Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Quizanalyse 21.07.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Quizanalyse 21.07.

Som quizmasterdebutant må jeg få si at jeg hadde det veldig moro på fredag, både under og etter quizen. Vi håper at dere også hadde det bra. Jeg vil gjerne ha kommentarer på quizen, både ris og ros, og håper at det blir en neste gang. Jeg tror dessuten at jeg klarte å skjule "generasjonsskillet" ganske godt, og er fornøyd med det.

Her kommer en analyse av hvordan quizen forløp (og en mulighet til å få med seg spørsmålene for de som ikke skjønte hva jeg sa ["kveitmjøl"]):

Første omgang:

1. Vi spurte om hvordan regjeringen Stoltenbergs 19 medlemmer er fordelt mellom partiene. 16 lag svarte rett nok at Ap har 10 ministere, Sv har 5 og Sp 4. De fleste som svarte feil tilla Sv flere ministere enn det de har.

2. Ingen gikk poengløse fra spørsmålet om hvilke åtte lag som er i kvartfinalen i NM i fotball for herrer i år. 26 lag fant frem til alle lagene: Vålerenga, Rosenborg, Viking, Fredrikstad, Follo, Sandefjord, Lillestrøm og Start, og fikk to poeng. De tre siste kom frem til sju riktige lag og fikk ett poeng.

3. 26 lag har også fulgt med i barnetimen og visste at Alf Prøysen og Anne Cath Westly spilte henholdsvis Romeo Klive og Kanutten.

4. Hvem var Brasils første svarte minister? Svar: Pelé. 26 lag visste eller tippet seg frem til dette, men ingen av quizmasterenes lag luktet lunta og svarte Lula i likhet med et siste lag.

5. Musikk: The LA?s. 15 lag husket denne; Margareths var et svært populært svar blant de andre.

6. 12 lag kom frem til alle seks idrettene i Vålerengens idrettsforening. Rett svar var fotball, ishockey, amerikansk fotball, innebandy, ski og håndball.

7. Alle lag unntatt ett skjønte at tunga var den muskelen som bare er festet i én ende. Kjell Henning svarte hjertet(!)

8. Vi ville frem til åtte land i Afrika som begynner på M, men det viste seg at det selvfølgelig ikke var mulig. Vi nøyde oss derfor med sju: Marokko, Mauretania, Mali, Mauritius, Malawi, Mosambik og Madagaskar. 19 lag kom frem til disse sju og fikk to poeng, 8 lag fikk ett poeng for seks land.

9. Neste tall i rekken: 1, 2, 6, 24? Svar: 120. Alle lagene skjønte tegninga her.

10. Det var mange forslag på hva Sogndals nye stadionanlegg heter. Mange foreslo Lerum, men Fosshaugane campus var riktig svar. 16 lag hadde fått med seg dette.

11. Nærøyfjorden og Geirangerfjorden er i år norske nykommere på hvilken eksklusiv liste? 28 lag svarte et eller annet i nærheten av UNESCO, verdensarvliste eller world heritage og fikk ett poeng.

12. 27 lag har sett Snipp og Snapp på engelsk og visste at Chip & Dale var Disney-ekornene.

13. Vi skulle frem til et år hvor ?Do-re-mi? representerte Norge i Melodi Grand Prix, Dagbladet gikk over til tabloidformat, Christian Grindheim og Mira Craig ble født og Moss ble Norgesmester. Året var 1983 og det skjønte 22 lag.

14. Vi hørte et lydklipp fra fotballkampen mellom Norge og England i 1981. 28 skjønte at det var Bjørge Lillelien som var en smule irritert på Phil ?Gris? Neil. 22 lag visste også at det var Hallvar Thoresen som scoret Norges seiersmål.

15. Vi skulle frem til en mann, født i Ryan, Oklahoma, USA i 1940 og skuespiller av yrke. Gjetordene kan fortelle at han ikke leser bøker, men stirrer dem ned til han får den informasjonen han trenger; når han tar armhevinger, dytter han ikke seg selv opp, men presser jorda ned; og det tar ham bare 20 minutter å se ?60 minutes?. 8 lag hadde hørt gjetordene om Chuck Norris, mens svært mange andre tippet Jack Nickolson av en eller annen grunn.

16. Det juridiske fakultets ganger ser ut til å være bevandret av 13 lag, iallfall kunne de navnene på bygningene på Universitetsplassen: Domus Bibliotheka/Vestbygningen/Biblioteket, Domus Media/Midtbydningen/Aulaen og Domus Akademica(Urbygningen.

17. Janis Joplin, Jimi Hendrix og Kurt Cobain ble alle 27 år gamle, og det visste 23 lag.

18. Rangér kaffadrikkene fra kaffesterkest til kaffesvakest: Macchiato (2/3 kaffe), Americano (1/2 kaffe), Cappuccino (1/3 kaffe) og Kaffe Latte (1/8 kaffe). 18 lag har vanket på kaffebar eller tippet rett rekkefølge.

19. Peter Benenson la i 1961 grunnlaget for hvilken i dag verdensomspennende organisasjon? Svar: Amnesty International. 17 lag visste dette. Greenpeace var et populært feilsvar.

20. Vi skulle frem til de fem redskapene som benyttes i rytmisk sportsgymnastikk. Alle kom frem til ball, ring, køller (eller kjegler som også ble godkjent) og vimpel/bånd. 14 lag visste også at tau skulle være med. De fleste som ikke kom på tau, svarte pinne eller stav, men man skulle da tro at det holdt med både baller og køller selv om/når det er en kvinneidrett.

21. Hvor mange meter vareutvalg har Q-meieriet ifølge reklamen? Svar: Ein triogførr. 9 lag visste dette eller var innenfor de fem centimetrene man fikk å gå på hver vei.

22. Finn en fellesnevner: måne, lær, tre og tinn. 14 lag kjente igjen disse som bryllupsdager, hhv 16., 3., 5. og 10. bryllupsdag. Andre forslag var menn(?), ting man har over hodet (tinn?), alle er substantiver og alle har en vokal i seg (måne?). I tillegg finnes visstnok alt i Tinn kommune. Hva vet vel jeg.

23. Hvilket år forsvant Amelia Earheart over Stillehavet? Svar: 1937. Bare 6 lag fikk poeng på dette, og jeg tar gjerne selvkritikk på at det var dumt å ikke gi noe å gå på her. Få ville imidlertid tjent på det, siden de fleste feilsvarene var et stykke nede på 20-tallet. Dette ble rundens vanskeligste spørsmål.

24. 21 lag klarte å plassere plassene hvor Reiseradioen rapporterer om badetemperaturer fra: Vikodden på Gjøvik i Oppland, Bagatell i Fevik i Aust-Agder og Sjøhussenteret på Sortland i Nordland.

25. Musikk: 19 lag kjente igjen Creedence Clearwater Revival. Andre forslag var The Animals, Screaming Jay Hawkins, Spencer Davies Group, B.B. King, David Bowie, Nina Simone, Stevie Ray Vaughn og Gary Moore.

Andre omgang:

26. 13 lag husket at bronsefinalen I football-VM ble spilt I Stuttgart. Mange ville ha det til at det var i Dortmund, men det var nok Tyskland ? Argentina i kvarten som gikk der.

27. Åtte lag husket at jødeparagrafen ble opphevet i 1851 eller der omkring.

28. Hvilken forfatter avsluttet forfatterskapet sitt på følgende måte: ?Og jeg ender min skrivning?? Svar: Knut Hamsun. 18 lag fikk dette rett.

29. Hva heter den samiske kulturfestivalen som ble avviklet forrige uke i Troms? 19 lag kom frem til noe som lignet på Riddu Riddu og fikk ett poeng.

30. Musikk: Manu Chao. 26 lag kjente igjen feel-good-sangen og gruppa.

31. At Det norske forbundet av 1948 jobber for homifile og lesbiskes rettigheter var velkjent. At det korrekte navnet på forbundet i dag er Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring, var ikke så kjent, men det meste som lignet ble godkjent som rett svar. 27 lag høstet dermed nok et poeng.

32. Hva heter det norske ekteparet som oppdaget den norrøne bosettingen i canadiske L?Anse Aux Meadows? Anne-Stine og Helge Ingstad. 23 lag fikk poeng.

33. 21 lag visste at Richard With var Hurtigrutas far.

34. Hva heter slangen til Prins Johan i ?Robin Hood?? Svar: Sir Hiss eller på norsk: Hiss. 23 lag visste dette. Andre forslag var Lizzy, Slu, Sir Winston, Sheriffen av Nottingham og Lord Sheringham.

35. 23 lag har kjøpt billett på toget mellom Oslo S og Gardermoen og visste at det koster kr. 160,-.

36. Hvilket filmpar spilles av Kate Bosworth og Brandon Routh på norske kinoer fra neste fredag? Svar: Louis Lane og Superman/Clark Kent. Bare ett lag hadde ikke fått med seg dette.

37. Musikk: Bursdagsbarnet som spilte var Cat Stevens, aka Yusuf Islam ? som mange påpekte. 25 lag svarte minst ett av navnene og fikk ett poeng.

38. Nytt spørsmål av typen ?neste i rekken?: Frankrike, Italia, Sverige, Kroatia, Tyrkia. Alle er bronsevinnere i VM i fotball for menn, og neste i rekken blir da, som 24 lag kom frem til, Tyskland.

39. Betydelig flere hører tydeligvis på De Lillos enn Postgirobygget, og godt er muligens det; 23 lag visste at De Lillos synger om 1993 i ?Neste Sommer?, mens bare 10 lag visste at Postgirobygget synger om 1992 i ?Bohemen leve?.

40. Hva heter de korte sidene i en rettvinklet trekant? Svar: Kateter. To lag svarte hypotenus, som jo er den lengste siden med tøffest navn.

41. Oppstill vann i marka fra vest til øst: rett svar ble Langlivannet, Bjønesjøen, Øyungen og Breisjøen. 9 lag kjenner marka på tvers og fikk vannene på rett plass.

42. Hvem skrev bøkene om Espen Arnakke? Svar: Aksel Sandemose. Dette kunne 15 lag.

43. Det er åpenbart vanskelig å skille mellom alle trollmennene i Tolkiens univers, for mange svarte Sauroman på spørsmålet om hvem som bor i Jarnagard, evt. Isengard. Saruman var rett svar, og variasjonen Sauroman ble også godkjent. 24 lag fikk poeng. Sauron var populært feilsvar.

44. 13 lag kjenner til ?Prison Break? og Sara, Lincoln, Michael og Abruzzi. CSI og LOST var veldig populære feilsvar.

45. Hva slags bil disponerte statsminister Jens Stoltenberg under den såkalte konebilordningen? Svar: Mini Cooper/Mini Morris. MINI og Mini 1 ble også godkjent. 26 lag fikk poeng.

46. Hvilke fire spilte i ?The Highwaymen?? Denne har vi hatt før på Bohemen, men det var bare 17 lag som husket Waylon Jennings i tillegg ti Johnny Cash, Willie Nelson og Kris Kristofferson. Mange trodde at også Kenny Rogers var med.

47. 26 lag skjønte at 4 egg + 1 ¼ dl sukker + 1 ½ dl hvetemel + 1 ts bakepulver på 175 grader i 20 minutter blir til sukkerbrød.

48. 17 lag tippet eller visste at Norges eldste någjeldende lov er fra 1600-tallet (Kong Christian Femtis lov av 1687).

49. 9 lag visste at Grønlangs sydligste punkt heter Kapp Farvel. Bare tre lag som endte lavere enn fjerde plass visste dette: Asker Alzheimers, Menn og Six Pack. Hele 14 lag svarte variasjoner over godt håp, noe som muligens har sammenheng med at Grønlands administrasjonssenter heter Godthåb.

50. Musikk: 26 lag kjente igjen Lynyrd Skynyrd, mens 16 lag visste at ?Sweet Home Alabama? er et tilsvar til Neil Youngs ?Southern man?. Knall-låter begge to http://www.klanen.no/snakk/images/sm...icon_smile.gif

Re: Quizanalyse 21.07.

ei lita tellbakemelding på denne quizzen som var om frædan.

je hadde ei rektig så trivelig stund på bohemen denna kvæl'n.

liker nå denne dialekta di je da:-)

har vel itte så mye å utsetta på quizzen, anna enn at det er litt vanskelig å høre å som blir sagt når'n prate så laft.

ellers så var det litt lita margin på no årstal, men ellers, bra synes nå je da.

erik, me gener fra Dokka i nordre land-men født og oppvokst i OSLO
    Alt du hører er sant, eller iallefall godt løyet!!

Comment

"Sweet Home Alabama" er vel også et tilsvar til en annen Neil Young-låt, nemlig "Alabama". Han er ganske kritisk til sørstatene i begge låtene.

Comment

Et fåfengt forsøk på å skaffe seg et poeng til?

jebsen

Comment

ja, jeg kan vel være tilbøyelig til å være enig i at "Alabama" nok også kan ha opprørt unge van Zant en smule. Da jeg sjekket spørsmålet, slo jeg opp i musikkleksikonet mitt, og der står det (som pappa også har lært meg for mange år siden) at ..."Sweet home Alabama", a rousing, tounge-in-check rebuke to Neil Young's "Southern man"". Teksten går jo også slik:

Well, I heard Mister Young sing about her

Well, I heard ole Neil put her down.

Well, I hope Neil Young will remember

a _southern man_ don't need him around anyhow.

Så jeg tror vi lar det stå slik det står.

Comment

Tenker det var bra at Stig ikke var med, jeg. Vi ville brukt like lang tid på å bestemme oss for Young-sang som på å finne det åttende M-landet i Afrika.

Apropos: Skulle gjerne visst hvor mange som slang på Maldivene for sikkerhets skyld som land nummer åtte? Vi har et sentimentalt forhold til dette landet: Besserwissers' julespill heter Maldive og spilles med rosiner.

Det var en bra quiz, sensasjonelt god når det var en debutant som sto bak.

Comment

Jone: Vi slang ihvertfall på Maldivene i mangel av noe bedre.

Ællers var dætta en gromquiz, spør dekk meg.

Comment

Det var hele 16 lag som hadde føyd til Maldivene. Andre forslag til Afrikas ukjente åttende land var Molukkene, Mobutu, Mani og Morra Di.

Comment

Working...
                X