Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tromme

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Er det tromma som skaper stemning eller folkene som synger i takt?

Jeg forstår at man på store stadioner ha tromme for å samkjøre. Jeg forstår at tromme da er et viktig redskap til at syngingen og øvrige tribuneliv blir bedre. Jeg er ikke enig i at tromma i seg selv er stemningsskapende.

Det et poeng at tromme kan fungere på Ullevaal for å samkjøre Gaza og Bredden, men nå er jo ønsket "kaos" og at de ikke nødvendigvis synger samme sanger så der faller det argumentet bort.

For oss som står på Bredden er det ganske lett å se hvem på Gaza som er med på synginga. Det er som regel ETT felt som er aktiv hele tida, og litt på begge kantene av dette feltet. Det er med andre ord ikke BEHOV for en tromme for å samle stemmene. Se på KFL når de er på Ullevaal. De har tromme, de har megafoner, de har capos med ryggen mot banen. Hvor mange i svingen er det som synger? Jeg vil tro rundt halvparten.

Så igjen er ikke disse virkemidlene nødvendige for å få til stemning. Jeg tror nøkkelen rett og slett er å samle folk som vil synge på en bedre måte.

Comment

Vær så snill og ikke begynn med tromme! Kan vell begynne med kubjeller og sånne store skummfingre også da?

Comment

Originally posted by enga View Post
        Vær så snill og ikke begynn med tromme! Kan vell begynne med kubjeller og sånne store skummfingre også da?
        å joda, skal innføre sånn gummistangklappedingser som man har på håndballkamper men dette blir først innført etter at vikinghjelmer har blitt obligatorisk.
        Ikaros Oslo

Comment

Originally posted by FrankO View Post
          Er det tromma som skaper stemning eller folkene som synger i takt?

Jeg forstår at man på store stadioner ha tromme for å samkjøre. Jeg forstår at tromme da er et viktig redskap til at syngingen og øvrige tribuneliv blir bedre. Jeg er ikke enig i at tromma i seg selv er stemningsskapende.

Det et poeng at tromme kan fungere på Ullevaal for å samkjøre Gaza og Bredden, men nå er jo ønsket "kaos" og at de ikke nødvendigvis synger samme sanger så der faller det argumentet bort.

For oss som står på Bredden er det ganske lett å se hvem på Gaza som er med på synginga. Det er som regel ETT felt som er aktiv hele tida, og litt på begge kantene av dette feltet. Det er med andre ord ikke BEHOV for en tromme for å samle stemmene. Se på KFL når de er på Ullevaal. De har tromme, de har megafoner, de har capos med ryggen mot banen. Hvor mange i svingen er det som synger? Jeg vil tro rundt halvparten.

Så igjen er ikke disse virkemidlene nødvendige for å få til stemning. Jeg tror nøkkelen rett og slett er å samle folk som vil synge på en bedre måte.
          Jeg er helt enig at vi ikke har BEHOV for tromme, men det er vanskelig å komme unna at tromme er stemningsskapende. At det høres dumt ut med 200 syngende og dunking som overdøver alt sier jeg ingenting på, men at det trekker opp en viss type sanger (evighetssanger) er jo ganske åpenlyst da. Det finnes det jo ganske mange eksempler på.

Bare se på vårt eget aktive felt da, 228... Når det er en sang som har gått noen runder, og noen trår til på noen seter så trekker det seg ofte opp enda litt til. Hadde man da istedet hatt en tromme som kunne gi det en liten rytme utenom 1,2,3,4 så ville det nok hjulpet. Det er jo bare å plukke ut hvem som helst sang med litt fart i. Ta ut trommene, eller bassen eller hva det måtte være, så blir den fort litt "slappere" med engang. Selvom det fortsatt kan høres bra ut.

Men, uansett hvor positiv jeg er til tromme som element på tribunen, så ville jeg nok fortsatt stemt nei til å ta det i bruk hos oss. Til det er vi alt for få syngende på samme sted...
          IKAROS

Comment

Originally posted by vif-krigern View Post
            å joda, skal innføre sånn gummistangklappedingser som man har på håndballkamper men dette blir først innført etter at vikinghjelmer har blitt obligatorisk.
            Prøv å besvar Frank O's glimrende innlegg. Du har jo så langt gitt mot trommene et glimrende svar.

Dorian Stefan, som mener at tromme kan være bra hvis vi er full sving med masse punche folk...Nå er vi ikke det og du kommer med null gode argumenter...jeg venter..
            *****KREPP ARMY*****
            DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
            Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Selve debatten om trommer har tydeligvis kommet for å bli i alle fall.
              Som capodebatten. Megafondebatten. Stilretningsdebatten osv.
              Man kan vel si at mye av dette henger litt sammen også.

Det finnes nok av tribuner rundt om i verden hvor trommebruk,
              capo, blussing og pyro, flagging, koordinert hopping og
              armbruk osv tilsammen utgjør en spektakulær helhet; en fantastisk
              stemning på fotballkamp man skal være rimelig grinebiter og generelt
              vrien hvis man ikke blir fascinert av ... Sør-Amerika f. eks.
              Alle har sett det på You-tube og noen sikkert live også.
              Flott tribunekultur, og trommer spiller en viktig del av helheten.

Men kan dette funke i Norge? Og vil jeg ha dette i Vålerenga?

Tja. Hvis vi ser på bruk av tromme isolert, er jeg først og fremst
              livredd for at vi kan ende opp som Bøfla (godt beskrevet i innlegg 3 i tråden her).
              Man skal likevel kanskje ikke bare se til dem når temaet
              trommer og ultraskultur diskuteres generelt.
              Poenget blir likevel at faren for å miste noe av seg selv kan bli vel
              stor når man kaster seg ut i det ukjente.
              Jeg tenker da først og fremst på vår egen humor og spontanitet,
              et trekk ved Vålerenga som gikk rett i hjertet mitt første gang
              jeg opplevde det.

Jeg sier ikke at bruk av trommer (i mer eller mindre grad) garantert vil drepe dette,
              men det er vel en liten fare, er det ikke?

Selv kjenner jeg bare bruk av trommer "live" fra Norge.
              Likevel er mitt beste argument mot trommer faktisk lyden.
              Hater rett og slett den der hælvetes dunkinga ...

Evol, som lurer veldig på hvordan en Vålerengatribune ser ut om 50 år
              Last edited by Evol; 08.11.2009, 19:44. Reason: leifattack

Comment

Originally posted by Evol View Post

Men kan dette funke i Norge? Og vil jeg ha dette i Vålerenga?

Tja. Hvis vi ser på bruk av tromme isolert, er jeg først og fremst
                livredd for at vi kan ende opp som Bøfla (godt beskrevet i innlegg 3 i tråden her).
                Man skal likevel kanskje ikke bare se til dem når temaet
                trommer og ultraskultur diskuteres generelt.
                Poenget blir likevel at faren for å miste noe av seg selv kan bli vel
                stor når man kaster seg ut i det ukjente.
                Jeg tenker da først og fremst på vår egen humor og spontanitet,
                et trekk ved Vålerenga som gikk rett i hjertet mitt første gang
                jeg opplevde det.

Jeg sier ikke at bruk av trommer (i mer eller mindre grad) garantert vil drepe dette,
                men det er vel en liten fare, er det ikke?
                Jeg skjønner ikke helt hvordan en tromme på noen måte kan fjerne humor og spontanitet... Det er jo to ting som ikke henger sammen i det heletatt?
                IKAROS

Comment

Originally posted by superman View Post
                  Jeg skjønner ikke helt hvordan en tromme på noen måte kan fjerne humor og spontanitet... Det er jo to ting som ikke henger sammen i det heletatt?
                  Jeg skjønner dette argumentet godt. Uten at bøfla er noen fasit på noe som helst, er det i hvert fall et eksempel på hvordan det kan gå i en supportergruppe som er stor, sterk og syngende. Hos KFL mener jeg tromma har ført til at det er færre som bestemmer hva som skal skje på tribunen, og at det dersom mange er med på å bestemme, så er det i større grad bestemt på forhånd hva som skal skje.

Tromma gjør det altså vanskeligere for den som kommer på en morsomhet å komme til orde, den gjør også at det er færrre som i kampsituasjonen bestemmer hva som skal synges, slik at spontaniteten til den enkelte på tribunen i mindre grad spiller inn.

For poenget med tromme er å høres, og da overdøver jo tromma i tillegg de tingene som faktisk skjer, slik at forsøk på humor og spontanitet slås ihjel (pun intended) av trommeslageren.

Comment

Jeg tror bruk av trommer i stor grad vil ødelegge den spontaniteten og humoren som er Klanen. Og til slutt vil vi bare greie å synge med forsanger, megafon og trommeakompanement.

Jeg er stolt av å tilhøre en supportergruppe, som tross alt, greier å holde et bra trøkk uten spesialeffekter.

Dessuten er det ikke til å komme bort i fra at en trommeslager må være veldig dyktig for å greie å holde rytmen og ikke slå seg helt bort når man skal spille for kanskje så mange som 20000. Og når supporterne er avhengig av trommer for å synge, tromeslagern kommer litt skeivt ut - da kan vi tenke oss hvordan det blir...

Skrekkeksempel: Supporterne til landslaget. Ille. Jeg hadde forvilla meg til Skottland og VM - kvalikk på Hampden Park. Der jeg satt var det to som hadde med seg tromme. De brukte 90 min på å spille i utakt med hverandre og de som sang - noe som resulterte i at 4000 nordmenn ikke greide å synge Kom igjen Norge engang, mens 48 000 skotter sang Tartan army i takt - uten trommer.

Tror vi må tenke oss om to og tre og tolv ganger før vi prøver oss på trommer.
                    katla

Comment

Originally posted by superman View Post
                      Vel, som i innleggene over er min frykt også at det kan henge sammen.
                      Berettiget eller ikke.

Mulig jeg er vel pessimist, men et skrekkscenario vil være
                      all makt til tromma, tre-fire evighetssanger, og en hel masse olè, olè.
                      Men slik trenger det selvfølgelig ikke bli heller. I know ...

Alt handler vel om hvordan en tromme brukes, til syvende og sist.
                      Men jeg kjenner altså bare trommebruk fra Norge, og er ikke
                      veldig imponert.

Uansett synes jeg det er viktig at en ny generasjon Vålerengatilhengere
                      tar med seg noe av den gamle kulturen videre, godt eksemplifisert
                      i sangen: "Resten i arresten" fra siste hjemmekamp (etter at tilskuertallet
                      ble lest opp av speaker). Det er først og fremst sånt som er Vålerenga
                      for meg. Og jeg håper det aldri vil forsvinne, tromme eller ikke ...

Comment

Jeg ser på tromma som et hjelpemiddel og ikke en erstatning for den syngende supporter. Jeg er selvfølgelig enig i at det er bedre å ha det som det er i dag en å ha en tromme som dunker 2*45, men potensialet til klanen er så stort, et potensial som vi ikke har klart å ta ordentlig i bruk. Jeg er kanskje enig i at vi ikke er klare for en tromme enda, kanskje vi burde få samla klanen til en tribune først? Om hele Bendit var forbeholdt klanen og den stående syngende supporter så ville kanskje en tromme vært nødvendig?
                        Ikaros Oslo

Comment

Nei

Jeg personlig ønsker ikke tromme, klarer vi ikke å synge uten det gjøres det en for dårlig jobb av den menige supporter på tribunen.
                          Jeg er redd tromme vil bli brukt feil slimdet har blitt nevnt flere ganger her og jeg som er på mye ishockey kan jo referere til hvordan det der brukes så ytrolig feil, når folket fra Særp setter i ang med trommen sin så høres ikke noe sang og de som blir regnet som norges beste supportere får faktisk den tittelen bare fordi det trommes og klappes slik at de lager en del lyd,, men SANG er ikke noe man hører fra de,,, er vi 300 fra VIF på kamp i Særp så synger vi greit ut de 3000 hjemmesupportera.....
                          snusk1

Comment

Noe jeg synes er fett med klans-sangene er at de ofte blir drevet frem av spesielle ord, (kanskje ubevisst?). Folk har alltid trøkka til på forskjellige steder i en sang. Etter hvert som sangene har utvikla seg, har man trøkka til på samme sted/ord. Ser man litt musikalsk på det har det medført at det setter seg en dynamikk i sangen som folk gjenkjenner. En dynamikk som ofte gjør at sangene sklir ut av takt (i postitiv forstand), som igjen gjør at de får en egen rytme, uavhengig av en ”metronom.” Tror det kommer av at folk rett og slett må ha ett ekstra sekund på å trekke pusten, før de kliner til igjen.

Med taktfast tromme i åttendeler, akkompagnert av sekstendeler (som ser ut til å være ultras standarden, og som jeg regner med det er snakk om her), dreper man det helt. Sangene vil da naturligvis heller ikke leve sitt eget liv, i forhold til situasjon, spontanitet, humor osv. Sangen vil i så fall leve(?) tromma, capo, megafonen osv sitt liv. I så fall spørs det om sangen overlever i det hele tatt, så lenge Klanens sanger er situasjonsbetinga (som de alltid har vært). Noe de også bør fortsette å være, skal man ha tru på sang i forbindelse med matcher i fremtida. For hva er egentlig vitsen med å synge om budskapet ikke når gutta eller involverte? Tromme med sang synes jeg stort sett får frem kun melodien, ikke budskap. Tifo får frem budskap, men dog.. For å vri litt på det, blir ikke ett ord bedre forstått om man slår på tromme i tillegg, for å si det sånn.

Ikke for å være totalt nerd, men jeg kan meddele til tromme/sang -interesserte klansmedlemmer, at det har eksistert en trommeslåttradisjon i Norge som kan spores tilbake til 1600-tallet (bøker/musikkforlaget/sentrum). Kort fortalt, ble trommeslåtter spilt av tamburer (trommeslagere) på trommer med veldig lik lyd og form som de dype skarptrommene garden bruker, (de av messing med trerimmer). Selve utførelsen dreiet seg kun om markerte slag over en grunnleggende (mørk) virvel (alltid virvel), og ikke nødvendigvis spilt veldig høyt/hardt. Trommeteknisk ble utførelsen gjort ved bruk av forskjellige paradiddler, samt to -og seks –slagsvirveler. Trommeslått ble originalt brukt i bryllup, ofte som velkommst, ved gange, eller ved avskjed. Sånn sett betydde slåttene forskjellige ting, og det hente at folk pleide å dra en regle/rim over slåtten. I likhet med klanen, fra blodig alvor, til humor, sarkasme og spontanitet… -(uten at det behøver passe på en klanstribune). Forøvrig trener jeg slåtter nå, samt andre internasjonale ”rudiments,” og prøver å konvertere dem til fills på trommesett. Vil aldri stelle meg på en klanstribune med tromme (kultur/relevanse/alco), men slåttetromming er fett for de som seriøst vil lære seg skikkelig trommeteknikk *tjo*

Comment

Originally posted by arise View Post
                              Noe jeg synes er fett med klans-sangene er at de ofte blir drevet frem av spesielle ord, (kanskje ubevisst?). Folk har alltid trøkka til på forskjellige steder i en sang. Etter hvert som sangene har utvikla seg, har man trøkka til på samme sted/ord. Ser man litt musikalsk på det har det medført at det setter seg en dynamikk i sangen som folk gjenkjenner. En dynamikk som ofte gjør at sangene sklir ut av takt (i postitiv forstand), som igjen gjør at de får en egen rytme, uavhengig av en ”metronom.” Tror det kommer av at folk rett og slett må ha ett ekstra sekund på å trekke pusten, før de kliner til igjen.

Med taktfast tromme i åttendeler, akkompagnert av sekstendeler (som ser ut til å være ultras standarden, og som jeg regner med det er snakk om her), dreper man det helt. Sangene vil da naturligvis heller ikke leve sitt eget liv, i forhold til situasjon, spontanitet, humor osv. Sangen vil i så fall leve(?) tromma, capo, megafonen osv sitt liv. I så fall spørs det om sangen overlever i det hele tatt, så lenge Klanens sanger er situasjonsbetinga (som de alltid har vært). Noe de også bør fortsette å være, skal man ha tru på sang i forbindelse med matcher i fremtida. For hva er egentlig vitsen med å synge om budskapet ikke når gutta eller involverte? Tromme med sang synes jeg stort sett får frem kun melodien, ikke budskap. Tifo får frem budskap, men dog.. For å vri litt på det, blir ikke ett ord bedre forstått om man slår på tromme i tillegg, for å si det sånn.

Ikke for å være totalt nerd, men jeg kan meddele til tromme/sang -interesserte klansmedlemmer, at det har eksistert en trommeslåttradisjon i Norge som kan spores tilbake til 1600-tallet (bøker/musikkforlaget/sentrum). Kort fortalt, ble trommeslåtter spilt av tamburer (trommeslagere) på trommer med veldig lik lyd og form som de dype skarptrommene garden bruker, (de av messing med trerimmer). Selve utførelsen dreiet seg kun om markerte slag over en grunnleggende (mørk) virvel (alltid virvel), og ikke nødvendigvis spilt veldig høyt/hardt. Trommeteknisk ble utførelsen gjort ved bruk av forskjellige paradiddler, samt to -og seks –slagsvirveler. Trommeslått ble originalt brukt i bryllup, ofte som velkommst, ved gange, eller ved avskjed. Sånn sett betydde slåttene forskjellige ting, og det hente at folk pleide å dra en regle/rim over slåtten. I likhet med klanen, fra blodig alvor, til humor, sarkasme og spontanitet… -(uten at det behøver passe på en klanstribune). Forøvrig trener jeg slåtter nå, samt andre internasjonale ”rudiments,” og prøver å konvertere dem til fills på trommesett. Vil aldri stelle meg på en klanstribune med tromme (kultur/relevanse/alco), men slåttetromming er fett for de som seriøst vil lære seg skikkelig trommeteknikk *tjo*
                              Dette er kanskje det beste innlegget som har kommet innen trommediskusjonene noen sine.
                              Hjelp oss å gi deg nye storflagg. Flaggborgen av 1913s konto: 1503 12 17528

Comment

..spørs vel heller at morra mi burde sendt meg på et takt og tone kurs

Comment

Working...
                                X