Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Resultater fredagsquiz 22. mai

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Resultater fredagsquiz 22. mai

1. 59p – Gledespikene&Hurraguttene
    2. 57p – I dårligste laget
    3. 56p – Abel Tasman, Hovedstyret av 1914, Heltinner, Beautyschool Dropouts
    4. 54p – Tvangstenkerne
    5. 53p – Besserwissers
    6. 52p – Las Cucharachas
    7. 51p – Hardyguttene, Den gode bader en ugle
    8. 50p – Six pack, Ben Cartwright
    9. 49p – Papirtigrene, Øst for Enga
    10. 47p – Harry Quizna, Tynn i håret, tjukk i huet
    11. 46p – Stiklestad
    12. 45p – Eli Hagen
    13. 36p – Bølermafian
    14. 34p – Sotahjørnets venner

Noen rettelser, men blant de siste lagene, ingen som påvirket de beste.

Det var en innvending mot betydningen av ordet ”arctos” (Arktis), et lag kom opp og mente dette også kunne bety ”nord”, som for øvrig vi også hadde skrevet. Har ikke funnet noe som bekrefter det, derfor holder vi oss til ”bjørn”. Dette må eventuelt tas med QM som laget spørsmålet.

På vegne av de fire quizmasterne
    Jan Quizna
    Jeg var så stygg som liten, at de hadde bare negativene av meg i familiealbumet.

I og med at jeg oppga "arktos" som det greske ordet, blir det bare "bjørn" som blir riktig, jf. nedenstående, hentet fra etymonline.com Arctic c.1391, artik, from O.Fr. artique, from M.L. articus, from L. arcticus, from Gk. arktikos "of the north," lit. "of the (constellation) Bear," from arktos "bear," the Bear being a northerly constellation. From the usual I.E. base for "bear" (cf. Avestan aresho, Arm. arj, Alb. ari, L. ursus, Welsh arth); see bear (n.) for why the name changed in Gmc. The -c- was restored 1556. Arctic Circle (66 degrees 32 minutes north), first attested 1556, is that inside which the Great Bear never sets.

Jan Ståle

Comment

Working...
    X