Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Trommer er for bønder, eller?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hvem er "vi"? Vålerengasupportere generelt har vel aldri og vil vel aldri representere en spesielt forutsigbar og homogen gruppe? Er ikke det litt av sjelen og historien vår egentlig? Vi er elsket og hatet over hele landet uansett. Mest hatet. Men folk følger fremdeles nøye med på hva vi gjør. Og på hvordan vi gjør det. Og de følger med på hvordan det går med oss. Når vi kommer mange og" inntar" byene/bygdene deres med retningsløs flatfyll og hettegensere fra 90-tallet, så synes de ikke vi er særlig kule lenger. De har sett det før. De ler og føler seg overlegne. "Her kommer hovedstaden. Ha-ha." Og både hamstre og døtre slippes løs blant oss med den største sinnsro.

Samma faen hva man synes om tromma eller ikke. Poenget er følgende: Envher supportergruppe MÅ tilegne seg en viss dynamikk over tid for å kunne fortsette med å være ledende. Man må vokse, endre seg, søke nytt terreng og tilpasse seg en ny tid. For Vålerenga. Og her tror jeg mange i klanen kan ta en ekstra runde med seg sjæl, for de ønsker egentlig at alt var som før og tror det holder. Men det gjør det ikke dessverre. For alt er i endring og ingen har noensinne erobret verden med henda i kors år etter år heller.

Alle supportere er like viktige og ingen er mer verdifulle enn andre. Men hvis vi ikke samarbeider bedre i fremtiden, vil laget lide mest av alt.

Evol, uavhengig Vålerengasupporter på Gaza med evig tro på vårt kommende verdensherredømme ...
    Last edited by Evol; 04.07.2014, 00:38. Reason: Oswald Spengler

Comment

Originally posted by enga View Post
      Men hvorfor skal vi bruke tromme i det hele tatt? Vi er da virkelig ikke så mange at vi trenger å bruke tromme som hjelpemiddel.

Tromme, Nei takk!
      Jeg vil vel ikke påstå at klanen er samstemt i stor grad på bortetribune rundt om i Norge. Lange smale tribuner , gjerne uten tak og folk med relativt høy promille er sjeldent en god blanding. Sanger startes fra alle bauer og kanter. Jeg tror en tromme ville løftet en samlet vålerenga tribune til nye høyder OM folk hadde akseptert tromma . Det mener jeg Bendit viser tydelig.
      Tromma brukes slik jeg ser det fornuftig . Og den brukes i minst mulig grad ( enn så lenge) på felles tribune.
      Så får vi se hvor mange som velger å ikke dra på kamp fordi noen velger å heie med tromme og på en litt annen måte enn mann har gjort før.

Tromme JA TAKK

Comment

Originally posted by zider View Post
        Jeg vil vel ikke påstå at klanen er samstemt i stor grad på bortetribune rundt om i Norge. Lange smale tribuner , gjerne uten tak og folk med relativt høy promille er sjeldent en god blanding. Sanger startes fra alle bauer og kanter. Jeg tror en tromme ville løftet en samlet vålerenga tribune til nye høyder OM folk hadde akseptert tromma . Det mener jeg Bendit viser tydelig.
        Tromma brukes slik jeg ser det fornuftig . Og den brukes i minst mulig grad ( enn så lenge) på felles tribune.
        Så får vi se hvor mange som velger å ikke dra på kamp fordi noen velger å heie med tromme og på en litt annen måte enn mann har gjort før.

Tromme JA TAKK
        Men er virkelig det med tribuner et problem? Er jo ikke problem i f.eks England. Ja, har vært på en del kamper i lavere divisjoner i England.

Jeg mener siden vi er så få, kan jeg ikke begripe at en tromme skal hjelpe til.

Comment

Jeg vil nok si at borte mot Start i år (som et eksempel) var det sjukt vanskelig å få det samstemt. Da skulle man ikke lenger enn 10 meter opp/bort fra der sangen starta til at sangen hadde et helt annet tempo. Hvis alle som "videreformidler" sangen bortover tribunen er helt skjerpa så går det jo selvfølgelig ann å få det samstemt uten tromme, men jeg syns det har vært mange ganger hvor tempoet har sklidd ut.

Comment

Originally posted by Evol View Post
            Hvem er "vi"? Vålerengasupportere generelt har vel aldri og vil vel aldri representere en spesielt forutsigbar og homogen gruppe? Er ikke det litt av sjelen og historien vår egentlig? (....)

Samma f*** hva man synes om tromma eller ikke. Poenget er følgende: Envher supportergruppe MÅ tilegne seg en viss dynamikk over tid for å kunne fortsette med å være ledende. Man må vokse, endre seg, søke nytt terreng og tilpasse seg en ny tid. For Vålerenga. Og her tror jeg mange i klanen kan ta en ekstra runde med seg sjæl, for de ønsker egentlig at alt var som før og tror det holder. Men det gjør det ikke dessverre. For alt er i endring og ingen har noensinne erobret verden med henda i kors år etter år heller.

Alle supportere er like viktige og ingen er mer verdifulle enn andre. Men hvis vi ikke samarbeider bedre i fremtiden, vil laget lide mest av alt.

Evol, uavhengig Vålerengasupporter på Gaza med evig tro på vårt kommende verdensherredømme ...
            Vel talt.
            Var ikke i Skien sist, men det jeg husker best av tromming på hjemmekamp i år, var tromminga av Ikaros/AE mot LSK. Syns de brukte tromma begrensa, vettugt og med god effekt. (Sto/satt ca. midt på Bendit)

- Til sammenligning syns jeg Kanarifansen nærmest lider av "trommekrampe" hvor målet ser ut til å være å lage mest mulig lyd, uavbrutt og hele tida - uansett hva som skjer på banen... SÅNN type tromme-bruk er for bønder.
            Men Ikaros/AE sin bruk av tromme er langt unna dette.

For meg ser det ut til at Klanen/Bredden og Ikaros/AE affal i praksis er jamt enige om at synging etc. skal stå til hva som skjer (og hva VI VIL skal skje) på banen. Og dermed at enkelte pauser/stopp i synging etc. hverken er feil eller unaturlig. Right?

Har stort sett vært medlem i KLanen de siste 15 åra , men har tro på at mye fornyelse blant VIF-supporterne like godt kan komme fra Ikaros/AE-miljøet som fra Klanen... (Egentlig mener jeg at vi trenger hverandre. Jeg syns og det har vært klart bedre sam-synging på Ullevaal i år enn i fjor).

Og hei -Christer- ... DE 'to sangene som trøkker best i Bendit': Kan du skrive tekstene her + hva som er melodiene?

Comment

Hør hør San Paolo! Tromma skal høres (for å lett komme inn i takta), og så skal sangen overdøve.

sangene:

Gutta fra Oslo by
              video-link: https://www.youtube.com/watch?v=iAMmgdxFjTI

Tekst:
              Gutta fra Oslo by
              I Norge herjer vi
              Fra 1913 til evig tid
              Enga har kommet for å bli

ååååååå ååååå 

Istanbul-sangen
              Melodi: Offspring - Why Dont You Get A Job (Punk-musikk faller vel i smak for de aller fleste regner jeg med )

Video-Link: https://www.youtube.com/watch?v=izqb73zsViU

Tekst:
              Året åtteognitti nedi Istanbul
              Vål'enga lå under med tre
              Kaasa sendte ballen bort til Lille-John
              Aldri glem mirakler kan skje!

åååååååååå ååååååååå! Kom igjen nå Vålenga!
              åååååååååå ååååååååå! Kom igjen nå Vålenga!

Comment

bedre link til Istanbul-sangen: https://www.youtube.com/watch?v=IV0REXXJPDY

Comment

vi är inte så många nej, det är just därför alla ska stå tillsammans i en sving och sjunga sammen. Så som det ser ut nu på vålerengas hemma matcher så är det pinsam, vilket dåligt liv det är på våra hemmamatcher. Vi från oslo ska vara förebilder för norsk supporterkultur och ska visa vilka som är bäst. Se mot sverige tex AIK dom har riktigt bra tryck med sin trumma och klackledare. Klanen är inte vad klanen var för 5 år sedan så nu är det dags med något nytt. Skaffa trumma !!! Då blir det mer underhållande både för spelarna och publiken och både klanen och ikaros borde stå på bendit eller vid langsiden, bara att alla står samman. OM det är så mycket bråk om vem som ska sjunga ikaros eller bendit så låt en stå och bestämma så sjunger alla tillsammans och så blir det inget bråk.

Comment

Originally posted by -Christer- View Post
                    Hvem er det som uten unntak starter opp sanger på Ullevaal som inkluderer både alternative på Bendit og Klanen på Bredden?
                    Vi har gitt opp å starte sanger mot dere. Dere hører det ikke. Trolig grunnet en blanding av tromme og at man ikke tar pauser for å sjekke hva som foregår på andre sida.
                    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Flott at dere legger ut lenke til tekster og sånn.

Klanens egne sanger som er nye har selvsagt akkurat samme problem. Majoriteten kan ikke teksten. Dette løses ved å starte sangene et par ganger hver match og øke mengde og lengde etterhvert som folk henger seg på. Slik har man innført ukjent stoff i alle år.

Hovedproblemet var todelt i Skien:

1) Det ble sunget for mange sanger man ikke får med seg folk på.
                      2) Tromma holdt liv i sanger etter at de burde ha dødd ut og gjorde det umulig å starte nye.

Det er også viktig å notere seg at selv om Ikaros-feltet trøkker bedre når det er tromme (alle synger høyere fordi det er sangene de liker eller no), så er tribunen totaltsett svakere, med unntak av de gangene man får med seg resten. Jeg vil anbefale å begynne å måle suksess basert på totalen, og ikke basert på hvordan "min gruppering" gjør det. Det er en forutsetning for å komme videre.

Comment

De som følger Odd - Vålerenga på TVen nå kan i hvert fall oppleve hvor galt det kan gå når man lar tromma styre showet...er det ikke derfor vi i alle år har ment at trommer er for bønder? Målet med tromma deres er jo tydeligvis å overdøve alt og alle. Ikaros bruker i hvert fall stort sett tromme hensiktsmessig.
                        In the beginning the Universe was created.
                        This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
                        - Douglas Adams

Comment

Originally posted by Erlink View Post
                          Vi har gitt opp å starte sanger mot dere. Dere hører det ikke. Trolig grunnet en blanding av tromme og at man ikke tar pauser for å sjekke hva som foregår på andre sida.
                          Med et hjelpemiddel ( feks ropert) så kanskje dere ville fått med et større antall på forsøket
                          Bredden burde absolutt klare å gjøre seg så høylytt at man kan starte en kano sang . Med eller uten tromme så vil man ikke avbryte en sang for en annen . Det gjør man vel ikke på bredden heller ?

Comment

Originally posted by zider View Post
                            Med et hjelpemiddel ( feks ropert) så kanskje dere ville fått med et større antall på forsøket
                            Bredden burde absolutt klare å gjøre seg så høylytt at man kan starte en kano sang . Med eller uten tromme så vil man ikke avbryte en sang for en annen . Det gjør man vel ikke på bredden heller ?
                            Vi avbryter egne sanger hele tiden. I det dem dævver, så er det ofte noen starter en ny istedenfor å vente på 10 sek mumling og 10 sek stillhet.

Det er riktig at dere hører oss når vi synger alle mann, men en klassisk "en-to-tre"-start får vel maks med seg 50-60 folk (som regel færre på første forsøk) og da hører ikke dere det om dere synger noe samtidig.

Når det gjelder hva som startes i hjørnet i Gaza, har vi liten oversikt. Vi hører sjelden hva som foregår og det er lettere å se enn å høre om det synges (husk på at det er en del støy hos oss som "bryter" lyden fra dere). Vi bestemte oss tidlig for å kjøre eget løp i år. Vi samarbeider når det passer seg sånn, men der dere står nå, er det for krevende å basere sangvalg på hva som foregår på motsatt side. Vi baserer det på stemning, hva som skjer på banen og andre "gyldne regler" for timing som du kjenner godt fra før av.

Comment

Working...
                            X