Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tyskland - Publikumslandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Knallbra skrevet Skog.
    Jeg ser forøvrig at polizeilaget Dresden har en nordmann, Tore Andreas Gundersen, en 25åring fra Flisa, som har spilt 3 sesonger fra 2007-2010 for bøffla.

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
      Jeg ser forøvrig at polizeilaget Dresden har en nordmann, Tore Andreas Gundersen, en 25åring fra Flisa, som har spilt 3 sesonger fra 2007-2010 for bøffla.
      Jøss, det er interessant. Men hvorfor ikke, hvis du ikke er god nok for tippeligaen er det vel greit å være proff på et lavere nivå. Dresden er jo sett på som en slags sovende storklubb, men de sliter med det alle andre i øst gjør. Fraflytting, dårlig lokaløkonomi osv. Blir ikke mye spons der i gården.

Comment

Originally posted by skog View Post
        FC Nurnberg - FC St.Pauli
        Lange strekninger med fri fart og en snitthastighet på 170 gjorde at turen gikk smertefritt.

Man venner seg liksom aldri til at noe slikt overhodet er mulig ...

Takk ellers for flott innlegg. Detaljer som klær og hvilken låt spilt i spesielle situasjoner krydrer det hele utmerket!

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=yRZZ3TTFSPc

Filmsnutt fra Frankenstadion: (Demp lyden på PC'n)

Comment

I morgen tar jeg turen til Jahnstadion for å se Jahn Regensburg - Dynamo Dresden i 3. bundesliga. Jeg har lest at politiet har forbudt glassflasker og bokser på toget mellom Dresden og Regensburg i tidsrommet før og etter kampen skal spilles. Dresden har jo rimelig rabiate fans og de fra Sachsen er alt annet enn glade i Bayern så dette kan jo bli interessant.

Har også lest at i 2008 var det opptøyer i Regensburg når de kom ned her. Dynamo er i form, og formgjøkene til Dresden ser ut til å forvente mellom 2500 og 3500 tilreisende.

Stadion ser jo koselig ut:
            http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ching_2010.jpg

Leser i Mittelbayerische Zeitung at politiet her nede ikke tar noen sjanser og varsler høyrisikokamp med tungt oppmøte. De anbefaler også beboere i området om å flytte bilene sine til et trygt sted(!) da folka fra Øst-Europa liker å ramponere biler når de er på bortetur.

Comment

SSV Jahn Regensburg 0:1 Dynamo Dresden.

Jaragett, da var det match med lokalklubben.

Dro ut kl 10 for å skaffe meg billett, kampen begynte kl 14. Det er ikke mye fotballfeber i denne byen, jeg tror Regensburg aldri har vært høyere enn 3. nivå. Folk holder generelt med FC Bayern eller Nurnberg her.

Først reiste jeg ned i gamlebyen, til tippesjappa ved siden av katedralen, men han hadde ikke fler billetter igjen. Hoihoi tenker jeg, kanskje det blir mye folk. Men nei sa'n, han pleide bare å selge en liten bunke. Siden det var så fint vårvær tok jeg beina fatt til Jahnstadion som ligger en halvtime utenfor gamlebyen. Regensburg er 2000 år gammel, og stadion ser ut som den ble bygget ca ved samme tid. Minner egentlig om Melløs bare uten løpebaner, men det virker som det har vært det engang for tribunene er liksom utformet etter det. Jeg var tidlig ute og ruslet rundt. Massivt politioppbud, med innkalte enheter fra byene rundt (ifølge skiltene på bilene).

I billettluka hang det masse små-ultras i tenåra med skyggelue og buksa nedpå ræva og så tøffe ut. Jeg punga ut 10 euro og fikk stehplatze på seksjon H. Som skulle vise seg å egentlig være hele langsiden. Jahnstadion ligger innesperret mellom masse boligblokker og Weltenburger-bryggeriet. Faktisk må bortefansen gå igjennom bryggeritomta for å komme til tribunen, mens min inngang lå klemt mellom to boligblokker.

Jeg følte jeg tiltrakk meg litt oppmerksomhet fra smårolling-ultrasene når jeg labba rundt der med kamera. Klar det lyser undercover-snut av en skjeggete 33-åring med mage. Men disse gutta er nok ikke de mest hardcore jeg har vært borti, de gikk nemlig i tog til stadion sammen med tyggis-bertene sine og synes de var tøffe, mens de ble skygget uten å merke det av en sivilsnut på trådsykkel med earpiece. Jeg bare nikket og smilte til snuten og han smilte igjen. Han var vel fornøyd med at han hadde blitt satt til å passe de smårollingene og ikke de tilreisende.

Totalt kom det vel ca 12-1300 Dynamofans til matchen. Dynamo er en stor klubb med supporterklubber over hele Tyskland, fra Hamburg til Munchen. Jeg føler instinktivt at jeg ikke liker dem, sikkert fordi de spiller i gult. Men de var jo da også særdeles rånete, litt som de aller mest harry elementene fra Klanen. Trøkk og aggro skal det være, men når de synes det er kult å pepre motspillere som prøver å legge corner etter 10 minutter uten at det har skjedd noe som skal tilsi at det kan gjøres er man kanskje litt i overkant atal? Lokalbefolkninga er nok mer vant til å spille mot FC Heidenheim og andre smålag, for jeg så mye av den samme skeptiske skulinga mot Dynamo-folket som jeg har sett tidligere i øya til folk fra småsteder rundt om i Norge når Klanen er på besøk.

En kul ting er at tyske fans er veldig flinke til å henge opp bannere. Dynamo hadde massevis, så når hardcore-gutta fra Ultras Dynamo og Young Boys Dresden dukka opp var det ikke mer plass over reklameplakatene. De fikk lov å hoppe over gjerdet så mye de ville for å henge opp bannere så lenge de klatret tilbake etterpå. Men Regensburg har tydeligvis Norske vakter med tippeligaerfaring, for når YB skulle henge opp over reklameplakatene var det stopp. En myndig mann med kaktuser under armene begynte å dra vekk banneret de hang opp, og folk klikka i vinkel. Det oppsto en del knuffing og fire sekunder senere hadde 10 mann hoppet inn på indre bane. Ingen slag ble delt ut, men de fikk sagt klart i fra at de bannerne skulle henge. Og det fikk de.

Dynamo kjørte kasteruller til 2. omgang, ikkenoe morro i 1. Etter scoringa ble det en del feiring med røyk.

Nivået på matchen var overraskende lavt. Mye kjemping men de fleste spillerne var totalt fraværende når det gjelder teknikk. Pasninger i hytt og gevær, og noenganger fomlet de bort ballen mens de løp. Det jeg så idag minnet om middels Adecco, og kanskje ikke det engang.

Aner ikke hvem Tore Andreas Gundersen fra Kongsvinger bestakk for å få proffkontrakt med den klubben, men å få betalt for å spille fotball på det nivået er ikke mange nordmenn forundt.

Etter kampen ble alle fra Dresden marsjert igjennom byen tilbake til jernbanestasjonen av beredskapstroppen, som sperret av alle veikryss midt på lørdag formiddag. Med knappe 5000 tilskuere MÅ sikkerhetsopplegget til matchen ha kostet mer enn billettinntektene. Men sånn er det når man har bønder fra øst-europa på besøk

Comment

Int å lese åssen tyskera får til en sånn publikumsøkning...

Her har vi sliti i årevis for å få opp snittet på Engens kamper, så noe av det de bruker der nede bør vi følge litt opp...
                Potensialet vårt er jo der, kjernen i Klanen er der allerede, spillestil begynner vi å få, orden på økonomi osv, eneste som mangler nå er snitt opp i mot 20 tusen...

Greier vi det med noen tyske metoder mon tro ?
                Hmmmm....

Comment

Har vært en stund siden jeg har latt høre fra meg i denne tråden. Har vært på 4 matcher siden sist. Av disse har jeg skrevet to reisebrev, ett fra Kaiserslautern - Dortmund, som trykkes i neste Klansrop, og ett fra Frankfurt - Kaiserslautern som er å finne på Ikaros' nye side.

De to øvrige matchene jeg har vært på er Frankfurt - Stuttgart (ikke all verden å melde om derfra, nok et Frankfurt tap...), samt en kamp fra 5. nivå. Usikker på hva bortelaget het, men hjemmelaget var Waldhof Mannheim, som er en tidligere storhet. Ganske artig at laget spiller hjemmekampene sine på en stadion med kapasitet på 27 000 tilskuere, altså en større stadion enn Ullevaal. Fantastisk dårlig fotball, men alikevel 2500 tilskuere, hvorav jeg tipper 2000 var stående/syngende supportere. Blant supporterne var det også en ultrasgruppe, Ultras Mannheim, som jeg tipper talte et sted rundt 100 pers. Brukbart trøkk, men det må være vanskelig å motivere seg til å trøkke på skikkelig når nivået på fotballen er så dårlig, og det faktum at det ikke møtte opp én eneste bortesupporter.

Comment

Den lokale hockeyklubben her i Regensburg er nyopprykket til 3.nivå og spilte avgjørende kamp om nedrykk tilbake til 4. nivå.

4159 betalende tilskuere til den kampen, i en sesong hvor over 1000 kjøpte sesongkort til ca 2500kr stykke.

Rimelig bra hockeyinteresse i Bayern, for å si det sånn.

Comment

Originally posted by skog View Post
                      Den lokale hockeyklubben her i Regensburg er nyopprykket til 3.nivå og spilte avgjørende kamp om nedrykk tilbake til 4. nivå.

4159 betalende tilskuere til den kampen, i en sesong hvor over 1000 kjøpte sesongkort til ca 2500kr stykke.

Rimelig bra hockeyinteresse i Bayern, for å si det sånn.
                      Var på match med det lokale laget Adler Mannheim tidligere i år. Var et sted rundt 10 000 tilskuere (hjemmebanen deres er SAP Arena, hvor Norge spilte VM i fjor). Ganske mange fans også, et par tusen stående/syngende alt i alt vil jeg tro. De spilte vel mot EHC München om jeg ikke husker feil, de kom med et par hundre tilreisende som lagde greit med liv. Men det jeg må si meg mest imponert over var showet arrangørene vartet opp med før spillerne entret isen. Er ikke så fan av slike ting i utgangspunktet, men de løste det fint, og fikk virkelig publikum i gang. Når det gjelder selve hockeyen så kan jeg vel omtrent null og niks. Har vært på en og annen hockeymatch med Enga, og hvis jeg skal prøve meg på en faglig vurdering av spillet så vil jeg kanskje si at de spilte noe raskere, og at dommerne tillot litt mer enn de gjør i Norge.

Comment

Hvor mye ligger billettene på ?
                        Ihv i Mannheim og Regensburg?
                        Og er det stor prisforskjell på setene?
                        Det er ikke 2000kr for å sitte ved plexien bak mål, som i Canada/USA? (om det i det heletatt er mulig å sitte så nærme?)
                        Har dere noen bilder derifra? Hadde vært artig å sett.

Comment

Ifølge Adler Mannheims nettside så ligger de på 12-36 euro (100-300 kr) nå i sluttspillet, så helt raka fant blir du nok ikke.

SAP Arena

Comment

Billettprisene til Regensburg ligger vel på ca 12euro for ståplass og 16 for sitteplass tror jeg. Rimelig dyrt til å være på 3.nivå, men det er sånn interessen her ligger an. De er brukbart sponsa også, BMW-verket her i byen er vel en av de største sponsorene, de ansetter vel rundt 30-40.000 mennesker. Det er her de bygger spesialutgavene av 3-serie, cabriolet, M3 osv.

Har bare vært der et par ganger. Her er et mobilbilde fra serieåpninga.
                            http://c.imagehost.org/0954/62082_43..._5791559_n.jpg

Har også sett Straubing Tigers. En by med ca 60.000 innbyggere, som faktisk klarer å holde en klubb i DEL. De sliter jo med hallen osv, og det spørs hvor lenge de holder konkurransen med de andre. Mitt intrykk av hockey'n her nede er at det stort sett er en Bayersk idrett, spesielt sørbayersk pga nærheten til Østerrike. Også har alle småbyene blitt utkonkurrert når proffligaen kom igang.

EV Fussen har jo ti tyske seriemesterskap, og er nå på 3. nivå med Regensburg. En liten landsby som er mest kjent for Schloss Neuschwanstein (Disney-slottet).

Og til Plaum, så har du nok rett. Kvaliteten på DEL er en del høyere enn dagens Get-liga. De har blitt bedre mens vi har blitt dårligere. På slutten av 90-tallet, når Vålerenga og Storhamar hadde de beste hockeylagene i Norge noensinne vant vi jo 5-0 over Adler Mannheim i Europacupen.

Comment

Skal se min første bundesligakamp til helgen.
                              Hannover - Hoffenheim.
                              Avreise fredag, kamp lørdag. Deretter en tur innom Hamburg på søndagen før vi reiser hjem på mandag.
                              Om noen kjenner til fotballkamper i lavere divisjoner i Hamburg på søndag evt, Hannover på fredag så gi beskjed.
                              Har sjekket litt, men ser ikke ut som noe annet klaffer.

Comment

Originally posted by engaandy View Post
                                Om noen kjenner til fotballkamper i lavere divisjoner i Hamburg på søndag
                                I Oberliga Hamburg har du de følgende kampene:
                                20.03.2011
                                10:45 SC Condor Hamburg - Altona 93
                                14:00 HSV Barmbek-Uhlenhorst - Victoria Hamburg
                                15:00 FC St. Pauli II - SV Rugenbergen
                                15:00 Eintracht Norderstedt - FC Bergedorf 85
                                15:00 Germania Schnelsen - Meiendorfer SV
                                15:00 Bramfelder SV - Uhlenhorster SC Paloma

Her er info om kampene.

Om det kan anbefales? Tja. Ligaen er 5. nivået - på godt og vondt.
                                mvh

Ogni M

Comment

Working...
                                X