Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål fra krigsquizen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål fra krigsquizen

1 Hvilke baner/klubber i Eliteserien har kunstgress?
    2 Norge er del inn i fylker, hva kalles det Sveits delt inn i?
    3 Hva heter den tidligere katolske biskopen i Trondheim med en noe overdreven interesse for altergutter?
    4 Mer kropp, hva er det som svenskene kaller for Nyckelben?
    5 Ranger eldst til yngst: parlamentarismen i Norge – Morgan Kane - Norges jeger og fiskeforbund?
    6 Når du står på stoppestedet ved Sagene Kirke(i Kierschowsgt), hvilke bussruter kan du ta da?
    7 Fellesnevner: Billy, tegneserien – låta "The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore)"– Sandefjord fotball og krigshisseren George Bush, den yngste?
    8 Hvem skal kommentere grand prix for NRK?
    9 "A) Hvor mange dager er det mellom 1.påskedag og 1.pinsedag?
    B) Hva styrer når påsken inntreffer, i følge kirkemøtet i Nikea i 325?"
    10 Villa Grande ble til Gimle under krigen. Quisling ville det sånn, men hvem kom til Gimle i norrøn mytologi?
    11 Hvilken kjent krig endte på dagens dato?
    12 Hva får du i score om du bowler en perfekt serie?
    13 Musikk: (I gotta feeling)
    -------
    Billedoppgave: Hvor står denne dassen
    Den kristne påsken har sitt opphav i den jødiske påsken som er til minne om utvandringen fra Egypt. Hva heter denne jødiske påsken?
    Hva er "Kinder- und Hausmärchen" bedre kjent som på norsk?
    Hva het greven/Varg Vikernes første band, som har navn etter typene greven selv mener at skildrer norske berserker i Tolkiens Lord of the rings
    Fra hvilken film er klippet henta fra?
    Nordens første forstadsbane og Norges første jernbanelinje med elektrisk drift ligger i Oslo. Denne banen åpna i 1898 og er fortsatt i drift. Hvilken bane?
    Hvilken kornsort er hovedbestanddelen i Bourbon
    "Azteker, Inka, Maya, Tiwanaku
    Bolivia, Guatemala, Mexico, Peru"
    "Tre karer satt sammen en kveld
    på ""Pigalle""
    og tømte sin Sandeman.
    Da skriker den ene på syngende bergensk:
    ""Nei, det er da absolutt Brann"".
    Da hyler den andre mot Brann-patrioten,
    hans ansikt er nærmest fordreid,
    - ""Du Bergen, vi banka jo møkka av dere,
    da dere i fjor møtte Skeid!""
    Da hvisket den tredje, det lød så beskjedent:
    - ""Ja, dere får unnskylde meg.
    Jeg vil ikke skryte, men jeg synes jeg må si det,
    jeg er nok fra Vål'enga, jeg""."
    Play-off om retten til fortsatt å spille i Getligaen. Hvilke to lag vant dette playoffet og får dermed spille i Getligaen neste år?
    Hva er hovedstedene til de danske koloniene Færøyene og Grønland
    Hva er det egentlige navnet til Sjanten i tegneserien Billy
    Musikk: Hvilke to herrer hører vi her? Kjøp en fiol (ellers får'u en blåveis)
    ---------
    Full som jeg blei, glemte jeg å få med meg spørsmåla og svara til Kjell.
    Er det noen som noterte flittig som kan få med dem?
    in Absinthia

Svar på spørsmål 1-13 + 26-38

1 Hvilke baner/klubber i Eliteserien har kunstgress? "Ålesund/Color line stadion
    Tromsø/Alfheim
    Stabæk/Telenor Arena
    Hønefoss/Axa Arena
    Kongsvinger/Gjemselunden
    Strømsgodset/Marienlyst
    Odd/Skagerak Arena"
    2 Norge er del inn i fylker, hva kalles det Sveits delt inn i? Kantoner
    3 Hva heter den tidligere katolske biskopen i Trondheim med en noe overdreven interesse for altergutter? Georg Müller
    4 Mer kropp, hva er det som svenskene kaller for Nyckelben? Krageben
    5 Ranger eldst til yngst: parlamentarismen i Norge – Morgan Kane - Norges jeger og fiskeforbund? "Morgan Kane 1855
    Norges jeger og fiskeforbund 1871
    Parlamentarismen 1884"
    6 Når du står på stoppestedet ved Sagene Kirke(i Kierschowsgt), hvilke bussruter kan du ta da? 20, 37, 54
    7 Fellesnevner: Billy, tegneserien – låta "The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore)"– Sandefjord fotball og krigshisseren George Bush, den yngste? Walker. Mort walker, billy – The Walker brothers, sangen – Patrick Walker, trener Sandefjord og George Walker Bush
    8 Hvem skal kommentere grand prix for NRK? Olav Viksmo Slettan
    9 "A) Hvor mange dager er det mellom 1.påskedag og 1.pinsedag?
    B) Hva styrer når påsken inntreffer, i følge kirkemøtet i Nikea i 325?" "49 dager
    Påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn"
    10 Villa Grande ble til Gimle under krigen. Quisling ville det sånn, men hvem kom til Gimle i norrøn mytologi? ”Hit kommer alle rettferdige blant de overlevende fra Ragnarok etter døden”
    11 Hvilken kjent krig endte på dagens dato? 1865 Den amerikanske borgerkrigen endte ved at Robert E. Lee overgav sørstatshæren til general Ulysses S. Grant i Appomattox
    12 Hva får du i score om du bowler en perfekt serie? 300
    13 Musikk: I gotta feeling Black eyed peas
    ---------
    26 Billedoppgave: Hvor står denne dassen "Frognerparken
    Huk
    Thorbjørn Egners Plass
    Stensparken
    Schous plass"
    27 Den kristne påsken har sitt opphav i den jødiske påsken som er til minne om utvandringen fra Egypt. Hva heter denne jødiske påsken? Pesach
    28 Hva er "Kinder- und Hausmärchen" bedre kjent som på norsk? Brødrene Grimms eventyr
    29 Hva het greven/Varg Vikernes første band, som har navn etter typene greven selv mener at skildrer norske berserker i Tolkiens Lord of the rings Uruk-Hai
    30 Fra hvilken film er klippet henta fra? From dusk till dawn
    31 Nordens første forstadsbane og Norges første jernbanelinje med elektrisk drift ligger i Oslo. Denne banen åpna i 1898 og er fortsatt i drift. Hvilken bane? Holmenkollbanen
    32 Hvilken kornsort er hovedbestanddelen i Bourbon Mais
    33 "Azteker, Inka, Maya, Tiwanaku
    Bolivia, Guatemala, Mexico, Peru" "Azteker: Mexico
    Inka: Peru
    Maya: Guatemala
    Tiwanaku: Bolivia"
    34 "Tre karer satt sammen en kveld
    på ""Pigalle""
    og tømte sin Sandeman.
    Da skriker den ene på syngende bergensk:
    ""Nei, det er da absolutt Brann"".
    Da hyler den andre mot Brann-patrioten,
    hans ansikt er nærmest fordreid,
    - ""Du Bergen, vi banka jo møkka av dere,
    da dere i fjor møtte Skeid!""
    Da hvisket den tredje, det lød så beskjedent:
    - ""Ja, dere får unnskylde meg.
    Jeg vil ikke skryte, men jeg synes jeg må si det,
    jeg er nok fra Vål'enga, jeg""." "Wilhelm Holteberg-Hansen
    Kyter'n"
    35 Play-off om retten til fortsatt å spille i Getligaen. Hvilke to lag vant dette playoffet og får dermed spille i Getligaen neste år? Frisk-Asker og Rosenborg
    36 Hva er hovedstedene til de danske koloniene Færøyene og Grønland "Færøyene: Torshavn
    Grønland: Nuuk"
    37 Hva er det egentlige navnet til Sjanten i tegneserien Billy Orville P. Snorkel
    38 Musikk: Hvilke to herrer hører vi her? Kjøp en fiol (ellers får'u en blåveis) Alf Prøysen, Otto Nielsen
    in Absinthia

Comment

En kjapp analyse:
      Alle lag visste kunne kantoner og the gathering.
      Kun to lag (inkludert mitt eget) feila på acme og fikk 0 poeng i stedet for 3 der.
      Det vanskeligste spørsmålet var Gimle, som kun 6 lag greide, her kom også ett av to feil svar fra Tvangstenkerne.
      Kun 7. lag visste at den amerikanske borgerkrigen slutta 9. april, og her kom kveldens andre feil svar fra Tvangstenkerne.
      Diktet av Kyter'n var det også kun 7 lag som kunne, og her kom quizens mest populære feilsvar. De aller fleste laga gjetta på Oksa, en meget populær diktleser på Bohemquizen og tydeligvis kjendis. Det har nettopp kommi bok om Kyter'n, kanskje det kommer en om Oksa også...

De fleste quizdeltakerne har vært på minst tre utedasser i Oslo og ca halvparten av laga har vært på alle.

Det var totalt sett mulig å score 64 poeng.
      in Absinthia

Comment

Working...
      X