Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Mentalitet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mentalitet

Får litt lyst å stille et stort spørsmålstegn ved vår mentalitet...

Grunnen til dette er at jeg sitter her å redigerer stemningsfilmen fra Hønefoss kampen (ja noen dager for seint ute her) og mot slutten av kampen er det 7 minutter i strekk, hvor det er kun piping, banning og skriking som høres. Man kan så vidt høre, om man virkelig prøver, at noen gir et forsøk på å synge "vi gjør alt for vårt kjære vålenga" mens utenom det, bare syting, klaging, kjefting og buing..

Hvordan oppfattes det av spillerne?

Hønefoss er et lag vi burde vinne over, helt klart. Så jeg kan forstå at man blir frustrert, oppgitt og kanskje forbanna når de ikke klarer å dytte kula i mål, men kunne det kanskje bidratt litt om ga full gass på tribunen og gjorde vår del for å legge skikkelig press de siste ti minutta, eller skal vi bare bygge oppunder følelsen som alle får etter 80 minutter med "stang-ut-eller-knotter-på-feil-sida-skoa" fotball..? Når spillerne butter imot i 80 minutter, så burde det bare være å kjøre på mener hvertfall jeg. Ti minutter er mer enn nok til å score et eller tre mål og det er vel et kjennetegn for en del gode lag at de klarer å avgjøre kamper mot slutten. Er det ikke da et litt dårlig taktisk valg av oss å begynne å klage å gjøre spillerne mer frustrerte?

Jeg stemmer for å lage så bra stemning vi kan HELE matchen, selvom ikke alt går på skinner. Hva syns du? Og hvordan kan vi evt få flere til å tenke sånn, og faktisk gjøre det?!
    IKAROS

Originally posted by superman View Post
    Får litt lyst å stille et stort spørsmålstegn ved vår mentalitet...

Grunnen til dette er at jeg sitter her å redigerer stemningsfilmen fra Hønefoss kampen (ja noen dager for seint ute her) og mot slutten av kampen er det 7 minutter i strekk, hvor det er kun piping, banning og skriking som høres. Man kan så vidt høre, om man virkelig prøver, at noen gir et forsøk på å synge "vi gjør alt for vårt kjære vålenga" mens utenom det, bare syting, klaging, kjefting og buing..

Hvordan oppfattes det av spillerne?

Hønefoss er et lag vi burde vinne over, helt klart. Så jeg kan forstå at man blir frustrert, oppgitt og kanskje forbanna når de ikke klarer å dytte kula i mål, men kunne det kanskje bidratt litt om ga full gass på tribunen og gjorde vår del for å legge skikkelig press de siste ti minutta, eller skal vi bare bygge oppunder følelsen som alle får etter 80 minutter med "stang-ut-eller-knotter-på-feil-sida-skoa" fotball..? Når spillerne butter imot i 80 minutter, så burde det bare være å kjøre på mener hvertfall jeg. Ti minutter er mer enn nok til å score et eller tre mål og det er vel et kjennetegn for en del gode lag at de klarer å avgjøre kamper mot slutten. Er det ikke da et litt dårlig taktisk valg av oss å begynne å klage å gjøre spillerne mer frustrerte?

Jeg stemmer for å lage så bra stemning vi kan HELE matchen, selvom ikke alt går på skinner. Hva syns du? Og hvordan kan vi evt få flere til å tenke sånn, og faktisk gjøre det?!
    Jeg tror de fleste vil være positive og støtte laget 100 %, men når man først er på stadion og spillerne ikke spiller som forventet så er det ikke like enkelt å ha samme tankegang. så det må jo en slags mentalitetforandring til for at det skal bedre seg. Selv etter kampen var over var det noen som nekta å klappe og takke for kampen og som heller bua på spillerne i stede og kjefta på andre fordi de klappa for dem.
    Ikaros Oslo

Comment

Syns det er greit at det er litt murring, så lenge det ikke blir høylytt klaging og piping. Er for litt skriking (oppildning) og ikke kjøre en kunharrry, hvor du i tillfeller ikke merker forskjell om de leder 4-0 eller ligger under med 2-0. Jeg liker at det er litt bølgetopper..En monoton stemning som er den samme uansett resultat vil bli vanvittig kjedlig. Men klart jeg ser poenget ditt, og er i mot høylytt syting og drittslenging.

Dorian Stefan
      *****KREPP ARMY*****
      DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
      Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Når det gjelder det med klapping til spillerne etter kampslutt, så mener jeg at det ikke er noe man skal gjøre bare fordi man "alltid gjør det". Har de spilt skikkelig dårlig, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal stå å klappe for de. Greit, man må kanskje ikke stå å slenge dritt osv, men man kan jo bare være stille og gå ut... Applauderer jo ikke veldig dårlig innsats/spill (snakker nå generelt). Men hender jo innimellom at den ballen faktisk ikke vil inn, selv om gutta lever bra spill og innsats. Arbeidsuhell som man kaller det... Har de spilt bra, så bør de få høre det, og motsatt.

Men for å svare på det du skriver superman, så er jeg ganske enig i det du kommer med. Hvis vi hele tiden skal syte og klage de siste 10-15 minuttene av kamper hvor vi stanger og stanger, så tror jeg ikke at spillerne ofte vil klare å få det avgjørende målet de trenger. Klarer ikke å se for meg at VIF får "Manchester United-evnen" med det første, altså at de "alltid" klarer å avgjøre kamper mot slutten/på overtid, når de har en sutregjeng i ryggen... Nå er vi ikke slik hele tiden da heldigvis, men man bør jo ta tak i slikt før det utarter seg til det verre.

Comment

Enig med dere begge. Ja vi burde gi alt uansett. Men det er rart hva en ræva kamp kan gjøre med humøret og sang viljen. Men dette er jo en sak vi kan jobbe for å få inarbeidet som en del av tribunekulturen vår. Å få til om ikke alle, men de fleste til å synge med på de fleste sangene uansett åssen kampen går. Selvfølgelig får man stemnings topper når kamper er bra. Men folk er rett å slett for salppe når det kommer til å gi gass. Selv på 228 er det mange som ikke synger. Men jeg tror det går an å forandre med en holdningskampanje over lang tid.

Comment

Originally posted by Cyrus View Post
            Når det gjelder det med klapping til spillerne etter kampslutt, så mener jeg at det ikke er noe man skal gjøre bare fordi man "alltid gjør det". Har de spilt skikkelig dårlig, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal stå å klappe for de. Greit, man må kanskje ikke stå å slenge dritt osv, men man kan jo bare være stille og gå ut... Applauderer jo ikke veldig dårlig innsats/spill (snakker nå generelt). Men hender jo innimellom at den ballen faktisk ikke vil inn, selv om gutta lever bra spill og innsats. Arbeidsuhell som man kaller det... Har de spilt bra, så bør de få høre det, og motsatt.
            Har egentlig alltid sett på det der som en toveisgreie. Når det har gått bra resultatmessig eller iallefall når innsats og viljen har vært bra, så klapper jeg for å takke spillerne.

De gangene jeg derimot ikke synes de fortjener dette (svært sjeldent), så klapper jeg tilbake til spillerne som klapper opp mot tribunen for å takke for støtten gjennom kampen. Altså en slags reaksjon på at de har vett nok til å takke oss som sto på i 90 minutt på tribunen, til tross for at de ikke ga alt på matta.

Comment

Kampen mot Hønefoss var etter min oppfatning et godt eksempel på en mentalitet der litt for mange på tribunen ikke klarer å se forskjell på om spillerne ikke gidder eller ikke klarer å vinne. Den kampen eier vi banespillet i 85 minutter, Hønefoss har vel ett eller to tilfeller med 3-4 pasninger seg imellom i 2 omg, vi har store sjanser som ikke settes i 1. omgang. Spillerne er agressive, vinner igjen ball med en gang. De siste kvarteret går det litt i stå, men agressiviteten og løpingen holdes oppe.

Da synes jeg spillerne fortjener applaus. Ingen grunn til å juble villt, nei, men en god applaus. De prøvde, men strakk ikke til med de siste 20% som skulle til for å putte.

For å si det slik - jeg har sett langt dårligere innsats lede til seier hvor spillerne ble tiljublet som om de har vunnet seriegull. Uten å bli for analytiske på tribunen må vi kunne se LITT bak resultatene. Mot Hønefoss var det en del som ikke klarte det. I stedet kommer noen nisser i bendit med "blø for enga" etter at fløyta har gått - idiotisk (jeg står for øvrig på bendit).

Og nei, jeg tror ikke stemningen på banen det siste kvarteret bidra til å løfte spillerne. Tvert om.

Under kampen - hva er poenget med supportere: å uttrykke sin misnøye over at dette ikke var verdt de hundrelappene man har betalt, eller å løfte laget? Er det viktigst å tipse "TV2 hjelper deg"/FBI om dårlig produkt levert på Ullevål, eller å bidra til en bedre prestasjon på banen? Noen burde sjekke med seg selv hva svaret er på akkurat det spørsmålet. Eller flytte til Bergen.

Er vi misfornøyde med innsatsen (dvs gutta gidder ikke) så skal vi melde det etter at fløyta har gått. Under kampen skal vi gjøre det vi kan for at gutta skal prestere bedre. Jeg tror, nesten uansett, at spillerne ikke vil prestere bedre med dårlig stemning på tribunene, nesten uansett hvor dårlig de spiller.

Comment

Originally posted by Dorian Stefan View Post
                Er for litt skriking (oppildning) og ikke kjøre en kunharrry, hvor du i tillfeller ikke merker forskjell om de leder 4-0 eller ligger under med 2-0. Jeg liker at det er litt bølgetopper..En monoton stemning som er den samme uansett resultat vil bli vanvittig kjedlig.
                Spillerne hevder at det de merker aller mest er når det blir "stille". Monoton høy stemning er kanskje ikke så dumt? Iallefall ikke de siste 10.
                Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
                  Spillerne hevder at det de merker aller mest er når det blir "stille". Monoton høy stemning er kanskje ikke så dumt? Iallefall ikke de siste 10.
                  Misforstå meg rett, jeg ønsker jo at vi skal backe gutta når de trenger det mest...Men "se der danser Vålenga" under 0-0 mot Hønefoss blir litt malplassert (sier ikke at det skjedde). Da mener jeg at det er plass til litt "urging" og skrike lage framover..En positiv "pisk" om du vil, selvsagt i tillegg til passende sanger..

Dorian Stefan
                  *****KREPP ARMY*****

Comment

Legger merke til at Stabæk Support bruker noen ganske store flagg (ca på størrelse med de to nye vi har hatt på noen kamper) helt nederst på FG nå. Det ser myye bedre ut enn de flagga vi bruker helt oppe i mørket..

Ja til flagging så det syns
                    IKAROS

Comment

Helt enig Supermann, men vi er dessverre kun et fåtall som ønsker dette!
                      228

Comment

Originally posted by kassewyski View Post
                        Helt enig Supermann, men vi er dessverre kun et fåtall som ønsker dette!
                        Kun et fåtall som ønska flagg i det hele tatt. Folk venner seg til litt av hvert. Bare ta det gradvis ;-)
                        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by superman View Post
                          Legger merke til at Stabæk Support bruker noen ganske store flagg (ca på størrelse med de to nye vi har hatt på noen kamper) helt nederst på FG nå. Det ser myye bedre ut enn de flagga vi bruker helt oppe i mørket..

Ja til flagging så det syns
                          Jeg er for flagging og å se om ballen går i mål. Er dette en mulig kombinasjon?

Comment

Originally posted by Jørn View Post
                            Jeg er for flagging og å se om ballen går i mål. Er dette en mulig kombinasjon?
                            Spiker treffer hodet klokkreint.

Dorian Stefan
                            *****KREPP ARMY*****

Comment

Originally posted by Dorian Stefan View Post
                              Spiker treffer hodet klokkreint.

Dorian Stefan
                              Au!

kaputt

Comment