Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

I Oslo by der herjer vi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: I Oslo by der herjer vi

Sitat: Den ons, 08 august 2007 09:40 skrev Hjesus:

> Sitat: Den tir, 07 august 2007 23:26 skrev -Christer-:

>

> > Finns kun et lag

>

> Før norsklæreren din kommer og arresterer deg, så gjør jeg det. Gå rett i fengsel, selv om Vålerenga har passert Start får du ikke 2000 kroner.

>

> Finn er sikkert en hyggelig fyr og det kan godt hende Vålerenga er hans lag, men ikke i denne sangen. En setning uten verbal er ikke en fullstendig setning, så her skal det selvfølgelig være fins, kortversjonen av finnes, utleda fra norrønt finnast.

>

> Siden jeg først er inne på rettskriving, så lurer jeg fælt på hvorfor du mener sangen omtaler Vålerenga som et hvilket som helst lag, for det er nettopp det en ubestemte artikkel uttrykker. Hvis sangen derimot hadde spesifisert at det kun var ett lag, som i tallordet, så ville det plutselig bli litt mening i teksten.

>

> Ja, ja. Ikke så galt da. Du fikk to av fire ord riktig.

Språkrådet og deres meninger om mangt og meget kan man si mye om, men -> fins <- er en like valid språklig utrykksmåte (les: sosiolekt) av "finnes", som "harru no spenn å bomme bort" er en mer behagelig lydende versjon av "har du noen penger å låne meg". Subjektivt, ja vel, men å rette på hvordan folk snakker på er den raskeste måten å få folk til å himle med øya i retur.

aka Didriksen. :rolleyes:

Comment

Working...
    X