Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Quizresultater 21.5.2010

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Quizresultater 21.5.2010

Her er resultatene fra fredagens quiz. Dessverre har noen rykket et hakk ned pga at Harry Quizna var feilrettet. Nei, jeg er ikke kjøpt og betalt! Og rett skal være rett. Jeg har også noen kommentarer nedenfor for de som hadde innvendinger mot to av spørsmålene.

1. Tvangstenkerne, 54 poeng
    2. Harry Quizna, 53
    3. IDL, 52
    4. Bobler fra Øst,Eli HAgen, 50
    5. Hovedstyret, 49
    6. Las Cucarachas, Glede & Hurra, 45
    7. Hardyguttene, 44
    8. Piker, 41
    9. Heltinner, 40
    10.Beautys School Dropots, Stiklestad, 38
    11.Papirtigrene, Hjørnet i Baren, 37
    12.Placeboeffekten, Peanøtter & Paracet, Sotahjørnet, 36
    13.Tynn i håret, 35
    14.Bølermafian, Menn, 33
    15.Kranselaget, 32
    16.Sixpack, Newcastle United, 28
    17.Den gode bader en Ugle, 25

Kommentarer:
    Skostørrelser. Spørsmålet var hva er str. 43 i USA. Vi godtok både 9-9,5-10.
    Det viser seg på de tabellene jeg fant, 3 ulike kilder at svaret faktisk var 9.
    (I UK er 43 - 8,5) men her har de fleste altså fått rett.
    Der hadde min debuterende makker altså ikke sjekket grundig nok.

Diafragma: Spørsmålet var: Hva er det mer folkelige navnet på Diafragma.
    Rett svar var mellomgulvet. Det har også 90% svart, noen få hadde andre gode forslag. Men de som mente at Diafragma kunne bety splittelse/todeling har vi ikke godtatt. Bla. fordi vi spurte etter det mer folkelige navnet...
    Andre forklaringer vi har funnet på Diafragma er: Mellomvegg, skillevegg, membran, hinne....Sorry, veldig nære men ikke godtatt denne gangen.

Trine

Eg meiner diafragma-spørsmålet burde vore stroke. I norske ordbøker finn vi tydingane mellomgolv, membran, hinne og porøs skiljevegg. Det opphavleg greske ordet tyder skiljevegg, der fragma er stengsel.

Engelsk Wikipedia har ikkje mindre enn 17 ulike tydingar av diaphragm.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Diaphragm

Med andre ord, om ein på eit lag kjenner til to, tre ulike tydingar av ordet er det lett å rota seg bort i at det mest folkelege er todeling eller noko slikt. Nettopp fordi ordet skal dekkja anatomiske, mekaniske eller optiske tydingar. Vi svarte pessar, for øvrig,

Comment

men spørsmålet var da vitterlig: hva er det mer FOLKELIGE navnet... hverken stengsel eller skillevegg er veldig folkelig for mellomgulv..
      av og til så må men prøve å skjønne hva man spør etter, ikke bare grave seg ned i bøker på Blindern...

som sagt mange ganger før..bruke hue er lov :-)

erik

Comment

Nei fysj, tenk å ynskja seg eintydige spørsnmål.

Comment

entydig er fint det, men det er jo også lov "å se hva dem er på jakt etter" på en måte :-)

erik, enfoldig ;-)

Comment

Nei, quizen skal ikkje vera ei øving i å kjenna quizmasteren, i tekstanalyse eller utrekning av kva som er det mest sannsynlege svaret.

Comment

nå er du bare vrang! du er enten ikke i stand til å skjønne hva jeg mener....eller så vil du ikke skjønne.
              uansett, spist er spist og passert mellomgulvet.....

Comment

Working...
              X