Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tyskland - Publikumslandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Da har jeg skaffa meg billett til FC Bayern - 1.FC Kaiserslautern i morra. Ståplass rett bortenfor Schikeria-gjengen til FCB hvis mine beregninger er korrekte.

Tidligere har jeg sett 1860-Erzeberige Aue her, da var det 15.000. I morra er det så godt som utsolgt, det vil si ca 69.000.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
      Det var også spesielt å se vennskapsbåndene Nürnberg hadde til andre lag. Jeg så f.eks. opptil flere folk som gikk med Schalke-skjerf, og klistret opp Schalke stickers, som om det skulle være det mest naturlige å gjøre på en Nürnberg-tribune. Stickerskulturen der nede er forøvrig mye mer utbredt enn i Norge. Overalt hvor jeg går er det klistret stickers. På bortetribunen i Offenbach var det stickers fra mange forskjellige lag, og enda flere grupperinger (nå også Ikaros stickers). Jeg synes dette er en fin kultur, da man setter litt mer preg på bybildet og omgivelsene ellers.
      På toget hjem fra Nurnberg forrige helg sto det en gjeng med FCN-folk og sang Schalke-sanger kontinuerlig hele turen. Det var litt spesielt, men det er veldig vanlig i Tyskland at man har sterke vennskapsbånd til en annen klubb, uten at jeg helt ser poenget, spesielt når man er konkurrent i samme divisjon over mange år.

Stickers er det mye av på omtrent alle togstasjoner og til og med på dassene på universitetet her er det stickers fra 1860, FC Bayern, Jahn Regensburg, FC Nurnberg og andre. På togstasjonen her har jeg sett stickers fra Basel og Austria Wien.

Comment

hei,

Jeg kommer fra tyskland og jeg håper at jeg kan hjelpe. Norsken min er ikke god, jeg har ikke snakket norsk på lang tid. [Den blir helt perfekt etter en liten gjennomgang :-) hilsen -mod.]

Vennskapene mellom to tyske klubber er ofte gamle, og ofte er vennskapene mellom ikke-ultra-grupperinger. Køln og St. Pauli har hatt et vennskap i 30 år, men Ultras ("Wilde Horde" og "Ultras St. Pauli" hater hverandre). Vennskaper mellom ultras er ofte med grupperinger fra utlandet eller mellom tyske grupperinger fra en stor og en liten klubb.

Skog:
        Kaiserlautern har gode bortesupportere, Bayern på hjemmebane er dårlig. Hvis du vil se god hjemmesupport fra Bayern, du må se en hjemmekamp til Bayern II på "Gruenwalder stadion". Da kommer 800-1000 tilskuere hvis Bayern I ikke spiller, men det er greit og "Gruenwalder stadion" er en hyggelig stadion.

Miguel:
        den beste tysk lesestoff er "11 Freunde".
        http://www.11freunde.de/
        Ultras selger ofte sine egne fanziner, men den største som selges av alle er "Blickfang Ultra"
        http://www.blickfang-ultra.de/
        Last edited by Ogni M; 22.01.2011, 12:38. Reason: forbedret lesbarheten litt.

Comment

Jeg og en kompis har lurt på å dra en langhelg og se litt bundesliga, noen tips om åssen man kjøper billetter med null kunnskap i tysk???

Comment

FC Bayern 4-1 Kaiserslautern.

Jeg visste de var blaserte og at de ikke hadde noe særlig liv på hjemmekampene, Colonia har rett i det. Men det var mye værre enn jeg trodde.

Jeg og tre spanske medstudenter startet fra Regensburg med en Bayernticket, som inntil 5 personer kan kjøre lokal og regionstog på i et døgn. Kampbillettene kjøpte vi fra ViaGoGo, en samarbeidspartner til Bayern som selger og kjøper billetter fra fans til face value. Der er det mye omsetning siden kampene alltid er utsolgt. De tar jo også da småpene 15 euro i gebyr på en 15 euros billett. Men mottoet deres er "Ekte billetter for ekte fans", så da er vel vi ekte fans da.

Jeg sørget også for å få med meg ArenaCard'et mitt, som jeg kjøpte når jeg var for å se 1860-Aue i høst. Allianz Arena har et "pengeløst betalingssystem" hvor man må få et kort, også gå til en automat, putte inn penger på kortet, også handle ting. Du får ikke kjøpt den dritt uten kortet, og hvis du kjører bil må du ha minst 10 euro på det før du kjører ut. Småpene 10 euro for parkering, altså. De tar forørvig 3.80Eur for en brus, så hvis de sparer noe penger på å bruke dette betalingssystemet er det iallefall ikke forbrukerne som får glede av det.

Desverre fikk vi ikke alle billetter sammen, men jeg og en Real Madrid-dude sto på Sudkurve nedre til høyre for Schikeria. Derfor hadde jeg noen forhåpninger til at dette kunne bli bra stemningsmessig allikevel. Vel fremme i Munchen byttet vi til U-bahn opp til stadion. I Nurnberg var det både fest og tillløp til bråk på vei til stadion, her var det bare masse folk som satt og glodde, det så ikke ut som de gledet seg til kamp engang. Det var forøvrig bikkjekaldt idag, type 5-6 blå. Når det er kuldegrader i Tyskland er det av en eller annen grunn vanvittig surt.

Allianz Arena er egentlig en ganske fin arena, man har god oversikt overalt, og man får en følelse av at det er ganske intimt til tross for at den tar 70.000. Derfor er det synd at 15.000 fra 1860 klarte å lage mer trøkk enn 70.000 fra FC Bayern. Stemninga før kampen var preget av slitsom speaker og mye reklame, mens FCK varma opp med å synge You'll never walk alone.

Når spillerne kommer ut på banen er det ikke engang et skikkelig jubelbrøl, bare høflig applaus. Når matchen kommer igang er det bare spredd synging fra Sudkurve, til tross for to capoer som prøver å få folk igang i kulda.

Bayern sliter med å finne ut av et kompakt FCK og gjør mye feil bakover et bedre lag ville straffet dem for. Etter ca 20 minutter med dette, blir de belønnet med pipekonsert, dette fortsetter fram til scoringa så lenge de ikke løper med ball i lengderetningen. Den eneste som klarer å lage litt begeistring er Arjen Robben som går på en del heftige raid. Men når han skyter uttafor er det bare et stort "ARGH!" og ikke engang noe særlig applaus.

Shikeria dreiv stort sett bare med febrilsk flagging og mumlesynging, mens ca 1500 fra Kaiserlsautern holdt det gående hele matchen, til og med på 4-1. De var også godt hjulpet av plassering i hjørnet helt oppunder taket på nord-vest sida.

Klart, når de spiller av Audi-reklame MED lyd midt under et angrep i 2.omgang er det jo kanskje ikke rart folk blir litt passive.. Forøvrig den argeste konkurrenten til Munchen's største arbeidsgiver, BMW.

Steminga tok seg litt opp på slutten dog, da målene fra Mainz og Dortmund tikket inn.

Matchen ferdig og vi toger tilbake til U-bahn stasjonen. Hjemmelaget har vunnet 4-1, og det er omtrent ikke antydning til synging på togstasjonen mens perrongen er full av ventende folk.

Jeg visste de var blaserte, men ikke så blaserte. Det virket nesten som de ga blaffen.

Opplevelsen var vel egentlig bare stikk motsatt av Nurnberg forrige helg. Bra fotball, fin stadion, dårlig med liv.

Comment

Doh, var seff 5-1. Glemte at de putta en på slutten når dommeren blåste av

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=yegfxjHP_Jw

Filma når lagene kommer innpå idag. Lyden er som vanlig dårlig, men man får jo et inntrykk av stadion osv.

Comment

Originally posted by Roger`n View Post
                  Jeg og en kompis har lurt på å dra en langhelg og se litt bundesliga, noen tips om åssen man kjøper billetter med null kunnskap i tysk???
                  De fleste klubbene (hvertfall de jeg sjekka), har nettsider som er veldig enkle å finne frem på, selv om man ikke kan tysk.
                  På disse sidene finner man også informasjon om billettsalg osv. Ved å finne frem til "tickets" kommer man til en billettbestillingsside. Denne er, etter hva jeg har erfart, som regel på tysk, og kan være vrien om du har null tyskkunnskaper. De har derimot som regel en "ticket hotline" man kan ringe.
                  Jeg ville anbefale deg å ringe dem og høre med de.
                  There is the right way, the wrong way and the Norwegian way

Comment

Mainz - Werder Bremen, lørdag 05.02.2011

Mainz er en koslig by på 200 000 innbyggere litt utenfor Frankfurt. Laget i byen er 1. FSV Mainz 05, som spiller kampene sine på Stadion am Bruchweg med drøye 20 000 i tilskuerkapasitet. Siden Mainz gjør det så skarpt i Bundesliga for øyeblikket (ligger på 3. plass) var kampen selvsagt for lengst utsolgt. Men det ordner seg for snille gutter, og vi hadde knapt kommet oss av toget før vi fikk ordna oss billetter, atpåtil til normal pris.

Det er helt tydelig en litt annen kultur for når man drar på stadion i Tyskland for når folk flest i Norge såvidt rekker å komme til Kjerka var Stadion am Bruchweg smekkfull når vi ankom en drøy halvtime før kampstart. Det var nesten så folk himlet med øynene når vi forsøkte å skvise oss forbi for å nå plassene våre. Og dette var på familietribunen!

Kampen kom i gang og det var tydelig at Mainz hadde mest selvtillit av de to lagene. Hvordan et lag som Werder, med spillere som Pizarro, Mertesacker, Frings, Silvestre og Marin, kan prestere så dårlig som de gjør er utenfor min fatteevne. Mainz kjørte kampen og kom til mange sjanser, putta ett og burde punktert kampen allerede i første omgang. Flere mål lot derimot vente på seg, og det var Werder som til slutt klarte å komme til en sjanse, og Pizarro stadfestet resultatet til 1-1 med kampens siste spark på ballen. Ran.

Om laget underpresterte på banen så leverte Werder fansen på tribunen. Vel 1000 stk hadde tatt den lange turen fra Bremen. Også disse var organisert med de ivrigste nederst rundt capoen. De holdt det gående kampen igjennom til tross for at laget deres til tider ble rundspilt av Mainz. Etter ca 15 min fyrte de av en god del pyro bestående av røyk, bluss, blinkere og stobos (hvite/gule bluss som lyser vilt mye mer enn vanlige bluss). Tidspunktet for fyringa virket helt tilfeldig. Bilde av pyroen.

Fansen til Mainz fylte hele kortsiden (ståtribune) og talte vel drøyt 4000 stk. Også brukbart med liv herfra, men det var tydelig at de ikke hadde like mange ivrige som Werder. De ivrigste (Ultras Mainz) var plassert litt lenger opp på tribunen over en av inngangene, her stod også capoen deres. Dette førte til noe komplikasjoner rent organisatorisk da folk under måtte snu seg om de ville se capoen, men det førte også til mer trøkk bakfra.

Mainz er kjent for å være en karneval by, og det så man tydelig på folk på tribunen. Her var det nok av oppfinnsomme antrekk. Man hadde også hentet inspirasjon fra Norge med noen svære kubjeller som låt noe helt forjævlig. Klappere var også å finne flere steder.

Det var interessant å se at stadion hadde to store provisoriske stillasjetribuner, og ingen storskjerm. Det tyske fotballforbundet virker noe mer imøtekommende for småklubber enn NFF er for småklubber i Norge (og våre småklubber er jo mye mindre enn de tyske småklubbene).

Etter 3 kamper i Bundesliga har tribunelivet helt klart imponert meg, men det er én ting vi er bedre på i Norge, nemlig tifo! Bortsett fra pyroen til Werder har jeg ikke sett én eneste tifo. Nå er det jo klart at det er vanskeligere å arrangere mosaikk på et ståfelt, men det er ikke umulig (noe ET har bevist) og det er selvsagt mange andre måter å arrangere tifo på enn mosaikk.

Håper og tror at ET fortsetter det gode arbeidet i år!

Comment

Når har vi hatt mosaikk på en ståtribune?

Comment

Originally posted by Olum View Post
                        Var vel mot Aalesund hvis jeg ikke husker helt feil!

Comment

Originally posted by Olum View Post
                          Det hadde vi 16. Mai 2010.

Men tilbake til topic.. Veldig bra innlegg Plaum!
                          Fortsett slik.
                          - Ikaros -

Comment

Originally posted by DooRaaG View Post
                            Det hadde vi 16. Mai 2010.

Men tilbake til topic.. Veldig bra innlegg Plaum!
                            Fortsett slik.
                            Samt en litt enkel en på Bislett en gang
                            Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Fått sikret meg billett til bortetribunen på Nurnberg - St. Pauli 5. Mars (sitteplass, desverre). Det kan bli morsomt.

Vurderer også å debutere med lokalklubben Jahn Regensburg neste helg da de møter Carl Zeiss Jena i 3. Bundesliga.

Comment

FC Nurnberg - FC St.Pauli

Da var det klart for Bundesliga igjen. Igjennom Brune Stjerne-klubben på Bohemen i Oslo klarte jeg å få billett til Borteseksjonen til St.Pauli mot Nurnberg.

Jeg valgte å ta bilen oppover fra Regensburg hvor jeg holder til, ca en time syd for Nurnberg retning Østerrike siden jeg ville tilbake fra matchen relativt raskt for å feire Fasching (Tysk karneval. Jeg vil anbefale alle å ta en tur til Køln for å oppleve dette, mye fetere enn kommers-oktoberfest i Munchen).

Da var det bare å sette GPS'en til park and ride-anlegget i Altdorf utenfor Nurnberg. Denne stasjonen er endestasjonen på linja Frankenstadion ligger. Lange strekninger med fri fart og en snitthastighet på 170 gjorde at turen gikk smertefritt. Gratis parkering ti skritt fra togperrongen til Nurnberg S-bahn (lokaltog), samt at matchbilletten fungerer som togbillett til alle lokaltogene i Nurnberg tre timer før kampstart gjør at det er ganske greit å reise med bil til fotballkamp i denne byen.

Når man ankommer Frankenstadion stasjon krysser man først et slags brakkland bestående av noen forlatte boligblokker, ugress og noe som ser ut som hytter laget av hjemløse eller noe sånt inn i et skogholt. Ikke akkurat stilig. Deretter passerer man et partyområde for de mer rånete Nurnbergfans, gutta som går med bayersk alpelue og olavest på match. Det består av en del halvråtne boder og et partytelt hvor de spilte - jeg kødder ikke - Black Velvet med Alannah Myles. Videre krysser man langsiden på racerbanen Norisring, og da er man på området mer kjent som Zeppelinfeld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelinfeld
                                Her er det historisk sus, det første som kommer til syne når man snur huet til høyre er denne byningen:
                                http://upload.wikimedia.org/wikipedi...98-animate.gif

Videre gikk jeg inn til Frankenstadion, nå kjent som easyCredit-Stadion til protester fra Ultras Nurnberg som henger opp egne Max-Morlock-Stadion bannere i en slags stille protest.

Jeg la merke til at det var langt mer politi her denne gangen enn når jeg så Nurnberg-Gladbach. Allikevel er det god steming, og ikke så voldsom segregering som jeg forventet. Folk er blide, og under oppholdet mitt i Tyskland har jeg fått et inntrykk av at St. Pauli har overraskende mye cred blandt andre fans, til tross for at de nå er i 1. Bundesliga. Ikke så mye Norsk jantelov mot de som våger å være annerledes der. Jeg tror Tyske fans er veldig oppmerksomme og skeptiske til kommersialiseringen av fotballen, noe som også gjenspeiles i aksjoner for å beholde 51%regelen osv.

Allikevel er det interessant å se alle de forskjellige alternative folkene som følger St. Pauli. Det er egentlig et sammensurium av alle slags alternative folk. Rockere, pønkere, frikere, tilogmed kvinnfolk i lakk og lær. Alle samlet i en slags happy-go-lucky stemning jeg ikke har opplevd siden Vålerenga på 90-tallet når vi var skrap og klar over det. Inne på stadion har jeg fått tildelt sete i "sitteseksjonen" ved siden av ståtribunen som domineres av Ultras St.Pauli. Her står alle allikevel, og det er rimelig høy alkoholføring. Selv om jeg var alene er det ikke vanskelig å snakke med disse folka, særlig ikke når de finner ut at du er alene og utlending. Jeg havna i en gjeng fra Wurzburg som var med i Sud-Zecken, en St.Pauli klubb for sør-tyskland, hovedsakelig Bayern og Baden-Wurttemberg.

Det er vanskelig å anslå hvor mange St.Pauli fans det var der, men det var massevis av dem overalt utenfor vår tildelte sone, så det kan fort bli en del, kanskje 2000.

Tok noen bilder fra tribunen:
                                http://i52.tinypic.com/ap9ny8.jpg
                                http://i52.tinypic.com/2wp8dpz.jpg

Kampen kan vel egentlig forbigåes i stillhet, stemninga var meget bra for hjemmefansen sin del med utsolgt kamp, 46.000 tilskuere og 3-0 før 20 minutter er spilt, og speaker med Storhamar håndball-munndiare hvor man roper fram og tilbake med alt fra etternavn og stilling osv. Sånt er artig i Tyskland. Allikevel kjører man den stilen vi i Klanen gjorde før: Vi er dårlige, men vi er kulere enn dere allikevel.

Deprimerende match, men alt i alt en veldig positiv opplevelse, det var også interessant å se at St.Pauli-fans fikk fritt gå rundt stadion etter matchen stort sett uten pepper og hets fra feirende Nurnberg-fans. Her har vi Nordmenn en del å lære for å si det mildt.

Neste match for min del nå blir vel til Lørdag, når Jahn Regensburg tar imot Dynamo Dresden i 3. Liga. Sachsen-Bayern kamp mot en gul-svart klubb med særdeles atale fans kan jo bli spennende.

Comment

Working...
                                X