Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Klanen er død!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Klanen er død!

Det er dette mange veit, men ingen vil innrømme. Tribunekulturen i enga er på et begredelig bunnivå for tiden. Det er ikke no nytt, det har bare gått nedover og nedover i en del år nå. Mens klansfolk har levd på gode minner og troen på sidemannens røst, har tribunekulturen i mange andre klubber ikke bare blitt bedre, men misunnelsesverdig bedre.

"Uavhengige supportere" er et begrep som ikke lenger passer inn i vålerenga-sammenheng. Klubb og klan er for meg akkurat det samme. Jo mer uavhengigheten har forsvunnet, jo mer har kvaliteten på tribuna blitt dårligere. At en så stor mengde mennesker ikke merker dette, eller velger å gjøre noe med det, er et stort mysterium.

Når alles meninger om supporterkultur og opptreden styres av et par linjer utlagt på diverse nettsider, er det noe som er fullstendig galt. At noen har satt seg bakpå for å motarbeide utviklingen i tribunekulturen på grunn av egne, "tradisjonelle" interesser har skadet klanen mer enn man skulle trodd. Når man ser på andre lags supportere i dag (ikke alle!!!) som har fått blomstre i fred merker jeg at sjalusien dukker. Det er ikke no moro å innrømme det, men se på brann, lillestrøm og til og med rosenborg. De blir bare bedre og bedre for hvert år. Da snakker jeg om på alle fronter. Tifo, sang, hopping, pyro, tog til og fra kamper osv.

Tromma er et skrekkeksempel, men det viser godt hva jeg mener med at klanen er blitt fullstendig utviklingshemmet. De som gjorde seg opp den meninga om at trommer er en dødssynd, har så langt fått vilja si, men med en bivirkning som ingen i enga har godt av. Når det gjelder sanger, tifo, pyroteknikk er det denne "kollektive" beslutsomheten som alltid står igjen som vinneren. Hvorfor? Fins det ingen med egne meninger lenger?

Enga og klanen trenger ikke bare utvikling, men total renovering. For meg er klanen død og det er ingen enkel operasjon som kan redde det som klanen har blitt.

Uavhengige grupperinger som har fulgt enga gjennom de siste åra, UE og Oslobajas for den del. Supre tiltak. Dere prøver/har prøvd og bidrar/bidro til en utvikling og mye mer liv. Bare synd det ikke fins fler i enga med samme krutt mellom øra.

Bare min mening, men sikkert noen som også er enig. Nå er ihvertfall diskusjonen igang.

Hvis man ikke er fornøyd med dagens klan, så foreslår jeg en av 2 ting.

1. Forsøk å påvirke dette på årsmøtet.
    2. Bryt ut, lag en ny supportergruppe, ta arbeidet med klubben om å få rabatterte priser etc, og kjør på, lag retningslinjer som du/dere ønsker å stå for.

Å klage på forumet med en tittel i beste VG spekulative stil kommer man ingen vei med.
    Geir Bergerud

En By, Ett Lag

Comment

Har klanen KLANEN daua?

Dette er jeg så enig i og har sagt det i flere innlegg her på forumet, vi er blitt en stor navlebeskuende gjeng som nekter å fornye oss.
      Alle forslag til forbedring blir avfeid med "sånn kan vi ikke ha det på VÅR tribune"
      Det skal KUN synges, klapping ødelegger rytme, trommer er for bønder(enig)
      ropert grøss og gru, stolklapping?nei høres bare 10 meter etc etc
      Forhåpentligvis blir klanen mer samlet i vår nye storstue ca år 2012 og vi får samlet flest mulig på en tribune, evt samkjørt hele gjengen.
      Selv er jeg alltid hes etter en kamp!!
      Syng høyt syng VÅL`ENGA
      Gleder meg til finalen der det vi kun kommer til å høre KLANEN!!!!!
      Ingen kan spre slikt ett mørke som den som har sett lyset!!

Comment

Originally posted by geirb View Post
        Hvis man ikke er fornøyd med dagens klan, så foreslår jeg en av 2 ting.

1. Forsøk å påvirke dette på årsmøtet.
        2. Bryt ut, lag en ny supportergruppe, ta arbeidet med klubben om å få rabatterte priser etc, og kjør på, lag retningslinjer som du/dere ønsker å stå for.

Å klage på forumet med en tittel i beste VG spekulative stil kommer man ingen vei med.
        1.årsmøte til hvem?Klanen,vif-fotball,Vålerenga Idrettsforening
        2.Er det ikke allerede for mange supportergrupper i Vål`enga?
        unge enga-oslobajasene-ultras-iskoboys-syngende-sittende-stående-miniklanen-klagende-hoppende-flaggviftende-konfetikastende, noen glemt??

Comment

Ryktene om Klanens død er betydelig overdrevne.
          Det er en riktig og viktig diskusjon å ha til enhver tid om hvilken retning Klanen ønsker å gå og ikke ønsker å gå. Imidlertid må man også stille spørsmålet: Hva har DU gjort eller hva er DU villig til å gjøre for å få utviklet Klanen.
          Ask not what your country can do for you... osv.
          mvh

Ogni M

Comment

Originally posted by kboslo View Post

Når man ser på andre lags supportere i dag (ikke alle!!!) som har fått blomstre i fred merker jeg at sjalusien dukker. Det er ikke no moro å innrømme det, men se på brann, lillestrøm og til og med rosenborg. De blir bare bedre og bedre for hvert år. Da snakker jeg om på alle fronter. Tifo, sang, hopping, pyro, tog til og fra kamper osv.

.
            Hva er en bra tribunekultur?

Synes man den italienske/sør amerikanske stilen eller er den britiske er best?
            For meg er det den sistnevnte klart bedre.

Klanen har alltid vært tufta på høy,samstemt tribunesang ala den engelske/skotske stilen.

Når det er sagt så bør jobben framover være at alle forstår at det er opp til hver og en hvor god stemning det blir på våres kamper.
            Hadde alle stående på våre kamper bidratt for full hals hele veien så hadde hvertfall det gitt merkbar postiv virkning.

Så min oppfordring til alle er :

Syng for full hals.
            EVIG VIF

Comment

Vi er jo langt ifra døde!!

Folk må bare åpne øya for nye ting som kan bidra litt istedet for å kjefte ned alle som prøver noe som ikke skjedde forrige kampen.
              IKAROS

Comment

Originally posted by Bojan View Post
                Hva er en bra tribunekultur?

Synes man den italienske/sør amerikanske stilen eller er den britiske er best?
                For meg er det den sistnevnte klart bedre.

Klanen har alltid vært tufta på høy,samstemt tribunesang ala den engelske/skotske stilen.

Når det er sagt så bør jobben framover være at alle forstår at det er opp til hver og en hvor god stemning det blir på våres kamper.
                Hadde alle stående på våre kamper bidratt for full hals hele veien så hadde hvertfall det gitt merkbar postiv virkning.

Så min oppfordring til alle er :

Syng for full hals.
                En bra tribunekultur er når ALLE synger samme sang samtidig, det er problemet vårt.
                Uansett hvor man står gjalder det forskjellige sanger i øst og vest(grøss) og i utakt(unntatt felt f/g bend-it)
                Vi kan alltids forbedre oss uansett!!

Comment

Originally posted by arvegods View Post
                  En bra tribunekultur er når ALLE synger samme sang samtidig, det er problemet vårt.
                  Uansett hvor man står gjalder det forskjellige sanger i øst og vest(grøss) og i utakt(unntatt felt f/g bend-it)
                  Vi kan alltids forbedre oss uansett!!
                  Det har vel heller med hvordan vi har organsiert oss på tribunen vel?

Klart vi kan og skal forbedre oss,men jeg synes den tribunekulturen vi har i dag er bra.
                  Etter min mening går det heller på hvor mye hver enkelt klarer å bidra med under kamp.

På cupfinalen er alle samlet i bend-it svingen og da tipper jeg vi får høre tidenes stemning.
                  EVIG VIF

Comment

Originally posted by arvegods View Post
                    1.årsmøte til hvem?Klanen,vif-fotball,Vålerenga Idrettsforening
                    2.Er det ikke allerede for mange supportergrupper i Vål`enga?
                    unge enga-oslobajasene-ultras-iskoboys-syngende-sittende-stående-miniklanen-klagende-hoppende-flaggviftende-konfetikastende, noen glemt??
                    1. Hvem er det han ville forandre, kanskje en tanke å tenke før du skriver?

2. Alle du nevner (utenom miniklanen og de du bare syntes var gøy å ta med) har en ting til felles nemlig at de i beste fall er en undergrupering av klanen, ikke en ny supportergruppe.
                    Geir Bergerud

En By, Ett Lag

Comment

Veldig enig i det KBOSLO skriver.

Det som kan "redde" klanen er at man henter litt inspirasjon fra litt forskjellige deler av verden: britisk, sør-amerikansk osv. Ta det beste ut fra alle de forskjellige typene tribunekultur. For meg virker det som klanen ikke kan gjøre noe som andre norske har startet med. Nei, lsk har trommer, da kan ikke vi ha det, i rbk har de capo, vi kan ikke ha det.

Det kan ikke være så forferdelig vanskelig og se at klanen har død ut, klanen må hente inspirasjon, tenke nytt, kan ikke leve på gamle minner, funker ikke sånn. Selvom de fleste klansfolk tror klanen er #1. klanen er ikke topp 3 engang.

Om ikke klanen er død, så ligger den i koma, og det har den gjort i mange år nå, dessverre!
                      Engas Deiligste!

Comment

Originally posted by TungeTommy View Post
                        Selvom de fleste klansfolk tror klanen er #1. klanen er ikke topp 3 engang.
                        Topp 3 i hva?
                        - i å denge på en tromme?
                        - i å hoppe opp og ned?
                        - i å la seg dirigere av en tulling som står med ryggen mot banen

Deilig å ikke være topp 3, gitt.
                        mvh

Ogni M

Comment

Originally posted by Ogni M View Post
                          Topp 3 i hva?
                          - i å hoppe opp og ned?

Vi er best i norge. Det Sier bare hvor ræva norske supportere er! Jeg har hørt nesten 100k synge. Vi klarer ikke10k engang

Comment

Originally posted by Ogni M View Post
                            Topp 3 i hva?
                            - i å hoppe opp og ned?

Tromma kan jeg være enig. Men hoppesanger SER bra ut og det er som regel god stemning når disse blir brukt. Du kan ikke si noe annet enn at det ser bra ut når en tribune med 2000 folk hopper samtidig?!

Og hva er det med at alle er så imot capo? Har det noen som helst betydning for deg om det er en helt fremmed kar for deg, som ikke får med seg hele kampen? Om han syns det er ok så skal det vel hvertfall ikke være noe problem for deg? Og om det hjelper på å få med de som ikke synger, hvorfor klage på det da?

Og overskriften i tråden her "klanen er død" ... Hvor kommer det fra? Vi er som alle andre supportergrupperinger, vi synger bra når det er medgang og synger dårligere når det er motgang. Super-supporter eller ikke, vi har humør som alle andre, og det vil alltid bli færre folk som synger når vi taper en kamp. Og, vi hadde ikke vunnet på 9 kamper i strekk for litt siden. Det sier seg selv at tilskuertall og stemning endres da.

At det endres med større tall hos oss enn hos andre er pga vi bare er flere enn de fleste andre lag i Norge. Ser man prosentvis endring er det vel ganske likt. At vi varierer fra 20 000 tilskuere til 15000 tilskuere i tilsvarende kamp året etter blir jo det samme som at LSK går fra 10 000 ifjor til 7500 i tilsvarende kamp året etter. Og, 5000 færre tilskuere hos oss høres mer drastisk ut enn at 2500 ikke møtte opp på åråsen.

Er så LEI alt det her klageriet, når folk flest ikke er så ivrig på å prøve ut nye ting for å gjøre det bedre. Det har kommet utallig forslag her på forumet det siste året om hva vi kan gjøre for å bli bedre, eller hvertfall PRØVE å bli bedre, men det er så utrolig mange negative svar på omtrent alt som kommer, så hvorfor engasjere seg med å lage enda en negativ tråd om saken?

Da kan man heller gjøre seg opp egne meninger om hva man syns, og vente på ett evt sangmøte, eller ett sted vi kan diskutere plasseringer osv osv hvor det faktisk er mulig å ta en avgjørelse for neste år. Ikke lage bøttevis av tråder her som ikke kommer noen vei.
                            IKAROS

Comment

Klanen lever selvfølgelig. Det er jo noen som sitter å ronker i takt med trommene og hoppinga når dem viser italiensk fotball på kassa... Ååå, Lazio, Juventus, Inter, Roma...Åååå, ultras, åååå.... Vel, dem om det... Vi som driter på alt som er italiensk, eks. hopping, flagging 100 km. i timen, trommer og alt annet juggel og dritt italienerne hoster opp synger sef. oss hese for Enga hver eneste gang, som vi alltid har gjort.

Kan være enig i at det har labert mange kamper, men nå har vel 'livet' blitt som med spellet til VIF, ikke så alt for bra. Blir spennende å se hvordan det blir på cupfinalen.

(Som en kuriositet kan jeg jo nevne at en av de beste landskampen jeg har vært på sangmessig på Ullevål var mot Paraguay. Det var vel bare en 10 - 12 tusen på kampen, men bortimot ny rekord verbalt for NSA, (Og andre supporters som ville bidra) Grunnen til det var at det var veldig lite folk i Cola, så alle samla seg på midten F/G feltene. Vi fikk skryt i avisene, til og med Hareide ga oss skryt den kampen. Vi holdt 'Kom igjen Norge' i gang 5 - 10 min. mener jeg å huske. Uten tromme)
                              https://m.youtube.com/watch?v=jkhpZoPOfZI

Comment

Working...
                              X