Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tyskland - Publikumslandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tyskland - Publikumslandet

Tyskland blir av mange mange sett på som et foregangsland når det gjelder tilrettelegging for publikum innen alle idretter. Bundesliga har de høyeste tilskuersnittene i Europa, og har samtidig klart å tilrettelegge for fansen, slik at disse han utfolde seg og skape en god ramme rundt kampen. Fansen har også utviklet seg mye mer enn hva vi har gjort her i Norge (så kan det selvsagt debatteres hvorvidt vi ønsker å utvikle oss, eller om vi ønsker å følge våre tradisjoner). Selv er jeg veldig interessert i tribuneliv, og er derfor også veldig opptatt av forhold som påvirker publikum.

Selv bor for tiden i Tyskland, da jeg er på utveksling her. For å roe ned Vålerenga-abstinensene noe har jeg selvsagt tenkt til å følge nøye med på tysk fotball. Siden jeg blir værende har i et halvt år så tenkte jeg at jeg kunne forske litt på hva tyskerne gjør, og om det er noe vi kan lære av dem. Jeg kommer til å dele inn i to emner: Publikumsvennlighet og Tribunekultur.

Til nå har jeg kun vært på én matchen da Bundesliga akkurat har startet opp igjen etter julepausen. Matchen var oppgjøret mellom Eintracht Frankfurt og Hannover (0-3). Eintracht spiller hjemmekampene sine på Commerzbank Arena (alle stadionnavn i Tyskland har sponsornavn) med kapasitet på 55 000. Laget har et publikumsgjennomsnitt på ca 45 000.

Publikumsvennlighet

Tidspunkt
    Runden består av én fredagskamp, to søndagskamper, og resten spilles på lørdag. Dette tror jeg er en mye bedre løsning enn i Norge (fredag, søndag og mandag), både for hjemme- og bortesupportere da folk flest har fri i helga. Fastsetting av tidspunkt for kampene (om det er f.eks. en fredagskamp) er jeg litt usikker på, men på de terminlistene jeg har sett er de i alle fall fastsatt 2 mnd frem i tid.

Priser
    Prisnivået ligger på 20-30 euro for en vanlig billett. Dette er det samme som/litt mer enn i Norge, men langt billigere enn i f.eks. England. Kjøpekraften i Tyskland er ca som i Norge, så dette er overkommelig for de fleste.

Transport
    Har du kjøpt matchbillett på forhånd reiser du gratis med alt av kollektivtransport (lokaltog, ikke ekspresstog). Dette tror jeg er alfa og omega for å trekke folk fra distriktene.

Øvrig
    Det selges øl både på stadion og i øltelt utenfor. Det er også et bredt utvalg av varmretter å få kjøpt. Inne på stadion opererer de med et Cashless system (alle har et eget cashless kort som man kan fylle penger på), som effektiviserer salget, og skaper mindre køer.

Tribunekultur

Eintracht Frankfurt blir regnet for å ha den største ultrasfamilien i Tyskland. Først og fremst syntes jeg det var interessant å se hvordan de var organisert. I motsetning til hos oss så startes alle sangene nedenifra av to hovedforsangere (capoer). Disse to stod på midten nederst og startet sanger med speakeranlegg (rettet mot tribunen). Speakeranlegget gjorde slik at jeg, som satt helt øverst i svingen, hørte capoene klokkeklart. Ved å stå synlig helt foran kunne capoene styre klappetakten, få folk til å holde opp skjerfet sitt, dele opp feltet på kano-sanger osv. Hovedcapoene hadde hjelp av to grupper på 3-4 hjelpecapoer, hvor alle var utstyrt med megafon. Disse gruppene stod på hver sin side av hovedcapoene, mot langsidene, og trakk opp stemningen når den begynte å dabbe av. Capoene ble selvsagt støttet opp av en eller flere trommer for å sørge for at sangene gikk i riktig takt til enhver tid. Inndelingen blant fansen på tribunen var slik at de ivrigste stod foran for å gi tribunen et mer visuelt preg (Hannover fansen så ut til å gjøre det samme).

Sangrepertoaret til Eintracht besto for det meste av veldig enkle sanger og tekster slik at det var enkelt for hvem-som-helst å synge med. Selv jeg kunne synge med på 10-12 av sangene deres. Det var også påfallende hvor mange som faktisk var med å synge. Ved innmarsjen stod nær sagt hele stadion og sang, og det samme skjedde om det var f.eks. en stor sjanse, eller et frispark i god posisjon. Dessverre fikk jeg ikke med meg noe Eintracht-mål, og uheldigvis fikk Hannover et tidlig mål som la en demper på stemningen (faen Moa!).

Alt i alt en god opplevelse, og jeg gleder meg til fortsettelsen! Neste kamp er allerede i morgen, cupkamp mellom Offenbach og Nürnberg.

Originally posted by Plaum View Post
    Transport
    Har du kjøpt matchbillett på forhånd reiser du gratis med alt av kollektivtransport (lokaltog, ikke ekspresstog). Dette tror jeg er alfa og omega for å trekke folk fra distriktene.
    Øy, mener du at man for eks kan kjøre lokaltog over hele landet med en fotballbillett? Eller snakker vi type S-bahn til stadion fra togstasjonen ?

Comment

Originally posted by skog View Post
      Øy, mener du at man for eks kan kjøre lokaltog over hele landet med en fotballbillett? Eller snakker vi type S-bahn til stadion fra togstasjonen ?
      Usikker på hvor langt man kan kjøre. Det står bak på billetten hvilke selskaper klubben har avtale med. Det var i alle fall ingen problem å ta toget fra Mannheim til Frankfurt med den, det er i overkant av en times togreise.

Comment

Fansen har også utviklet seg mye mer enn hva vi har gjort her i Norge (så kan det selvsagt debatteres hvorvidt vi ønsker å utvikle oss, eller om vi ønsker å følge våre tradisjoner). Selv er jeg veldig interessert i tribuneliv, og er derfor også veldig opptatt av forhold som påvirker publikum.
        Øy, flott at du skriver litt om sånne ting, men må du være så jævlig tendensiøs? Det er ingen som bruker tid på å debattere tribunekultur i Klanen som mener at vi ikke skal utvikle oss. Det er bare uenighet om hva som er en gunstig utvikling og i hvor stor grad vi skal kopiere andre.

Forøvrig er jeg overbevist om at Klansropet mer enn gjerne tar imot en rapport eller to.
        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Tidspunkt
          Runden består av én fredagskamp, to søndagskamper, og resten spilles på lørdag. Dette tror jeg er en mye bedre løsning enn i Norge (fredag, søndag og mandag), både for hjemme- og bortesupportere da folk flest har fri i helga. Fastsetting av tidspunkt for kampene (om det er f.eks. en fredagskamp) er jeg litt usikker på, men på de terminlistene jeg har sett er de i alle fall fastsatt 2 mnd frem i tid.
          Dette er forøvrig kanskje det punktet der vi kan utrette mest dersom vi får gehør for vårt syn på saken. Problemet er at dagens medieavtale bare er å gi opp, vi må altså sikte på den neste. I tillegg tar det tid før slike tradisjoner "befester" seg på en slik måte at folk flest får et forhold til det. Vi kan med andre ord ikke regne med noen stor effekt før etter 5-10 år hvis ting går vår vei fra og med nå.

Når på døgnet spilles kampene?

Comment

Eintracht spiller hjemmekampene sine på Commerzbank Arena (alle stadionnavn i Tyskland har sponsornavn) med kapasitet på 55 000. Laget har et publikumsgjennomsnitt på ca 45 000.
            Dette stemmer vel ikke helt, i farta kommer jeg på både Werder Bremens Weserstadion, St. Paulis Millerntor og Kaiserslauterns Fritz-Walter-Stadion i 1.bundesliga som ikke har sponsornavn. Om man finleser denne lista vil man nok finne flere.

Tidspunkt
            Runden består av én fredagskamp, to søndagskamper, og resten spilles på lørdag. Dette tror jeg er en mye bedre løsning enn i Norge (fredag, søndag og mandag), både for hjemme- og bortesupportere da folk flest har fri i helga.
            Originally posted by Erlink View Post
            Når på døgnet spilles kampene?
            Kampene spilles etter følgende mønster;
            fredag: 1 kamp kl 20.30
            lørdag: 5 kamper kl. 15.30 (hovedrunde)
            lørdag: 1 kamp kl. 18.30
            søndag: 1 kamp kl. 15.30
            søndag: 1 kamp kl. 18.30
            Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Forøvrig er jeg overbevist om at Klansropet mer enn gjerne tar imot en rapport eller to.
              Klansropet er helt enig.
              Ropet [ætt] klanen [dått] no

Comment

Originally posted by Skrible View Post
                søndag: 1 kamp kl. 15.30
                søndag: 1 kamp kl. 18.30
                Den andre kampen på søndag pleier å ha avspark 17.30.
                mvh

Ogni M

Comment

Jeg håper Christian kan drodle på i denne tråden jeg mens det blir fortløpende redigert til og publisert for Klanen.no og Klansropet. Klanen.no mest som teasere inn til forumet, mens Ropet får fantasigode saker fra det store utland. Det er jo ikke for ofte tilgang på slikt?

Dette er for bra materiale til at det kan forvitre på ett forum (her eller TK) med mindre eller enda mindre oppegående brukere
                  Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                  [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Øy, flott at du skriver litt om sånne ting, men må du være så jævlig tendensiøs? Det er ingen som bruker tid på å debattere tribunekultur i Klanen som mener at vi ikke skal utvikle oss. Det er bare uenighet om hva som er en gunstig utvikling og i hvor stor grad vi skal kopiere andre.
                    Dårlig formulering av meg, selvsagt vet jeg dette. Tanken bak disse rapportene er å prøve å få til en så objektiv og informativ fremstilling som mulig. Likevel er det ikke alltid like lett å holde seg på matta!

Når det gjelder stadionnavn, Skrible: I stand corrected! Jeg gjenfortalte bare det som har blitt fortalt meg. Har bare vært her i 2 uker, så har ikke helt kontroll enda.

Kjell H, skal se om jeg kan få skrevet et lite matchreferat fra en eller annen match, når er neste deadline?

Comment

Originally posted by Ogni M View Post
                      Den andre kampen på søndag pleier å ha avspark 17.30.
                      Ay, pinlig feil av meg, her skulle jeg være skikkelig briljerende med min kunnskap, og så knoter jeg ned feil...
                      Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Kjell H, skal se om jeg kan få skrevet et lite matchreferat fra en eller annen match, når er neste deadline?
                        Du blir sikkert tilgitt om du sender inn alt for tidlig, hehe. Tror det er en stund til neste deadline

Comment

Interessant

Tyskland blir av mange mange sett på som et foregangsland når det gjelder tilrettelegging for publikum innen alle idretter. Bundesliga har de høyeste tilskuersnittene i Europa, og har samtidig klart å tilrettelegge for fansen, slik at disse han utfolde seg og skape en god ramme rundt kampen. Fansen har også utviklet seg mye mer enn hva vi har gjort her i Norge (så kan det selvsagt debatteres hvorvidt vi ønsker å utvikle oss, eller om vi ønsker å følge våre tradisjoner). Selv er jeg veldig interessert i tribuneliv, og er derfor også veldig opptatt av forhold som påvirker publikum.

Selv bor for tiden i Tyskland, da jeg er på utveksling her. For å roe ned Vålerenga-abstinensene noe har jeg selvsagt tenkt til å følge nøye med på tysk fotball. Siden jeg blir værende har i et halvt år så tenkte jeg at jeg kunne forske litt på hva tyskerne gjør, og om det er noe vi kan lære av dem. Jeg kommer til å dele inn i to emner: Publikumsvennlighet og Tribunekultur.

Til nå har jeg kun vært på én matchen da Bundesliga akkurat har startet opp igjen etter julepausen. Matchen var oppgjøret mellom Eintracht Frankfurt og Hannover (0-3). Eintracht spiller hjemmekampene sine på Commerzbank Arena (alle stadionnavn i Tyskland har sponsornavn) med kapasitet på 55 000. Laget har et publikumsgjennomsnitt på ca 45 000.

Publikumsvennlighet

Tidspunkt

Priser
                          Prisnivået ligger på 20-30 euro for en vanlig billett. Dette er det samme som/litt mer enn i Norge, men langt billigere enn i f.eks. England. Kjøpekraften i Tyskland er ca som i Norge, så dette er overkommelig for de fleste.

Transport

Øvrig
                          Det selges øl både på stadion og i øltelt utenfor. Det er også et bredt utvalg av varmretter å få kjøpt. Inne på stadion opererer de med et Cashless system (alle har et eget cashless kort som man kan fylle penger på), som effektiviserer salget, og skaper mindre køer.

Tribunekultur

Eintracht Frankfurt blir regnet for å ha den største ultrasfamilien i Tyskland. Først og fremst syntes jeg det var interessant å se hvordan de var organisert. I motsetning til hos oss så startes alle sangene nedenifra av to hovedforsangere (capoer). Disse to stod på midten nederst og startet sanger med speakeranlegg (rettet mot tribunen). Speakeranlegget gjorde slik at jeg, som satt helt øverst i svingen, hørte capoene klokkeklart. Ved å stå synlig helt foran kunne capoene styre klappetakten, få folk til å holde opp skjerfet sitt, dele opp feltet på kano-sanger osv. Hovedcapoene hadde hjelp av to grupper på 3-4 hjelpecapoer, hvor alle var utstyrt med megafon. Disse gruppene stod på hver sin side av hovedcapoene, mot langsidene, og trakk opp stemningen når den begynte å dabbe av. Capoene ble selvsagt støttet opp av en eller flere trommer for å sørge for at sangene gikk i riktig takt til enhver tid. Inndelingen blant fansen på tribunen var slik at de ivrigste stod foran for å gi tribunen et mer visuelt preg (Hannover fansen så ut til å gjøre det samme).

Sangrepertoaret til Eintracht besto for det meste av veldig enkle sanger og tekster slik at det var enkelt for hvem-som-helst å synge med. Selv jeg kunne synge med på 10-12 av sangene deres. Det var også påfallende hvor mange som faktisk var med å synge. Ved innmarsjen stod nær sagt hele stadion og sang, og det samme skjedde om det var f.eks. en stor sjanse, eller et frispark i god posisjon. Dessverre fikk jeg ikke med meg noe Eintracht-mål, og uheldigvis fikk Hannover et tidlig mål som la en demper på stemningen (faen Moa!).

Alt i alt en god opplevelse, og jeg gleder meg til fortsettelsen! Neste kamp er allerede i morgen, cupkamp mellom Offenbach og Nürnberg.
                          Veldig bra skrevet Christian! Bra at du deler opp slik du gjorde, det gjør det enklere å forstå alt. Fortsett sånn!

Comment

Neste deadline er første fradag i mars. Skriv det gjerne som en rapport fra en eller flere kamper med et perspektiv som forteller hva vi (Klanen/norsk fotball) kan lære av dette.

ropet [ætt] klanen [dått] no

Comment

Lover

Godt innlegg.

En annen ting som ofte kommer opp i diskusjoner om supporterkultur og Tyskland er at lovverket legger begrensinger på kommersielle aktørers makt og legger til rette for supportere. Det hadde vært spennende å se om det mulig å få fremma noen forslag i den retninga også i Norge.

For at dette ikke skal bli avskrevet som det reneste tøv er det en fordel å vise til land som Tyskland dersom det stemmer at det er gjort før.

Er det noen som har en oversikt over lover som sikrer supporterinnflytelse og begrenser kommersielle aktørers makt over sporten? Ikke nødvendigvis bare fra Tyskland. Alle gode forslag mottas med takk. Og hvilke lovendringer hadde vært ønskelig?
                              ceci n'est pas une épine

Comment

Working...
                              X