Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Klanens talsmann: Dette åpner nye muligheter for klubben vår

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Klanens talsmann: Dette åpner nye muligheter for klubben vår

Martin Andresen og Vålerenga har bestemt seg for at det er på tide å skille lag når sesongen er over. Klanens talsmann Christian Kjellsen mener det er naturlig, når femårsplanen som ble lagt «har gått i dass». Han ser nå frem til videre evaluering av femårs-planen. Tekst: MortenN - Dette var ikke uventet, når en

More...
    Besøk www.klanen.no

Originally posted by Christian Kjellsen, talsmann i Klanen
    Vi har på noen år gått fra å være en seriemester med 15000 på tribunen, til en klubb som trekker 3000 på kampene. Det holder ikke!
    På dette området er det vel like relevant å rette pekefingeren mot Klanen, med sin talsmann i spissen? Hva har Klanen gjort for å gjenerobre vårt hegemoni som Norges beste supportergruppe?

Gjennom de siste årene av MAs trenervirke syns jeg vår talsmann unødig ofte og unødig krasst har presentert sitt syn på på hva som bør skje på trenersiden. Bildet som skapes utad av en Klan som ikke støtter opp om klubbens trener bidrar på ingen måte til å trekke mer publikum til stadion. Klanen er formelt uavhengig av klubben, men lever reelt sett i en symbiose. Når Klanen offentlig og gjentatte ganger tar avstand fra klubbens tillitsmenn skader det Klanen også, kanskje i større grad enn hva noen har vært villige til å erkjenne.

Comment

Originally posted by anderan View Post
      På dette området er det vel like relevant å rette pekefingeren mot Klanen, med sin talsmann i spissen? Hva har Klanen gjort for å gjenerobre vårt hegemoni som Norges beste supportergruppe?

Gjennom de siste årene av MAs trenervirke syns jeg vår talsmann unødig ofte og unødig krasst har presentert sitt syn på på hva som bør skje på trenersiden. Bildet som skapes utad av en Klan som ikke støtter opp om klubbens trener bidrar på ingen måte til å trekke mer publikum til stadion. Klanen er formelt uavhengig av klubben, men lever reelt sett i en symbiose. Når Klanen offentlig og gjentatte ganger tar avstand fra klubbens tillitsmenn skader det Klanen også, kanskje i større grad enn hva noen har vært villige til å erkjenne.
      Hvis du synes vi har vært tøffe med Martin de siste åra, synes jeg du skal gå litt tilbake i tid og se hvordan tidligere trenere har fått gjennomgå, rimelig kjapt.
      Journalistene har vært på oss som gribber siden sesongstarten 2009 og kastet seg glupsk over enhver negativ vinkling. Klanens tre talsmenn under Martin, undertegnede, Svenna og Espen har alle vært enige om å ligge litt lavt, ettersom vi i bunn og grunn har hatt sansen for det langsiktige perspektivet i prosjektet. Men når man for tredje året på rad ryker ut av cupen før den har begynt, eksemepelvis, må og skal det brummes. Til orientering har ingen talsmenn krevd Martins avgang, vi har krevd forbedring basert på spillermateriale, økonomi og genrellerammer for å lykkes.

De fleste jeg kjenner, og de fleste henvendelser vi har fått, har vel i bunn og grunn gitt oss huden full for at vi har vært altfor snille med Martin....

Kjellsen

Comment

Hva har Klanen gjort for å gjenerobre vårt hegemoni som Norges beste supportergruppe?
        En tidligere talsmann har i alle fall lovt oss billig drikke på puben Klanen eier når Martin trekker seg!

Comment

Originally posted by FrankO View Post
          En tidligere talsmann har i alle fall lovt oss billig drikke på puben Klanen eier når Martin trekker seg!
          SMS fra Nimo "Martin-priser " på Bohemen....

Comment

Originally posted by Kjellsen View Post
            Hvis du synes vi har vært tøffe med Martin de siste åra, synes jeg du skal gå litt tilbake i tid og se hvordan tidligere trenere har fått gjennomgå, rimelig kjapt.

De fleste jeg kjenner, og de fleste henvendelser vi har fått, har vel i bunn og grunn gitt oss huden full for at vi har vært altfor snille med Martin....

Kjellsen
            Er planen at den nye treneren også skal få gjennomgå eller? Dette innlegget skjønte jeg virkelig ikke.

Comment

Det er jo helt lamt at supporterforeningen skylder på Martin for at folk ikke kommer på kamp lenger.

Det er ingen plikt å gå på fotballkamp. Det skal være en glede. Men at alle de som før sang "vi skal alltid væra her" nå legger til "hvis kampen da ikke går på en fredag, eller en mandag, eller på TV2, eller vi ikke får en ny trener, kjemper om gullet, vinner finalen, spiller som Barcelona" kan man ikke skylde på Martin for.

Comment

Originally posted by astoman View Post
                Er planen at den nye treneren også skal få gjennomgå eller? Dette innlegget skjønte jeg virkelig ikke.
                Hvis du leser det som står skrevet, vil du sikkert finne poenget/poengene; 1. Vi har til sammenligning med tidligere tider fart veldig varsomt med Martin. 2. Det var overaskende å få kritikk for å være slem med Martin, spesielt sett i lys av at 90% av all annen kritikk har vært med motsatt fortegn.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                  Det er jo helt lamt at supporterforeningen skylder på Martin for at folk ikke kommer på kamp lenger.

Det er ingen plikt å gå på fotballkamp. Det skal være en glede. Men at alle de som før sang "vi skal alltid væra her" nå legger til "hvis kampen da ikke går på en fredag, eller en mandag, eller på TV2, eller vi ikke får en ny trener, kjemper om gullet, vinner finalen, spiller som Barcelona" kan man ikke skylde på Martin for.
                  At prestasjoner på banen/plassering på tabellen over tid har en innvirkning på tilskuertallene kan da vel ikke noen være uenig i, selv ikke på dette forumet.

At Klanen påpeker det arbeidet som er gjort fra et samlet Vålerenga for å skape entusiasme, informere om kamper og ikke minst kampers flytting, markedsføring av klubben har vært for dårlig de siste 5 åra og at dette sammen med sportslig fiasko er flere av mange elementer som har bidratt til fallet fra 15 000 til 3000 tilskuere overrasker det meg ogå stort at noen kan hisse seg opp over.

Dette forumet slutter aldri og forundre meg med sine vinklinger og fortolkninger av utsagn og situasjoner.

Kjellsen

Comment

Det kan virke som om enkelte her blander sammen talsmennenes uttalelser og forumposter av tilfeldige sinte klansmedlemmer.
                    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Kanskje det hadde vært fint med en "nye muligheter" for klanen også? En endring hadde ikke vært dumt der heller.

Dessverre merker jeg at jeg kjenner meg mindre og mindre igjen i identiteten til klanen. Historisk har det gått fra generelt positiv holdning til generelt negativ holdning. Det hjelper lite at tidvis er uttalelsene fra talsmenn er så surmagra og lite passende at det vrenger seg i magen på en gjennomsnittsklansmann.

Definisjonen på support er veldig interessant, kanskje greit å spørre seg selv om man kjenner seg igjen.

sup·port (s-pôrt, -prt)
                      tr.v. sup·port·ed, sup·port·ing, sup·ports
                      1. To bear the weight of, especially from below.
                      2. To hold in position so as to keep from falling, sinking, or slipping.
                      3. To be capable of bearing; withstand: "His flaw'd heart . . . too weak the conflict to support" (Shakespeare).
                      4. To keep from weakening or failing; strengthen: The letter supported him in his grief.
                      5. To provide for or maintain, by supplying with money or necessities.
                      6. To furnish corroborating evidence for: New facts supported her story.
                      7.
                      a. To aid the cause, policy, or interests of: supported her in her election campaign.
                      b. To argue in favor of; advocate: supported lower taxes.
                      8. To endure; tolerate: "At supper there was such a conflux of company that I could scarcely support the tumult" (Samuel Johnson).
                      9. To act in a secondary or subordinate role to (a leading performer).
                      Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
                        Kanskje det hadde vært fint med en "nye muligheter" for klanen også? En endring hadde ikke vært dumt der heller.

Dessverre merker jeg at jeg kjenner meg mindre og mindre igjen i identiteten til klanen. Historisk har det gått fra generelt positiv holdning til generelt negativ holdning. Det hjelper lite at tidvis er uttalelsene fra talsmenn er så surmagra og lite passende at det vrenger seg i magen på en gjennomsnittsklansmann.

Definisjonen på support er veldig interessant, kanskje greit å spørre seg selv om man kjenner seg igjen.

sup·port (s-pôrt, -prt)
                        tr.v. sup·port·ed, sup·port·ing, sup·ports
                        1. To bear the weight of, especially from below.
                        2. To hold in position so as to keep from falling, sinking, or slipping.
                        3. To be capable of bearing; withstand: "His flaw'd heart . . . too weak the conflict to support" (Shakespeare).
                        4. To keep from weakening or failing; strengthen: The letter supported him in his grief.
                        5. To provide for or maintain, by supplying with money or necessities.
                        6. To furnish corroborating evidence for: New facts supported her story.
                        7.
                        a. To aid the cause, policy, or interests of: supported her in her election campaign.
                        b. To argue in favor of; advocate: supported lower taxes.
                        8. To endure; tolerate: "At supper there was such a conflux of company that I could scarcely support the tumult" (Samuel Johnson).
                        9. To act in a secondary or subordinate role to (a leading performer).
                        Som eksempelvis og alltid svare følgende til journalister som vil ha blod:
                        "hvordan er det å være vålerengssupporter om dagen?": Det er alltid fint å være Vålerenga supporter. (NRK, Dagbladet, TV2)
                        "hvordan skal dette snus (etter taper mot stabæk i juni)?" : Vi gleder oss til en fin tur på bondelandet i Sandnes, der har vi ikke vært før. (NRK, VG)
                        "Krever dere at Martin må gå": Vi er ikke i en posisjon til å kreve noen ting som helst, vår jobb er i hovedsak og hygge oss før og etter kamp og gi hjernet på tribunen, men at noe må gjøres rent sportslig ser selv vi. (alle sammen jevnlig siden 2009)
                        Kjell Grønningen, tidligere talsmann i Klanen lover gratis øl på Bohemen den dagen Martin slutter: "Kjell har alltid hatt en realtivt klar og kompromissløs tone. Vi forsøker å være litt mer positive og tenker heller på hvor kult det var tidvis i 2010 og håper dette kan snus, men tålmodigheten settes mer og mer på prøve. (VG, Dagbladet og TV2)

Oppsummert, Klanen kommer kun i pressen hvis det er slosskamper, pyroteknikk eller opprør mot treneren. Sammen bør vi heller konse på å få folk på tur, få folk på match skape det miljøet som egentlig er der. Energien til Klansstyret disse dager dreier seg om forberedelser til 2013-sesongen med nytt turopplegg, planlegging av fester og ikke minst massive informasjonskamapaner om når kamper spilles og hvordan du kan komme deg dit. Før den tid dreier det seg om i samarbeid med klubben få flest folk på matchene hjemme mot Tromsø og bøffla. Vet ikke om noen har registrert endringen i markedsføringa til disse kampene.

Klanen styre og talsmennene må likefullt benytte den lille tiden vi får i pressa til å påpeke galskapen i TV-avtalen (dette er forøvrig godt klarert med klubben). Videre jobbe mot NFFs sanskjonsreglement som både vi og klubben bruker uforholdmessig mye tid på.

Kjellsen

Comment

At prestasjoner på banen/plassering på tabellen over tid har en innvirkning på tilskuertallene kan da vel ikke noen være uenig i, selv ikke på dette forumet.

At Klanen påpeker det arbeidet som er gjort fra et samlet Vålerenga for å skape entusiasme, informere om kamper og ikke minst kampers flytting, markedsføring av klubben har vært for dårlig de siste 5 åra og at dette sammen med sportslig fiasko er flere av mange elementer som har bidratt til fallet fra 15 000 til 3000 tilskuere overrasker det meg ogå stort at noen kan hisse seg opp over.

Dette forumet slutter aldri og forundre meg med sine vinklinger og fortolkninger av utsagn og situasjoner.

Kjellsen
                          Nå har jo måten Klanen har formulert seg på ofte vært direkte og spissformulert. Da er det jo rart man ikke gir andre den samme mulighet.

Mitt poeng er at vi ikke kan skylde på andre når antall supportere går ned.

Det som faktisk sies er følgende:
                          "Jeg ser nå frem til en skikkelig evaluering når sesongen er over. Hva har vi lært av dette? Den sportslige ledelsen, hovedstyret og aksjeselskapet har et felles ansvar for gode, stabile resultater. Vi har på noen år gått fra å være en seriemester med 15000 på tribunen, til en klubb som trekker 3000 på kampene. Det holder ikke!"

Den sportslige ledelsen, hovedstyret og aksjeselskapet har et felles ansvar for gode, stabile resultater. Det er vi enige i. Men vi har dratt flere folk på kamp med dårligere resultater enn de siste årene.

Vi vant et seriemesterskap i 2005. Det første siden hockeysveis var siste skrik og samme året som Ahlsen scoret mot Thorstvedt på Ullevål i cupfinalen og Bruce Springsteen ga ut albumet Born in the USA. Jeg bruker det for å illustrere at vi ikke er noen grossist i seriemesterskap. Vi har faktisk rykket ned opptil flere ganger siden den gang.

Så jeg er ikke enig i at det er noen umiddelbar sammenheng mellom gode sportslige resultater og mye folk på tribunen. Vi spilte jo festfotball så sent som for to år siden, uten at kampbiletter ble omsatt for tusenvis av kroner på svartebørsen av den grunn.

Man skal ikke lese alt for mye i et enkelt sitat, men jeg håper at Klanen ikke skyver ansvaret over på alle andre enn Klanen når det gjelder nedgangen på tribunene. Jeg skjønner at virkemidlene for å få folk på kamp er begrenset. Men skal trenden snus, så nytter det ikke bare å sitte på peke på sportslige resultater, på TV2, på NFF og på alle andre.

For jeg tror nok problemene stikker dypere enn at vi ikke har kjempet helt i toppen de siste to årene. Det ble tross alt sølv i 2010 og vi var i medaljekampen lenge i 2011. Faktisk ville vi i fjor blitt seriemester dersom vi hadde slått Molde hjemme og borte.

Jeg føler at selv om man ikke direkte har gått ut og krevd Martins hode på et fat (bortsett fra et par løse kanoner på dekk), så har det vært et fravær av støtte. Sånt skaper likgyldighet. Som ikke er bra når man ønsker å engasjere de samme folkene til å komme på kamper. Akkurat det er kanskje noe man kan være mer bevisst på i fremtiden?

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                            Nå har jo måten Klanen har formulert seg på ofte vært direkte og spissformulert. Da er det jo rart man ikke gir andre den samme mulighet.

Mitt poeng er at vi ikke kan skylde på andre når antall supportere går ned.

Det som faktisk sies er følgende:
                            "Jeg ser nå frem til en skikkelig evaluering når sesongen er over. Hva har vi lært av dette? Den sportslige ledelsen, hovedstyret og aksjeselskapet har et felles ansvar for gode, stabile resultater. Vi har på noen år gått fra å være en seriemester med 15000 på tribunen, til en klubb som trekker 3000 på kampene. Det holder ikke!"

Den sportslige ledelsen, hovedstyret og aksjeselskapet har et felles ansvar for gode, stabile resultater. Det er vi enige i. Men vi har dratt flere folk på kamp med dårligere resultater enn de siste årene.

Vi vant et seriemesterskap i 2005. Det første siden hockeysveis var siste skrik og samme året som Ahlsen scoret mot Thorstvedt på Ullevål i cupfinalen og Bruce Springsteen ga ut albumet Born in the USA. Jeg bruker det for å illustrere at vi ikke er noen grossist i seriemesterskap. Vi har faktisk rykket ned opptil flere ganger siden den gang.

Så jeg er ikke enig i at det er noen umiddelbar sammenheng mellom gode sportslige resultater og mye folk på tribunen. Vi spilte jo festfotball så sent som for to år siden, uten at kampbiletter ble omsatt for tusenvis av kroner på svartebørsen av den grunn.

Man skal ikke lese alt for mye i et enkelt sitat, men jeg håper at Klanen ikke skyver ansvaret over på alle andre enn Klanen når det gjelder nedgangen på tribunene. Jeg skjønner at virkemidlene for å få folk på kamp er begrenset. Men skal trenden snus, så nytter det ikke bare å sitte på peke på sportslige resultater, på TV2, på NFF og på alle andre.

For jeg tror nok problemene stikker dypere enn at vi ikke har kjempet helt i toppen de siste to årene. Det ble tross alt sølv i 2010 og vi var i medaljekampen lenge i 2011. Faktisk ville vi i fjor blitt seriemester dersom vi hadde slått Molde hjemme og borte.

Jeg føler at selv om man ikke direkte har gått ut og krevd Martins hode på et fat (bortsett fra et par løse kanoner på dekk), så har det vært et fravær av støtte. Sånt skaper likgyldighet. Som ikke er bra når man ønsker å engasjere de samme folkene til å komme på kamper. Akkurat det er kanskje noe man kan være mer bevisst på i fremtiden?
                            Det er godt mulig du har rett, men hvis vi heller snur på det og tenker følgende; hvorfor var støtten og oppmøte fra supporterene mer forutsigbart og jevnt, eksempelvis på 90 tallet og tidlig 2000.

Basert på de tilbakemeldingene jeg har fått fra medsupportere og klansmedlemmer man treffer på kamp, tur eller bar er det i stor grad tre ting som har vært gjennomgående utsagn de siste to sesongene.

1. Det var mye lettere å støtte laget og bite i seg sure tap når vi levde med kniven på strupen økonomisk og sportslig.
                            2. Jeg veit da faen når disse kampene går lenger. Helt umulig å dra på bortekamp med all denne jævla flyttinga.
                            (i den samenheng vil jeg hevde at borteturer er den sikreste form for å sikre trofast hjemmepublikum, miljøet sikres)
                            3. Jeg kjøper faen ikke sesongkort før han møbelhandleren er vekk.

Kjellsen

Comment

Det er godt mulig du har rett, men hvis vi heller snur på det og tenker følgende; hvorfor var støtten og oppmøte fra supporterene mer forutsigbart og jevnt, eksempelvis på 90 tallet og tidlig 2000.

Basert på de tilbakemeldingene jeg har fått fra medsupportere og klansmedlemmer man treffer på kamp, tur eller bar er det i stor grad tre ting som har vært gjennomgående utsagn de siste to sesongene.

1. Det var mye lettere å støtte laget og bite i seg sure tap når vi levde med kniven på strupen økonomisk og sportslig.
                              2. Jeg veit da faen når disse kampene går lenger. Helt umulig å dra på bortekamp med all denne jævla flyttinga.
                              (i den samenheng vil jeg hevde at borteturer er den sikreste form for å sikre trofast hjemmepublikum, miljøet sikres)
                              3. Jeg kjøper faen ikke sesongkort før han møbelhandleren er vekk.

Kjellsen

Jeg har studert litt psykologi tidligere og har hørt noe om dette.

Folk flest opplever hele tiden et gap mellom egne forventninger og faktiske forhold. Når forventningsnivå er ganske konstant, så er det relativt enkelt å holde de fornøyd. Selv om de faktiske forhold er noe verre enn forventningene.

Men når forventningene stiger så er det fare på ferde. Når forventningskurven er på vei oppover og de faktiske forhold følger samme kurve går det bra. Men hvis forventningene stiger og de faktiske forhold følger en flatere kurve så er det krise.

Tror det er det som egentlig rammer klubben.

Sett at man forventer 7-10 plass. Resultat er 7 plass. Alt OK. F.eks. VIF anno 2002.
                              Sett at man forventer 7-10 plass. Resultat er 12 plass. Skuffet, men ingen krise. F.eks. VIF anno 2003.
                              Sett at man forventer 7-10 plass. Resultat er 2 plass. Fantastisk. F.eks VIF anno 2004
                              Sett at man forventer 1 plass. Resultat er 1 plass. OK. Som forventet. F.eks. VIF anno 2005
                              Sett at man forventer 1 plass. Resultat er 3 plass. Skuffet. F.eks. VIF anno 2006
                              Sett at man forventer 1-3 plass. Resultat er 7 plass. Krise. F.eks. VIF anno 2007
                              Sett at man forventer 1-3 plass. Resultat er 10 plass. Krise. F.eks. VIF anno 2008
                              Sett at man forventer 1-4 plass. Resultat er 7 plass. Krisen fortsetter. F.eks VIF anno 2009
                              Sett at man forventer 4-7 plass. Resultat er 2 plass. Fantastisk. Nå er vi der vi skal være. F.eks VIF anno 2010
                              Sett at man forventer 1-2 plass. Resultat er 7 plass. Ny krise. F.eks. VIF anno 2011

Gapet mellom supporternes forventninger og de faktiske forhold er rett og slett for stort. Så er da spørsmålet om man skal justere forventningene eller justere resultatene.

Det var riktig å ha høye forventninger foran 2008. De skapte jo klubben selv med sin "best i Norden, unike i Europa-visjon".
                              Men hvis man følger med så ble pengesekken strammet kraftig igjen i 2009, uten at noen justerte sine forventinger av den grunn. Det er dumt å forvente å kjempe helt i toppen, hvis rammevilkårene ikke tilsier noe sånt.

Det klubben BURDE gjort var å dempe forventningene, for det var ikke noen sammenheng mellom hva man hadde sagt man skulle få til og de rammevilkår man ga. Men det er jo noe som heter "don't shoot the messenger". Ingen i klubben ville gå ut på noen bred måte med de dårlige nyhetene om at vi ikke kunne forvente nye gull i nær fremtid.

Men hvis klubbens sportslige utvalg virkelig mener at vi skal kjempe helt i toppen uten midler til å investere i spillerstallen så er de jo inkompetente. Nå mente de trolig heller ikke det, for hvis de mente Martin hadde fått det han trengte og ikke klarte å levere så hadde han ikke vært her i fem år. Da hadde det vært kroken på døra for lenge siden. Problemet var at ingen sa det høyt.

Så da sitter man med supportere som forventer gull og en klubb og en trener som ikke har rammevilkår til å oppfylle disse forventningene.

Da reagerer man først med sinne og så med apati. Tror det er denne apatien som rammer oss nå.

Det er her jeg mener Klanen burde ha bidratt mer. Så lenge man ikke har riktig forventningsnivå så blir det lett misnøye når virkeligheten treffer. Og når syndebukken, i dette tilfelle Martin, tilsynelatende satt trygt så blir man bare apatisk. Martin leverte helt greit i forhold til realistiske forventninger og å fjerne han var ikke noen quickfix som ville løse alle problemer. Det skjønte jo de som satt i sportslig utvalg.

Hadde supporterne også skjønt det så hadde ikke denne misnøyen fått bre seg. Og det er jo ikke noe gøy å forvente 4-6 plass når man har fått smaken på seriegull. Som vi fikk i 2004 og 2005.

Men jeg mener helt klart at Klanen burde tatt ørlite grann mer ansvar og sørget for et mer riktig forventningsnivå. Seriegull og topplasseringer kommer ikke helt av seg selv. Det er heller ikke noe vi historisk har "krav på", det viser vår historie. Likevel er det det mange forventer. Og da blir man også lett skuffet og gidder ikke engasjere seg.

Comment

Working...
                              X