Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Tribuneliv 2008!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tribuneliv 2008!

Tenkte det kunne være morro å starte en tråd nå før sesongstart, hvor man skriver hva vi burde bli bedre på i år enn ifjor, for så å ta det opp igjen når sesongen er over for å se om det har kommet noen vei i forhold til forventningene.

For å sette opp ett par punkter så kan man jo nevne disse;

TIFO
    All ære til tifogruppa som gjør en utrolig god jobb! Best i Norge uten tvil!

SYNLIGHET
    Det er ikke noe å lure på, klanen er noe folk vil "oppleve". Mange som drar på ullevaal prater om klanen like mye som de prater om kampen når de er på vei hjem. Vi synger bra, har gode tifo'er, men jeg syns vi kan bli litt mer synlig under kamper. Dette kan gjøres ved at ALLE hopper på de såkalte "hoppesangene" våre. Det skjer nok ikke så ofte at alle blir med på dette, men for de av dere som har sett på viftv etter vi var på åråsen har vel sett de fem sekundene de filmer oss, når HELE diadora tribunen hopper i takt.

Ser så sinnsykt bra ut! Dette er ett område vi helt klart kan forbedre oss.

Andre ting vi kan gjøre for å skape mer visuelt inntrykk er å bruke flagga mer under kamper. På sanger som i oslo by, shalalala åå vålenga, ååå vålenga - oslo by, ingen tråder holder meg osv, så ser det bra ut med noen flagg rundt om på tribunen samtidig! Man kan så klart ta litt hensyn med tanke på at man ikke flagger når vi kontrer 3 mot 1 når vi spiller mot Brann, og alle gjerne vil se, men da burde folk også være såpass generøse at de klarer å ikke se heele banen i ett minutt når det er litt "død-spilling" midt på banen. Ser ofte at folk får kjeft for å flagge pga de bak ikke ser osv. Se ann når man flagger, så burde vel dette gå bra? (burde vel forresten legge inn litt skryt til de nederst på f\g her som bruker flagga flittig)

SYNGING
    Synger vi 2x45?
    VIL alle synge 2x45?
    Cola vs Bredden......

Sånn jeg ser det, så er ikke alle på bredden så keen på å synge 2x45 og stå på like hardt som de gjør i cola\bend-it. Mulig jeg tar feil, mulig jeg har rett, uansett er det vel ok. Klanen har valgt å ha syngende felt på Bredden i år også, så da får de holde på så godt de klarer. Men i cola virker det mer som mentaliteten går mot å synge 2x45 hver kamp. Håper dette fortsetter i riktig rettning.

Der jeg syns vi har potensiale er når det ikke går så bra. Få flere til å synge selvom det går litt trått. Greit at spillerne ikke gjør det like bra hver gang, men vi har ikke verdens vanskeligste jobb på tribunen. Skal klubben bli best i Norden og unik i Europa? Da burde vel vi klare det og? Da kan vi jo starte med å bli kjent for å støtte laget FULLT ut selvom vi møter veggen? Jeg mener da ikke bare de 30-40 som står igjen i cola når vi har tapt og hamrer med seter og synger "vi gjør alt for vårt kjære vålenga" men ALLE! Om vi taper eller vinner, så syns jeg vi burde prøve å holde det gående med synging til spillerne har kommet seg av banen.

Og til slutt kan jeg jo nevne det jeg prøvde på for noen mnd siden også, med å engasjere folk i å synge litt før kamp. Kanskje litt drøyt å starte med hele cola og bredden, men hva med å prøve å skape en mentalitet hvertfall på felt f\g som gjør at folk vil møte opp litt tidligere enn de gjør idag, og starte å synge mens spillerne varmer opp? Mener ikke da vi skal ha det gående non-stop i 45 min før kamp, men trå til litt! Sånn de har vært i det siste har vi starta å synge stort sett når vålenga warm up kommer, og da er det jo ca ti min igjen til kamp. Jeg har hvertfall tro på at dersom vi på felt f\g klarer å starte dette, så vil det utvikle seg videre uttover tribunen. Når folk kommer inn på stadion 25 min før kamp og hører at det allerede er bra liv på tribunen tror jeg de kommer litt tidligere neste gang. Hvertfall de som engasjerer seg for å synge.
    ---------------------------
    Dette ble jo ett ganske langt innlegg, men vi som alle andre kan forbedre oss, og det kan jo være greit å lufte noen meninger om hva vi burde bli bedre på!
    Når jeg skriver "alle" i innlegget menes det stort sett hovedsangfeltene, der folk "skal synge". De burde det gå ann å forvente litt av.

Kommentarer, anyone?
    IKAROS

1) holde på samme sangene lengre, det innebærer også at feltene ved siden av f/g tør og fortsette sangen når den går om igjen istedenfor å være avhengig av f/g. De må jo alltid starte på nytt vær gang sangene skal repeteres. Det syns jeg de mest sang glade holde oppe. Det hadde også hjelpet om de som synger står øverst og fortsetter sangen sant andre lengre nede tør og fortsette ett andre versj.

2) Bli bedre med å hoppe som du sa

3) Bli bedre på å¨synge på vanlige kamper. merker at trøkke er bedre mot de store laga

4) bli bedre i motgang som du også sa. La medgansupporterne dra hjem tidlig så kan de som vill synge være igjen.

det var det jeg kom på

Comment

Største problemet er vel sammarbeidet mellom bendit og bredden når det kommer til sangene. Prøve å skaffe et system som kan funke mellom tribunene.

Er vel litt vanskelig det med den hoppinga, nå er jo klanen under en mer Engelsk tribunestil og ikke forza ditt og datt stil. Blir vel mer liv av forza, men sånn som jeg ser det er vi ikke der.

Men jeg er enig at det hadde kanskje funka med å synge litt før kampene, spesielt nå som vi har kutta ut faste plasser. Dette kan gjøre sånn at folk tetter seg mer samme og at vi får kommet igang. Så kanskje det vil friste bedre å ta første t-ban inn til ullevåll enn siste og ikke at vi ikke tømmer dolly får øl, men heller sparer litt av bevisteheten vår til sang og morro. For vi har faktisk flest supportere og ett utrolig stemnings nivå om vi bare gidder. Noe som kan få en vær bonde til å stå å måpe!!

Comment

Det må vel gå ann å lage liv uten å synge forza.. Men jeg vet en ting som kan hjelpe på stemningen. Det er å skåre mål og å vinne kamper. Da er hele stadion med. Ikke Bare Cola og deler av VB. Men vi har også ganske mange lange sanger, og lite "chants". Tror det kan ha noe å si. En del av sangene syns jeg er litt melankolske (som jo har sin egen sjarm), men det blir ikke den ropinga og hoppinga. Bør være mulig nå, med en del nye spillere og lage noe nytt og kort - noe som fenger skikkelig som for eks. Bojan - sangen.

Comment

Jeg har ikke pleid å synge lenge før kamp fordi jeg vil spare stemmen. Blir alltid hes, og JA jeg bruker masse Firshermann!

en liten detalj synes jeg vi kan bli bedre på analtoget. I år før gjynga ofte toget annenhver vei per rad. Det syns jeg så en god del, faktisk mye bedre ut enn at de 2 siste åra har alle kjørt samme vei. Kan godt hende de har lbitt sånn i Cola fordi det er forholdvis nytt med Cola.. Hvertfall nedre del tenker jeg på da.. Men at det går samme vei gjelder alle...

Ellers er jeg enig i det supermann sier!
          Jævla viktig at vi supportere som har vært kjent før for å aldri gi opp. Men de siste åra har det vært jævla mye syting og dritt når det går dårlig. Folk går hjem og oppter som om de ikke bryr seg. er mere som et teater enn å være lojal mot klubben.. Som det er i Spania.

Står man på Klanen tribune SKAL man stå igjen og alle helst synge til det er over, selv om det går ræva. Kan ikke tvinge, men på Klanen tribunen syns jeg det skal være sånn. Skal være lojal mot klubben i sitt hjertet, også når det går ræva.. Håper det blir bedre i år!!
          KOM IGJEN ENGA

Comment

til dere som tror at bra spill løser alle problemer,husker dere 05 da vi vant,vi stinka på tribunene,jeg tror vi aldri har vært dårligere siden 97.da sto folk og sutra fordi vi ikke vant 5-0 i vær kamp

Comment

Originally posted by Johannes View Post
              til dere som tror at bra spill løser alle problemer,husker dere 05 da vi vant,vi stinka på tribunene,jeg tror vi aldri har vært dårligere siden 97.da sto folk og sutra fordi vi ikke vant 5-0 i vær kamp

Si meg, var du i det hele tatt på noen av kampene i 05?

Comment

Originally posted by Johannes View Post
                Jeg tror at bra spill har en del å si. Det ser vi f.eks. når vi vant på åråsen. ALDRI om hele tribunen hadde vært så med dersom vi hadde tapt. Så selvfølgelig skaper godt spill bedre tribuneliv. Men jeg har mer tro på at det må en mentalitet til, som vi ikke heeelt har idag, som går ut på at "VI SKAL VÆRE BEST PÅ TRIBUNEN!" og som gjør at folk tenker de SKAL synge og støtte laget uansett hvordan det går.

Dette er ikke noe som kommer over natta, men noe som må bygges opp over tid. Det krever en annen holdning enn den man ofte ser på tribunen idag. Dersom man hadde fått folk til å tenke seg om og at de istedet for å skrike ut "f*** i H******" når noe går trått, så heller trå til litt ekstra på den sangen som er på gang litt bakover i feltene. For mange sier at vi ikke synger 2x45, men det er faktisk ofte det går sanger men folk henger seg bare ikke på! Sanggruppa og en del andre som står lengst bak i f\g gjør til tider en strålende jobb til ingen nytte på dette området.
                IKAROS

Comment

var på alle Frank o,hjemmekampene vel og merke

Comment

greia er vel og skape en syngekultur,så kan man diskutere hvordan man klarer detsynes supermann er inne på bra momenter.

Comment

nff tull

hvis nff får det som de vil. er det ikke sikkert vi får lov til synge å lage liv lenger.

http://fotball.aftenposten.no/elites...ticle99483.ece

Comment

Originally posted by zider View Post
                        hvis nff får det som de vil. er det ikke sikkert vi får lov til synge å lage liv lenger.

http://fotball.aftenposten.no/elites...ticle99483.ece

Vel det er vel strengt talt å dra den litt langt vel??
                        Dette gjelder om man gjør som bosnerne og kaster bengalske lys eller røykbomber ut på banen. Eller om man på andre måter trår over regleverket slik det er i dag. Betyr ikke at vi ikke kan lage stemning på tribunen?
                        Man trenger vel ikke nødvendigvis kaste ting på banen og oppføre seg som apekatter for å skape stemning?. Jeg synes dette er helt greit, bare NFF klarer å se på hva som er "farlig" og hva som bør "ses gjennom", dette gjør at de trenger klarere rettningslinjer enn det som er idag.
                        There is the right way, the wrong way and the Norwegian way

Comment

Vi kan nok fortsatt synge og hoppe på tribunen. Skal nok mye til før de begynner å dele ut bøter for sånt.

MEN

Back to topic. Hva kan vi gjøre for å bli bedre? Hva syns folk vi burde gjøre bedre\anerledes enn tidligere?
                          Tar da utgangspunkt i den tribunestrukturen som er satt opp med tanke på sangfelt, fast plass\felt, osv osv... Det er ikke ting vi får endre på i år uansett. Og hvordan kan vi få til dette?
                          IKAROS

Comment

For meg som bosatt i det kalde nord føler jeg det er viktig å huska at vi ikke bare er Oslos største og beste, men Norges største og beste. Ingen skal få synge oss ut på Ullevål, og jeg er enig i det meste i tråden anngående rom for forbedring.

Men enda bedre synes jeg det er å reise land og strand rundt og eie både byer og tribuner, og forhåpentligvis kamper også. Vi farger landet rødt og blått en bygd av gangen.

Jeg stortrives i Oslo når jeg er der, men å være en av 1500 som synger ut et fullsatt Lerkendal eller en av 200 som synger ut et fullsatt Alfheim, i tillegg til 3 poeng, gir uforglemmelige minner
                            Lerkendal

1 - 4

Comment

En annen ting som er med å trekke ned stemninga på kamper er når små vennegjenger begynner å synge sanger som er så alt for interne, så ingen rundt skjønner hva det handler om, og ikke henger seg på heller. Naturlig nok da disse sangene ikke gir noen mening for dem.

Da blir de stående å høre på, og etterhvert tenker man "hvor lenge skal de holde på a?" osv osv... Og syngehumøret til en del trekkes ned. Tror vi burde prøve å holde det til at man synger sanger som alle kan. Sier ikke at spontaniteten skal bli borte, og vi kan så klart "finne på nye sanger" osv som vi alltid har gjort som er situasjonsprega, men det må være noe som anngår alle, ikke små grupperinger på 8-15 stk.

Mulig det fungerte lagde god stemning på puben eller i bussen på vei til kamp, men det burde stoppe der også. Når vi er på stadion er vi flere som synger sammen.
                              IKAROS

Comment

Working...
                              X