Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Skuffende tilkueroppslutning.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Skuffende tilkueroppslutning.

En eks-kollega som holder med RBK mumla noe om at RBk hadde ett fantastisk billettbestillingssystem og at dette var en av grunnene til at det blei solgt så mye billetter.

Noen som vet mer om dette?
    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Hva er antallet plasser som er tiltenkt ny stadion?
      Syng for fulle hals, Vål\'enga..

Comment

Slik jeg ser det ville det hjulpet mye å senke billettprisene, spesielt på langsidene. Ærlig talt synes jeg ikke det er verdt 300 kroner å se Vålerenga-Tromsø, Vålerenga-Odd, Vålerenga-Sandefjord eller lignende. Tenk dere en familie på fire som vil på Enga-match:

De KAN sette seg i Cola, men om man bestemmer seg for å dra i siste liten er disse plassene utsolgt. Man KAN sette seg i VG Øvre, men der er det så fullt av skoleklasser og drittunger som bryr seg om alt annet enn fotballen at det kanskje ikke frister noe særlig? VG Nedre kan man jo ikke sitte i, da hele denne svingen er reservert bortesupportere (dette kan man kanskje gjøre noe med, da det her sjelden er fullt? Kanskje avgrense til halve VG Nedre?) Vestbredden kan man jo ikke få plasser, da det her er reservert for folk med sesongkort.

Ok, da står man igjen med Hafslund og "Vestbredden øvre" (hva heter det her?), noe som betyr at man må ut med 1200 kroner for hele familien. 1200 kroner!!! Det er en hel del penger det, og i forhold til hva man får igjen for disse pengene så skjønner jeg godt at folk blir sittende hjemme og se matchen på tv.

Markedsføring kan ikke tvinge ikke-supportere til å bli Enga-supportere, men markedsføring kan få hjemme-supportere til å ta turen på stadion. For å klare dette må man senke prisene for å skape mer oppslutning i forhold til det produktet man leverer. Det er på dette punktet jeg mener forholdet mellom tilbud og etterspørsel er meget skjevt.
        Hater NFF

Comment

Sitat: Den ons, 08 november 2006 11:42 skrev Trampe:

> Slik jeg ser det ville det hjulpet mye å senke billettprisene, spesielt på langsidene. Ærlig talt synes jeg ikke det er verdt 300 kroner å se Vålerenga-Tromsø, Vålerenga-Odd, Vålerenga-Sandefjord eller lignende. Tenk dere en familie på fire som vil på Enga-match:

I fjor var vi nettopp dette, en familie på fire som ville se kamper, ikke bare ble det dyrt, men de lusne plassene vi kunne få uten sesongkort gjorde oss så leie at vi kjøpte sesongkort i år. Og jeg angrer ikke ett sekund. Nå slipper vi å bestille/kjøpe billetter på forhånd, vi vet hvor vi skal stå osv. Sønnene våre er i miniklanen, 400,- for sesongkort og alt det stæsjet de har fått der borte på hjørnet er ikke noe å klage på.

Nå reiser vi fra Minnesund hver eneste hjemmekampsøndag, kjører våre to minste til barnevakt, og tar turen inn til Ullevaal. Alle fire gleder seg hele uken til å dra på kamp...
          Blør for Enga, dør for Enga!

Comment

Sitat: Den tir, 07 november 2006 21:14 skrev BigMuff.:

> Sitat: Den tir, 07 november 2006 14:06 skrev HrMetikk:

>

> > Nå skal man ikke se seg helt blind på innbyggertallet i denne byen heller. 300 000 av Oslos innbyggere er innflyttere fra inn og utland. Mange holder med fotballlaget fra hjembygda

>

> Har Oslo virkelig så mange innflyttere ? - d.v.s. at kun 250 000 av byens 550 000 innb. er født i selve byen ? Synes det hørtes mye ut, men... Uansett - at en hovedstad har en del innflyttere er ikke noe særnorsk fenomen.

----------

Det siste jeg har lest, var 40% innflyttere i Oslo. Det blir nærmere 200 000 enn 300 000... Uansett, mange er'em.

MEN alle disse har jo ikke nødvendigvis med seg et favorittlag på lasset når de kommer hit. Noen er ganske "fotball-hjemløse" og er potensielle Enga-supportere. (Kjenner en fyr fra Senja og ei fra Østerdalen som begge er Enga-fans. Begge har bodd her over 10 år - Et annet strålende eksempel er jo faren til Rekdal som tok med seg Kjetil fra langt uti havgapet i Romsdal til Enga-kamper på Bislett).

Iflg. en gallup for noen år siden regna 75% av innbyggerne her, Oslo som SIN by (uten at det ble nærmere definert hva det innebar) Men vi har helt klart et publikums-potensiale blant innflyttere. Og kanskje aller mest blant utenlandske innflyttere?

Comment

Sitat: Den ons, 08 november 2006 11:28 skrev haraa1:

> Hva er antallet plasser som er tiltenkt ny stadion?

leste et sted at det kanskje kunne bli 31 000, siden vi da kunne ha en stadion til et evt. EM med Sverige

Comment

Pris er som flere her påpeker en vesentlig grunn til at tilskuertallet ikke er høyere enn det er. Når en familie må ut med over 1000,- for å se en fotballkamp forstår jeg godt de som velger å bli hjemme.

For å trekke fler tilskuere så mener jeg det trengs en skikkelig familietribune med fornuftige priser, greit nok at man ta med seg unga på Cola nedre, men litt av poenge må da være at man skal se hva som skjer på banen. Spesiellt viktig er det for de litt yngre som man jo gjerne vil skal fortsette å gå på kamper fremover.

Når det gjelder egen stadion så er det klart det er viktig, men jeg tror ikke det vil ha så mye å si ang. tilskuertallet. Man kan si hva man vil om Ullevål, men noen dårlig stadion er det ikke, så jeg tror ikke den nøytrale tilskuer som er der for å se fotball nødvendigvis bryr seg om hven sin stadion det er.

At Viking har økt snittet sitt betraktelig kommer vel av at de har fått en mye bedre stadion.

Og så er det helt klart at selve fotballen har mye å si...den dagen Enga etablerer seg som en toppklubb med stabile resultater så vil publikum kjenne sin besøkelsestid.
                Member of ESF

Comment

Sitat: Den ons, 08 november 2006 21:22 skrev KennethT:

> Og så er det helt klart at selve fotballen har mye å si...den dagen Enga etablerer seg som en toppklubb med stabile resultater så vil publikum kjenne sin besøkelsestid.

Tja, vil de det? Vålerenga har de tre siste årene vunnet sølv, gull, og bronse. Om ikke det er å etablere seg i toppen, så veit faktisk ikke jeg. Rekdal tok også laget til cupgull for bare noen få år siden. Brann har aldri vært et etablert topplag, men har faktisk fulle hus på hver forbanna hjemmematch.

Det er her nøkkelen ligger. Hva gjør Brann som ikke Vålerenga klarer? Hva er det med bergensere som gjør at de drar på fotballmatch uansett vær i motsetning til Enga-fans som blir sittende hjemme om det yrer litt?

Her må det læres!

Det er faktisk ikke flaut å lære av andre norske klubber. Både Rosenborg og Brann har her mye å bidra med, og Vålerenga må være innstilt på å finne ut av hvordan de opererer med tanke på publikum. En faktor kan være at mange føler seg ekskludert av Klanen fordi vi er så mange, og fordi det stadig vekk er interne gnisninger mellom forskjellige grupper innad. En annen grunn kan, som nevnt, være de høye prisene på langsidene (en familie kan jo nesten ikke sitte noe annet sted enn nettopp på langsidene).

Igjen: forholdet mellom tilbud og etterspørsel er skjev, og det gjør det problematisk å fylle stadion til enhver tid. Det samme forholdet gjør det til og med vanskelig å fylle stadion mot topplagene. Når folk som ikke er "ordentlige supportere" føler at Klanen okkuperer halve stadion med sine sesongkort og lignende, så kan faktisk dette være negativt for den resterende massen som ønsker å dra på fotballkamp.

Lyn har i år økt sitt snitt på hjemmematchene. Se ikke bort i fra at de har stjålet noen av de mer nøytrale tilskuerne, nettopp pga overnevnte grunner.

Hater NFF

Comment

Sitat: Den ons, 08 november 2006 21:22 skrev KennethT:

> Pris er som flere her påpeker en vesentlig grunn til at tilskuertallet ikke er høyere enn det er. Når en familie må ut med over 1000,- for å se en fotballkamp forstår jeg godt de som velger å bli hjemme.

Det er vel også greit å ta med TV inn i vurderingen her. La oss si jeg er en over middels interesessert far med en over middels interessert gnom (eller to kanskje) med en normal inntekt.

Ettersom jeg da for 900 riksdaler kan skaffe meg tilgang på alle kamper på TV (og opptak), inklusive bortekamper, vil jeg anta at valget om å skip'e noen kamper i året fremfor tribunen blir veiende.

Hvor stort dette tallet er har jeg ingen bastant mening om - annet enn at det nok er utslagsgivende til en viss grad.

Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Ja, men tv kan jo skaffe deg alle kampene, så dette burde slå ut annerledes for enga enn de andre, ettersom vi allerede var på "halparten " av tv-kampene, mens nå kan man se de andre laga fra sofaen hver eneste gang.

Det som er spesielt med Brann, foruten at de er så vant til drittvær at det å gå på kamp i liten storm er som en helt vanlig dag, er at de har en helt drøy tilhørighets-mentalitet (på grensen til psyk) for sin egen by.

Rosenborg har vunnet masse i mange år, har lavere billettpriser (?) og har ett enkelt og effektivt billettsystem.

P.S: Rosenborg har jo også grupperinger som "heia bortelaget" som bidrar minimalt til økte tilskuertall http://www.klanen.no/snakk/images/sm.../icon_razz.gif
                      Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Det er ikke riktig at Vålerenga ikke har en familietribune. Det er VG Øvre hvor det koster 150 kr for voksen og 50 kr for barn, dvs 400 kr for 2+2. Slett ingen ublu pris. Tror ikke det er så veldig mange klubber som har familietribune på langsiden.

Er enig i at Klanens særdeles sterke posisjon kan ha innvirkning på om nøytrale tilskuere finner veien til våre kamper. Men uansett tror jeg du ser på alle stadioner at enten er de hjemmefans eller bortefans, er ikke mange nøytrale i Molde eller Kristiansand heller. Så dette har ikke stor betydning for publikumstallene. RBK er hele Trøndelags lag, mens Bergen alltid har vært kjent for sterk patriotisme. Tror ikke vi skal skjele alt for mye til den biten. Men vi har sikkert noe å lære av RBK når det gjelder arrangement og logistikk.

Jeg sverger fortsatt til at et nytt stadion vil være den beste garanti for økt oppslutning. Er enig i at flere av klubbene som har har betydelig økning har fått dette fordi de har flyttet fra umoderne stadioner. Men uansett tror jeg både en plassering på Oslo øst, et moderne stadion (hvor man tar hensyn til Klanens ønsker) og ikke minst en helt annen tilhørighet vil trigge folk til å gå mere på kamper. Men om Klanen får igjennom noen av sine ønsker (f.eks tribuneplassering), bør det også være rom for en komersialisering med tanke på komfort og underholdning. Alle må gi og ta litt.

Comment

Sitat: Den ons, 08 november 2006 18:58 skrev Andersen:

> Sitat: Den ons, 08 november 2006 11:28 skrev haraa1:

>

> > Hva er antallet plasser som er tiltenkt ny stadion?

>

>

> leste et sted at det kanskje kunne bli 31 000, siden vi da kunne ha en stadion til et evt. EM med Sverige

>

Håper virkelig ikke det blir noe av. Herregud, selv om vi skulle øke snittet til 20000 per kamp, noe som er i overkant av hva vi kan forvente, så kommer fortsatt stadionet til å være glissent! All den tid Lyn bare har fem tusen tilskuere kommer vi ikke til å dra i nærheten av 30000 på derbyene heller. Å bygge et så stort stadion er pur stormannsgalskap. Jeg er ikke lysten på å spille på halvtomt stadion bare for at vi skal ha EM i fire uker. Bygg heller et stadion som tar 20000 -da vil vi, med den forventede økningen, få nesten fullt på de fleste kamper. Det er sånn det skal være. Så får heller noen gå glipp av kampene mot RBK -de går nok på TV likevel. Man kan heller ha en plan for utbygging til 25 eller 30000 dersom det faktisk viser seg å være behov for det. Per i dag er vi milevis unna.

Hasta la victoria siempre!

Comment

Working...
                          X