Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tanker, ideer og debatt om sanger og tribunelivet i 2010

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prima Kaos
    replied
    Originally posted by -=VIF=- View Post
    Fylle opp 228 er viktig ja!

er det noen som vet hvor mange som blir stoppa for at de prøver å komme opp på 228 fordi de går feil? Det bør være mulig å si "jeg vet at det er et sangfelt, og jeg vil stå her".

i tillegg til å slippe inn de som vil, kunne man finne en aktiv måte på å få inn fler på feltet.
    Hva med et "frislipp" til 228 når det gjenstår ca 10 minutter til kampstart. Det betyr at alle som, har sesongkort på 228 må være på plass innen den tid. Etter det kan alle som vil (eller alle som har tilgang til Bendit øvre) fylle opp ledige plasser til vaktene avgjør at det er for fullt.

Jeg er også av dem som mener vi burde holde god variasjon i sangene vi synger og ha noen som er litt "vansklige". Det gjør at det ikke blir kjedelig, og vi får noe å strekke oss etter.

Leave a comment:

• Erlink_gammel
    replied
    Originally posted by SondreSM View Post
    Det er SÅ ABSOLUTT ikke nødvendigivs de som har sesongkort på 228-229 som synger mest. Det ER såå mange som ofte står med kejften igjen. Mange som ikke har grunn til å heve seg over andre. Og nei, jeg er ikke en av de som pleier å stå med kjeften igjen, helt ærlig og oppriktig.

Men jeg tenker litt på om det hadde vært noen som synger mye, ofte, høyt som ville stått på nedre innimellom. Så hadde fler på nedre del blitt med. Jeg tror veldig på det! Men vet jo ikke, er jo ikke prøvd ut..

Angående sangene:
    1. Hadde absolutt vært kult med nynning og hopping på annhvert vers. Men klarer vi det? Det er et annet spørsmål. Mine erfaringer er at det er bare unge som orker/gidder å hoppe i lengre perioder(selv med pause). Bortsett fra på ræræræ Står'u stille.. -> Der er det faktisk mange som hopper. de fleste. vel og bra. Men absolutt for å prøve !

2. Av erfaring: Best MED klapping. Vil ha inn klapping.

3. Synes vi har prøvd lenge nok med Kjempe på sangen. Synes ikke den funker, mange folk som boikotter. Tror ikke den kommer til å slå gjennom ordentlig..
    Hadde det vært overskudd med forsangere på 228, kunne man selvsagt sendt noen ut på sidene for å dra igang, men pr. i dag har man mer enn nok med å forsøke å øke antallet syngende som er der.

Klapping funker i noen låter, men i mange låter øker det tempoet til sangen dør. Noe annet som er døvt med klapping er at mange står og klapper uten å egentlig følge med på hva de driver med litt sånn "zombie-style" og fokuserer 100% på kampen. Da klapper de ofte istedenfor å synge (mumling er ikke synging), noe som igjen går utover stemninga. Dersom det ikke er en klappesang, blir man mer obs på at man faktisk ikke "er med" og da er det lettere at folk tar i et tak.

Leave a comment:

• SondreSM
    replied
    Det er SÅ ABSOLUTT ikke nødvendigivs de som har sesongkort på 228-229 som synger mest. Det ER såå mange som ofte står med kejften igjen. Mange som ikke har grunn til å heve seg over andre. Og nei, jeg er ikke en av de som pleier å stå med kjeften igjen, helt ærlig og oppriktig.

Men jeg tenker litt på om det hadde vært noen som synger mye, ofte, høyt som ville stått på nedre innimellom. Så hadde fler på nedre del blitt med. Jeg tror veldig på det! Men vet jo ikke, er jo ikke prøvd ut..

Angående sangene:
    1. Hadde absolutt vært kult med nynning og hopping på annhvert vers. Men klarer vi det? Det er et annet spørsmål. Mine erfaringer er at det er bare unge som orker/gidder å hoppe i lengre perioder(selv med pause). Bortsett fra på ræræræ Står'u stille.. -> Der er det faktisk mange som hopper. de fleste. vel og bra. Men absolutt for å prøve !

2. Av erfaring: Best MED klapping. Vil ha inn klapping.

3. Synes vi har prøvd lenge nok med Kjempe på sangen. Synes ikke den funker, mange folk som boikotter. Tror ikke den kommer til å slå gjennom ordentlig..

Leave a comment:

• Plaum
    replied
    Ja, jeg har skjønt at du mener det. Og det har selvfølgelig sin sjarm det, men personlig synes jeg koordinering er sexy.

Leave a comment:

• Fyrtegn
    replied
    Originally posted by Plaum View Post
    Tror kano mot vestbredden vil bli stusselig neste år. Den funker ikke så bra som for 2-3 år siden, da det var flere folk der. Må si jeg er litt skuffa over at vestbredden ikke ble avviklet som supportertribune i år. Tida er overmoden, gaza må fylles opp. Det er ingen problem å synge kano på én tribune, det har selv fugla vist mot oss i år. De brukte riktignok capo, men det kan lett gjøres uten også. Det er bare å strekke en tape (slik som de som brukes til å dele sang- og sittetribune på bendit øvre), og starte sangen som "Høyre side. Kom igjen enga på tre!". Dette skaper i tillegg en veldig kul visuell effekt hvis folk tør å bruke armene og kroppen litt.
    Liker måten vi gjør det nå på kanon-sangene på en tribune(cup/bortetur).
    På en måte så erre litt Enga og ikke dele seg inn, men kjøre litt mer kaos på kanon-sangene.

Leave a comment:

• Johannes
    replied
    husker vi gjorde de da"kom igjen enga"kom ,det funka,men det funker jo nå og bare anderledes

Leave a comment:

• Plaum
    replied
    Tror kano mot vestbredden vil bli stusselig neste år. Den funker ikke så bra som for 2-3 år siden, da det var flere folk der. Må si jeg er litt skuffa over at vestbredden ikke ble avviklet som supportertribune i år. Tida er overmoden, gaza må fylles opp. Det er ingen problem å synge kano på én tribune, det har selv fugla vist mot oss i år. De brukte riktignok capo, men det kan lett gjøres uten også. Det er bare å strekke en tape (slik som de som brukes til å dele sang- og sittetribune på bendit øvre), og starte sangen som "Høyre side. Kom igjen enga på tre!". Dette skaper i tillegg en veldig kul visuell effekt hvis folk tør å bruke armene og kroppen litt.

Leave a comment:

• dikern
    replied
    Originally posted by Fyrtegn View Post
    Men når du har 3 forskjellig tekster på en melodi, begynner det vel å bli litt mye, eller?
    Det beste hadde vært om vi hadde samme melodi på alle sangene! Da kunne klubben ha spilt på høytalleranlegget når de ville at vi skulle synge, så kunne vi sitte rolig resten av kampen!

Leave a comment:

• Hjesus
    replied
    Når det gjelder Øl og vold så er den en sang som, når den fungerer, gir gutta et ekstra gir.

Det beste eksempelet er fra Jordal Amfi for 4-5 år sida (eller er det enda lenger). Etter to perioder lå Vålerenga under 4-0 for Frisk Asker. I øyeblikket pucken blei droppa for siste periode starta øl og vold - skamslåtte bønder. Den varte hele perioden med et sinnsykt trøkk, helt til det sto igjen 12 sekunder. Da gikk Vålerenga opp i 5-4 ledelse og Sha-la-la overtok. Så lenge øl og vold går med trøkk, så er det ingen grunn til å stoppe den. Det er en evighetssang vi er aleine om å ha i verden.

Leave a comment:

• Erlink_gammel
    replied
    "I oslo by skal ikke ha klapping". Utgangspunktet er sånn som det ligger på nettet. Det blir naturlig å øke tempoet noe i kanon-delen, men det hender vi er litt kjappe. Dette er enklere å regulere uten klapping.

Bharg: Jeg er uenig. Jeg elsker når vi kan holde godt trøkk på en låt dritlenge. Det som ofte skjer er at en liten gruppe mennesker holder den gående i 20-30 sekunder mens resten får igjen pusten, for så å trøkke til igjen og ta med seg resten. På Jordal for mange år sida, opplevde jeg at jeg og en kompis klarte å holde "kom igjen enga" gående på denne måten dritlenge, og det løfta stemninga voldsomt (min første hockeymatch), men det er klart, da var kanskje alternativet stillhet.
    Jeg tror allikevel jeg forstår litt hva du mener. Det har hendt at sangfeltet tviholder på en sang der resten av tribunen åpenbart ikke er med lenger. Sangfeltet BØR pushe, BØR synge en ekstra gang og BØR holde nye sanger litt ekstra så folk lærer dem, men det er altså en fin balansegang og avogtil bommes det. Det er imidlertid sjelden på "øl og vold" og "kom igjen enga", det er oftere på andre låter.

Leave a comment:

• Fyrtegn
    replied
    Originally posted by superman View Post
    Jeg er ikke helt enig det. Forsåvidt grei den også som et lite "stunt" på kamper med mye folk hvor vi får folk til å reise seg. Men syng med, er jo en sang som brukes når det er dårlig trøkk.

Om du så feks Barca - Real igår så hørte du Barca brukte denne når det var braa liv på tribunen. Den lager ett sinnsykt trøkk og vi burde bruke denne melodien som en sang i medgang, rett etter mål, corner osv, når det går bra på banen. Melodien er drit bra!!
    "Reis opp" versjonen funker bra på hjemmebane når det går bra.
    Også kan du supplementerer med en annen sang etter på, f.eks "hele stadioen, klapp klapp klapp".

Ser heller ingen grunn til å ikke bruke "syng med" versjonen når det er trøkk.

Men når du har 3 forskjellig tekster på en melodi, begynner det vel å bli litt mye, eller?

Leave a comment:

• superman
    replied
    Originally posted by superman View Post
    Jeg er ikke helt enig det. Forsåvidt grei den også som et lite "stunt" på kamper med mye folk hvor vi får folk til å reise seg. Men syng med, er jo en sang som brukes når det er dårlig trøkk.

Om du så feks Barca - Real igår så hørte du Barca brukte denne når det var braa liv på tribunen. Den lager ett sinnsykt trøkk og vi burde bruke denne melodien som en sang i medgang, rett etter mål, corner osv, når det går bra på banen. Melodien er drit bra!!
    Legger med en link til sangen her
    Starter etter 3:10

Leave a comment:

• langbein
    replied
    Originally posted by Bharg View Post
    Jeg kommer sikkert til å bli halshugga for å si dette, men jeg syns vi bør bruke en del sanger med måte. Det eksemplet jeg har er "Øl og vold".

La merke til det ganske tidlig i år, og så på klokka da vi starta og slutta med sangen (de gangene jeg huska det) og var flere ganger den varte opp mot 4-5 min.

Sangen er forsåvidt grei nok, men når man går på 4. minuttet løs med samma 5 orda er det ikke lenger så orginalt. I enkelte kamper, spesielt når det ikke går for bra på banen og stemninga ikke er på topp blir sangen brukt. Greit det for å få opp steminga, men ikke drep sangen.
    Helt enig! Det gjelder også "kom igjen enga!" når den bare synges på øvre. Flere rundt som blir lei av å synge disse om og om igjen, og derfor holder kjeft i stedet for.

Leave a comment:

• Bharg
    replied
    Jeg kommer sikkert til å bli halshugga for å si dette, men jeg syns vi bør bruke en del sanger med måte. Det eksemplet jeg har er "Øl og vold".

La merke til det ganske tidlig i år, og så på klokka da vi starta og slutta med sangen (de gangene jeg huska det) og var flere ganger den varte opp mot 4-5 min.

Sangen er forsåvidt grei nok, men når man går på 4. minuttet løs med samma 5 orda er det ikke lenger så orginalt. I enkelte kamper, spesielt når det ikke går for bra på banen og stemninga ikke er på topp blir sangen brukt. Greit det for å få opp steminga, men ikke drep sangen.

Leave a comment:

• superman
    replied
    Originally posted by Fyrtegn View Post
    Jeg synes at "syng med, hvis du er Vål'enga" / "reis opp, hvis du er Vål'enga" - versjonene er bedre.

Leave a comment:

Working...
X