Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tromme

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by arise View Post
    Noe jeg synes er fett med klans-sangene er at de ofte blir drevet frem av spesielle ord, (kanskje ubevisst?). Folk har alltid trøkka til på forskjellige steder i en sang. Etter hvert som sangene har utvikla seg, har man trøkka til på samme sted/ord. Ser man litt musikalsk på det har det medført at det setter seg en dynamikk i sangen som folk gjenkjenner. En dynamikk som ofte gjør at sangene sklir ut av takt (i postitiv forstand), som igjen gjør at de får en egen rytme, uavhengig av en ”metronom.” Tror det kommer av at folk rett og slett må ha ett ekstra sekund på å trekke pusten, før de kliner til igjen.

Med taktfast tromme i åttendeler, akkompagnert av sekstendeler (som ser ut til å være ultras standarden, og som jeg regner med det er snakk om her)
    , dreper man det helt. Sangene vil da naturligvis heller ikke leve sitt eget liv, i forhold til situasjon, spontanitet, humor osv. Sangen vil i så fall leve(?) tromma, capo, megafonen osv sitt liv. I så fall spørs det om sangen overlever i det hele tatt, så lenge Klanens sanger er situasjonsbetinga (som de alltid har vært). Noe de også bør fortsette å være, skal man ha tru på sang i forbindelse med matcher i fremtida. For hva er egentlig vitsen med å synge om budskapet ikke når gutta eller involverte? Tromme med sang synes jeg stort sett får frem kun melodien, ikke budskap. Tifo får frem budskap, men dog.. For å vri litt på det, blir ikke ett ord bedre forstått om man slår på tromme i tillegg, for å si det sånn.

Ikke for å være totalt nerd, men jeg kan meddele til tromme/sang -interesserte klansmedlemmer, at det har eksistert en trommeslåttradisjon i Norge som kan spores tilbake til 1600-tallet (bøker/musikkforlaget/sentrum). Kort fortalt, ble trommeslåtter spilt av tamburer (trommeslagere) på trommer med veldig lik lyd og form som de dype skarptrommene garden bruker, (de av messing med trerimmer). Selve utførelsen dreiet seg kun om markerte slag over en grunnleggende (mørk) virvel (alltid virvel), og ikke nødvendigvis spilt veldig høyt/hardt. Trommeteknisk ble utførelsen gjort ved bruk av forskjellige paradiddler, samt to -og seks –slagsvirveler. Trommeslått ble originalt brukt i bryllup, ofte som velkommst, ved gange, eller ved avskjed. Sånn sett betydde slåttene forskjellige ting, og det hente at folk pleide å dra en regle/rim over slåtten. I likhet med klanen, fra blodig alvor, til humor, sarkasme og spontanitet… -(uten at det behøver passe på en klanstribune). Forøvrig trener jeg slåtter nå, samt andre internasjonale ”rudiments,” og prøver å konvertere dem til fills på trommesett. Vil aldri stelle meg på en klanstribune med tromme (kultur/relevanse/alco), men slåttetromming er fett for de som seriøst vil lære seg skikkelig trommeteknikk *tjo*
    Det var akkurat dette jeg sikta til ja ...

Ellers enig med Fabio. Svært interessant innspill i denne debatten.

Comment

høres teit ut med tromme nå vi til tider bare er 100 mann som gidder og synge i bendit mens resten står og klager på egne spillere

Comment

jeg vet ikke hvordan man bruker en tromme på stadion, men skulle vi brukt det må vi ikke la tromma starte sanger. Sangene blir starta av forsangere eller andre, så må tromma hive seg på de sangene som kan være aktuelt. Men jeg er også redd at tromma kan ha litt trenerbytteeffekt. Funker dritfett de første kampene og alle er glade, men så.. Mye synsing, men nå prøver vi jo å flytte fler fra vb til gaza, så får vi se hvordan det fungerer. Kanskje er tiden inne når vi en gang får samla hele klanen på en tribune på vårt nye stadion?

Uansett, argumenter som "trommer er for bønder" og "vi må ha tromme fordi de har det" er dårlige argumenter i en debatt vi trenger.

Comment

Hva er meninga med en tromme?

Er det at det skal hjelpe oss selv til å holde et bedre tempo og rytme i våre sanger?
          Eller skal det være et ekstra trykk for resten av stadion på sangene vi synger?

Jeg personlig mener at hvis man skal bruke en tromme så er det for å hjelpe oss selv, og at det ikke skal høres noe spesielt for de andre som har tatt veien til stadion.

Og med tanke på hvos få puncha folk vi er som virkelig synger med på alt og lever for å skape liv på tribunen når de er på kamp, så blir tromme meningsløst.

Det kunne kanskje vært med på å hjelpe et titalls folk på ytterkantene av Bend-it til å henge seg på i riktig tempo, men tromma vil uansett ta så stor del av lydbildet at jeg frykter det spillerne og de tre andre tribuneseksjonene vil høre er DUNK DUNK DUNK med mumling ved siden av.

Den dagen vi hadde hatt en hel sving som virkelig bidro, kunne tromme vært et tema, men sånn som det er nå synes jeg ikke det bør være et tema.

Comment

Vi som var på Jordal i kveld kan fortelle litt om hvor ille en tromme kan være. For i dag var det virkelig smertefullt å høre på tromma til de tilreisende fra Lørenskog.

Jeg var flau på dems vegne.

Og når han latterlige trommekaren får høre "trommesolo!!" fra et samstemt Klanen - så svarer han med - ja, du gjettet det kanskje - en "trommesolo".

Og som ikke det var nok, så trommet han takta til "trommer er for bønder".

LD.
            Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Originally posted by superman View Post
              Jeg skjønner ikke helt hvordan en tromme på noen måte kan fjerne humor og spontanitet... Det er jo to ting som ikke henger sammen i det heletatt?
              Mot godset i år, dukka "det kunne vært værre..." opp. Sånn jeg forsto dette, var det Eystein som først sang et par andre låter på mer eller mindre samme melodi som var en slags "vitselåter" som ikke førte til mer enn spredt latter, før plutselig den nye teksten vi liker så godt kom spontant. Folk slang seg på, og det blei en hit.

Dersom man hadde hatt en trommemann som var mer eller mindre programforplikta til å dra igang en av x antall låter man har blitt enige om at tromma passer bra på, ville ikke rommet for denne sangens fødsel oppstått. Derfor er det en reell bekymring.
              Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

For dem som husker siste finale i hockey`n i fjorårets sesong....
                Vi tok tromma fra BW, og de hadde ingenting sangmessig å stille opp med. Et stille og forsiktig " Sparta, klapp, klapp, klapp" var det eneste.

Det er et slikt scenario jeg frykter om VI skulle stillt med tromme. Det blir tromminga som blir hovedfokus - ikke synginga.
                Bråk = stemning, ser det ut til at flere mener.

Forøvrig er det latterlig med trommer i en "liten" hall....

Harriet
                Uten øresus fra kampen i går
                Demokrati i praksis er som tre ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag.

Comment

Nåja

Jeg synes denne trommediskusjonen burde legges død for en god periode. Det er en så dyptgående motstand mot trommer at diskusjonen i seg selv bare fører til ytterligere splid internt. Det var jo ikke grenser for hvor mye piss "de om stifta Klanen" greide og hoste opp rundt Unge Enga. Mange av de er like mye imot trommer, og nyskapning ellers, og dermed vil det bryte ut full borgerkrig om noen unge, coole og freshe kids kommer med dunkebøtta og skal ha party...

Det er klare fordeler med trommer/rytmehjelp. Man får bedre synkronisering, og i enkelte tilfeller større trøkk. Samtidig risikerer man skrekkscenariene som vi har sett andre steder. Bøffelberget og Blåsmurfene er jo kroneksempler på hvor gærent det kan gå... De knekker jo helt sammen uten dunkebøtter.

I forhold til synkronisering etc er det heller ikke så aktuelt for oss. Vestbredden er nå så godt som gravlagt. Da blir sangsentrumet konsentrert fra "bakrekka", som uansett har klart seg greit i 2009. Med en del avhoppere fra VB i tillegg vil man klare seg fint, og uansett ikke ha behov for synking av to tribuner.

Dessuten ville det vært jævla flaut og begynne med trommer nå, som vi har mobba alle med trommer så lenge... Det blir ihvertfall som å pisse i buksa på en lang skitur!
                  Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                  [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Tromme er ikke nødvendigvis bråk... Det finnes gråtoner i denne verden

For å dra frem et berømt lite klipp så kan man jo se på dette. Her er det bruk av tromme. Synger man sangen for seg selv, så høres det ut som samme tempo som vi har på i oslo by. Men pga tromma "trekker opp stemninga" virker den en del raskere og mer stemningsskapende. Den går ikke på autopilot, og jeg ser ikke mye negativt med å ha den i denne settingen.

Bare for å komme med et eksempel på at tromme kan være bra også.
                    IKAROS

Comment

Working...
                    X