Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tanker om sanger (generelt)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tanker om sanger (generelt)

Okay, helt først vil jeg si at dette innlegget ikke er ment som kritikk av noen, verken enkeltpersoner eller grupper i Vålerenga- og Klansfamilien.

Jeg er ikke en aktiv sangfugl (faktisk opplevde jeg å bli mobba av lærere på barneskolen for at jeg sang så falskt...), men jeg føler jeg er en av de som trøkker til på sanger på tribuna, og at jeg egner meg som tredje- eller fjerdesanger (dersom jeg har forstått det konseptet riktig). Og ikke har jeg vært videre aktiv på å komme med sangforslag heller, noe som jeg skylder på mitt fravær av musikalske evner.

En ting jeg likevel legger merke til, er at vi stadig vekk blir presentert for forslag og fiks-ferdige sanger som er veldig avanserte. Jeg tenker her både på melodi og på tekst. Det er nevnt i et par innlegg i en annen tråd (trur eg, finner den ikke igjen akkurat her og nå) at det ofte blir for mye tekst. En del av de nyere sangen (og ekstremt mange av forslagene) som kommer er massive, med flere vers og mye kreativitet - men det kommer ikke til å skje at fem eller ti tusen synger den sangen - til det er den for avansert.

Tenk popsanger; hvor mange popsanger klarer du eller de du kjenner å synge referenget på? En god del, tipper jeg. Men klarer du/dere å synge versa også? Neppe... Årsaken er jo relativt enkelt. Popsanger har lite vers, men et irriterende ofte gjentatt refereng, gjerne med få ord. Og versene er i tillegg ofte for avansert med for mange ord osv, så man klarer ikke å huske ordene bare etter å hørt sangen. Dette gjelder for de fleste, og ikke de veldig spesielt interesserte.

Med dette prøver jeg å si at man bør gå vekk i fra lange avanserte sanger på tribunen, dersom man ønsker å få flest mulig til å være med å synge. Folk synger overraskende nok ikke dersom de ikke aner hva teksten er...

Bare som et eksempel har vi sangen til Moa. Den består av 32 ulike ord, med totalt 40 ord i verset. Til sammenligning er det 11 ulike ord i Daniel-sangen, som gjentas slik at det er 12 ord i riktig rekkefølge som skal synges (gjentakende). Freddysangen består av to ord, satt sammen...

Og jada, jeg veit vi har fine og lange sanger, med avansert melodi og masse tekst til. Men dette er sanger som er sunget så mange ganger at folk er blitt vant med dem, og kan teksten sånn nogenlunde (selv om man av og til kan får pinligmorsomme variasjoner...). Mange av disse sangen så dagens lys da Klanen var færre folk, man var mer samla og det var enklere å få til slike nyvinninger. Dersom nye sanger med mye tekst og/eller avansert melodi skal bli like husvarme i dag, må de også fremføres og "kjempes" inn i folks bevissthet som en del av klansrepertoaret, og man må da legge til at det vil ta mye lengere tid enn "i gamle dager", da man var "rundt 1000 samla på Bislett". Det er jo verdt å huske når man både vil ha inn sanger med mye tekst på repeortoaret, og høy stemning på tribuna samtidig.

Sånn, da føler jeg at jeg har lufta mine sterkeste sangtanker.
    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Originally posted by Skrible View Post
    Sånn, da føler jeg at jeg har lufta mine sterkeste sangtanker.
    Du er ikke alene. Jeg synger falskt, men har en irriterende dårlig egenskap at jeg lærer tekster veldig fort. Men det hjelper ikke når sangene blir for avanserte.

Jeg har selv skrevet "speller-låter" som var for avanserte og kortet det ned deretter. For som du sier selv om man terper f.eks.Moa-låta hardt, så kommer han antagelig ikke til å høre den på matta før han er solgt iløpet av året.
    Og forøvrig mener jeg at Lyn og LSK må oppløses og brennes.

Primary Mission 1: Accomplished.

Comment

Working...
    X