Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tyskland - Publikumslandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Guest's Avatar
    Guest replied
    http://www.youtube.com/watch?v=yegfxjHP_Jw

Filma når lagene kommer innpå idag. Lyden er som vanlig dårlig, men man får jo et inntrykk av stadion osv.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Doh, var seff 5-1. Glemte at de putta en på slutten når dommeren blåste av

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    FC Bayern 4-1 Kaiserslautern.

Jeg visste de var blaserte og at de ikke hadde noe særlig liv på hjemmekampene, Colonia har rett i det. Men det var mye værre enn jeg trodde.

Jeg og tre spanske medstudenter startet fra Regensburg med en Bayernticket, som inntil 5 personer kan kjøre lokal og regionstog på i et døgn. Kampbillettene kjøpte vi fra ViaGoGo, en samarbeidspartner til Bayern som selger og kjøper billetter fra fans til face value. Der er det mye omsetning siden kampene alltid er utsolgt. De tar jo også da småpene 15 euro i gebyr på en 15 euros billett. Men mottoet deres er "Ekte billetter for ekte fans", så da er vel vi ekte fans da.

Jeg sørget også for å få med meg ArenaCard'et mitt, som jeg kjøpte når jeg var for å se 1860-Aue i høst. Allianz Arena har et "pengeløst betalingssystem" hvor man må få et kort, også gå til en automat, putte inn penger på kortet, også handle ting. Du får ikke kjøpt den dritt uten kortet, og hvis du kjører bil må du ha minst 10 euro på det før du kjører ut. Småpene 10 euro for parkering, altså. De tar forørvig 3.80Eur for en brus, så hvis de sparer noe penger på å bruke dette betalingssystemet er det iallefall ikke forbrukerne som får glede av det.

Desverre fikk vi ikke alle billetter sammen, men jeg og en Real Madrid-dude sto på Sudkurve nedre til høyre for Schikeria. Derfor hadde jeg noen forhåpninger til at dette kunne bli bra stemningsmessig allikevel. Vel fremme i Munchen byttet vi til U-bahn opp til stadion. I Nurnberg var det både fest og tillløp til bråk på vei til stadion, her var det bare masse folk som satt og glodde, det så ikke ut som de gledet seg til kamp engang. Det var forøvrig bikkjekaldt idag, type 5-6 blå. Når det er kuldegrader i Tyskland er det av en eller annen grunn vanvittig surt.

Allianz Arena er egentlig en ganske fin arena, man har god oversikt overalt, og man får en følelse av at det er ganske intimt til tross for at den tar 70.000. Derfor er det synd at 15.000 fra 1860 klarte å lage mer trøkk enn 70.000 fra FC Bayern. Stemninga før kampen var preget av slitsom speaker og mye reklame, mens FCK varma opp med å synge You'll never walk alone.

Når spillerne kommer ut på banen er det ikke engang et skikkelig jubelbrøl, bare høflig applaus. Når matchen kommer igang er det bare spredd synging fra Sudkurve, til tross for to capoer som prøver å få folk igang i kulda.

Bayern sliter med å finne ut av et kompakt FCK og gjør mye feil bakover et bedre lag ville straffet dem for. Etter ca 20 minutter med dette, blir de belønnet med pipekonsert, dette fortsetter fram til scoringa så lenge de ikke løper med ball i lengderetningen. Den eneste som klarer å lage litt begeistring er Arjen Robben som går på en del heftige raid. Men når han skyter uttafor er det bare et stort "ARGH!" og ikke engang noe særlig applaus.

Shikeria dreiv stort sett bare med febrilsk flagging og mumlesynging, mens ca 1500 fra Kaiserlsautern holdt det gående hele matchen, til og med på 4-1. De var også godt hjulpet av plassering i hjørnet helt oppunder taket på nord-vest sida.

Klart, når de spiller av Audi-reklame MED lyd midt under et angrep i 2.omgang er det jo kanskje ikke rart folk blir litt passive.. Forøvrig den argeste konkurrenten til Munchen's største arbeidsgiver, BMW.

Steminga tok seg litt opp på slutten dog, da målene fra Mainz og Dortmund tikket inn.

Matchen ferdig og vi toger tilbake til U-bahn stasjonen. Hjemmelaget har vunnet 4-1, og det er omtrent ikke antydning til synging på togstasjonen mens perrongen er full av ventende folk.

Jeg visste de var blaserte, men ikke så blaserte. Det virket nesten som de ga blaffen.

Opplevelsen var vel egentlig bare stikk motsatt av Nurnberg forrige helg. Bra fotball, fin stadion, dårlig med liv.

Leave a comment:

• Roger`n
    replied
    Jeg og en kompis har lurt på å dra en langhelg og se litt bundesliga, noen tips om åssen man kjøper billetter med null kunnskap i tysk???

Leave a comment:

• FC_Colonia
    replied
    hei,

Jeg kommer fra tyskland og jeg håper at jeg kan hjelpe. Norsken min er ikke god, jeg har ikke snakket norsk på lang tid. [Den blir helt perfekt etter en liten gjennomgang :-) hilsen -mod.]

Vennskapene mellom to tyske klubber er ofte gamle, og ofte er vennskapene mellom ikke-ultra-grupperinger. Køln og St. Pauli har hatt et vennskap i 30 år, men Ultras ("Wilde Horde" og "Ultras St. Pauli" hater hverandre). Vennskaper mellom ultras er ofte med grupperinger fra utlandet eller mellom tyske grupperinger fra en stor og en liten klubb.

Skog:
    Kaiserlautern har gode bortesupportere, Bayern på hjemmebane er dårlig. Hvis du vil se god hjemmesupport fra Bayern, du må se en hjemmekamp til Bayern II på "Gruenwalder stadion". Da kommer 800-1000 tilskuere hvis Bayern I ikke spiller, men det er greit og "Gruenwalder stadion" er en hyggelig stadion.

Miguel:
    den beste tysk lesestoff er "11 Freunde".
    http://www.11freunde.de/
    Ultras selger ofte sine egne fanziner, men den største som selges av alle er "Blickfang Ultra"
    http://www.blickfang-ultra.de/
    Last edited by Ogni M; 22.01.2011, 12:38. Reason: forbedret lesbarheten litt.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Originally posted by Plaum View Post
    Det var også spesielt å se vennskapsbåndene Nürnberg hadde til andre lag. Jeg så f.eks. opptil flere folk som gikk med Schalke-skjerf, og klistret opp Schalke stickers, som om det skulle være det mest naturlige å gjøre på en Nürnberg-tribune. Stickerskulturen der nede er forøvrig mye mer utbredt enn i Norge. Overalt hvor jeg går er det klistret stickers. På bortetribunen i Offenbach var det stickers fra mange forskjellige lag, og enda flere grupperinger (nå også Ikaros stickers). Jeg synes dette er en fin kultur, da man setter litt mer preg på bybildet og omgivelsene ellers.
    På toget hjem fra Nurnberg forrige helg sto det en gjeng med FCN-folk og sang Schalke-sanger kontinuerlig hele turen. Det var litt spesielt, men det er veldig vanlig i Tyskland at man har sterke vennskapsbånd til en annen klubb, uten at jeg helt ser poenget, spesielt når man er konkurrent i samme divisjon over mange år.

Stickers er det mye av på omtrent alle togstasjoner og til og med på dassene på universitetet her er det stickers fra 1860, FC Bayern, Jahn Regensburg, FC Nurnberg og andre. På togstasjonen her har jeg sett stickers fra Basel og Austria Wien.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Da har jeg skaffa meg billett til FC Bayern - 1.FC Kaiserslautern i morra. Ståplass rett bortenfor Schikeria-gjengen til FCB hvis mine beregninger er korrekte.

Tidligere har jeg sett 1860-Erzeberige Aue her, da var det 15.000. I morra er det så godt som utsolgt, det vil si ca 69.000.

Leave a comment:

• Plaum
    replied
    Originally posted by miguel View Post
    Får du kjøpt noe spennende tysk lesestoff annet enn Kicker?. Tenker da på fanziner osv...

Meget bra tråd:-)

Mikkel
    Takk for det! Jeg kan høre litt rundt. Jeg vet at Nürnberg-karen vi kjøpte billetter av holder på med fanziner. Jeg kan sikkert sette deg i kontakt med han?

Leave a comment:

• miguel
    replied
    Får du kjøpt noe spennende tysk lesestoff annet enn Kicker?. Tenker da på fanziner osv...

Meget bra tråd:-)

Mikkel

Leave a comment:

• DooRaaG
    replied
    Bra referater du kommer med Plaum.
    Får hape det blir en "studietur" i februar

Leave a comment:

• Plaum
    replied
    Onsdag bar turen til Offenbach for å se cupoppgjøret (åttendedelsfinale) mellom Kickers Offenbach og FC Nürnberg. Reisefølget besto av undertegnede, og en medstudent, Einar, som av alle ting holder med Lyn, og satt i styret i Bastionen i fjor.

Offenbach er en by som ligger like utenfor Frankfurt, dit tok vi oss enkelt med tog via Frankfurt Hauptbahnhof (tognettet her nede er helt drøyt!). Fra togstasjonen i Offenbach gikk det direktebusser opp til Bieberer Berg Stadion. Kickers spiller til daglig i 3. Bundesliga. Bieberer Berg Stadion har en kapasitet på 26 500 tilskuere, og er av den gammeldagse sorten hvor over halvparten av stadion består av ståplasser. Forøvrig spiller vår gamle venn Olivier Occean for Kickers, noe som i seg selv er grunn til å mislike klubben. Motstanderen, 1. FC Nürnberg, spiller til daglig i 1. Bundesliga, og var klare favoritter før oppgjøret. Nürnberg har kallenavnet "Der Club" (Klubben), etter at klubben herjet i Tyskland på 20- og 30-tallet.

Vi var fremme på stadion i god tid, en og en halv time før kampstart, men stadion var allerede i ferd med å fylles opp. Kampen hadde vært utsolgt siden i starten av desember, men Einar hadde ordnet oss billetter til bortefeltet (12,5 euro pr stk) via en bekjent i Nürnberg-fansen. Da denne bekjente enda var et stykke unna tok vi en tur rundt stadion for å se på livet. Først prøvde vi å komme inn på noen av pubene, men de var så overfylte at vi ikke engang kom oss inn på uteområdet. Vi fant isteden et lokalt ølutsalg og kjøpt oss et par halvlitere (ca 5 kr pr stk). Det er ingen lover mot offentlig alkoholkonsum i Tyskland, så vi fant ut at det var like greit å drikke på gata. Forøvrig var det tydelig at politiet anså dette som et risikooppgjør da jeg aldri har sett så mye politi i hele mitt liv. Til gjengjeld virket det også som at de hadde full kontroll.

Vi bevegde oss deretter til inngangen ved bortesvingen. Der ble vi stående en stund og vente på vår mann med billettene. Det er litt annen kultur for matchantrekk i Tyskland, og begrepet "juletre" fikk en helt ny betydning for meg da jeg stod der. Det var mange forskjellige "oppfinnsomme" kostymer, i tillegg til en del som hadde festet minst 10-12 forskjellige skjerf rundt omkring på kroppen. Jeg ble også vitne til et mektig skue da Ultras Nürnberg kom gående med 300 sortkledde menn i samlet tropp.

Vel inne på stadion tok vi plass ca 20 meter bak Ultras Nürnberg, midt blant supporterne. Bortefeltet var fylt til randen av 2500 tilreisende fra Nürnberg, og det ble holdt et salig leven allerede fra før kampstart med en fin kombinasjon av hoppesanger, trommebruk, rop og en capo som hadde en mentalitet av en annen verden. Det er også interessant å se at de bruker storflagg på tribunen, og ikke på indre bane slik vi gjør. Problematikken med at folk tråkker på (og dermed ødelegger) flaggstengene ble løst vet at flaggene holdes rett opp når de ikke er i bruk. Storflaggene kombinert med bruk av andre flagg i mange forskjellige størrelser gir en heftig visuell effekt.

Hjemmesupporterne var også overraskende bra, anført av grupperinga Boys Offenbach ga de solid motstand på tribunen. I alle fall fram til 0-1. På 0-1 eksploderte bortetribunen til et fullstendig kaos etterfulgt av 2500 stemmer som brølte "Hier regiert die FCN!" (Her regjerer FC Nürnberg!) til voldsom pipekonsert fra hjemmefansen. Moro! Det ble også fyrt av et par røykbomber uten at noen syntes å ta særlig notis av det. Dagligdags kost med andre ord. Det var også spesielt å se vennskapsbåndene Nürnberg hadde til andre lag. Jeg så f.eks. opptil flere folk som gikk med Schalke-skjerf, og klistret opp Schalke stickers, som om det skulle være det mest naturlige å gjøre på en Nürnberg-tribune. Stickerskulturen der nede er forøvrig mye mer utbredt enn i Norge. Overalt hvor jeg går er det klistret stickers. På bortetribunen i Offenbach var det stickers fra mange forskjellige lag, og enda flere grupperinger (nå også Ikaros stickers). Jeg synes dette er en fin kultur, da man setter litt mer preg på bybildet og omgivelsene ellers.

Kampen endte til slutt 0-2, og en ikke så overraskende Nürnbergseier. Det betyr at Nürnberg møter nettopp vennskapsklubben Schalke i kvartfinalen førstkommende tirsdag.

PS: Olivier Occean var usynlig gjennom hele kampen.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Jeg har vært på ishockey her nede i Regensburg. Bayern er hockeyområdet i Tyskland selv om toppserien har proffklubber overalt. Regensburg er nyopprykka til 3. divisjon, og har solgt nesten 1000 sesongkort. Ikke dårlig med tanke på at prisen er 390 euro for sitteplass voksen og 260 for ståplass.

Problemet med hockeykamper her er trommehelvetet. Jeg var på serieåpninga, da var det to trommer for hjemmelaget og en for bortelaget (EV Fussen).

Tifo hadde de dog:
    http://c.imagehost.org/0954/62082_43..._5791559_n.jpg

Har også sett Straubing i DEL et par ganger. En bitteliten by som av en eller annen grunn klarer å holde et lag i toppen. Bra stemning i liten hall, men desverre med en ekstremt irriterende speaker. Blir mye håndball-roping av spillernavn og alt mulig.

Leave a comment:

• Darth
    replied
    Var selv på en kamp i Tyskland ifjor og utifra forutsetningene ble jeg rimelig imponert. Berlin i januar, -15 grader og et Hertha som lå under nedrykksstreken. På tross av dette så kom det rundt 35k på kampen! Var vel muligens tidenes kjedeligste kamp, så var ellers ganske kjip opplevelse. Det morsomste er vel å se hvordan tyskere kler seg opp til kamp. Tørkler på hodet, olajakker med 100 påsydde merker og 200 pins og gjerne et flagg knytt rundt livet....

Om 2 uker er det avreise Hamburg for HSV - St. Pauli... Det skal bli fett

Leave a comment:

• dikern
    replied
    Originally posted by Plaum View Post
    Neste match er en ishockey match, Adler Mannheim - EHC München. Den er på førstkommende søndag. Var på Kickers Offenbach - FC Nürnberg i går, skal prøve å skrive noen ord om den kampen i morgen.
    Blir jeg skuffa hvis jeg forventer en like bra rapport derfra?

Leave a comment:

• Plaum
    replied
    Neste match er en ishockey match, Adler Mannheim - EHC München. Den er på førstkommende søndag. Var på Kickers Offenbach - FC Nürnberg i går, skal prøve å skrive noen ord om den kampen i morgen.

Leave a comment:

Working...
X