Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Stemningstråd: Klanen vs godsetunionen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SondreSM
    replied
    Er enig med FrankO i det meste her!


    MEN:
    - Capo kan være en ålreit løsning, sålenge capoen ikke blir en maktsykt diktator-lignende person(Tror ikke personen hadde fått holde på lenge hadde det utvikla seg den veien). Må ha litt rom for Klanens(først og fremst GAMLEGUTTAs) spontanitet og uforutsigbare humor, så det er bakdelen med capo. Samtidig kan en capo fungere bra for å få med seg fler på sangene! En litt "tilbaketrukken"/indirekte tilnærming av en capo er jeg interessert i prøve ut.

    Forekommer trommer steller jeg meg på en annen tribunedel. Seinest mot Aafk var det en liten guttegjeng(unge karer ala ikaros/sirkus) som stod på øvre del og dunka løs alt dem hadde på reklameskiltene og brukte det som en slags tromme ved enhver aneldning. Dette var veldig lite populært og skapte stor frustrasjon hos mange(inkl. meg) litt til høyre for 105. Demotiverende faktor for mange som lot seg irritere og glemte og synge.

    ikaros/sirkus bør begrense bruken av evighetssanger da folk tydeligvis får nok av det etter et par runder og melder seg av sangen. Start noen gamle slagere og få med folk igjen, så kan man variere mellom gode gamle(og nye) sanger og "evighetssanger". Viktig med variasjon, begge veier. Trenger noen 'evighetssanger', bare ikke la dem bli syngi i evigheter!

    Leave a comment:


  • Stix10
    replied
    Capo er greit, så lenge det forekommer uten ropert. Det er flaut og harry.

    Trommer bør derimot ikke skje, selv om enkelte elementer i Klanen ønsker. Det store flertallet virker å være i mot det, og det vil dermed ikke være et stemningsøkende element.

    Leave a comment:


  • Oslo-ess
    replied
    Originally posted by Evol View Post

    En viss dynamisk tilnærming til hvordan vi skal fremstå utad i fremtiden mener jeg er helt nødvendig for ikke å visne hen fullstendig som tribunemotstander. Derfor er jeg tilhenger av nye ideer, men ønsker dem selvfølgelig mest mulig konstruktivt implementert. Og samarbeid må alltid være overordnet.

    Støtter forøvrig fullt ut lørdagens "228" løsning med Ikaros foran, Sirkus i midten og gamlekara bakerst. På tide at det gjør vondt å møte enga igjen, på og utenfor banen.
    Her treffer du meget godt.

    Vi trenger ikke å være helt dramaqueens når det gjelder innføring av nye elementer i tribunekulturen.
    Hadde ikke tifo vært trumfa igjennom rundt 96-98,så hadde man vel også synes det hadde vært ødeleggende nå.

    Capo har det vært kjørt på med på 228 en stund og på mange bortekamper.
    Og jeg mener det er et absolutt must på en såpass bred tribune som Vestbredden og da selvfølgelig i samarbeid med sangstarterne oppover på tribunen.

    Et eksempel:
    VI(med klapp) er Vålenga-Oslo by St.Hallvard menn.
    Capo(ene)bidrar til at alle hever henda, før sangstarter oppe på tribunen kjører igang sangen.

    Kjør på.

    Leave a comment:


  • Evol
    replied
    Ja, ser poengene dine her. Timing og evne til å ta tempen på stemninga er essensielt. Og jeg er nok ikke den eneste som heller ønsker ingen capo enn en ræva capo. Ei heller tenker jeg at capoens viktigste jobb skal være å hindre sanger å dø ut, men å få flest mulig med på dem. Har aldri sett for meg et voldsomt stilskifte heller, men mer en smidig overgang til en ny æra. Vår variasjon i sanger er uansett unik og bør forvaltes med kløkt og smartness. Likevel. En viss dynamisk tilnærming til hvordan vi skal fremstå utad i fremtiden mener jeg er helt nødvendig for ikke å visne hen fullstendig som tribunemotstander. Derfor er jeg tilhenger av nye ideer, men ønsker dem selvfølgelig mest mulig konstruktivt implementert. Og samarbeid må alltid være overordnet.

    Støtter forøvrig fullt ut lørdagens "228" løsning med Ikaros foran, Sirkus i midten og gamlekara bakerst. På tide at det gjør vondt å møte enga igjen, på og utenfor banen.

    Leave a comment:


  • Erlink_gammel
    replied
    Originally posted by Evol View Post
    Den dør ut fordi folk slutter å synge (nå er sangen ferdig- mentalitet). Den får et kjempetrøkk igjen fordi noen nettopp nekter den å dø ut, men drar på videre, hardere, høyere. Capoenes jobb skal jo nettopp være dette, det å pushe folk litt ekstra. Folk stanser opp når sidemannen stanser opp (sidemannens forbannelse), men hvis sidemannen drar på som faen igjen, så følger folk etter. Uansett er problemet å få bukt med jævlig mye bortkasta lungekapasitet på Vålerengamatcher generelt. Her ser jeg Capo/er utelukkende som en konstruktiv løsning. Vi har et enormt potensiale, men vil aldri nå det med arma i kors.
    Men man kan ikke starte dem på nytt i evigheter. Øl og vold og kom igjen enga er to av veldig få sanger som lar seg "restarte" på denne måten. Når da Capo blir presentert som en løsning på å hindre andre sanger å dø ut, blir inntrykket at det skal brukes feil slik FrankO beskrev.

    Å starte "riktige" sanger, altså at man tar tempen på stemninga, er humoristiske, får med seg folk og matcher humøret på tribunen og banen er drit vanskelig. Det er kjempekrevende. Når man overlater det til et sangfelt er det flere som irettesetter hverandre. Om du overlater det til en capo, øker sjansen for dårlig timing. Om du skal rekruttere capoen i et av miljøene som oftest bommer på denne stemninga, da skal det mye til å lykkes.

    Leave a comment:


  • dikern
    replied
    Originally posted by Esp1 View Post
    For enkelte er det i overkant med et flagg i veien. Tenk deg hva repeterende lyder fra tromme kan avstedkomme av reaksjoner.
    Ja, men da er det jo plutselig disse enkelte som setter seg selv høyest da. Drit i hva tribunen som helhet trenger, og hva som kan bidra til å gi gutta på banen sterkest støtte. Så lenge det er snakk om tromme så er det NEI, fordi det sa KjellG nei til på nittitallet.

    Leave a comment:


  • Esp1
    replied
    For enkelte er det i overkant med et flagg i veien. Tenk deg hva repeterende lyder fra tromme kan avstedkomme av reaksjoner.

    Leave a comment:


  • DooRaaG
    replied
    Originally posted by Esp1 View Post
    Tromme nå vil være drepen for Vestbredden. Slossing innad vil mest sannsynlig forekomme.
    Slåssing? Voldsromantikere som setter seg selv foran klubben

    Ja til et levende tribuneliv!

    Leave a comment:


  • Esp1
    replied
    Tromme nå vil være drepen for Vestbredden. Slossing innad vil mest sannsynlig forekomme. Flertallet som ikke vil ha tromme vil sørge for en medlemsflukt fra Klanen og Vestbredden uten sidestykke i Klanshistorien. Dette medfører at tromma ikke er nødvendig for de 150-300 som er igjen.

    Capo har eksistert i mer eller mindre grad i ett par sesonger. Vanskelig å si om det har hatt en så stor effekt som enkelte her legger til grunn for uttalelsene sine. Det er uansett verdt å prøve på Vestbredden nå.

    Tromme er for bønder!

    Leave a comment:


  • Evol
    replied
    Originally posted by FrankO View Post
    Så når folk føler seg ferdig med en sang så skal capoen kjøre på? Er forskjell på å være ferdig med en sang og at sangen dør litt ut. Se på "øl og vold", den dør litt ut flere ganger før man tar ordentlig i og får et kjempetrøkk igjen. Men så blir man ferdig med sangen og har lyst å gå videre. Hvis capoen kjører sololøp kan dette bli ganske trist da vi vil få en tribune hvor en ørliten gruppe synger, mens resten står med arma i kors. Man må lytte på flertallet.
    Den dør ut fordi folk slutter å synge (nå er sangen ferdig- mentalitet). Den får et kjempetrøkk igjen fordi noen nettopp nekter den å dø ut, men drar på videre, hardere, høyere. Capoenes jobb skal jo nettopp være dette, det å pushe folk litt ekstra. Folk stanser opp når sidemannen stanser opp (sidemannens forbannelse), men hvis sidemannen drar på som faen igjen, så følger folk etter. Uansett er problemet å få bukt med jævlig mye bortkasta lungekapasitet på Vålerengamatcher generelt. Her ser jeg Capo/er utelukkende som en konstruktiv løsning. Vi har et enormt potensiale, men vil aldri nå det med arma i kors.

    Leave a comment:


  • -Christer-
    replied
    Originally posted by FrankO View Post
    Så når folk føler seg ferdig med en sang så skal capoen kjøre på? Er forskjell på å være ferdig med en sang og at sangen dør litt ut. Se på "øl og vold", den dør litt ut flere ganger før man tar ordentlig i og får et kjempetrøkk igjen. Men så blir man ferdig med sangen og har lyst å gå videre. Hvis capoen kjører sololøp kan dette bli ganske trist da vi vil få en tribune hvor en ørliten gruppe synger, mens resten står med arma i kors. Man må lytte på flertallet.
    I hvilken verden har du fått det for deg at capoen skal kjøre sololøp?

    Hvis det var inntrykket du fikk fra mitt forrige innlegg, må jeg be deg om å lese innlegget på nytt. Og helst ikke stopp før avsnittet "for det andre".

    Leave a comment:


  • FrankO
    replied
    Originally posted by -Christer- View Post
    Det er jo nettopp da det er gull verdt med en capo eller to.
    Så når folk føler seg ferdig med en sang så skal capoen kjøre på? Er forskjell på å være ferdig med en sang og at sangen dør litt ut. Se på "øl og vold", den dør litt ut flere ganger før man tar ordentlig i og får et kjempetrøkk igjen. Men så blir man ferdig med sangen og har lyst å gå videre. Hvis capoen kjører sololøp kan dette bli ganske trist da vi vil få en tribune hvor en ørliten gruppe synger, mens resten står med arma i kors. Man må lytte på flertallet.

    Leave a comment:


  • -Christer-
    replied
    Originally posted by FrankO View Post
    Men hva skjer hvis det ikke er noe av dette, men rett og slett at folk ble ferdig med sangen? Hva skal man gjøre da?
    Det er jo nettopp da det er gull verdt med en capo eller to.

    For det første kan det bli enklere for folk å henge seg på/fortsette sangen når de har et holdepunkt å forholde seg til.

    For det andre, så er det enklere for de som "ofrer" seg til capo-rollen, å se at "nå funker ikke denne sangen mer", da de som tar på seg denne rollen må holde oversikten over store deler av tribunen og ikke bare innenfor de 20-30 nærmeste, hvor sangen kan koke og høres ut som den trøkker bra.

    Konklusjon: Capo må inn!

    Leave a comment:


  • FrankO
    replied
    Originally posted by -Christer- View Post
    Mente aldri å påstå at de 20 gjorde noen andre en tjeneste. Satte bare spørsmålstegn med at stemninga tydeligvis ble "drept" resten av kampen pga et sangvalg disse tok, etter å ha bidratt såpass bra i over en time.

    Og da er jeg interessert i grunnen, så man kan få gjort noe med det. Handler det om at sangene er vanskelig/når ikke fram til mengden, kan capo/tromme være løsningen.

    Er det pga at det er feil folk som har laget/synger sangen, så hadde det vært viktig å ta tak i det, og finne ut hva man eventuelt kunne gjort med det.

    Vil ikke kalle meg selv paranoid, for jeg går ikke rundt og tror at mange nekter å synge sanger ut fra hvem som har laget dem. Men vet av personlig erfaring fra å stå ut mot kanten på 228 og også på felt 229 at denne holdningen forekommer, så derfor tok jeg det med som et spørsmål/eksempel.
    Men hva skjer hvis det ikke er noe av dette, men rett og slett at folk ble ferdig med sangen? Hva skal man gjøre da?

    Leave a comment:


  • -Christer-
    replied
    Originally posted by Erlink View Post
    Det var ikke noen som gjorde resten en tjeneste. De 20 kom med et forslag til hva som skulle synges i hvilket tempo og en haug andre var enige. Det er sånn tribunen funker og det er sånn man må tenke på den.

    Jeg tror også du er litt vel paranoid når du spekulerer i hvorfor en sang ikke blir sunget. Jeg føler meg trygg på at forfatter aldri har noe med det å gjøre hos 99% av folka på tribunen.
    Mente aldri å påstå at de 20 gjorde noen andre en tjeneste. Satte bare spørsmålstegn med at stemninga tydeligvis ble "drept" resten av kampen pga et sangvalg disse tok, etter å ha bidratt såpass bra i over en time.

    Og da er jeg interessert i grunnen, så man kan få gjort noe med det. Handler det om at sangene er vanskelig/når ikke fram til mengden, kan capo/tromme være løsningen.

    Er det pga at det er feil folk som har laget/synger sangen, så hadde det vært viktig å ta tak i det, og finne ut hva man eventuelt kunne gjort med det.

    Vil ikke kalle meg selv paranoid, for jeg går ikke rundt og tror at mange nekter å synge sanger ut fra hvem som har laget dem. Men vet av personlig erfaring fra å stå ut mot kanten på 228 og også på felt 229 at denne holdningen forekommer, så derfor tok jeg det med som et spørsmål/eksempel.

    Leave a comment:

Working...
X