Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spørsmålene fra 14.juli

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmålene fra 14.juli

her er spørsmålene fra fredag 14.juli. resultatene er nok ute i morgen

1. Hvordan sier man "no worries" eller ?ingen bekymringer? på Swahili? Hakuna Matata

2. Hvilke to statsråder har fått ?snike? i barnehagekøen?

Brustad og Solheim

3. Hva er det mer normale ordet eller betegnelsen for polygraph? Løgn detetektor

4. Hvilke to gater i nye monopol (anno 2006) er henholdsvis dyrest og billigst? Dyrest: Trosterudveien (nest dyrest: Huk Aveny) Billigst: Holmlia (nest billigst Torggata)

5. Musikk (Aleksander Denstad With)

6. Hvem er det italienerne kaller Topolino? Mickey Mouse

7. I hvilke EU land kjører man på venstre side av veien?

England, Irland, Kypros og Malta

8. Hvem vant Miss Ungarn tittelen i 1936 men måtte gi den fra seg fordi hun var under 16? Zsa Zsa Gabor

9. Hvem hadde den første telefonoppringingen til månen? Richard Nixon

10. Tony Blair, Carmen Electra, Mel Gibson, Richard Gere, Ian McKellan, Aerosmith og The Red Hot Chili Peppers har alle dukket opp i hvilken serie? The Simpsons

11. Hvilket lands turister legger igjen mest penger i norge?

Japanere 3000 i døgnet (tyskere 1600)

12. Hva er Hobson's Choice? No choice at all ("Any color so long as it's black")

13. Donald F. Duncan introduserte i 1929 en leke basert på et våpen som ble brukt av Filipinske jegere i det 16. århundre. Hva heter denne leken? Jo-jo

14. Ranger disse parene etter hvor lenge de har vært gift, fra lengst til kortest.. Victoria og David Beckham (1999) , Melanie Griffith og Antonio Banderas (1996) , Madonna og Guy Richie (2000) , Märtha og Ari Behn (2002)

15. Musikk (Marit Larsen)

16. Hvem er med i Boy bandet til Freddy Dos Santos og hva kaller gruppa seg?

Kvisvik-Pedersen-Hæstad-Øyvind Svenning, The Players (2 poeng)

17. Norge gjør det stadig godt på FIFA rankingen, på den nye er vi på hvilken plass?

52

18. Hva heter film-makkeren til Bud Spencer igjennom en rekke filmer?

Terrence Hill

19. Hva står LCD for?

liquid crystal display

20. Når og hvor var det første fotball vm?

Uruguay 1930

21. Hvilken flyplass ligger lengst vest av Flesland og Sola?

Flesland

22. Hva var navnet til Haile Selassie før han ble krona i 1930? Ras Tafari

23. ?Matti, do you want to party? er setningen i en reklame for hvilket produkt? DJuice Control

24. Hvor mange land grenser Svartehavet til? 6 land (Romania, Bulgaria. Ukraina, Russland, Tyrkia, Georgia

25. Musikk (Paris)

26. I hvilken film fra 1964 ble ordet "Supercalifragilisticexpialidocious" brukt? Mary Poppins

27. Den antikke eller gamle regionen Nubia består i dag av hvilke 2 land? Egypt and Sudan (2 poeng)

28. Hvilken tidligere Oslo politiker skal ha æren for at Ekeberg feltet er nærmest til evig tid satt av til friluft og idrett?

Rolf Hoffmo

29. G8 landene samles i St.Petersburg i helgen, hvilke land er i G8

Italia-frankrike-tyskland-canada-russland-usa-japan-england (1 p for 6, 2 p for

30. Musikk the hollies

31. Ett år som Jack the ripper herjet i London

1888-1891

32. Hvilket land? 374,744 km2 ? grenser ikke til noen andre land ? høyeste punkt 3,776 m - 127,463,611 innbygere(estimert av cia i juni06)- konstitusjonelt monarki ? landet har aktive vulkaner og ca 1500 jordskjelv i året.

Japan

33. Hva heter de to norske kunstnerne som nylig ble overfalt og banket opp her i byen? Marianne Aunlie og Aune Sand

34. Ranger disse tre presidentene etter alderen de var i når de tiltrådte som presiden i USA: Fra yngst til eldst: John F Kennedy, Teodore Roosevelt og Bill Clinton Theodore Roosevelt at 42 - JFK was 43 and Clinton was 46

35. Parker and Barrow var etternavnene til hvilket berømt par? Bonnie and Clyde

36. Hvor var UNIFIL soldatene utplassert?

Libanon

37. Hva heter de fire Grand slam turneringene i tennis

Australia open-French open-Wimbeldon-US open

38. Hvem er Shiloh Nouvel?

Ungen til Angelina og Brad

39. Ranger etter antall tunneler fra flest til færrest: Dovrebanen-bergensbanen-sørlandbanen

S:189-b155-d42(kilde jernbaneverket.no)

40. Musikk 10 cc

41. I Asker på E-18 står det ett skilt som viser hvor langt det er igjen til Oslo.hvor langt er det?

22km

42. Før het det Ibsen parkering rett her borte, men nå har det byttet navn til?

Sentrum parkering

43. Hva slags nasjonalitet hadde Gustav Klimt? Østerriker

44. Etter filmen 'The Apartment' i 1960 er det kun en svart/hvit-film som har vunnet Oscar for beste bilde, hvilken? Schindler's Liste

45. Hvilken jernbanestasjon i norge ligger høyest over havet?

Finse 1222moh

46. Hvem ga i 1993 ut albumet Diva'? Annie Lennox

47. Hva heter Rudolf Blodstrupmoens synske medhjelper i Flåklypa GP? Mysil Bergsprekken

48. Hvilken bilprodusent har modellen Aygo?

Toyota

49. Hva heter de fire jukse klubbene i italia?

Fiorentina, lazio, milan og serie b klubben juventus

50. Musikk sister sledge

Erik

Alt du hører er sant, eller iallefall godt løyet!!

Re: Spørsmålene fra 14.juli

Her må jeg arrestere deg Gatetjukken (mye mulig det er Damm jeg må arrestere) men Holmlia er slettes ikke noe gatenavn; men at det er billig å bo her (altså sett med Oslopriser) det kan jeg bekrefte.
    in Absinthia

Comment

Under quizen ble det sagt fra Therese: gater/steder. Dermed skulle ditt vakre Holmlia være dekket Rune:-)For Holmlia er fortsatt ett sted?http://www.klanen.no/snakk/images/sm.../icon_wink.gif

erik

Comment

En hyggelig aften ble allikevel.

Bra quiz og interessant after-quiz med Oksa.

Jeg kommer nok igjen.

Kanskje allerede førstkommende fredag?

KjellG.

Comment

Tja, snarere en drabantby, oppkalt etter Holmlia Stasjon, som NSB åpna i 1932. Stasjonen blei opprinnelig foreslått kalt Holm etter Holm gård, men det var visst en eller annen stasjon på Vestfoldbanen som het det først. Dermed slo de sammen navnet med husmannsplassen Lia.

Alt dette skjedde etter at de la om Østfoldbanen i 1925. Da droppa de å kjøre over Ljansbrua og tok heller svippturen innom Hauketo. Fint for meg, som bor der hvor den gamle Østfoldbanen gikk. Derav gatenavnet Gamlelinja. Restene av brua kan fortsatt sees.

Nå er det forøvrig bare en gård igjen her oppe, Søndre Ås gård. Der har de skumle hester som jager fulle menn som forsøker å ta snarveien over hesteinngjerdinga på vei hjem fra byen etter å ha sovna på nattbussen.

Det var litt kort historie om Holmlia.
          in Absinthia

Comment

Sitat: Den søn, 16 juli 2006 10:55 skrev KjellG:

En hyggelig aften ble allikevel.

Bra quiz og interessant after-quiz med Oksa.

Jeg kommer nok igjen. Kanskje allerede førstkommende fredag?

dette er jo rørende ord å lese en søndag ettermiddag:-)

jeg er spent på las c. sin tidtakning under quizen. det skulle måles hvem av therese og meg som snakket mest...lurer vel på om jeg ikke vant den. ikke minst med min anektote om panservernraketten som ble stoppet i kontrollen på gardermoen..

nu veter vin vogn for å ta meg til bohemen for 3 poeng til vålerenga...

erik

Comment

Siden jeg ikke hadde gleden av å være til stede på fredag, vet jeg ikke om det ble protester mot spørsmål 31, men jeg kliner uansett til med litt flisespikkeri. Siden alle angrep som man vet ble begått av Jack the Ripper skjedde i 1888 blir vel både spørsmål og svar litt merkelige?

Har sett at noen media har brukt 1888-1891. De sakene som er fra 1889-1891 har stort sett ikke hatt noen annen likhet enn at prostituerte ble drept (ikke så uvanlig),og mangler kjennetegn som gjør at disse kan bli sett i sammenheng med Jack the Ripper.

Ripperologer bruker derfor kun 1888 som Jacks år.

Comment

Working...
              X