Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Modulering av sanger

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Johannes
    replied
    av og til startes sangene for høyt og for lavt og

Leave a comment:

• Erlink_gammel
    replied
    Originally posted by _Christian_ View Post
    Vi gjør det også i "Kom igjen Enga".

Burde gå greit å modulere sanger, fotballsanger skal ikke låte klokkerent, men det krever muligens en "sangkjerne" som drar lasset, spesielt i innkjøringsfasen.
    I kom igjen enga, er det vel ikke bevisst modulering, snarere en effekt av et ønske om å trøkke til litt ekstra en gang i blant

Leave a comment:

• Fyrtegn
    replied
    "AAh Vaal'enga" Sangen er det modulering paa, og "Blaa-Roed" sangen er en typisk "modulerings-sang".

Leave a comment:

• _Christian_
    replied
    Vi gjør det også i "Kom igjen Enga".

Burde gå greit å modulere sanger, fotballsanger skal ikke låte klokkerent, men det krever muligens en "sangkjerne" som drar lasset, spesielt i innkjøringsfasen.

Leave a comment:

• jerusalem
    replied
    Vi er da Norges beste kor. Moduleringer bør være en smal sak for oss. Skaper definitivt ekstra trøkk (så lenge en ikke kjører den for høyt)

Leave a comment:

• Harry
    started a topic Modulering av sanger

Modulering av sanger

Klarer vi å få til dette samstemt? Det er jo et kjent triks man bruker i noen sjangere for å løfte en sang opp til et nytt nivå. Vi gjør det i praksis allerede på "Super Enga", men kun en gang nede før vi modulerer og trykker til skikkelig. Originalsangen moduleres vel også etter hva jeg husker.

Jeg kunne tenke meg at man f.eks sang gjennom to ganger før man modulerte. Og dette føler jeg kan brukes på flere sanger også. Det er jo noe man bruker i svisker for å gi lytteren gåsehud. Vi må vel også kunne bruke slike triks for å skape litt eksta stemning. Det er en fin måte å få sangene til å vare litt lenger på også. Beskjedene mennesker liker ikke være den eneste som skriker ut i tredje runde av sangen. Om det på den tredje alltid moduleres, vil alle våge å trykke til skikkelig slik at vi får runde tre og fire fremfor at flesteparten gir seg etter den andre.

Vål'enga-versjonen av "Amazing grace" er en annen kandidat hvor originalen også moduleres. Tror det kunne gitt sangen et løft. Den har jo blitt ganske tam etterhvert.

Hva tror dere? Er det gjennomførbart eller er det en grunn til at dette trikset sjeldent benyttes på fotballtribuner?
Working...
X