Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tanker, ideer og debatt om sanger og tribunelivet i 2010

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tanker, ideer og debatt om sanger og tribunelivet i 2010

Tenkte det kunne være lurt å starte opp en tråd, hvor man kan slenge ut litt ideer og tanker rundt sanger og tribunelivet, og hvor man kan debattere eller eventuelt opplyse folk om diverse ting.

Tenker da på ting som kan gjøre oss bedre på tribunen med de sangene vi allerede har i repertoaret vårt. For all del, har dere ideer om nye sanger, så er det vel ingen som arresterer dere om dere legger det ut her, men f. eks en trommediskusjon har allerede sin egen tråd!

Så mens du lader opp stemmen til sesongstart (hvis du da ikke holder den gående med håndball og hockey), kan du jo ta del i debatten her for å forhåpentligvis finne løsninger som kan bedre oss i Klanen.

Mine første tanker som jeg føler man bør ta en diskusjon på:

1. En by, ett lag-sangen! Lenge har det vært en liten ivrig gruppe som har prøvd å starte opp med nynning og hopping i annenhvert vers av denne sangen. Som Liverpoolsupporter ser og hører jeg hvor bra dette blir i forhold til sangen til Torres og er overbevist om at dette vil løfte sangen til nye høyder.

Er dette noe andre også ønsker eller vil dere beholde sangen som den er?

2. I Oslo by-sangen! Klapping eller ikke klapping? I hvilket tempo?

Her bør vi snart komme til en skikkelig løsning. Jeg husker RL-kampene hvor denne rett og slett var konge. Husker også en kamp på Åråsen da denne var forholdsvis ny, hvor håret regelrett reiste seg da vi etter å ha sunget mot hverandre og kom til linja "og det er klubben i vårt hjerte, Vål'enga" før vi starta opp samla.

Nå har denne sangen tapt seg voldsomt, hvordan skal vi finne tilbake til det trøkket vi har klart å lage med denne sangen?

3. Kjempe på, kongeblå-sangen! Fortjener den livets rett i det hele tatt eller er det bare å gi opp denne låta først som sist?

Jeg personlig føler den kunne gjort seg bra, men ser jo hvor mange som ikke henger seg på hver gang denne startes.

-----------------------------------------------------------------------

Det var ihvertfall tre ting det går an å diskutere litt rundt for å kanskje finne en løsning på. Ellers er det bare å slenge ut egne tanker og ideer.

Er det noen sanger du mener har gått i glemmeboka og som bør se dagens lys igjen? Har du et forslag til en endring som kan løfte en spesiell sang enda et hakk? Er det noe som irriterer deg på enkelte sanger, som du mener det bør gjøres noe med? Bare fyr løs

Bli kvitt de tomme setene på FG. Det er så utrolig stemningsdrepende å ha tomme seter rundt om på feltet. Jo trangere jo bedre!

Finn de som vil bidra som står uttover på sidene, og trekk dem innover. Vaktene i trappa kunne kanskje sett litt igjennom fingra på de som sniker seg inn på FG bevisst. Da snakker jeg om de som feks går opp på feltet ved siden av og går bortover radene. De viser jo at de faktisk vil ditt, og mest sannsynlig er dette folk som bidrar. De som derimot kommer opp trappa og ikke helt vet hvor de skal, de kan dem godt sende til riktig plass.

Noe må hvertfall gjøres for å fylle opp feltet ordentlig. Det skal jo tydeligvis fortsatt være delt inn i felt, så førstemann til mølla prinsippet fungerer ikke neste år heller. Da må noen kloke hoder komme opp med andre forslag.

Noen ideer?
    IKAROS

Comment

Fylle opp 228 er viktig ja!

er det noen som vet hvor mange som blir stoppa for at de prøver å komme opp på 228 fordi de går feil? Det bør være mulig å si "jeg vet at det er et sangfelt, og jeg vil stå her".

i tillegg til å slippe inn de som vil, kunne man finne en aktiv måte på å få inn fler på feltet.

Comment

Fokusere på alle de geniale sangene som vi allerede har.
        Hvordan skal dem synges og i hvilket tempo.

Deretter dyrke kreativiteten og humoren som gjør oss unike.

Være positive og ENGAsjerte på kamp.

Alle supportere skal være medansvarlig for å bidra med stemninga som vi er kjent for.
        EVIG VIF

Comment

Flere sanger som bør bort, for godt etter min mening...

Kongeblå og den dovregubbenlåta er fullstendig bortkasta ogt MÅ kasseres...
          Spillersanger MÅ være KORTE, og Moasangen er uansett så dårlig og så og si INGEN er med på den noengang, så den kan også kasseres en gang for alle...

Vi hadde mange fete sanger før som vi aldri bruker lenger av en eller annen merkelig grunn, bla " Go West " låta , " for vi, vi er vålenga, for vi vi er vålenga etc ", det er jo en sang en kan få med dødsmange folk på pga enkelheten, og den ljoma jo bra før, så hvorfor den er borte er for meg et mysterium...

Uansett, IKKE lange sanger, det er kjedlig og få blir med, vi MÅ kjøre på med masse korte, og få enda flere med på kanon i mot vestbredden, det høres dødsfett ut både på stadion og i stugo hvis det er tv kamp...

Comment

Originally posted by Toy S View Post
            Vi hadde mange fete sanger før som vi aldri bruker lenger av en eller annen merkelig grunn, bla " Go West " låta , " for vi, vi er vålenga, for vi vi er vålenga etc ", det er jo en sang en kan få med dødsmange folk på pga enkelheten, og den ljoma jo bra før, så hvorfor den er borte er for meg et mysterium...
            Jeg synes at "syng med, hvis du er Vål'enga" / "reis opp, hvis du er Vål'enga" - versjonene er bedre.
            Originally posted by Toy S View Post
            Uansett, IKKE lange sanger, det er kjedlig og få blir med, vi MÅ kjøre på med masse korte, og få enda flere med på kanon i mot vestbredden, det høres dødsfett ut både på stadion og i stugo hvis det er tv kamp...
            Det bra med en god del korte sanger, men vi trenger noen lange sanger også. Litt variasjon av sangstrukturer fenger, bryter monotone mønstre, og egger folk opp ett par hakk. Dette gjelder også det visuelle produktet vi leverer fra tribunen; med hopping og flagging. Vi trenger noen vanskelige sanger som folk må bryne seg litt på, for å utvikle sangfeltet som en helhet. Individ, som gruppe.
            Kanon-sanger har vært vårt beste våpen på tribunen etter min mening, og dette er nettopp fordelen med å ha to sangtribuner vendt i vinkel mot hverandre. Eneste ankepunktet her, er at neste sesong blir vestbredden halvert. Da kan man egentlig sette spørsmålstegn ved effektiviteten av å opprettholde den inndelingen vi har hatt de siste sesongene.
            ouSV - Enga for de gale!

Comment

Originally posted by Fyrtegn View Post
              Jeg synes at "syng med, hvis du er Vål'enga" / "reis opp, hvis du er Vål'enga" - versjonene er bedre.
              Jeg er ikke helt enig det. Forsåvidt grei den også som et lite "stunt" på kamper med mye folk hvor vi får folk til å reise seg. Men syng med, er jo en sang som brukes når det er dårlig trøkk.

Om du så feks Barca - Real igår så hørte du Barca brukte denne når det var braa liv på tribunen. Den lager ett sinnsykt trøkk og vi burde bruke denne melodien som en sang i medgang, rett etter mål, corner osv, når det går bra på banen. Melodien er drit bra!!
              IKAROS

Comment

Jeg kommer sikkert til å bli halshugga for å si dette, men jeg syns vi bør bruke en del sanger med måte. Det eksemplet jeg har er "Øl og vold".

La merke til det ganske tidlig i år, og så på klokka da vi starta og slutta med sangen (de gangene jeg huska det) og var flere ganger den varte opp mot 4-5 min.

Sangen er forsåvidt grei nok, men når man går på 4. minuttet løs med samma 5 orda er det ikke lenger så orginalt. I enkelte kamper, spesielt når det ikke går for bra på banen og stemninga ikke er på topp blir sangen brukt. Greit det for å få opp steminga, men ikke drep sangen.
                I'm yo huckleberry!

Comment

Originally posted by Bharg View Post
                  Jeg kommer sikkert til å bli halshugga for å si dette, men jeg syns vi bør bruke en del sanger med måte. Det eksemplet jeg har er "Øl og vold".

La merke til det ganske tidlig i år, og så på klokka da vi starta og slutta med sangen (de gangene jeg huska det) og var flere ganger den varte opp mot 4-5 min.

Sangen er forsåvidt grei nok, men når man går på 4. minuttet løs med samma 5 orda er det ikke lenger så orginalt. I enkelte kamper, spesielt når det ikke går for bra på banen og stemninga ikke er på topp blir sangen brukt. Greit det for å få opp steminga, men ikke drep sangen.
                  Helt enig! Det gjelder også "kom igjen enga!" når den bare synges på øvre. Flere rundt som blir lei av å synge disse om og om igjen, og derfor holder kjeft i stedet for.
                  syng deg hes for Vål´enga

Comment

Originally posted by superman View Post
                    Jeg er ikke helt enig det. Forsåvidt grei den også som et lite "stunt" på kamper med mye folk hvor vi får folk til å reise seg. Men syng med, er jo en sang som brukes når det er dårlig trøkk.

Om du så feks Barca - Real igår så hørte du Barca brukte denne når det var braa liv på tribunen. Den lager ett sinnsykt trøkk og vi burde bruke denne melodien som en sang i medgang, rett etter mål, corner osv, når det går bra på banen. Melodien er drit bra!!
                    Legger med en link til sangen her
                    Starter etter 3:10
                    IKAROS

Comment

Originally posted by superman View Post

"Reis opp" versjonen funker bra på hjemmebane når det går bra.
                      Også kan du supplementerer med en annen sang etter på, f.eks "hele stadioen, klapp klapp klapp".

Ser heller ingen grunn til å ikke bruke "syng med" versjonen når det er trøkk.

Men når du har 3 forskjellig tekster på en melodi, begynner det vel å bli litt mye, eller?
                      ouSV - Enga for de gale!

Comment

"I oslo by skal ikke ha klapping". Utgangspunktet er sånn som det ligger på nettet. Det blir naturlig å øke tempoet noe i kanon-delen, men det hender vi er litt kjappe. Dette er enklere å regulere uten klapping.

Bharg: Jeg er uenig. Jeg elsker når vi kan holde godt trøkk på en låt dritlenge. Det som ofte skjer er at en liten gruppe mennesker holder den gående i 20-30 sekunder mens resten får igjen pusten, for så å trøkke til igjen og ta med seg resten. På Jordal for mange år sida, opplevde jeg at jeg og en kompis klarte å holde "kom igjen enga" gående på denne måten dritlenge, og det løfta stemninga voldsomt (min første hockeymatch), men det er klart, da var kanskje alternativet stillhet.
                        Jeg tror allikevel jeg forstår litt hva du mener. Det har hendt at sangfeltet tviholder på en sang der resten av tribunen åpenbart ikke er med lenger. Sangfeltet BØR pushe, BØR synge en ekstra gang og BØR holde nye sanger litt ekstra så folk lærer dem, men det er altså en fin balansegang og avogtil bommes det. Det er imidlertid sjelden på "øl og vold" og "kom igjen enga", det er oftere på andre låter.
                        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Når det gjelder Øl og vold så er den en sang som, når den fungerer, gir gutta et ekstra gir.

Det beste eksempelet er fra Jordal Amfi for 4-5 år sida (eller er det enda lenger). Etter to perioder lå Vålerenga under 4-0 for Frisk Asker. I øyeblikket pucken blei droppa for siste periode starta øl og vold - skamslåtte bønder. Den varte hele perioden med et sinnsykt trøkk, helt til det sto igjen 12 sekunder. Da gikk Vålerenga opp i 5-4 ledelse og Sha-la-la overtok. Så lenge øl og vold går med trøkk, så er det ingen grunn til å stoppe den. Det er en evighetssang vi er aleine om å ha i verden.
                          in Absinthia

Comment

Originally posted by Fyrtegn View Post
                            Men når du har 3 forskjellig tekster på en melodi, begynner det vel å bli litt mye, eller?
                            Det beste hadde vært om vi hadde samme melodi på alle sangene! Da kunne klubben ha spilt på høytalleranlegget når de ville at vi skulle synge, så kunne vi sitte rolig resten av kampen!
                            Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                            [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Tror kano mot vestbredden vil bli stusselig neste år. Den funker ikke så bra som for 2-3 år siden, da det var flere folk der. Må si jeg er litt skuffa over at vestbredden ikke ble avviklet som supportertribune i år. Tida er overmoden, gaza må fylles opp. Det er ingen problem å synge kano på én tribune, det har selv fugla vist mot oss i år. De brukte riktignok capo, men det kan lett gjøres uten også. Det er bare å strekke en tape (slik som de som brukes til å dele sang- og sittetribune på bendit øvre), og starte sangen som "Høyre side. Kom igjen enga på tre!". Dette skaper i tillegg en veldig kul visuell effekt hvis folk tør å bruke armene og kroppen litt.

Comment

Working...
                              X