Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Ikaros/Isko (+ evt.) Supporter-forbilder eller sekt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ikaros/Isko (+ evt.) Supporter-forbilder eller sekt?

Etter Start-kampen har jeg lurt litt på Ikaros/Isko - som sto i Bendit og som lagde masse bra liv - men nesten aldri 'in sync' med hovedgruppa av supportere - de som sto på Vestbredden...
    Ok, bedit-gutta var livlige og bra, men - hvorfor da stå for seg sjøl?

Kopierer meg sjøl fra Start-tråden:
    ... tenk på hvor bra det kune blitt om gutta i Bendit (Ikaros og Isko boys) hadde klart å samarbeide med Klanen og spre engasjementet sitt MIDT IBLANT hovedtyngden av supporterne!

Ja, de er engasjerte. Men såvidt jeg ser det, så oppfører de seg som en sekt som velger å stå på utsida...
    Nå veit jeg ikke hvem som skal lastes mest for at det ikke er noe samarbeid - lederne i Klanen eller lederne i Ikaros ( og Isko). Men at vi som helhet taper på at det ikke er noe samarbeid - ingen tvil!!

Men Bendit gikk deler av tida på autopilot - og uten pauser - like mye som trommedunkerne i Kanaris - fx. da mini-Klanen ropte 'Kom Igjen Enga!' - og Bredden svarte, så fikk ikke Bendit det med seg - fordi de kjørte på med sin (ca.) 34. sang i strekk - UTEN pauser...

Jeg vil nok anta at det er pga holdninger, en del i klanen ønsker ikke å erkjenne seg med en gjeng som sloss, lager kvalm mot egne supportere og andre supportere. Disse som har valgt å "løsrive" seg vil vel heller ikke stå sammen med oss.
    Husk dette er min mening, jeg snakker ikke på vegne av klanen.
    Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

Originally posted by san Paolo View Post
      Nå veit jeg ikke hvem som skal lastes mest for at det ikke er noe samarbeid - lederne i Klanen eller lederne i Ikaros ( og Isko).
      Dette får du nok forskjellige svar på ettersom hvem du spør.
      Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Til info er det grovt sett tre grupperinger i svingen. Isko, Sirkus og Ikaros. De har noe varierende syn på tribunekultur og andre ting. For tida har de også et "samlebanner" det står AE på. Dette står for Alternative Enga, altså et alternativ til supporteralternativet som i sin tid ble starta som et alternativ til VIF-support.

Comment

Jeg vil si det er "delt skyld" så peker jeg ikke om den ene eller andre skal klandres.

Men jeg tror denne debatten om hvor de skal stå i år er over. Nå er det høst straks og man må heller diskutere neste år. Da er Bendit ferdig og kabalen legges på nytt. Mange som er på bredden vil flytte tilbake til Bendit og vi må satse på at alle syngende supportere igjen er samlet. På en eller annen måte.

Comment

Ikke for å være nesevis, men jeg lurer oppriktig på hva slags særavtaler AE har fått på plass som gjør at de får lov til å stå i bendit - som er stengt (og gjengen som stod i VG øvre i noen kamper når tribuna egentlig var stengt). Regner med det er ganske mange som egentlig vil stå i bendit - så hvordan kommer noen seg inn der mens vi andre må leve med drømmene om å komme hjem til bendit?

Comment

Originally posted by bengt View Post
              Nå er det høst straks og man må heller diskutere neste år. Da er Bendit ferdig og kabalen legges på nytt. Mange som er på bredden vil flytte tilbake til Bendit og vi må satse på at alle syngende supportere igjen er samlet. På en eller annen måte.
              Bendit blir dessverre herpa som sangtribune. Jeg tror alternativene våre neste år fort kan bli a) å bli på VB, b) Gaza nedre eller c) VG-svingen ett sted.

Dette er en debatt som krever at vi (Klansstyret) får alle fakta på bordet og snakker bredt med Klanen om før vi bestemmer oss.
              Last edited by Erlink_gammel; 16.08.2013, 14:34. Reason: Korta ned sitatet

Comment

Shit. Dette paniske NFF har mot stående supportere

Selv må jeg bli på Bredden pga synet (nærsynt). Kjedelig å se bare "halve" kampen.

Håper dere klarer å finne en bra løsning

Comment

Og bare et ord om "Gutta i bendit" etter LSK-kampen 25/8 - Mye liv, og bra liv, ja - men det virker som det er NULL forsøk på å kommunisere med Bredden - Greit at de prøver med 'Reis opp hvis Du er Vål'enga!' og 'Kom igjen Enga!' 'Hater, hater hater Kanari!' - men når de ikke får med seg Bredden, kunne det jo være en ide å bli med og svare på disse sangene når Bredden setter dem i gang.... Bredden er jo noen tusen - Ikaros/Isko + + i Bendit teller jo under 100...

Et mindretall (som i Bendit) kan godt inspirere og gjerne lede veien for flertallet, men de kan ikke diktere dem... Ser fram til den dagen de og Bredden står sammen igjen. DET blir trøkk!
                  (PS: Dette er ot, kanskje - men er det ikke en jobb for 'SLO'en vår (supportere-ko-ordinatoren) å få disse til å snakke sammen?)

Comment

Nå er det i og for seg ikke så mange rundene siden "de" og bredden sto sammen. Hvor mye trøkk det var, det kan diskuteres...

Motviljen til å samarbeide er vel så mye fra gamlekara på bredden sin side som fra Ikaros/IB/SV. En del nekter konsekvent å synge med på sanger som startes av de alternative grupperingene, da spesielt om det er sanger som er kommet til etter 2005. De alternative føler seg motarbeida og velger å flytte seg for å kjøre sitt eget løp. Om det er en god eller dårlig beslutning for Vålerengasupporterne som helhet kan jo diskuteres.

Dessverre tror jeg Klanen er døende om det ikke skjer noe radikalt i synet på alternativ tribunekultur, evnen til å fornye seg, og i synet på tromme. Personlig er jeg medlem i Klanen, og jeg håper på en kulturendring i retning det de alternative representerer. Det skal også nevnes at jeg er relativt ung.

Å redde Klanen, gjøre Klanen "bærekraftig" om du vil, tror jeg ikke er noen umulighet, men jeg tror den eldste generasjonen i Klanen må trekke seg tilbake for å la friskt blod og nye ideer komme til. Rekrutteringen til Klanen kommer til å stoppe helt opp om det samme regimet fortsett i fem år til.

Dessverre tror jeg det er en del med sterke stemmer som har et slags "eierforhold" til Klanen fordi de har vært med lengst, noe som er veldig forståelig, men også skadelig for Klanens utvikling. Klanen er større enn enkeltmenneskers ego (gjelder de alternative så vel som de gamle og inngrodde), og kanskje er det snart på tide å overlate roret til noen andre?

Jeg ser for meg at Ikaros&co plutselig en dag dukker opp med tromme i svingen, det blir ramaskrik, og at de med sans for sydlandsk tribunekultur sakte men sikkert kommer til å trekke sammen med Ikaros. Igjen på bredden står de som er 40+/sanseløst drita etter bussturen fra Romerike/familier/turister. Med mindre Klanen da blir kvitt sin tilsynelatende kollektive trommefobi.

Nok dommedagsprofetier for i natt, sov godt!

Comment

Du sier noe her. Problemet har alltid vært "gamle"kara som gjør krav på klanen. De var med først, lengst osv. Klanen har vært død lenge og det blir bare dårligere og dårligere. Det eneste som faktisk kan redde klanen er faktisk denne gjengen.

Comment

Originally posted by assassin View Post
                        Du sier noe her. Problemet har alltid vært "gamle"kara som gjør krav på klanen. De var med først, lengst osv. Klanen har vært død lenge og det blir bare dårligere og dårligere. Det eneste som faktisk kan redde klanen er faktisk denne gjengen.
                        Beklager. Men du har herved gjort deg selv til en forumidiot. Er det noen som faktisk skal ha kred er det "gamle" kara. Hadde "denne gjengen" vært mer opptatt av fotball og supporteraktiviteter enn slossing og aggresiv oppførsel kunne jeg vært enig. Klanen ble stor fordi det var gøy å stå der. Samholdet er fremdeles godt og jeg vet om en enormt stor gruppe mennesker som forventer at det ryddes opp internt og at "din gjeng" faktisk får knallharde beskjeder om hva som er greit og ikke. At du faktisk setter deg selv over Norges fremdeles største supportergruppe forteller mye om ditt selvbilde. Klanen lever i beste velgående og vil bare bli bedre. Jeg heller dog mot at ledergruppa bør være tøffere og tydeligere i de kommende sesonger mot de supporterne som ikke ønsker å være med på en felles dugnad for å bygge opp klubb og supportermiljø.
                        Man må delta for å vinne

Comment

Originally posted by assassin View Post
                          Denne gjengen du refferer til har faktisk valgt å ikke stå sammen med klanen lenger, i følge dem selv. Store deler av klanen (dette kan tydelig høres) vil ikke synge sammen med eller være med på kamprop sammen med disse folkene. Klarer man å oppføre seg, ta avstand fra slossingen, og alt utenomsportslig tull, så kan man vel assosiere seg med disse folkene igjen.
                          Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

Det er trist å se at folk som tidligere var lokomotivet i Klanen ikke engang henger seg på sanger som blir starta tre meter unna dem. Det er positivt å se at et stadig større område rundt sangfeltet til venstre for gamle Konge henger seg på. Det sprer seg sakte, men sikkert og tyder på at det er mulig å bygge stein på stein.

Det kommer til å ta tid og i mellomtida kommer destruktive sjeler til å mase om død og hvor ræva alt er osv. Det kommer til å bli slitsomt, irriterende og gjøre det vanskeligere å bygge noe bra, men det kommer ikke til å telle i det lange løp.

Comment

Originally posted by jerusalem View Post
                              Ikke for å være nesevis, men jeg lurer oppriktig på hva slags særavtaler AE har fått på plass som gjør at de får lov til å stå i bendit - som er stengt (og gjengen som stod i VG øvre i noen kamper når tribuna egentlig var stengt). Regner med det er ganske mange som egentlig vil stå i bendit - så hvordan kommer noen seg inn der mens vi andre må leve med drømmene om å komme hjem til bendit?
                              Alle som vil bidra med å synge er velkommen. Alt du trenger er billett/sesongkort til bredden for å komme inn på bend it. Jeg er ikke medlem av noen gruppering, men jeg støtter tribunekulturen dem har og det er flere enn meg der som ikke er medlem av en gruppering, men som står for den samme tribunekulturen

Comment

Working...
                              X