Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Stemningstråd: Klanen vs godsetunionen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hvorfor sier folk at capo har vært "testa" og "prøvd ut"? Dette var jo etablert som en del av 228 i nesten to sesonger. Skal den ufattelig indoktrinerte konservatismen gå så langt at den fornekter ting som har foregått, og som har fungert? Taktikken fra folk nå om dagen med å trøtte ut motstanderne er iferd med å bli effektiv. Så effektiv at de som faktisk er intressert i å blåse på for Vålerenga, er iferd med å gå lei.

På tide og legge ifra seg ideen om den "engelske" forsangeren, de "skottske" andresangerne og de dumme "waliserne" som henger seg på fra andre linje. De funker rett og slett ikke. For å få med den "moderne" supporteren, som ikke nødvendigvis har supporterisme som livsstil, bør man favne bredere. Alternativet til capo er å bli enda dårligere.

Skal man komme noe som helst sted med Klanen videre, bør mange av de som står og knuger til gamle minner, være tøffe nok til å gi slipp på noen prinsipper, slik at det kan forsatt være en retning fremover. Nå går man bakover.

Artig også at de samme som får kjeft for å være for nyskapende, og for å være "annerledes" enn hva Klanen vil og skal stå for med jevne mellomrom, var de som ble hedra på Twitter i dag som de som skrudde opp stolene. Som Klanen, fra Klanen...

https://twitter.com/klanen
    Søk på Klanens Masterstipend! Fristene er 1. mars og 15. oktober, hvert år.
    [url]http://www.klanen.no/klanen/klanens-masterstipend/[/url]

Comment

Originally posted by dikern View Post
      Hvorfor sier folk at capo har vært "testa" og "prøvd ut"? Dette var jo etablert som en del av 228 i nesten to sesonger. Skal den ufattelig indoktrinerte konservatismen gå så langt at den fornekter ting som har foregått, og som har fungert? Taktikken fra folk nå om dagen med å trøtte ut motstanderne er iferd med å bli effektiv. Så effektiv at de som faktisk er intressert i å blåse på for Vålerenga, er iferd med å gå lei.
      Jeg har stått på 228 i mer enn 2 år og denne aktive capovirksomheten har gått meg hus forbi. Jeg har sett Plaum og andre fungere som capoer av og til (og oftere på bortebane mener jeg), og da har det etter min mening funka veldig bra som en stemningspisk. Men mitt klare inntrykk er at dette ikke har vært en standardpraksis.
      Jeg forstår ikke helt hvordan du klarer å lese innlegget mitt som et "indoktorinert-konservativt-anti-capo-innlegg" all den tid jeg er for innføring av capo.

Skille ut egen tråd for denne diskusjonen?
      In the beginning the Universe was created.
      This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
      - Douglas Adams

Comment

Originally posted by -Christer- View Post
        Her gjorde man visstnok en strålende jobb for alle på tribunen i en god time, men når en sang som er laget av de 20+ blir startet, så er det mange som ikke vil være med lenger.
        Det var ikke noen som gjorde resten en tjeneste. De 20 kom med et forslag til hva som skulle synges i hvilket tempo og en haug andre var enige. Det er sånn tribunen funker og det er sånn man må tenke på den.

Jeg tror også du er litt vel paranoid når du spekulerer i hvorfor en sang ikke blir sunget. Jeg føler meg trygg på at forfatter aldri har noe med det å gjøre hos 99% av folka på tribunen.
        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Nå var jeg ikke på Godset-kampen, men mot Sogndal synes jeg de som startet sangene var veldig flinke til å variere og også prøve å få med alle andre.

Vi fikk det magiske "står du stille"-øyeblikket, "hele stadion"-ropet runget for første gang på veldig lenge. Miniklanen fikk sine øyeblikk og man prøvde å dra med seg VG-svingen på kom igjen Enga.

Hvis det ikke var samme opplevelsen mot Godset, regner jeg med at de aller fleste, minus disse grupperingene du snakker om, mister mye av engasjementet med 0-3 etter et kvarter. Da er det sikkert lett å ty til hverandre og drive "soloshow", framfor å få minimal respons hos resten av tribunen.
          Forskjellen på disse to kampene lå i kommunikasjon i forkant og underveis i kampen. Det var på forhånd gjort avtale om hvor mesteparten av sangstartinga skulle skje. Plassering ble det enighet om og det var mulig å kommunisere rytme etc. ved å se på hverandre.

Ikke noe av dette var på plass til godset, og resultatet var katastrofalt. Mot Aafk prøver vi noe nytt, men som bygger på det vi gjorde mot Sogndal.
          Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Etter min mening har capo som en del av sangstartingen vært etablert i to år. Det har også vært "britisk" starting bakfra. Men, dette har blitt svakere og svakere. I alle settinger er tysk-italiensk frontstarting og foretrekke. At dette nå er etablert godt, og har fungert som bare rakkern - for så å skulle diskuteres som noe nytt igjen. Er mildt sagt frustrerende.

Med en så lang tribune som vestbredden, vil det trenges flere capoer. Bare tanken på å få igang sanger på britisk vis der, mener jeg man burde legge i skuffen for gamle minner. Folk er rett og slett ikke like intressert lenger.

Comment

Originally posted by Erlink View Post
              Det var ikke noen som gjorde resten en tjeneste. De 20 kom med et forslag til hva som skulle synges i hvilket tempo og en haug andre var enige. Det er sånn tribunen funker og det er sånn man må tenke på den.

Jeg tror også du er litt vel paranoid når du spekulerer i hvorfor en sang ikke blir sunget. Jeg føler meg trygg på at forfatter aldri har noe med det å gjøre hos 99% av folka på tribunen.
              Mente aldri å påstå at de 20 gjorde noen andre en tjeneste. Satte bare spørsmålstegn med at stemninga tydeligvis ble "drept" resten av kampen pga et sangvalg disse tok, etter å ha bidratt såpass bra i over en time.

Og da er jeg interessert i grunnen, så man kan få gjort noe med det. Handler det om at sangene er vanskelig/når ikke fram til mengden, kan capo/tromme være løsningen.

Er det pga at det er feil folk som har laget/synger sangen, så hadde det vært viktig å ta tak i det, og finne ut hva man eventuelt kunne gjort med det.

Vil ikke kalle meg selv paranoid, for jeg går ikke rundt og tror at mange nekter å synge sanger ut fra hvem som har laget dem. Men vet av personlig erfaring fra å stå ut mot kanten på 228 og også på felt 229 at denne holdningen forekommer, så derfor tok jeg det med som et spørsmål/eksempel.

Comment

Mente aldri å påstå at de 20 gjorde noen andre en tjeneste. Satte bare spørsmålstegn med at stemninga tydeligvis ble "drept" resten av kampen pga et sangvalg disse tok, etter å ha bidratt såpass bra i over en time.

Og da er jeg interessert i grunnen, så man kan få gjort noe med det. Handler det om at sangene er vanskelig/når ikke fram til mengden, kan capo/tromme være løsningen.

Er det pga at det er feil folk som har laget/synger sangen, så hadde det vært viktig å ta tak i det, og finne ut hva man eventuelt kunne gjort med det.

Vil ikke kalle meg selv paranoid, for jeg går ikke rundt og tror at mange nekter å synge sanger ut fra hvem som har laget dem. Men vet av personlig erfaring fra å stå ut mot kanten på 228 og også på felt 229 at denne holdningen forekommer, så derfor tok jeg det med som et spørsmål/eksempel.
                Men hva skjer hvis det ikke er noe av dette, men rett og slett at folk ble ferdig med sangen? Hva skal man gjøre da?

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                  Men hva skjer hvis det ikke er noe av dette, men rett og slett at folk ble ferdig med sangen? Hva skal man gjøre da?
                  Det er jo nettopp da det er gull verdt med en capo eller to.

For det første kan det bli enklere for folk å henge seg på/fortsette sangen når de har et holdepunkt å forholde seg til.

For det andre, så er det enklere for de som "ofrer" seg til capo-rollen, å se at "nå funker ikke denne sangen mer", da de som tar på seg denne rollen må holde oversikten over store deler av tribunen og ikke bare innenfor de 20-30 nærmeste, hvor sangen kan koke og høres ut som den trøkker bra.

Konklusjon: Capo må inn!

Comment

Det er jo nettopp da det er gull verdt med en capo eller to.
                    Så når folk føler seg ferdig med en sang så skal capoen kjøre på? Er forskjell på å være ferdig med en sang og at sangen dør litt ut. Se på "øl og vold", den dør litt ut flere ganger før man tar ordentlig i og får et kjempetrøkk igjen. Men så blir man ferdig med sangen og har lyst å gå videre. Hvis capoen kjører sololøp kan dette bli ganske trist da vi vil få en tribune hvor en ørliten gruppe synger, mens resten står med arma i kors. Man må lytte på flertallet.

Comment

Så når folk føler seg ferdig med en sang så skal capoen kjøre på? Er forskjell på å være ferdig med en sang og at sangen dør litt ut. Se på "øl og vold", den dør litt ut flere ganger før man tar ordentlig i og får et kjempetrøkk igjen. Men så blir man ferdig med sangen og har lyst å gå videre. Hvis capoen kjører sololøp kan dette bli ganske trist da vi vil få en tribune hvor en ørliten gruppe synger, mens resten står med arma i kors. Man må lytte på flertallet.
                      I hvilken verden har du fått det for deg at capoen skal kjøre sololøp?

Hvis det var inntrykket du fikk fra mitt forrige innlegg, må jeg be deg om å lese innlegget på nytt. Og helst ikke stopp før avsnittet "for det andre".

Comment

Den dør ut fordi folk slutter å synge (nå er sangen ferdig- mentalitet). Den får et kjempetrøkk igjen fordi noen nettopp nekter den å dø ut, men drar på videre, hardere, høyere. Capoenes jobb skal jo nettopp være dette, det å pushe folk litt ekstra. Folk stanser opp når sidemannen stanser opp (sidemannens forbannelse), men hvis sidemannen drar på som faen igjen, så følger folk etter. Uansett er problemet å få bukt med jævlig mye bortkasta lungekapasitet på Vålerengamatcher generelt. Her ser jeg Capo/er utelukkende som en konstruktiv løsning. Vi har et enormt potensiale, men vil aldri nå det med arma i kors.

Comment

Tromme nå vil være drepen for Vestbredden. Slossing innad vil mest sannsynlig forekomme. Flertallet som ikke vil ha tromme vil sørge for en medlemsflukt fra Klanen og Vestbredden uten sidestykke i Klanshistorien. Dette medfører at tromma ikke er nødvendig for de 150-300 som er igjen.

Capo har eksistert i mer eller mindre grad i ett par sesonger. Vanskelig å si om det har hatt en så stor effekt som enkelte her legger til grunn for uttalelsene sine. Det er uansett verdt å prøve på Vestbredden nå.

Tromme er for bønder!
                          Ei kasse, er passe!!

Comment

Originally posted by Esp1 View Post
                            Tromme nå vil være drepen for Vestbredden. Slossing innad vil mest sannsynlig forekomme.
                            Slåssing? Voldsromantikere som setter seg selv foran klubben

Ja til et levende tribuneliv!
                            - Ikaros -

Comment

For enkelte er det i overkant med et flagg i veien. Tenk deg hva repeterende lyder fra tromme kan avstedkomme av reaksjoner.
                              Ei kasse, er passe!!

Comment

Originally posted by Esp1 View Post
                                For enkelte er det i overkant med et flagg i veien. Tenk deg hva repeterende lyder fra tromme kan avstedkomme av reaksjoner.
                                Ja, men da er det jo plutselig disse enkelte som setter seg selv høyest da. Drit i hva tribunen som helhet trenger, og hva som kan bidra til å gi gutta på banen sterkest støtte. Så lenge det er snakk om tromme så er det NEI, fordi det sa KjellG nei til på nittitallet.

Comment

Working...
                                X