Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Stemningstråd: Klanen vs godsetunionen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by FrankO View Post
    Se rundt de to små grupperingene, hvor mange er med på denne synginga? Ser det ut som at de rundt disse har det veldig gøy? Tenk så trøkk dem kunne hatt hvis hele seksjonen var med å synge - i stedet for at to små grupperinger hadde det gøy seg i mellom.

Vi har det egentlig ganske likt i Vålerenga også. Noen små grupperinger som alt for ofte kjører soloshow i stedet for å få med seg hele tribunen. Det kan være en av årsakene til at det ikke er bra stemning på Bredden i år.
    For å ta videoen først. For meg ser det ut som flere og flere blir med etterhvert som de ser hvor morsomt/god stemning det er hos de andre. De som ikke blir med, tipper jeg ikke bidrar stort på øvrige sanger heller.

Når det kommer til oss, så er det grunn til å spørre seg hvorfor du sitter med det inntrykket.

Er det fordi disse grupperingene er egoister som bare bryr seg om seg selv, eller er det fordi de samme grupperingene merker at færre og færre rundt bidrar og da heller satser på de sangene de synes trøkker best der de står?

Jeg mener det siste!

Nå var jeg ikke på Godset-kampen, men mot Sogndal synes jeg de som startet sangene var veldig flinke til å variere og også prøve å få med alle andre.

Vi fikk det magiske "står du stille"-øyeblikket, "hele stadion"-ropet runget for første gang på veldig lenge. Miniklanen fikk sine øyeblikk og man prøvde å dra med seg VG-svingen på kom igjen Enga.

Hvis det ikke var samme opplevelsen mot Godset, regner jeg med at de aller fleste, minus disse grupperingene du snakker om, mister mye av engasjementet med 0-3 etter et kvarter. Da er det sikkert lett å ty til hverandre og drive "soloshow", framfor å få minimal respons hos resten av tribunen.

Comment

Originally posted by -Christer- View Post
      Er det fordi disse grupperingene er egoister som bare bryr seg om seg selv, eller er det fordi de samme grupperingene merker at færre og færre rundt bidrar og da heller satser på de sangene de synes trøkker best der de står?

Jeg mener det siste!
      Jeg mener også det siste. Nå står jeg langt til høyre på Bredden så sangene kommer aldri fram til meg uansett, men vi så det senest i Skien. Ekstremt bra trøkk i rundt en time fotball, men så begynte en av grupperingene å synge en evighetsang for seg selv. Det drepte alt av stemning.

Poenget mitt er at i stedet for å "gi opp" så må man fortsette. Når det går i dass på banen blir folk stille, men så kommer galgenhumoren og folk blir mer med igjen. Hvis man synger for seg selv når det blir stille, blir det jo helt dødt rundt dem som synger og man kommer aldri i gang.

Comment

Jeg mener også det siste. Nå står jeg langt til høyre på Bredden så sangene kommer aldri fram til meg uansett, men vi så det senest i Skien. Ekstremt bra trøkk i rundt en time fotball, men så begynte en av grupperingene å synge en evighetsang for seg selv. Det drepte alt av stemning.

Poenget mitt er at i stedet for å "gi opp" så må man fortsette. Når det går i dass på banen blir folk stille, men så kommer galgenhumoren og folk blir mer med igjen. Hvis man synger for seg selv når det blir stille, blir det jo helt dødt rundt dem som synger og man kommer aldri i gang.
        Da har jeg annet spørsmål.

Husker ikke hvilken sang som ble sunget, men har en følelse av at det var "fra den dag, da vi ble født" (?). Er det noen grunn til at den vanlige mann/dame på tribunen ikke henger seg på?

Er den for vanskelig? Mener folk det er en dårlig sang? Eller er det fordi det er "feil" folk som har kommet opp med sangen/er ivrigst på å synge den?

Comment

Er den for vanskelig? Mener folk det er en dårlig sang? Eller er det fordi det er "feil" folk som har kommet opp med sangen/er ivrigst på å synge den?
          Jeg vet ikke, kanskje begge deler? Eller kanskje folk mener at vi er ferdig med den sangen nå - la oss gå videre til neste sang?

Comment

Jeg vet ikke, kanskje begge deler? Eller kanskje folk mener at vi er ferdig med den sangen nå - la oss gå videre til neste sang?
            Voldsomt soloshow/egoisme fra den jevne klansmann med andre ord! Her skal det klages på "soloshow" fra grupperingene, men med engang det kommer en sang de andre ikke liker, så gidder dem ikke å bidra.

På tide å gå i seg sjæl for noen og enhver.

Tviler på at de som heller mer mot ultras-stilen rådigger alle de gamle ropene/sangene, men man er nødt til å gi og ta litt i en så stor gruppe, med så mange forskjellige mennesker.

Comment

Litt av hvert å hive seg på her. tar det i tur og uorden.

Kjerka:
              Funker ikke i det hele tatt nå - bare pinlig og flaut. Mesteparten av stadion synge avsluttende strofer etter 2. vers, så blir det en mumlende pause før det siste verset dras i gang av noen tapre sjeler som aldri klarer få resten med seg. Sånn kan vi ikke ha det, særlig ikke i år. Hvis vi ikke kan gå tilbake til gammel ordning, kan vi vel få til et kompromiss: Musikken startes et halvt minutt tidligere. Da får vi med mellomspillet etter 2.vers før musikken kuttes. Vi får en naturlig overgang til siste vers og kan trøkke til uten nøling.

Lokomotivfelt:
              En tendens her til uthenging av folk som har plassert seg "feil". Jeg tipper at de fleste ikke har noen aning om hvor de "bør" være. Sjøl har jeg fulgt med på alt jeg kan følge med på fra klanen, men er jaggu ikke helt sikker på om jeg har kommet hjem. Regner med at det faller på plass etterhvert. Forsøker inntil videre å spre entusiasme der jeg er, heller enn å la meg frustrere av småprat og kaffedrikking. Avsperret sangfelt? Nja... tror vi for tiden er bedre tjent med å forene enn å skille. Det er for tidlig å sette opp gjerder.

Capo:
              Kan være en god plan. Bør isåfall bære kule klær og ikke representere andre interesser enn lagets, klubbens og klanens. Personlig har jeg ikke noe imot ultrasfolka generelt, men jeg registrerer rundt meg mye sinne og motvilje mot å bli dirigert av dem.

Evighetssanger dreper stemninga?:
              Der jeg har stått (litt nedenfor midten på 105) har det vært et større problem å oppfatte hva som synges, enn at noe synges for lenge. Når det er sagt, så tilstår jeg at jeg blir stille når Søpla-sangen går og går.

Comment

Originally posted by superman View Post
                Vi har de samme diskusjonene om og om igjen, og gjør "en hel haug" med tiltak med jevne mellomrom for å bedre, men uten å komme noen vei. Men de tiltakene som man ser hos andre lag at virkelig løfter dem, de holder vi oss unna..

For å komme med noen helt konkrete eksempler:

*AVSPERRET sangfelt. Ikke et definert sangfelt med trappeoppgangen som grense.. Ikke et definert sangfelt med et lite sperrebånd.. Men ett avgrensa sangfelt som er sperret med gjerde.
                Innafor gjerdet er sangfeltet, uttafor kan du sitte med kaffekoppen om du vil. En helt klar tydelig grense. Grunnen til det er at vi så ofte opplever at selvom det er mye folk på tribunen så er sangfeltet til tider for lite befolket. Det var flere ledige seter på 228 til tider, selvom folk i etterkant sa at dem ikke fikk plass. Det er ledige seter i midten, men folk ser dem ikke og velger å gå andre steder. Med et gjerde som sperrer av feltet, kan man ved hjelp av capo be folk trekke seg mer sammen fordi det kommer flere folk som skal inn på akkuratt det feltet og dermed får alle plass uten at det sklir ut i bredden. Da er det også tydelig for alle hvor sangfeltet er og hvor det IKKE er... Om dette er mulig å gjøre på Ullevaal er en annen sak..

*Capo... En capo er ikke lenger noe vi burde vurdere, det er mer enn nødvendighet. Spesielt nå som vi skal stå på bredden, så må man få samkjørt dette på en eller annen måte. Og da må man ha ett felles holdepunkt å gå utifra. En capo er perfekt for den rollen. Man skal heller ikke undervurdere effekten av en god capo på de som ikke synger så mye til vanlig..

*Tromme.. ja jeg veit, for bønder right?!
                Det er ikke til å unngå at det blir mer trøkk med en tromme. Så og si alle sanger (ja, noen kan sikkert grave frem et unntak) får mer rytme og blir mer fengende med engang man får bassen inn i sangen. Jeg tror helt klart det ville fått flere til å bli med å synge og det ville gitt mer liv til sangene våre.

Kommer tromma til Klanen har jeg sett min siste match....... Sier noen. Hva med å gi nye ting en sjanse? Ikke tvinge andre til å la være, men heller si gi det en fair mulighet før man avskriver det?

Ser ikke folk hvor morro andre har det på match? Mens vi står å synger de samme sangene med arma i kors har de andre en helt annen stemning på sine kamper. Vi prøver oss på evighetssanger som enten sklir ut av takt når mange skal være med, eller fungerer når 20 stk synger.

Og tromma styrer ikke sangene som mange sier, det er helt opp til oss hvordan vi velger å bruke den. Det kommer alltid nye argumenter for å la den være. Enten er vi ikke mange nok, trommer er for bønder, den ville styrt alle sangene, den bråker for mye, noen tror man MÅ bruke tromma på alle sanger osv.. Men jeg forstår ikke hva som gjør at klansfolk klarer å være så negative til tromme, annet enn at det er et problem for stoltheta ettersom de har syngi tromme er for bønder i alle år. Ting forandrer seg, og det gjelder klanen også. Eller, det burde gjelde klanen også.. Og da må man innimellom svelge en kamel eller to. Dette kan være en av dem.

Forandring, utvikling, tilpasning.. kall det hva du vil. Jeg tror hvertfall det er nødvendig å tørre å ta noen steg av betydning i en annen rettning enn hva som er prøvd tidligere for å løfte oss merkbart. Alle disse vi står oppe/vi står nede/vi samles/vi sprer oss greiene fungerer til en viss grad men vi sitter FORTSATT med de samme diskusjonene år etter år selvom vi prøver alt dette.

En ting som hvertfall er sikkert er at vi hadde aldri fått til noe i nærheten av dette på våre kamper sånn ting er idag. Jeg veit det er å banne i kjerka å poste et sånt klipp her, men de har det hvertfall fett på tribunen og for meg handler det å dra på kamp om å ha det gøy! Man ser kampen mye bedre på tv, så når det blir kjedelig å stå på tribunen så faller folk fra.. Mange "hard core klans-folk" vil si at man kommer for å støtte laget UANSETT, men folk flest er ikke sånn. De drar på kamp så lenge det er morro og kompisa dems er med, ellers gir dem f... Og jeg tror at enten må man innse det, eller så får man bare godta at stemninga daler mens noen få ildsjeler bruker timesvis på å gjøre det bedre uten særlig stor effekt.

Sånn... skyt meg
                Veldig bra sagt og får min støtte her,selv om jeg IKKE ønsker tromma som min side mann
                Problemet er at klanen IKKE vil forandre sin supporterinnstilling/holdning.
                Ja de gikk fra apeberget til klanen og fra banankasting til mot rasisme. Veldig bra og en nødvendighet for å være troverdige!
                Men å innføre visse elementer for å bedre og heve sangkulturen er bannlyst og det er jo fortsatt de gamle som er eldst og som skal ha det som det var før,for da var vi de beste og sang høyest...

Dessverre er det ikke slik lenger, og det virker som om de ikke tar dette innover seg.

Vi er da den største supportergruppa uansett,men står dønn stille i utviklinga!
                ( står`u stille er`u ikke Vål`enga!! )
                Ingen kan spre slikt ett mørke som den som har sett lyset!!

Comment

Voldsomt soloshow/egoisme fra den jevne klansmann med andre ord! Her skal det klages på "soloshow" fra grupperingene, men med engang det kommer en sang de andre ikke liker, så gidder dem ikke å bidra.
                  Nei, sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å bli. Når folk føler seg ferdigsunget med en sang så dør den ut. Sånn er det med samtlige sanger vi synger, inkludert evighetssangene som før eller senere fader ut. Så kan man spørre seg om de 20 som har lyst å fortsette skal føye seg til de 500-2000 som er ferdigsunget eller motsatt. Med mindre man er en av, eller sympatiserer med, de 20 så gir svaret seg ganske lett.

Til info: Alle i svingen fulgte disse 20 gjennom hele matchen i Skien da dem starta sanger - helt fram til evighetssanga begynte etter en drøy times spill. Selv om du/dere føler at det er oss mot dem, så er det ikke alltid sånn.

Comment

Capo MÅ inn, det er det aller viktigste.

Comment

Til info: Alle i svingen fulgte disse 20 gjennom hele matchen i Skien da dem starta sanger - helt fram til evighetssanga begynte etter en drøy times spill. Selv om du/dere føler at det er oss mot dem, så er det ikke alltid sånn.
                      Føles veldig som den "oss mot dere"-holdninga er vel så gjeldende motsatt vei.

Her gjorde man visstnok en strålende jobb for alle på tribunen i en god time, men når en sang som er laget av de 20+ blir startet, så er det mange som ikke vil være med lenger.

Og hvis det handler om at folk er i mot evighetssanger, eller ikke klarer å henge seg på pga andre ting, så viser jeg bare til superman sitt innlegg.

På tide med litt utvikling på enkelte områder!

Comment

Her gjorde man visstnok en strålende jobb for alle på tribunen i en god time, men når en sang som er laget av de 20+ blir startet, så er det mange som ikke vil være med lenger.
                        Så vidt jeg husker så ble folk med i starten, men dabba av. Det er lov. Da må man se på enheten som helhet bak mål: Skal man fortsette med denne sangen eller skal man begynne på en ny en? For å være ærlig visste jeg ikke at det var disse 20 som hadde lagd sangen heller.

I Bergen var det en internsang som jeg aldri fikk med meg teksten på som gikk. Helt ut av det blå, ødela alt av stemning.

Comment

Bra det tas en diskusjon på dette. Nå har det vel vært møte i engasang idag? Kom det noe ut av det?

Mitt ståndpunkt:
                          Kjør capo!!

Grunn:
                          Vi klarer ikke å få sanger til å spre seg fort nok! Spes nå på bredden, vi hadde også utfordringer på 228.
                          Skal en sang få trøkk, så er vi avhengig av at den spres raskt!

Vi klarer dette på egenhånd når situasjoner på banen setter oss i gang. Feks ved mål, stygge taklinger, dårlig dømming, godt spill osv, osv. Altså, klanen klarer seg fint på egenhånd de gangene noe på banen appellerer til en sang.
                          Feks, alle vet at "drep dem vålenga", eller "la han dø", vil bli startet når en motstander takler stygt, evt blir liggende lenge, osv. Vi trenger nesten ikke en starter en gang, sangen kommer som en refleks.
                          Vi vet at en eller annen "dommersang", kommer når vi ikke får straffe, får et "feil" kort, motstander slipper unna en situasjon vi føler er stygg osv..

Der vi har problemer, er i de periodene kampen er kjedelig, når vi ligger under, når vi ligger ann til å tape. Ja, situasjoner der spiller i seg selv ikke gir en sånn spontansang effekt, om dere skjønner?

Dette viser seg ofte før kampen starter, vi har ofte blitt utfordret kraftig av motstanders supportere før kamp, husker spes noen lsk kamper, og også lyn, der de synger med hele feltet sitt, og vi sliter med å svare.
                          Mange eksempler på dette.

DERFOR
                          håper jeg at vi får innført en capo, eller fler, som står nede på tribunen, og fyrer opp stemningen.
                          Ser hvor god effekt feks godset har av dette.
                          RBK folket bruker vel megafon? Det høres harry ut, men de får rask respons og sanger setter seg fort.

Iallfall opplever jeg det sånn at en sang som funker, funker fordi den setter seg fort, trykket og standaren settes tidlig. De sangene som starter i det små, og som bruker tid på å bre seg, de når aldri en "topp". Som feks "spontansanger" gjør.

Så, de av dere som har mulighet til å prøve ut noe nytt. PRØV! Har vært fast på så og si alle hjemmekamper de siste 5-6 år, og som det blir nevnt her inne. VI HAR SAMME DISKUSJONER OG UTFORDRINGER HVERT ÅR!
                          Gjør for en gangs skyld et forsøk på noe nytt, prøv capo først. Ikke gå på tromma med en gang. Men om tromme skulle gi oss et løft, så stiller jeg meg positiv.

Oppsummert;
                          jeg er positiv til alt av nye tiltak, det som vi har nå funker ikke lenger, iallfall så lenge vi er bunnlag/middelhavsfarer, noe vi har vært de siste 8 årene..
                          Den dagen vi leder ligaen og vinner mange kamper, da funker klanen på egenhånd igjen! Men den dagen er vi langt unna nå. Så da hvis målet er å skape god stemning og trøkk, så må vi være ydmyke for å gjøre noe nytt.

"står du stille er du ikke vålenga" god metafor det der!
                          Last edited by robertlorang; 22.04.2013, 21:27. Reason: feil

Comment

Originally posted by robertlorang View Post
                            Så, de av dere som har mulighet til å prøve ut noe nytt. PRØV! Har vært fast på så og si alle hjemmekamper de siste 5-6 år, og som det blir nevnt her inne. VI HAR SAMME DISKUSJONER OG UTFORDRINGER HVERT ÅR!
                            Gjør for en gangs skyld et forsøk på noe nytt, prøv capo først. Ikke gå på tromma med en gang. Men om tromme skulle gi oss et løft, så stiller jeg meg positiv.

Oppsummert;
                            jeg er positiv til alt av nye tiltak, det som vi har nå funker ikke lenger, iallfall så lenge vi er bunnlag/middelhavsfarer, noe vi har vært de siste 8 årene..
                            Den dagen vi leder ligaen og vinner mange kamper, da funker klanen på egenhånd igjen! Men den dagen er vi langt unna nå. Så da hvis målet er å skape god stemning og trøkk, så må vi være ydmyke for å gjøre noe nytt.
                            Her mener jeg du er inne på noe veldig viktig!
                            De samme diskusjonene og utfordringene går igjen, og man ender opp med å forsøke det samme igjen og igjen, kanskje med en liten vri. Men det får ikke store effekten i mine øyne.
                            Vi må ikke være redde for å forsøke nye ting. Vi må svelge en kamel eller tre. Vi må tenke nytt! Vi må se på hva som fungerer andre steder enn det som funka i Klanen for 10-15 år siden. Det er nye tider, nye folk på tribunen og et behov for fornyelse.
                            Capo støttes fullt ut, og vil nok bli forsøkt i en eller annen variant om ikke lenge. Megafon stiller jeg meg også positiv til(om det blir behov for det). Det samme med tromme. Det er hundre ganger enklere å holde takt over et større område! Og det er vi selv som velger hvordan tromma skal brukes, om den skal tromme ihjel en sang eller om den skal brukes som et hjelpemiddel og som ikke på noen måte dominerer tribunen og lydbildet annet enn som en taktholder.
                            Ikaros

Comment

Som tidligere stiller jeg meg støttende til hva supermann sier ang dette emnet. Om man ikke evner å fornye klanen nå er jeg redd for hva framtiden bringer.
                              Personlig tror jeg vi er nødt til å innse at det er et tydelig generasjons skille som er på gang i klanen. Men som sagt over i tråden så er alt dette sagt før. Det handler bare om at noen har baller nok til å gjøre det. Forsøkene de siste 5 åra har ikke hatt ønsket virkning hvertfall.

Så jeg sier kjør capo og prøv tromme .

Comment

Har av ismessige årsaker ikke hatt kapasitet til å delta på noen av Vålerenga Fotballs arrangementer så langt i år.

Men, hvis det er sånn at man igjen må diskutere om capo enda en gang. Som man har drivi med i to år. Så virker det som trenering fra anti-capofraksjoner som finner sin inspirasjon hos Norges Fotballforbund.

Makan.
                                Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
                                [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Working...
                                X