Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Øvelse på ullevaal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Øvelse på ullevaal

http://www1.nrk.no/nett-tv/sport/spill/verdi/48532

herregud, for ett fantastisk bruk av ressurser, har jo aldri vært noe opptøyer på ullevaal. Godt å vite at det endelig er trygt å gå på kamp igjen...

å svare med Vold avler mer vold, det har aldri politiet skjønnt!

Mulig du ikke så hele innslaget eller fikk med deg poenget, de henviser til en helt konkret episode. Så kan man diskutere om politiet bruker riktige metoder ved å bruke hunder og vold mot supportere, og om dette er en måte å få barnefamiliene tilbake på kamp. For de som lager bråk er ikke dette serlig skremmende. Politiet dvs terrortroppen eller hva de nå kaller seg selv, trener mye på slike situasjoner, detter er ikke patruljerende politi, som skal stoppe krim på gata, eller etterforske krim ellers i samfunnet.

Det er jobben dems å stoppe bråkete supportere og andre som høylydt utrykker seg, så vidt jeg husker var meninga med blussene i den aktuelle kampen retta mot fotballforbundet i Bosnia, grunnen til at det utarta seg er det andre som kan si noe om, det vet jeg ikke, men min erfaring er at de farlige situasjonene rund bluss ofte handler om at politiet og vakter handler på feil måte.

At det ikke er slike situasjoner som det de øver på er i allefall ikke riktig.
    De og myndighetene mener dette er god ressursbruk. Der mener jeg trådstarter har helt rett. Har aldri skjønnt at vold er noen god måte å løse ting på.

Solan
    syng høyt!

Comment

Originally posted by Solan View Post
      Det er jobben dems å stoppe bråkete supportere og andre som høylydt utrykker seg, så vidt jeg husker var meninga med blussene i den aktuelle kampen retta mot fotballforbundet i Bosnia, grunnen til at det utarta seg er det andre som kan si noe om, det vet jeg ikke, men min erfaring er at de farlige situasjonene rund bluss ofte handler om at politiet og vakter handler på feil måte.
      Slik jeg husker episoden du sikter til valgte politiet å IKKE gå inn på tribunen. De stillte seg vel bare synlig på hjørnet av tribunen men gjorde ikke noe annet enn å vise tilstedeværelse og vurdere situasjonen.

Til tross for at Watne innførte begrepet "livsfarlige, brennende kastevåpen" og hylte i fistel "nå gårrr politiet inn på trrrrribuna" valgte politiet altså en annen løsning.

Utover dette er jeg nødvendigvis ikke uenig i ditt innlegg.
      www.grydis.no - Bilder av Vålerenga
      Glemmer passordet mitt...

Comment

Originally posted by Solan View Post
        Mulig du ikke så hele innslaget eller fikk med deg poenget, de henviser til en helt konkret episode. Så kan man diskutere om politiet bruker riktige metoder ved å bruke hunder og vold mot supportere, og om dette er en måte å få barnefamiliene tilbake på kamp. For de som lager bråk er ikke dette serlig skremmende. Politiet dvs terrortroppen eller hva de nå kaller seg selv, trener mye på slike situasjoner, detter er ikke patruljerende politi, som skal stoppe krim på gata, eller etterforske krim ellers i samfunnet.

At det ikke er slike situasjoner som det de øver på er i allefall ikke riktig.
        De og myndighetene mener dette er god ressursbruk. Der mener jeg trådstarter har helt rett. Har aldri skjønnt at vold er noen god måte å løse ting på.

Solan
        Her er du litt på jordet.. Dette er vanlige politifolk sammen med Delta. Og disse patruljerer gatene daglig. Du kan bare se etter de som går i mørke kjeledresser, dette er delta gutta og jentene. Resterende er vanlige politi..
        Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

presisering

Som forrige taler påpker, er "gråsnuten" bare helt vanlige politifolk som i opprørsutsyr. Delta, som er anti-terror politiets kallesignal, utfører til daglig helt vanlig politiarbeid, men må IKKE forveksles med vanlig politi i opprørsutstyr, da Delta har en vesentlig annen trening, bl.a. i forhold til gisselsituasjoner osv. Delta går, som poster helt korrekt påpeker i mørkeblå dresser til vanlig. Hundepatruljen er en helt sidesatt del av det hele, og både vanlig politi har hundepatrulje (stasjonert på Grønland) og Delta har hunder. Nok om det.

Sist gang jeg møtte hund på station var under Brann kampen i 07. Det førte ikke noe godt med seg....

Er selv hundefører (redningshund), og vil bare påpeke noen småting. Hunder i hundepatruljene trener i mange år. treningsopplegget er identisk med redningshund treningen på veldig mange områder. Den åpenbare foskjellen er hvordan hundene "melder" og har "påvis". Om man blir "angrepet" av en hund, er det to ting som er viktig å huske på

1: Hunden er trent til å kun angripe de som uyter mottstand. Klarer man å foholde seg 100% passiv i det hunden kommer, vil den ikke ense deg. Problemet er at nesten alle får en eller annen reaksjon, enten å snu seg, løpe eller verne seg. da er hunded trent til å reagere.

2: Alle hunder har en såkalt belønning. Som regel er det hundefører som gir hunden denne, men under trening er det figurant (den som blir angrepet), som avslutter øvelsen ved å gi hunden belønningen. 90% av tiden er dette en leke. Det er nesten håpløst å vite hva slags leke "din" hund er trent til å godta, men igjen bruiker 70% her en såkalt "kong" (spør i hundebutikk). Har du med andre ord tenkt å oppsøke en situasjon der du er redd for å møte hund, har jeg sett i utlandet under demonstrasjoner, demonstranter med som kaster fra seg en kong når bikkja kommer. Særdeles effektift!

Dette kommer selvsagt ann på hvor hunden er i treningen, men hundene politiet bruker er aldri ferdigtrent, eller; en hund blir aldri ferdig trent...

Forøvrig legg merke til at figuranten på filmen stikker frem overarmen. dette er å oppsøke bittet... hadde han ikke gjort dette, ville hunden heller aldri bitt... jeg var alltid nerbøs for hunder før (altså politiets), men etter å ha trent med hund over lengre tid nå, har jeg innsett at man både kan forutse va de vil gjøre, og avverge dette. Samtidig lærer man seg fort at politiets hundeførere er særdeles dårlige på hva vi sivile førere tar som en selvfølge, herunder lydighet... Som eier som hund...

Comment

Originally posted by Niding View Post
            Slik jeg husker episoden du sikter til valgte politiet å IKKE gå inn på tribunen. De stillte seg vel bare synlig på hjørnet av tribunen men gjorde ikke noe annet enn å vise tilstedeværelse og vurdere situasjonen.

Til tross for at Watne innførte begrepet "livsfarlige, brennende kastevåpen" og hylte i fistel "nå gårrr politiet inn på trrrrribuna" valgte politiet altså en annen løsning.

Utover dette er jeg nødvendigvis ikke uenig i ditt innlegg.
            Da det haglet med bluss valgte politiet å sende masse politimenn i opprørsutstyr og bikkjer inn på gresset og på siden av tribunen. Mulig at det ville ha vært minst like fornuftig å erstatte bikkjene med vannbøtter da problemet var brennende bluss... Når blussene hadde brent ut (eller var det like før kampen ble startet igjen) gikk politiet inn på tribunen mot den delen mesteparten av blussene kom fra og jaget bort de som var igjen der.

Comment

ok da tok jeg feil...
              syng høyt!

Comment

herregud

jeg skal vedde på at disse tyskerne er på plass 16 mai.
                storkamp, smekk fult, tidlig lørdagskamp (hørte jeg øl,sarru?) - dette er jo en perfekt anledning for politiet og "vise seg frem" og ødelegge denne flotte dagen med sitt nærvær, denne gangen med bjeffende schäfere som neppe holder stille når klanen synger.

hvis dette skal være en sånn "vi har det i beredskap"s greie, så kommer de jo ALLTID til og ha de med på ullevaal når VIF spiller..
                for der KAN jo noe skje!!

Comment

Skjønner at det er mye innestengt sinne her ut fra hvordan folk hisser seg opp over et innslag som minst er tilbake fra sommeren 2008. Ikke rart det er krig, slåssing og missekonkurranser rundt i verden...

Comment

Dette her har ingenting med oss å gjøre! Dette er tydelig tatt opp under en Lyn-kamp

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
                      jeg skal vedde på at disse tyskerne er på plass 16 mai.
                      Kan du redegjør litt for hva du mener med "disse tyskerne"?
                      mvh

Ogni M

Comment

Kanskje jeg kan...

Når npen sier "disse tyskera" var det første jeg tenkte.. schäfere heter jo strengt talt Tysk Fårehund.. (derav kalles førerene Fåreskaller?)...
                        Ellers ligner jo kanskje de grå uniformene litt på noe sist observert rundt Stalingrad en stund tilbake i tid

Comment

Originally posted by Ogni M View Post
                          Kan du redegjør litt for hva du mener med "disse tyskerne"?
                          Schäfer, German Shepherd, Tysk Fårehund, you name it...

Voff Voff

Comment

Working...
                          X