatte av hva som er "greia vår". Når man i tillegg kan oppleve, på et klansfelt, at seksuell legning og hudfarge brukes som skjellsord, begynner det hele å bli patetisk - og det bør tas skikkelig tak, og gjerne begynne med en grei og åpen diskusjon, og ikke avfeies med at "i kampens hete sies det så mangt", og "unger må enten venne seg til å høre drittmeldinger, eller stues inne i en lydtett bunkers".

Og bare sånn i folkeopplysningens ånd, ved å bli medlem i Klanen har man også akseptert vedtektene. To sentrale læresetninger her er:
    1. Formål
    Klanen, Vålerengens Idrettsforenings uavhengige supporteres klubb (heretter omtalt som Klanen) har til formål å støtte Vålerengens Idrettsforening samt alle særidrettslag under denne foreningen. Klanen er uavhengig av Vålerengens Idrettsforening og upolitisk.
    9. Rasisme, nazisme og vold
    Vålerengens Idrettsforening er Norges mest fargerike idrettslag med medlemmer av ulik nasjonal, etnisk og religiøs bakgrunn. Klanen er stolte over å støtte en slik klubb, og tar avstand fra enhver form for fordommer basert på hudfarge, nasjonalitet, legning og tro. Rasisme, nazisme og fotballrelatert vold er uforenlig med medlemskap i Klanen.
    Mer spennende lesing finner du på http://www.klanen.no/styret/vedtekter_for_klanen
    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Originally posted by KampenUltras View Post
      Herregud..
      Tåler du ikke litt stygt språk så har du ikke mye på en fotballkamp å gjøre.
      Ikke rart det er lite liv på tribunen når folk ikke tåler at enkelte kommer med noen stygge rop.

Kom deg heller i en gudstjenste hvis du er så fryktelig provosert
      Sorry men dette sier mer om deg enn temaet som diskuteres.
      Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

Det burde vel være en viss takhøyde for saklig kritikk, og diskusjoner under en fotballkamp. Ingenting er bedre enn det, men nå er jo ikke banning verken verken saklig eller kritikk. Og når man makter å lire av seg sjoskler så stygge at de ikke kan skrives her på forumet i 90 min, må man da ha et særdeles dårlig utviklet vokabulær? Har aldri sett på konstant banning som et godt bevis på annet enn idioti, og dårlige kommunikasjonsevner.

Comment

Originally posted by Svartnir View Post
          Det burde vel være en viss takhøyde for saklig kritikk, og diskusjoner under en fotballkamp. Ingenting er bedre enn det, men nå er jo ikke banning verken verken saklig eller kritikk. Og når man makter å lire av seg sjoskler så stygge at de ikke kan skrives her på forumet i 90 min, må man da ha et særdeles dårlig utviklet vokabulær? Har aldri sett på konstant banning som et godt bevis på annet enn idioti, og dårlige kommunikasjonsevner.
          Akkurat sånne argumenter tilskriver jeg som oftest folk "ikke vil påtrykke andre sin oppfatning". Hva du oppfatter som dårlige kommunikasjonsevner, er det jeg (kanskje) oppfatter som ordentlig østkantsmentalitet.

Uansett synes jeg det blir altfor enkelt å bruke stygge navn på folk man ikke er enige i religion/politikk med idioti/dårlige kommunikasjonsevner.

Vi er fra østkanten og DRITER i hva "sofistikerte vestkantmennesker" mener om det
          Enga

Comment

Hmmm, generelt sett kan vi si det sånn: Ja, overdreven banning er dumt og usofistikert, MEN jeg vil nå påstå at her og der kan banning bidra til å understreke et poeng. Og vil påstå at det er vesentlig stor forskjell på litt banning i histen og pisten, og evt tjore av seg ene glosa etter den andre i 90 min.

Du ser forskjellen?

Tror du misforsto innlegget mitt, evt forklarte jeg det litt tåkete.

Comment

Skrible treffer spikeren på hodet. Enhver idiot som gidder kan klare å lire av seg en kombinasjon av kjønnsorganer, dyr, slekninger, hudfarger o.l. i ymse kombinasjoner i 90 minutter. Humor og ironi er imidlertid en del mer krevende. Og mye mer effektfullt.

Så kritikken går ikke primært på at noen blir fornærmet av språket, det er mer at vulgæritet alene ikke er spesielt interessant, morsomt eller effektfullt. Klanen har vært kjent ikke først og fremst som de som kan finne på de lengste og mest kompliserte banneordene, men for sin blanding av humor, ironi, spontanitet og ja, selvfølgelig, vulgæriteter. I dag er miljøet så stort at det kanskje ikke er så lett å dyrke dette i Klanen. Dessverre. Men av og til glimter vi til! ;-)

Comment

Skjerp dere da, litt respekt kan man få.. Hva er vitsen med å klikke helt å skrike ut sjelsord? Skjønner han godt jeg..

Comment

Originally posted by Onnis View Post
                  Skjerp dere da, litt respekt kan man få.. Hva er vitsen med å klikke helt å skrike ut sjelsord? Skjønner han godt jeg..
                  Beklager å skuffe deg men respekt kan man hverken få eller kreve,den må du gjøre deg fortjent til !! Dessverre
                  Ingen kan spre slikt ett mørke som den som har sett lyset!!

Comment

Working...
                  X