Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Klanens rolle (splittet fra Aafk-VIF kamptråd)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Kjellsen View Post
    Ja. Den ble til og med drifta stort sett på dugnad. Det et nok ikke mengden arbeid,som er problemet for tida. Det er manglende vilje til å stå på og bidra til felles prosjekt.
    Klanen drifta og dro Sjappa frem til flyttinga til Pilestredet 8.
    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
      Nei, Nils skriver ikke det.
      Du har rett. Beklager. Det er FankO som skriver det, og tar et sitat fra deg til inntekt for et sånt syn.

Comment

Originally posted by McCabre View Post
        Du har rett. Beklager. Det er FankO som skriver det, og tar et sitat fra deg til inntekt for et sånt syn.
        Jeg er ikke helt enig med FrankO om at det er negativt i at det stilles krav. Men det kan være en belastning hvis kravene er hisides fornuft.

Men det jeg skrev handlet da altså om hvordan man får folk på stadion. Og jeg mener det jeg skrev.

Klanen - som burde være en gruppe av de ivrigste supporterne - har rundt 10.000 medlemmer. Men 1/3 kjøper ikke sesongkort.

Vi burde solgt sesongkort til alle medlemmene i Klanen, pluss en del til andre supportere også. Men det gjør vi jo ikke.

Klanen har blitt så stor at det eneste de 10.000 har til felles er at de holder med Vålerenga. Og knapt nok det. Konseptet med de mest ivrige supporterne er for lengst vannet ut. Det er ikke bare Klubben for alle, men også Klanen for alle.

Selv tror jeg i alle fall at Klanen oppfattes som ekskluderende for de som bare holder med Vålerenga og som bare vil se en fotballkamp uten å synge, kjøre analtog osv.

I farten kommer jeg ikke på en eneste annen klubb som har så stor andel av supporterne organisert blant de som skal være de mest engasjerte. Og jeg mener det er skadelig at det er sånn.

Skal vi klare å få folk ut av sofaen (og jeg snakker da om vanlige folk, ikke Klansmedlemmer), så må det å gå på kamp gi en større opplevelse enn å se kampen på TV. Så enkelt, men allikevel så vanskelig er det faktisk. Jeg tror den 12.mann må være mer bevisst på at det vi krever av underholdning av spiller 1-11 også gjelder for nummer 12.

Det jeg vet er at byen er full av folk som holder med Vålerenga, men som aldri er på kamp. Jeg tror ikke de ikke kommer pga prisen. De kommer heller ikke selv når det går bra. Vi spilte fantastisk i 2010, men likevel kom de ikke. Kanskje de ikke kom pga Martin? I så fall kommer de ikke pga Rekdal heller. Kanskje kommer de ikke fordi kampene går på forskjellige tidspunkt. Men det er i beste fall bare deler av forklaringen.

Klanen hadde et positivt image for ti år siden, men kampen mot rasisme er yesterdays news og gutta som støttet opp, selv i motgang, er det samme. Slossing på Grorud og andre ting er noe som ikke bidrar positivt. Vi har klart å skille bredde og elite på banen. Kanskje tiden er kommet for det samme på tribunen?

Hvis vi skal ha 20.000 på tribunene, så må vi innse at majoriteten av dem vil sitte godt, kanskje reise seg hvis vi scorer, kjøpe en baguette og dra hjem. Og vi trenger dem også. Om de ikke akkurat bidrar til stemning, så legger de igjen penger i kassa. Og de er disse folka sponsorene våre vil nå, så det er positivt her også.

Klubb og Klan må få frem tydeligere at det ikke bare er klansfolk som går på kamp. Da tror jeg vi kan tiltrekke oss mange av dem som kun sitter hjemme. Spesielt hvis det de opplever er bedre enn å se på TV. Og da tenker jeg ikke på resultatene, for de kan man ikke påvirke så mye. Og det er nok ikke opplevelser ala Rimibowl som får folk til å komme heller.

Comment

Det har gått inflasjon i det å være supporter.
          For min del så vil jeg si at å være supporter så støtter du laget aktivt på tribunen både visuelt og via lyd.
          Andre vil sikkert si at de er supportere fordi de står der med drakt selv om de ikke aktivt støtter laget.

Vi er ikke så mange lengre som mener de første.

Takhøyden er ikke hva den engang var. Hvor har det blitt av den litt rampete gjengen som ikke alltid brydde seg like mye om reglene på tribunen. Hva skjedde med Østkantens pøbelvelde?!

Klanen har blitt mer business, pubeier og merkevare enn en supporterklubb.

Og som svar til det FrankO skriver ang klubben så må jeg sitere en av mine helter sir Bobby Robson:
          What is a club in any case?

Not the buildings or the directors or the people who are paid to represent it.
          It’s not the television contracts, get-out clauses, marketing departments or executive boxes.
          It’s the noise, the passion, the feeling of belonging, the pride in your city.
          It’s a small boy clambering up stadium steps for the very first time, gripping his father’s hand, gawping at that hallowed stretch of turf beneath him and, without being able to do a thing about it, falling in love.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
            Det jeg vet er at byen er full av folk som holder med Vålerenga, men som aldri er på kamp. Jeg tror ikke de ikke kommer pga prisen. De kommer heller ikke selv når det går bra. Vi spilte fantastisk i 2010, men likevel kom de ikke. Kanskje de ikke kom pga Martin? I så fall kommer de ikke pga Rekdal heller. Kanskje kommer de ikke fordi kampene går på forskjellige tidspunkt. Men det er i beste fall bare deler av forklaringen.
            Ser flere nevner dette som et slags bevis på at gode resultater ikke hjelper på oppslutninga på tribunen. Jeg trur ikke det er sånn det fungerer. Det tar nok lengre tid enn en god sesong for å bygge opp igjen entusiasme for å komme på kamp. Hadde vi fortsatt den gode trenden i 2011 trur jeg vi hadde begynt å se effektene av det mot slutten av sesongen. Når det derimot var rett ned i sumpa igjen, og vi hadde mista profiler som Moa og Shelton rakk vi aldri å se noen særlig effekt av det gode året. Det er prestasjoner over tid som gir synlige effekter på oppmøtet, i tillegg til andre faktorer som du nevner i denne posten.

Dette gjelder nok andre faktorer som f.eks Klanens evne til hopping og sang også, så ingen bør bli overraska at positive endringer kanskje ikke kommer fort.

Comment

Nei, det skal nok mer til en noen gode kamper på rad.

Men folk er ikke mer komplisert enn at de velger det de synes er best. Så lenge det å faktisk gå på kamp ikke oppfattes som bedre enn å se TV, så ser folk TV.

Men jeg mener fortsatt at klubben har et imageproblem. Det har blitt Klanen for alle og Klubben for Klanen. Det burde vært omvendt.

Comment

Originally posted by PatSharp View Post
                Ja. Men.

At Klanen er inne på de feltene betyr at klubbene ikke fikk herje fritt i søkkvåte kapitalistiske euforiske men akk så urealistiske drømmer.

Så kan man heller bruke de demokratiske rettighetene man har som medlem og stille forslag til så vel styret som generalforsamlingen om at Klanen skal slutte å leke eier og investor. Det er faktisk en helt fair greie. Hvis man er medlem da.
                Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

I seg selv er det ikke noe problem at Klanen driver business, men man må ikke glemme at man faktisk er en supporterklubb, som skal jobbe for supporterene mot klubben, NFF osv, ikke visa versa. Så man må klare å balansere begge rollene.

Man må ikke legge vekk sjela.

Comment

Man må ikke legge vekk sjela.
                    Alt forandrer seg, det er ingenting som er konstant - med unntak av tilgangen på folk som nekter å innse at alt forandrer seg, enten av frykt eller av dumskap.

Take a pick.

Jeg er for øvrig ikke uenig med deg i hva en supporterklubbs primære oppgaver er, jeg bare ser at verktøyene har forandra seg. Unødvendig sikkert, men til lista di vil jeg legge til "blindt støtte laget i 2*45/3*20/x*x".
                    Nesrene @ Twitter

Comment

Originally posted by Kjellsen View Post
                      Ja. Den ble til og med drifta stort sett på dugnad. Det et nok ikke mengden arbeid,som er problemet for tida. Det er manglende vilje til å stå på og bidra til felles prosjekt.
                      My bad .
                      Jeg har heller ikke påstått at det er mengden arbeid som er problemet. Jeg tror heller ikke det mangler på viljen til å bidra hadde man bare hatt en enighet om hva det felles prosjektet burde være.

Comment

Det har gått inflasjon i det å være supporter.
                        For min del så vil jeg si at å være supporter så støtter du laget aktivt på tribunen både visuelt og via lyd.
                        Andre vil sikkert si at de er supportere fordi de står der med drakt selv om de ikke aktivt støtter laget.

Vi er ikke så mange lengre som mener de første.

Takhøyden er ikke hva den engang var. Hvor har det blitt av den litt rampete gjengen som ikke alltid brydde seg like mye om reglene på tribunen. Hva skjedde med Østkantens pøbelvelde?!

Og som svar til det FrankO skriver ang klubben så må jeg sitere en av mine helter sir Bobby Robson:
                        Må desverre stille meg bak denne.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
                          Alt forandrer seg, det er ingenting som er konstant - med unntak av tilgangen på folk som nekter å innse at alt forandrer seg, enten av frykt eller av dumskap.

Take a pick.

Jeg er for øvrig ikke uenig med deg i hva en supporterklubbs primære oppgaver er, jeg bare ser at verktøyene har forandra seg. Unødvendig sikkert, men til lista di vil jeg legge til "blindt støtte laget i 2*45/3*20/x*x".
                          Ting forandrer seg ja, det er det jo mange her inne som ikke liker.
                          Og det er ikke all forandring som er bra.

Men slik det ser ut til nå så vil nok fremtiden være at man har en "klan" som drifter puber, supportersjappe ol også får man mindre grupperinger med forskjellige oppfatninger av god tribunekultur. Slik man har nedover i Europa. (Men jeg håper vi slipper politiske grupper).
                          Så da blir det opp til den enkelte å mene om dette er positivt eller negativt.
                          Personlig ser jeg på det som positivt, men i denne omstillingsfasen så gjør det jo at det blir litt turbulent.

Comment

Working...
                          X