Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Om at bredden og gaza synger mot hverandre

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Grovtekst-debatten er det ett ypperlig svar på i det nyeste klansropet i leserinnleggseksjonen. Vil man diskutere dette kan man starte en ny tråd som inneholder tittelen på det innlegget eller noe slikt.

Når det gjelder Gaza/Bredden så mener jeg å huske at den opprinnelig hadde en slags kompetitiv stemning over seg som ikke var så kul. Litt sånn: "Se så ubrukelig den andre tribunen er". Sangen fikk hvile en stund og har nå blomstra delvis opp igjen. Mulig alt dette kun foregår i huet mitt, men jeg har nå inntrykk at den nå fungerer samlende i større grad. Vi er enga, vi er mangfold osv...
    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by ice69 View Post
      Litt forvirrende dette...ok at noen synes det er teit at de to tribunene synger allsang mot hverandre. Det vil det være en drøss med meninger om. For min del så er nesten alt som låter bra over hele stadion et pluss, jeg er ikke så kresen på det.

Men noen har problemer med bredden og gaza, og trolig derfor golanhøyden, av mer prisnippiell art - hva dreier det seg om?

På en dårlig dag kan jeg være en skikkelig politisk korrekt grinebiter, men selv jeg sliter med å se problemet med dette. Det er jo langt unna noe som kan støte noen som helst. Hva er problemet?
      Ettersom vi kaller steder vi føler oss hjemme for ting relatert til et geografisk område som er politisk sprengstoff og samtidig entydig assosiert med den ene siden i konflikten, vil nok det av noen oppleves som at man "tar side".

Uten at jeg i farta husker årstallet man gav langsida navnet "Vestbredden" antar jeg at det å støtte palestinere var hakket mer politisk ukorrekt dengang da enn det er nå. Jeg ønsker ikke å blande meg inn i midt-østendebatten, men media og generell opinion har syn i denne konflikten over mange år. Sånn sett var det kanskje litt "vålerengelsk" eller typisk Klanen å ta navnet "Vestbredden". Sjokkere folk litt (giid, gjorde dem virkelig det?) og sette seg selv på kartet som vi liker å gjøre i mange sammenhenger. "Hamas går aldri av buss nr. 18" er sånn sett en sang i samme gata

Om man ser på det i dette perspektivet er det forståelig at Klanen tok disse navnene. At enkelte blir provoserte av sånt overrasker vel ingen, men hva faen gjør det? Vi er Klanen.

Comment

Hvor hadde vi vært og hva slags uavhengig supporterklubb hadde vi vært om vi skulle analysert alle tribunesangene i hue og ræva på bakgrunna av hva slags politisk ståsted den insinuerer at vi står, eller om det tar seg ut å synge mot hverandre fordi noen føler at dem er dårligere supportere enn andre p.g.a sangen, eller om man har hatt en traumatisk opplevelse (eks. voldtekt) som gjør at man ikke kan synge med på den, den og den sangen...?

Hvis vi plutselig har en sang hvor vi kødder med kreft, så må jeg bare drite i det da, fordi fattern daua foran øynene mine for ørten år sida og det glemmer jeg aldri. Hallo.

Politikk er mye, så hvis man har lyst til å gå med lupe, så vil man vel finne ganske mange av sangene våre som har noe politisk ved seg, hvis man vil, og det virker det som at det er ganske mange som vil.

Vi fins ikke politiske, som enhet, gruppe, organisasjon, klubb. Det betyr at sjøl om vi synger om politiske betente temaer, så kan man ikke konkludere med at vi gjør det fordi vi mener ditt eller datt. Vi har ett parti, en religion og det er Vål'enga. Hvis noen vil bestride det, les vedtektene og tenk på hvorfor du er medlem av Klanen, ikke hvorfor du holder med Vål'enga, det er en annen sak. De delene av vedtektene som noen sikkert vil påpeke at er politiske, vil jeg påstå at handler om menneskeverd og ta standpunkt til hvor grensa går hos oss.

Til selve tråden: Vestbredden, vi flytta fra Bislett til Ullevål etter 1999, altså i 2000, spør Kjell Grønningen om navnet, det passa vel. Når flere og flere flytta til daværende Colasvingen, så blei det etterhvert en Klanstribune det også, dermed passa det med Gaza, uten noen dyp messe om hvorfor og hva vi syns om Midtøsten-konflikten.

"Vi er Gaza - Vi er bredden" lanserte vi som et supplement til sangene vi hadde mellom tribunene, vel og merke på et tidspunkt hvor det var fullt på bredden og Gaza øvre. Som kjent er "kom igjen enga" og "øl og vold"(som ikke startes mellom tribunene lenger, da det rett og slett høres altfor puslete ut når det ikke er like mange på bredden lenger).

At den har blitt oppfatta som kompetitiv med negativt fortegn av enkelte er vel i beste fall en grov misforståelse. Hva synger man? Er det kjipt å synge at man står/er på Gaza/Vestbredden? Nettopp.
        Tanken bak den og jeg har en følelse av at folk flest skjønner at det handler om å vise hvor mange vi er og at vi er på flere steder. At det blir litt konkurranse i å synge høyest er jo naturlig. På tross av oppfattelsen, eller påstanden om den, så mener jeg den var på sitt beste når begge tribunene var fulle. Men, den funker fortsatt, og etter min mening best, når vi leder med 2, 3 eller flere mål.

Nimo
        Klanen - har et dårlig rykte som skal ivaretas:

Ikke oppfør deg som en dust!

Comment

Enig i at ting ikke skal overanalyseres, men da Gaza/bredden starta vara det opprørsstemning i Klanen. Selv sto jeg på bredden (du sto vel rett bak, meg Nimo) og opplevde stort sett at "alle" som stod i Gaza brukte nesten mer tid på å fortelle bredden hvor jævla ubrukelige de var, enn de brukte på å koke opp nye sanger. Samtidig var det en ganske kjip stemning fra de mer "etablerte" mot alt som så nytt eller fremmed ut (f.eks. UE).

Midt oppi denne konteksten kommer altså sangen "Vi er Gaza". Da er det ikke rart om folk opplever den som en diss eller i det minste en utfordring. Det har aldri stoppa meg fra å synge den, men jeg gjorde allikevel et forsøk på å analysere hvorfor mange (kanskje litt misforstått) er motstandere av denne låta.

og som sagt: stemninga er en helt annen nå.

Comment

Working...
          X