Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tyskland - Publikumslandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Paco View Post
    Godt innlegg.

En annen ting som ofte kommer opp i diskusjoner om supporterkultur og Tyskland er at lovverket legger begrensinger på kommersielle aktørers makt og legger til rette for supportere. Det hadde vært spennende å se om det mulig å få fremma noen forslag i den retninga også i Norge.

For at dette ikke skal bli avskrevet som det reneste tøv er det en fordel å vise til land som Tyskland dersom det stemmer at det er gjort før.

Er det noen som har en oversikt over lover som sikrer supporterinnflytelse og begrenser kommersielle aktørers makt over sporten? Ikke nødvendigvis bare fra Tyskland. Alle gode forslag mottas med takk. Og hvilke lovendringer hadde vært ønskelig?
    Dette er veldig interessant, men det er ekstremt mye lettere å jobbe med lovarbeid om man har et utgangspunkt å jobbe ut ifra. Finnes regelverket på engelsk?
    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Jeg mener iallefall at alle klubbene i Tyskland er medlemsforeninger. Med to unntak, Bayer Leverkusen og Wolfsburg som er bedriftslagene til henholdsvis Bayer og VW.

Usikker på hvordan det funker i forhold til de to klubbene, men i toppklubbene til foreningene er det ingen som kan ha aksjemajoritet, altså ingen kan eie mer enn 49%.

Tyske fans er også veldig klare på hvordan de vil ha ting. Her er mange å demonstrerer i Berlin ifjor høst:

http://www.ultras-tifo.net/news/187-...t-protest.html

Jeg så som sagt Nurnberg-Gladbach nylig, og jeg betalte 13 euro for ståplassbillett i Nordkurve. Synes det var meget hyggelig pris.
      Forøvrig hadde de et genialt system med seter innfelt i bølgebryterne som kan felles ut ved all-seater krav som UEFA-kamper osv. Tror rett og slett bare det var en lås man låser opp så klapper setet ned.

Comment

Originally posted by skog View Post
        (...)
        Forøvrig hadde de et genialt system med seter innfelt i bølgebryterne som kan felles ut ved all-seater krav som UEFA-kamper osv. Tror rett og slett bare det var en lås man låser opp så klapper setet ned.
        Tipper de så noe ut som dette?

Comment

Safe standing. Britiske supporterorganisasjoner har forsøkt å få til dette på nye britiske arenaer, men har mislyktes hver eneste gang.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
            Safe standing. Britiske supporterorganisasjoner har forsøkt å få til dette på nye britiske arenaer, men har mislyktes hver eneste gang.
            Det ble skrevet en rapport om dette med ståtribuner i 2007. Tyskland ble her trukket frem som eksempel. Har lest noe av den selv, og jeg må si at det er interessant lesning.

Rapporten kan leses i sin helhet her:
            http://www.fsf.org.uk/media/uploaded...report-web.pdf

Selv synes jeg kanskje den er mest interessant fra kap 6 og utover, men har for det meste bare skummet over.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
              Tipper de så noe ut som dette?
              Jeppers. Funka meget bra det. Nå lager jeg vel tidenes avsporing her, men hva er sjansen for at vi får sånt på Engas nye stadion..?

Comment

Originally posted by skog View Post
                Jeppers. Funka meget bra det. Nå lager jeg vel tidenes avsporing her, men hva er sjansen for at vi får sånt på Engas nye stadion..?
                Jeg vil vel egentlig heller ha en ren ståtribune. Ganske tett mellom bølgebryterne der.

Når det er sagt, så tror jeg Klanen pr. dags dato er i posisjon til å langt på vei diktere dette så sant det ikke koster uforholdsmessig mye.
                Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Neste match er en ishockey match, Adler Mannheim - EHC München. Den er på førstkommende søndag. Var på Kickers Offenbach - FC Nürnberg i går, skal prøve å skrive noen ord om den kampen i morgen.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
                    Neste match er en ishockey match, Adler Mannheim - EHC München. Den er på førstkommende søndag. Var på Kickers Offenbach - FC Nürnberg i går, skal prøve å skrive noen ord om den kampen i morgen.
                    Blir jeg skuffa hvis jeg forventer en like bra rapport derfra?
                    Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                    [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Var selv på en kamp i Tyskland ifjor og utifra forutsetningene ble jeg rimelig imponert. Berlin i januar, -15 grader og et Hertha som lå under nedrykksstreken. På tross av dette så kom det rundt 35k på kampen! Var vel muligens tidenes kjedeligste kamp, så var ellers ganske kjip opplevelse. Det morsomste er vel å se hvordan tyskere kler seg opp til kamp. Tørkler på hodet, olajakker med 100 påsydde merker og 200 pins og gjerne et flagg knytt rundt livet....

Om 2 uker er det avreise Hamburg for HSV - St. Pauli... Det skal bli fett

Comment

Jeg har vært på ishockey her nede i Regensburg. Bayern er hockeyområdet i Tyskland selv om toppserien har proffklubber overalt. Regensburg er nyopprykka til 3. divisjon, og har solgt nesten 1000 sesongkort. Ikke dårlig med tanke på at prisen er 390 euro for sitteplass voksen og 260 for ståplass.

Problemet med hockeykamper her er trommehelvetet. Jeg var på serieåpninga, da var det to trommer for hjemmelaget og en for bortelaget (EV Fussen).

Tifo hadde de dog:
                        http://c.imagehost.org/0954/62082_43..._5791559_n.jpg

Har også sett Straubing i DEL et par ganger. En bitteliten by som av en eller annen grunn klarer å holde et lag i toppen. Bra stemning i liten hall, men desverre med en ekstremt irriterende speaker. Blir mye håndball-roping av spillernavn og alt mulig.

Comment

Onsdag bar turen til Offenbach for å se cupoppgjøret (åttendedelsfinale) mellom Kickers Offenbach og FC Nürnberg. Reisefølget besto av undertegnede, og en medstudent, Einar, som av alle ting holder med Lyn, og satt i styret i Bastionen i fjor.

Offenbach er en by som ligger like utenfor Frankfurt, dit tok vi oss enkelt med tog via Frankfurt Hauptbahnhof (tognettet her nede er helt drøyt!). Fra togstasjonen i Offenbach gikk det direktebusser opp til Bieberer Berg Stadion. Kickers spiller til daglig i 3. Bundesliga. Bieberer Berg Stadion har en kapasitet på 26 500 tilskuere, og er av den gammeldagse sorten hvor over halvparten av stadion består av ståplasser. Forøvrig spiller vår gamle venn Olivier Occean for Kickers, noe som i seg selv er grunn til å mislike klubben. Motstanderen, 1. FC Nürnberg, spiller til daglig i 1. Bundesliga, og var klare favoritter før oppgjøret. Nürnberg har kallenavnet "Der Club" (Klubben), etter at klubben herjet i Tyskland på 20- og 30-tallet.

Vi var fremme på stadion i god tid, en og en halv time før kampstart, men stadion var allerede i ferd med å fylles opp. Kampen hadde vært utsolgt siden i starten av desember, men Einar hadde ordnet oss billetter til bortefeltet (12,5 euro pr stk) via en bekjent i Nürnberg-fansen. Da denne bekjente enda var et stykke unna tok vi en tur rundt stadion for å se på livet. Først prøvde vi å komme inn på noen av pubene, men de var så overfylte at vi ikke engang kom oss inn på uteområdet. Vi fant isteden et lokalt ølutsalg og kjøpt oss et par halvlitere (ca 5 kr pr stk). Det er ingen lover mot offentlig alkoholkonsum i Tyskland, så vi fant ut at det var like greit å drikke på gata. Forøvrig var det tydelig at politiet anså dette som et risikooppgjør da jeg aldri har sett så mye politi i hele mitt liv. Til gjengjeld virket det også som at de hadde full kontroll.

Vi bevegde oss deretter til inngangen ved bortesvingen. Der ble vi stående en stund og vente på vår mann med billettene. Det er litt annen kultur for matchantrekk i Tyskland, og begrepet "juletre" fikk en helt ny betydning for meg da jeg stod der. Det var mange forskjellige "oppfinnsomme" kostymer, i tillegg til en del som hadde festet minst 10-12 forskjellige skjerf rundt omkring på kroppen. Jeg ble også vitne til et mektig skue da Ultras Nürnberg kom gående med 300 sortkledde menn i samlet tropp.

Vel inne på stadion tok vi plass ca 20 meter bak Ultras Nürnberg, midt blant supporterne. Bortefeltet var fylt til randen av 2500 tilreisende fra Nürnberg, og det ble holdt et salig leven allerede fra før kampstart med en fin kombinasjon av hoppesanger, trommebruk, rop og en capo som hadde en mentalitet av en annen verden. Det er også interessant å se at de bruker storflagg på tribunen, og ikke på indre bane slik vi gjør. Problematikken med at folk tråkker på (og dermed ødelegger) flaggstengene ble løst vet at flaggene holdes rett opp når de ikke er i bruk. Storflaggene kombinert med bruk av andre flagg i mange forskjellige størrelser gir en heftig visuell effekt.

Hjemmesupporterne var også overraskende bra, anført av grupperinga Boys Offenbach ga de solid motstand på tribunen. I alle fall fram til 0-1. På 0-1 eksploderte bortetribunen til et fullstendig kaos etterfulgt av 2500 stemmer som brølte "Hier regiert die FCN!" (Her regjerer FC Nürnberg!) til voldsom pipekonsert fra hjemmefansen. Moro! Det ble også fyrt av et par røykbomber uten at noen syntes å ta særlig notis av det. Dagligdags kost med andre ord. Det var også spesielt å se vennskapsbåndene Nürnberg hadde til andre lag. Jeg så f.eks. opptil flere folk som gikk med Schalke-skjerf, og klistret opp Schalke stickers, som om det skulle være det mest naturlige å gjøre på en Nürnberg-tribune. Stickerskulturen der nede er forøvrig mye mer utbredt enn i Norge. Overalt hvor jeg går er det klistret stickers. På bortetribunen i Offenbach var det stickers fra mange forskjellige lag, og enda flere grupperinger (nå også Ikaros stickers). Jeg synes dette er en fin kultur, da man setter litt mer preg på bybildet og omgivelsene ellers.

Kampen endte til slutt 0-2, og en ikke så overraskende Nürnbergseier. Det betyr at Nürnberg møter nettopp vennskapsklubben Schalke i kvartfinalen førstkommende tirsdag.

PS: Olivier Occean var usynlig gjennom hele kampen.

Comment

Bra referater du kommer med Plaum.
                            Får hape det blir en "studietur" i februar
                            - Ikaros -

Comment

Får du kjøpt noe spennende tysk lesestoff annet enn Kicker?. Tenker da på fanziner osv...

Meget bra tråd:-)

Mikkel

Comment

Originally posted by miguel View Post
                                Får du kjøpt noe spennende tysk lesestoff annet enn Kicker?. Tenker da på fanziner osv...

Meget bra tråd:-)

Mikkel
                                Takk for det! Jeg kan høre litt rundt. Jeg vet at Nürnberg-karen vi kjøpte billetter av holder på med fanziner. Jeg kan sikkert sette deg i kontakt med han?

Comment

Working...
                                X