Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

quizanalyse 2/6

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• quizanalyse 2/6

QUIZ BOHEMEN 2. JUNI 2006 v/TOR KAKERLAKK OG VIBEKE BOBLE

Det var 31 poeng å hente i første omgang og 30 i andre. Det var en vanskelig quiz, men håper folk hadde det gøy allikevel. 26 lag var med i første omgang, 27 i andre.

1- Stjernebilder Karlsvognen/Store Bjørn/Ursa Major, Kassiopea, Svanen og Orion. 15 lag klarte tre eller fire av disse og fikk poeng. Svanen var den vanskeligste.

2- 25 lag visste at Klaus Sonstad ønsker at Jessica ikke skal operere puppene

3- 22 lag kom frem til Gulleråsen, Gråkammen, Grønland og Rødtvedt

4- 25 lag visste at Sniffer vant gullpalme i helga

5- 19 lag fikk rett på et år i boerkrigen eller Transvaal krigen.

6- Lillebjørn Nilsen, Birgitte Grimstad, Åse Kleveland og Lars Klevestrand sang Hei Knut! med Ballade.22 lag hadde alle fire rett og fikk fire poeng, 3 lag hadde tre rett og ett lag hadde ingen rett

7- 19 lag kjente igjen hotell/sigarett/band til Savoy.

8- 14 lag svarte at Jules Rimet trofeet/Fotball-VM trofeet ble stjålet fra en bank i Rio de Janeiro i 1983 og aldri funnet. Diamant var et populært svar.

9- 9 lag hadde Petter fra L?EASY på tlf 08080. Ingen av de 8 lagene øverst på lista hadde dette rett.

10- Alle klarte fuglene i ?alle fugler?. Dette var quizens letteste spørsmål. Eneste hvor alle hadde rett.

11- 8 lag visste at Uranus var en gresk gud og ikke romersk. Ellers ble alle de andre planetene nevn i svarene.

12- 25 lag hadde Hare Krishna fra Hair

13- 5 lag som hadde att Steinsprett var et insekt, Steinskvett en fugl og Steinsmett en fisk.

14- 23 lag hadde atomreaktorer både i Halden og på Kjeller, 2 lag hadde kun Kjeller

15- 6 hadde begge endebyene på E18. 12 hadde en av to. Kristiansand var vanskeligst.

16- 6 lag hadde riktig fornavn på Kristian Fiinbeck

17- 6 lag kjente igjen Knut Jørgen Røed Ødegaards utsagn ?Jeg lurer på om det er noe juks med disse Miss Universe-konkurransene. Når skjedde det sist at noen fra en annen planet enn Jorden vant??. Andre gode svar var Jon Arne Riise og Gry Janniche Jarlum.

18- 9 lag visste at Ole Einar hadde gitt bort en hest i morgengave. Angrepille var beste feilsvar synes jeg.

19- 19 lag hadde alle grenselandene til Adriaterhavet.

20- 14 lag hadde Talia Shire i alle Gudfaren og Rocky filmene

21- 20 lag hadde rett på at 7eleven har rettferdig kaffe

22- 8 lag hadde begge stjernetegnene, tyr/okse og vær/sau. Vanligste svar utenom var løve

23- 11 lag klarte prismets minimum 5 flater

24- 13 lag plasserte Gregor Samsa i ?Forvandlingen?

25- 19 lag hadde Kent på musikken

26- 25 lag klarte å komme frem til Grete Waitz basert på infoen gitt. Alternativene var Stenmark og Oddvar Brå

27- 18 lag hadde Baile Atha Cliath som Dublin

28- 20 lag hadde 11 eller 12 byer hvor det spilles kamper i fotball VM i Tyskland. 6 lag hadde 8-10 og ett lag hadde 7 rett.

29- 17 lag svarte Helen Hunt på Cast away

30- Alle lagene kjente igjen Prima Vera. 21 visste at det betydde vår.

31- 17 lag hadde alle seks landene som begynner på samme bokstav som hovedstaden. 8 lag hadde fire eller fem av landene.

32- 23 lag hadde Loke som far til fenrisulven og mor til Sleipner

33- 20 lag visste at Tango var standarddans

34- 13 lag klarte å svare rett på at Harry S Truman døde av Vulkanutbrudd. Alternativene var Spist av kattene sine og bortført av aliens

35- 23 lag hadde Nitrogen som vanligste gass i luft

36- 23 lag hadde Adelsten

37- 26 lag hadde Pinsen som høytiden som feires til minne om at disiplene ble fylt av Den Hellige Ånd.

38- Kveldens vanskeligste spørsmål med bare tre lag som hadde rett. : H C Andersen som skrev den selvbiografiske ?Improvisatoren? og deretter ytterligere 5 romaner om geniets kamp og mangel på anerkjennelse

39- 19 lag visste at Motown ble grunnlagt av Barry Gordy

40- 24 lag hadde svart at Pol Pot studerte ved Sorbonne

41- 17 lag hadde 4 eller 5 rett på barneTV. 9 lag hadde to eller tre rett. Skippern og Albert Åberg var det letteste. Fulgt av Tom & Jerry og Shagma/Arkadia. Avonlea/Anne fra Bjørkely var vanskeligst.

42- 10 lag hadde Lesotho med det høyeste laveste punkt i et land (1400moh). Vanligste feilsvar var Nepal (70 moh) og Bolivia (90 moh)

43- 8 lag satt sammen riktig plante og frukttype: Kokosnøtt-steinfrukt, Jordbær-nøtt, Vannmelon-bær

44- 9 lag hadde riktig fylke på Norges arealmiddelpunkt? SVAR: Nord-Trøndelag. Vanligste feisvar var nordland og sør-trøndelag.

45- 26 lag kjenner igjen en klitoris på negativ omtale

46- 3 lag hadde alle rett på titler til dronning Elizabeths fire barn, på engelsk eller norsk. 7 lag hadde tre rett. (SVAR: Prince of Wales (Charles), Princess Royal (Prinsesse Anne), (Hertug) Duke of York (Andrew) og (Jarl) Earl of Wessex (Edward))

47- 26 lag visste at general Nathan Bedford Forrest stiftet Ku Klux Klan

48- 13 lag visste at Reims og Éperney er hovedbyer i Champagne.

49- 25 lag hadde Zorro som det spanske ordet på rev

50- 22 lag hadde Bjørn Skifs. Lill-Babs og Herreys ble foreslått

Re: quizanalyse 2/6

Det begynner å bli litt sent nå, men jeg har problemer med spørsmålet om Norges arealmidtpunkt.(spørsmål 44)

Jeg har lenge innbilt meg at Nord-Norge utgjør omlag 45 prosent av Norges areal, mens Sør-Norge dermed utgjør 55.

Dette er selvsagt bare tøv.

Når jeg sjekket, fant jeg ut at Nord-Norge bare utgjør knapt 35 prosent av totalarealet(ja, vi snakker om fastlandet), og selv hvis begge Trøndelagsfylkenes areal legges til Nord-Norge, oppnår de ikke 50 prosent tilsammen.

Da er spørsmålet: Hvordan kan midtpunktet da legges til Nord-Trøndelag?

(Jeg mener å ha hørt at Brønnøysund regnes som Norges midtpunkt, når man bare setter en strek fra sør til nord(eller omvendt), og så finner midten av den(da havner vi forresten trolig i Sverige, men det er en annen sak...))

Utfra min logikk burde midtpunktet arealsmessig havne SØR for Sør-Trøndelag.

Hvordan havner vi da i Nord-Trøndelag?

Er det avansert vektor-regning som ligger til grunn?

Jeg bare lurer...

Avslutningsvis vil jeg nevne at Autentiske Autister svarte riktig på dette spørsmålet, men vi er altså ikke helt sikker på hvorfor vi gjorde det.
    There\'s nothing an agnostic can\'t do if he REALLY doesn\'t know whether he believes in anything or not.

Comment

Nå får vel QM'ene svare, men de oppga Statens

kartverk som kilde og kartverket har følgende forklaring

på hvordan de kom frem til dette.

-Morten

Comment

Nå husker jeg ikke eksakt hvordan spørsmålet ble "på lufta", men jeg refererte til Statens kartverk og spurte hva de har regnet ut til å bli Norges midtpunkt eller flatemiddelpunkt. Linken i forrige innlegg forklarer dypere.

Det er kanskje et spørsmål som favoriserer de som gjetter mer enn de som sitter på eksakt kunnskap om areal.

Har lært mye av å holde denne quizen og lover å komme sterkere tilbake neste gang. Hvis jeg ikke blir svartelistet..http://www.klanen.no/snakk/images/sm...n_confused.gif

Comment

Det er da bare fint at noen ser sin plikt og gjør PR for Statens Kartverk.

Jeg er inne på sidene deres hele tiden jeg; for å sjekke ut det nyeste innen målestokk-bruk i Atlas og lignende.

Tenk om du hadde sittet i et kott i månedsvis og kalkulert norges arealtyngdepunkt ned til kvadratmeteren, og så hadde ingen gadd å referere til bragden overhodet.

Ingen avisoverskrifter som: NORGES AREALMIDTPUNKT FUNNET!

Ingen ekstra nyhetssendinger.

Å bli nevnt i quiz-sammenheng er i det minste et skikkelig plaster på såret.

Quizen dere holdt var vel så god som noen. Det mest problematiske for oss, bortsett fra å ikke vite svarene i særlig grad, var et litt vel høyt tempo.

Føler det er en tendens at quizene nå går unna i mye større grad enn i gamle dager.

Svartelisting tror jeg ikke du trenger å være bekymret for. Ikke at jeg vet hva som skal til for å havne i en slik situasjon da....
          There\'s nothing an agnostic can\'t do if he REALLY doesn\'t know whether he believes in anything or not.

Comment

Working...
          X