Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Klanens rolle (splittet fra Aafk-VIF kamptråd)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Klanens rolle (splittet fra Aafk-VIF kamptråd)

Originally posted by wanderer View Post
    Tror Vålerenga på folkemunne aldri har vært så labert som det er nå. Og å legge skylden på Martin blir alt for enkelt.
    Nei, det ville jo vært direkte feil også.

Problemet til klubben er egentlig Klanen. Og det problemet oppsto vel ca 1997 når vi feide gjennom 1.divisjon og kom til cupfinale. Da var det mye positivitet rundt klubben og klubbens cupfinalebilletter skulle prioriteres Klansmedlemmer. Som resulterte i at veldig mange meldte seg inn. Vålerenga var kult og Klanen var enda kulere.

Resultatet av det igjen var at Klanen var full av folk som egentlig ikke hørte hjemme der. Og medlemsskap i Klanen var et selvsagt valg for de som ville gå på kamp.

Andelen av Klansmedlemmer vs vanlige, uorganiserte supportere er jo skyhøy. I dag er det å gå på Vålerengakamp synonymt med det å være medlem av Klanen.

Problemet er at Klanen ikke lenger er en litt mer rølpete utgave av de som følger håndballjentene i EM, VM og OL. Som fjerner rasisime og står for Vålerenga og ellers alt som er bra i samfunnet. Det er diverse grupperinger og noen av dem sloss til og med. Ikke noe familiefaren vil assosiere seg med og ta med familien på kamp. Klanen burde være subgruppe, men er i stedet totalt dominerende.

Problemet er at det ikke finnes nok av folk som egentlig ønsker å stå å synge i 2 x 45. Så det syngende publikum "stanger i taket" ved 4-5000. I år ligger vi på rundt 10.000 i snitt, men det er solgte billetter. Og det er solgt ca 6500-7000 stk sesongkort. Så av de 10.000 så er 7000 Klansmedlemmer som kjøper sesongkort, noen bortesupportere og 1-2000 andre.

Skal vi fylle stadion så må vi vokse blant de gruppene som ikke kommer i dag. Og det er vanlige fotballinteresserte, barnefamilier og helt vanlige folk. Det er sikkert lettere å få 5000 barnefamilier til å komme, hvis de føler seg velkomne, enn det er å rekruttere 500 nye medlemmer til Klanen.

Når Klanen sliter såpass med eget image så er egentlig den eneste utveien å tone ned egen rolle hvis vi vil ha flere folk på kamp. Klanen bør tilbake til der man var på midten av 90-tallet. 3-4000 syngende supportere som er en ekstra attraksjon og som bidrar til å skape stemning. Fyller vi stadion så vil majoriteten bare ønske å være en del av stemningen, ikke bidra til å skape den.

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
    Problemet til klubben er egentlig Klanen.
    Endelig er vi helt enige, Nils!

I tillegg til det du sier så kan man legge til det presset Klanen/Vålerengas supportere tillegger klubben. Skyhøye, urealistiske forventninger som klubben per nå ikke er i stand til å leve opp til. Martin Andresen lovte medalje foran 2012-sesongen, men hadde han noe valg? Han ble jo slakta foran 2011-sesongen da han sa det kom til å ta tid og at vi ikke ville være ordentlig gode før sommeren.

Det er veldig mange som er sinte for egentlig alt det Vålerenga gjør. Mange klager over dyre billettpriser, men ingen drar på kamp når det bare koster en hundrelapp. Flere klaget over at sesongkortprisene er like i år som i fjor, selv om man kan få en tusenlapp i rabatt uten egentlig å anstrenge seg så veldig mye. Mange er sinte fordi vi selger spillere som ikke vil være i Vålerenga, vi er sinte på klubben fordi enkelte spillere ikke gidder å trene og vi er sinte på klubben fordi de ikke spiller som man fantaserer om at de skal spille.

Man er sinte når det arrangeres møter mellom fans og ledelse, man er sinte når sponsorer krever noe tilbake for å støtte klubben, man er sinte for at man må la personer gå på grunn av dårlig økonomi.

Det virker som at uansett hva klubben gjør så er det alltid noen som er sinte. Tida hvor vi støtter klubben er borte. Nå skal vi kreve ting fra den. Og pussig nok, er det dem som ikke lengre drar på kampa som er de mest sinte.

1997 var et fantastisk år som Vålerenga-supporter. Hver seier føltes som en seier, hvert tap føltes som et tap. Uansett så "stor vi sammen, og kjempa, og vant til slutt". Nå føles alle kampene som tap uansett. Og samholdet er for lengst borte.

Det er problemene. Hva kan man gjøre for å snu dette?

Comment

Originally posted by FrankO View Post
      Enig med dere begge.

Det er opplagt et misforhold mellom publikums forventninger til hva laget kan prestere og hva vi faktisk er kapable til.
      Forventningene må rett og slett skrus ned til et realistisk nivå. Problemet er naturligvis å få til dette uten å skape muggen stemning. Det er det mer enn nok av..
      In the beginning the Universe was created.
      This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
      - Douglas Adams

Comment

Mye bra
        Dette er en spennende debatt som jeg håper kan fortsette. Gode innspill fra både FrankO og Nils!

Comment

Nei, det ville jo vært direkte feil også.

Problemet til klubben er egentlig Klanen. Og det problemet oppsto vel ca 1997 når vi feide gjennom 1.divisjon og kom til cupfinale. Da var det mye positivitet rundt klubben og klubbens cupfinalebilletter skulle prioriteres Klansmedlemmer. Som resulterte i at veldig mange meldte seg inn. Vålerenga var kult og Klanen var enda kulere.

Resultatet av det igjen var at Klanen var full av folk som egentlig ikke hørte hjemme der. Og medlemsskap i Klanen var et selvsagt valg for de som ville gå på kamp.

Andelen av Klansmedlemmer vs vanlige, uorganiserte supportere er jo skyhøy. I dag er det å gå på Vålerengakamp synonymt med det å være medlem av Klanen.

Problemet er at Klanen ikke lenger er en litt mer rølpete utgave av de som følger håndballjentene i EM, VM og OL. Som fjerner rasisime og står for Vålerenga og ellers alt som er bra i samfunnet. Det er diverse grupperinger og noen av dem sloss til og med. Ikke noe familiefaren vil assosiere seg med og ta med familien på kamp. Klanen burde være subgruppe, men er i stedet totalt dominerende.

Problemet er at det ikke finnes nok av folk som egentlig ønsker å stå å synge i 2 x 45. Så det syngende publikum "stanger i taket" ved 4-5000. I år ligger vi på rundt 10.000 i snitt, men det er solgte billetter. Og det er solgt ca 6500-7000 stk sesongkort. Så av de 10.000 så er 7000 Klansmedlemmer som kjøper sesongkort, noen bortesupportere og 1-2000 andre.

Skal vi fylle stadion så må vi vokse blant de gruppene som ikke kommer i dag. Og det er vanlige fotballinteresserte, barnefamilier og helt vanlige folk. Det er sikkert lettere å få 5000 barnefamilier til å komme, hvis de føler seg velkomne, enn det er å rekruttere 500 nye medlemmer til Klanen.

Når Klanen sliter såpass med eget image så er egentlig den eneste utveien å tone ned egen rolle hvis vi vil ha flere folk på kamp. Klanen bør tilbake til der man var på midten av 90-tallet. 3-4000 syngende supportere som er en ekstra attraksjon og som bidrar til å skape stemning. Fyller vi stadion så vil majoriteten bare ønske å være en del av stemningen, ikke bidra til å skape den.
          Dette er jeg veldig enig i. Og interessant diskusjon.
          For min egen del er jeg fortsatt med i Klanen mer for å få billig sesongkort, og for å kunne stå på kamp (ikke sitte), enn noe annet. Kan gjerne innrømme at det glatt var noe annet for 5 år siden. Ikke er jeg blant de mest aktive på tribunen lenger, jeg synger og bidrar når det passer meg, og er mer interessert i å se kula enn flagg og pyro.
          Har tenkt flere ganger de siste sesongene hvorfor jeg er med i klanen, kontra klubben, men faller tilbake på åpningspoenget, om billig kort og ståplass.
          Vålerenga, klubben for alle (også ‘Team Drammen’)
          -‘-‘- Neste år tar vi alt -‘-‘-

Comment

Det er rett og slett umulig å få samlet alle under ett motto: STØTT VÅLERENGA!!
            Uansett hva som blir gjort og ikke gjort er hylekoret der på rappen,alt vålerenga gjør for å tekke publikum og eventuelle nye tilskuere så blir det stemt ned og massiv piping fra tribunen, og DET når Vålerenga ønsker å tjene noen kroner til klubbens beste!!
            Det verste er jo når såkalte supportere lager kvalm og er truende ovenfor andre vålerengasupportere på tribunene!!
            Man kan legge så mye skyld man kan på alle andre deriblant styret, S.U,trener og spillere i vålerenga fotball men å oppføre seg som folk sjæl driter dem i og gjør skam på klubben og alle andre i kongeblått.
            At vi suger baller er INGEN EN GRUNN TIL Å SKADE KLUBBEN.

At vi skulle feire 100 årsjubileumet med gråstein, kaos og ikke gull er jo bare typsik Vålerenga!!!!!!
            Alle mann til festen på ullevaal i siste kamp og det med godt festhumør og masse analtog!!!
            Ingen kan spre slikt ett mørke som den som har sett lyset!!

Comment

Originally posted by arvegods View Post
              Det verste er jo når såkalte supportere lager kvalm og er truende ovenfor andre vålerengasupportere på tribunene!!
              Det der kan du ta i tråder som allerede omhandler det temate, det er ingen grunn til å avspore denne debatten uansett hvor viktig det er for deg.
              Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

3-4000 syngende supportere som er en ekstra attraksjon og som bidrar til å skape stemning. Fyller vi stadion så vil majoriteten bare ønske å være en del av stemningen, ikke bidra til å skape den.
                Der er du faktisk inne på noe veldig riktig. Jeg husker mine første Enga kamper som liten på Bislett. Det jeg husker best og gledet meg til mest var stemningen "klanen" lagde den gangen. Riktig nok het det ikke "klanen" da, men det var litt som å være på en pl kamp...

Comment

Først vil jeg bare poengtere at jeg ikke nødvendigvis er uenig med deg

I tillegg til det du sier så kan man legge til det presset Klanen/Vålerengas supportere tillegger klubben. Skyhøye, urealistiske forventninger som klubben per nå ikke er i stand til å leve opp til. Martin Andresen lovte medalje foran 2012-sesongen, men hadde han noe valg? Han ble jo slakta foran 2011-sesongen da han sa det kom til å ta tid og at vi ikke ville være ordentlig gode før sommeren.
                  Når du sier skyhøye og urealistiske forventninger . Hva mener du da ? Synes du ikke supporterne til Hovedstadsklubben burde forvente/håpe at klubben kjemper i toppen av norsk fotball med et av de høyeste budsjettene i landet ?

Det er veldig mange som er sinte for egentlig alt det Vålerenga gjør. Mange klager over dyre billettpriser, men ingen drar på kamp når det bare koster en hundrelapp. Flere klaget over at sesongkortprisene er like i år som i fjor, selv om man kan få en tusenlapp i rabatt uten egentlig å anstrenge seg så veldig mye. Mange er sinte fordi vi selger spillere som ikke vil være i Vålerenga, vi er sinte på klubben fordi enkelte spillere ikke gidder å trene og vi er sinte på klubben fordi de ikke spiller som man fantaserer om at de skal spille.

Man er sinte når det arrangeres møter mellom fans og ledelse, man er sinte når sponsorer krever noe tilbake for å støtte klubben, man er sinte for at man må la personer gå på grunn av dårlig økonomi.

Det virker som at uansett hva klubben gjør så er det alltid noen som er sinte. Tida hvor vi støtter klubben er borte. Nå skal vi kreve ting fra den. Og pussig nok, er det dem som ikke lengre drar på kampa som er de mest sinte.
                  Synes ikke du prisene kunne vært lavere ?

Når klubben setter ned prisen på billettene til 100 .- er det på slutten av den mest miserable sesongen på lenge. Det som var positivt med den kampen var at det var et familie vennlig kamptidspunkt.

Rabattordningen er vel de fleste positive til ?

Gjennomtrekken i klubben har vært stor de siste årene .

Hvem er sinte fordi det arrangeres møter mellom fans og ledelse ?

Folk reagerer vel bare vist de føler det går utenfor hva en sponsor burde kunne forvente å få igjen for pengene?

Det sinne folk har når noen må gå pga dårlig økonomi er vel sannsynligvis en god spiller som vi da ikke har råd til å beholde og da blir det en naturlig reaksjon å bli missfornøyd med at en god brikke må forlate gruppa . Enkelte føler da kanskje man kunne strammet inn andre plasser ?

Jeg tror ikke man ville sett det sinnet og den frustrasjonen vi nå ser om vi hadde hatt en bedre sesong og mindre interne konflikter. Det føles litt som at uansett hva man gjør så funker det ikke. Uansett hvor mye penger man bruker på "stjerner" så funker det ikke. Uansett hvor mye man satser på egne ungdommer , så funker det ikke. Uansett hvor mye sponsorer og penger vi har , så blir det aldri nok til positive tall .

Jeg tror ikke tiden hvor vi støtter klubben er borte. Det er bare MYE mer å ta hensyn til nå .

1997 var et fantastisk år som Vålerenga-supporter. Hver seier føltes som en seier, hvert tap føltes som et tap. Uansett så "stor vi sammen, og kjempa, og vant til slutt". Nå føles alle kampene som tap uansett. Og samholdet er for lengst borte.

Hva hadde Vålerengas supporterskare fokus på annet enn å støtte Vålerenga i 1997 ? Det var vel ikke noen bohemen , sjappa , VV eller Sportsarena i 1997 ? Klanen har i mine øyne vokst til å bli noe mye mer en bare en supporter klubb. Og alle disse tingene blir på en måte dratt in på tribunen.

Comment

Originally posted by zider View Post
                    Hva hadde Vålerengas supporterskare fokus på annet enn å støtte Vålerenga i 1997 ? Det var vel ikke noen bohemen , sjappa , VV eller Sportsarena i 1997 ? Klanen har i mine øyne vokst til å bli noe mye mer en bare en supporter klubb. Og alle disse tingene blir på en måte dratt in på tribunen.
                    Sjappa var da der i høyeste grad, der - i Storgata 51

Et lokale som nå, nyoppusset inkl. det gamle klanskontoret - hvor Schlafenreisen frem til flyttinga til Arbeidergata gjorde det meste av sin business, huser Velferdsetaten i kommunen. Ohh the irony.
                    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
                      Sjappa var da der i høyeste grad, der - i Storgata 51

Et lokale som nå, nyoppusset inkl. det gamle klanskontoret - hvor Schlafenreisen frem til flyttinga til Arbeidergata gjorde det meste av sin business, huser Velferdsetaten i kommunen. Ohh the irony.
                      Men ble den driftet av Klanen på den tiden ?

Comment

Når du sier skyhøye og urealistiske forventninger . Hva mener du da ? Synes du ikke supporterne til Hovedstadsklubben burde forvente/håpe at klubben kjemper i toppen av norsk fotball med et av de høyeste budsjettene i landet ?
                        For det første må vi skiller totalbudsjett og sportslig budsjett. Vålerengas sportslige budsjett er ikke stort høyere enn majoriteten i TL. Det er lov å håpe at vi skal bli et lokomotiv i norsk fotball, men du blir ikke god i fotball bare fordi du kommer fra en hovedstad. Jeg lot meg fenge med i vinter selv, men det var ikke noe grunnlag for å bli det. Selv om vi synes våre spillere er jævlig gode så er de fleste langt unna nettopp det. Så vidt jeg vet vil vi etter sesongen bruke 15 mill mindre i lønn på A-laget enn det vi gjorde ved starten av sesongen. Det er også viktig å få med seg.

Synes ikke du prisene kunne vært lavere ?
                        Jo, men jeg tror ikke det er derfor folk er hjemme.

Rabattordningen er vel de fleste positive til ?
                        Sjekk tråden. Mange er positive, men det er en del som er negative. Som det alltid er.

Hvem er sinte fordi det arrangeres møter mellom fans og ledelse ?
                        Hver gang det er møter er folk sinte fordi at ikke alle kan bli med. Noen klager over at det er på Bohemen hvor det er 20-årsgrense. Noen klager over at et skal være hemmelig. Sjekk tidligere tråder. Masse klaging over at noen få får vite ting som man selv ikke får vite.

Folk reagerer vel bare vist de føler det går utenfor hva en sponsor burde kunne forvente å få igjen for pengene?
                        Man kan føle så mye man orker, men Vålerenga tjener vel fem ganger så mye penger på sponsorer som på vanlige publikummere. Selv om Rimibowl kom skjevt ut med et håpløst opplegg, rodde dem seg i land etter hvert. "Rimi er ræva" sang man på tribunen. Er det rart vi sliter med å få inn sponsorer?

Det sinne folk har når noen må gå pga dårlig økonomi er vel sannsynligvis en god spiller som vi da ikke har råd til å beholde og da blir det en naturlig reaksjon å bli missfornøyd med at en god brikke må forlate gruppa . Enkelte føler da kanskje man kunne strammet inn andre plasser ?
                        Spillere er én ting, men flere er sinte fordi vi måtte la noen trenere gå også. Når klubben sliter så mister folk jobben overalt i systemet. Ikke bare spillere. Men man kan gjøre noe for å unngå dette og det er å faktisk dra på kamper. Noe majoriteten av Vålerenga-fans ikke gjør.

Jeg tror ikke man ville sett det sinnet og den frustrasjonen vi nå ser om vi hadde hatt en bedre sesong og mindre interne konflikter.
                        Folk strømmet ikke til verken Klanen eller på Ullevaal i 2010 - Vålerengas beste sesong ever sannsynligvis.

Jeg tror ikke tiden hvor vi støtter klubben er borte. Det er bare MYE mer å ta hensyn til nå .
                        Jeg vet ikke hva som har skjedd annet enn at alle skal være så sinte hele tida.

Vi hadde ikke Bohemen før i 1998, men VIF-fansen samla seg jo på plasser som Stedet i sentrum og VV og Kampen Pub. Sjappa fantes som Nesrene skriver over her. Klanen styrte showet etter beste evne. Den gang da var det også kult å gå med Vålerenga-effekter selv om dem knapt nok tålte en runde i vaskemaskinen.

Klanen har blitt mer profesjonelle siden den gang da. Det er ikke like mange som selger lodd hvor halvparten av penga går i egen lomme. Man finner ikke en bærepose med 50.000 kroner bak noen gensere i Sjappa. Det er ingen som har hånda ned i kassa på Bohemen.

Det vi drømte om i 1997 var å få en kjedelig Tippeliga-sesong året etter. Langt unna nedrykk og medaljer. Vi hadde ingen drømmer om gull. Vi håpa å få et cupgull en gang innimellom.

Det virker som folk forventer medalje hvert eneste år nå. Kanskje det er det som er problemet?

Comment

Her er jeg nok litt enig, men mest uenig. Problemet til klubben er langt mer enn at Klanen ikke er en attraksjon i samme grad som den engang var. Det er jo faktisk sånn at fotball herrer sportslig underpresterer år etter år til tross for relativt romslige budsjetter. Det er ikke tilfelle at dette først og fremst er Klanens feil, det er først og fremst sportslig avdeling sitt ansvar med tilliggende omkrets. Og så er jo dette litt som spørsmålet om høna eller egget. I vårt tilfelle er det nok klart at det som kom først er svake sportslige resultater, som igjen medfører mindre sang og generell støtte.

Du kommer stadig og er misfornøyd med at folk er sinte i kamptrådene og reaksjonstrådene, men hva i alle dager er poenget med det?
                          Er det overraskende at folk blåser ut litt der? Er det feil? Bør folk heller slutte å bry seg om hvordan laget presterer?
                          Bør de lete etter det positive i større grad ?
                          Sjøl synes jeg ofte mange av kommentarene i kamptrådene og reaksjonstrådene er lite gjennomtenkte og veldig negative, men jeg skriver det bare på kontoen for innestengt frustrasjon. Det synes jeg du burde prøve også, så kan du heller ta tak i det som gjentas eller kommer fram i andre tråder når folk ikke lenger er i affekt over nok en dårlig kamp.

Til slutt det lille jeg er enig i. Ja, det er alltid greit å ta en titt på seg sjøl når ting ikke går som vi vil, og det er utvilsomt ting Klanen kan gjøre bedre, men det er et godt stykke derfra og til at problemet til A-laget er supporterne som du og Nils nå skriver.

Comment

Men ble den driftet av Klanen på den tiden ?
                            Ja. Den ble til og med drifta stort sett på dugnad. Det et nok ikke mengden arbeid,som er problemet for tida. Det er manglende vilje til å stå på og bidra til felles prosjekt.

Comment

Originally posted by McCabre View Post
                              til at problemet til A-laget er supporterne som du og Nils nå skriver.
                              Nei, Nils skriver ikke det. Jeg skriver om hvordan man får folk på tribunene igjen. Som var en kommentar i en annen tråd som ble flyttet hit og ble til en egen tråd.

Comment

Working...
                              X