Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

resultater fra 17.mars.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: resultater fra 17.mars.

Ser ut til at alle gleder seg til en solid runde med rangering nå til freda`n,Kjell pleier å elske det.Også kan vi diskutere på nettet hvorvidt det hjalp å være enda mindre tilknappet...

Noen liker mora og noen liker dattera(og noen liker begge)Tror dette også gjelder spørsmålene på qviz.

Tror vi på Qvizna skal lese oss opp på rotfrukter denne uka, sånn for sikkerhets skyld.

Comment

Sitat: Den tir, 21 mars 2006 12:27 skrev gatetjukken:

> En selvransakelse!

> av erik engen

>

> 11. Hva er felles nevneren blant følgende: Rockefeller music hall ? Opera Winfrey ? normal vision og Ørjan Hatlevik kjent som Idol-ørjan?

> 20.(20 år og 20/20 vision...)

> -RMH og Oprah var vel greit å knytte til 20? 20/20 relativt kjent det også?mange klarte denne.

Tenkte ganske kjapt at 20 måtte være svaret på dette spørsmålet, helt til jeg begynte å tenke. Ørjan er jo 21 år! Burde vært byttet ut med Vivian (Sørmeland) som er den eneste på 20 år i årets Idol. Noe må man jo ha igjen etter utallige timer foran tv...

Th.
      Ivers

Luftens Baron

Comment

> Tenkte ganske kjapt at 20 måtte være svaret på dette spørsmålet, helt til jeg begynte å tenke. Ørjan er jo 21 år!

Dette minner meg om et årstallspørsmål fra en tidligere quiz. Etter opplysningen om at kronprinsesse Märta døde var jeg nesten sikker på at svaret var 1954. Men så kom opplysningen om at Vest-Tyskland ble medlem av NATO, og det var jeg helt sikker på at skjedde i 1955... Litt fortumlet oppdaterte jeg min oppfatning til at jeg var nesten sikker på at svaret måtte være 1955, og da svarte vi det.

En mer rutinert quizzer ville selvfølgelig prøvd å forene disse opplysningene og stilt seg spørsmålet om det kan ha skjedd noe i 1954 vedrørende Vest-Tysklands fremtidig NATO-medlemskap som kan ha ført til QMs opplysninger. Det er jo slike finesser man ukentlig leser om i DVN. Men noen lærer tydeligvis sakte.

Den eneste kilden jeg etter noen kjappe søk har funnet som sier noe annet enn at Vest-Tyskland ble medlem av NATO i mai 1955 er Wikipedias årstallsartikkler. Her heter det

1954:

"October 23 - West Germany joins NATO"

1955:

"May 9 - West Germany joins NATO."

Jeg antar at det som skjedde 23. oktober 1954 var at det ble klart at Vest-Tyskland ville bli medlem fra 1955? (På samme måte som det i 1992 ble klart at Clinton ville bli president i 1993 og at det i 1994 ble klart at Sverige ville bli medlem av EU fra 1995).

Comment

Sitat: Den ons, 22 mars 2006 09:03 skrev Ivar A:

> Jeg antar at det som skjedde 23. oktober 1954 var at det ble klart at Vest-Tyskland ville bli medlem fra 1955? (På samme måte som det i 1992 ble klart at Clinton ville bli president i 1993 og at det i 1994 ble klart at Sverige ville bli medlem av EU fra 1995).

>

Men de holdt ikke Märtha kunstig i live til 1955... http://www.klanen.no/snakk/images/sm...s/icon_lol.gif
          Harald Quizna
          "Vi curler Deres kone, kjøler Deres pjolter og installerer Deres ledninger. Vi anbefaler oss!" (Reklameskilt i Bygdø curling-hall)

Comment

Tyskland ble medlem av NATO i 1955.

Paris-avtalene, som gjorde dette mulig ved å gi Forbundsrepublikken Tyskland suvereniteten, ble gyldig da, men ble undertegnet allerede 23.10.1954. Ratifiseringen av disse avtalene skjedde 27.02.1955.

Som følge av dette feiret Tyskland 50 år medlemskap i NATO og 50-års bursdag av Forsvaret (Bundeswehr) i 2005.

Kilder:

Deutsches Historisches Museum

http://www.dhm.de/lemo/html/teilung/...Vertraege.html

Tysklands Forsvarsdepartement

http://www.bmvg.de/portal/a/bmvg/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLt4w39XEFSUGYjvqRaG JGpuYIsSB9b31fj_zcVP0A_YLc0IhyR0dFAOnhbsk!/delta/base64xml/L2dJQSEvUUt3QS80SVVFLzZfOV8zVlI!?yw_contentURL=/C125 6F1200608B1B/W26C5AHR408INFODE/content.jsp
            mvh

Ogni M

Comment

Beklager å trekke opp denne tråden her en gang til altså, men jeg mener å huske at det ble stilt spørsmål om hvilket studium som var mest populært å søke på i Norge, og at svaret var dyrepleier.

Tilfeldigvis kom jeg over følgende tabell:

http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student...total&bere gning=Totalt.antall&sti_hele=studkode%2Cinstko de%2Cprogkode&sti=studkode%2Cinstkode

Veldig lang adresse der altså, men antall søkere var iallefall ikke høyest på dyrepleie. Ikke at jeg krever poengendring eller noe som helst; jeg bare lurer på om det var vi som misforstod spørsmålsformuleringen (hadde det noe med søkere per studieplass å gjøre kanskje?) eller hva? Det ER en mulighet for det, kan du si.

Jeg beklager at jeg er så pirkete sånn to uker etterpå, men det er ikke lett å bare la ting passere når man er bibliotekar og tross alt vil ha greie på hva som er rett.

Karianne

Comment

Sitat: Den tir, 28 mars 2006 15:22 skrev Karianne:

> Beklager å trekke opp denne tråden her en gang til altså, men jeg mener å huske at det ble stilt spørsmål om hvilket studium som var mest populært å søke på i Norge, og at svaret var dyrepleier.

>

Er det forøvrig noen som kan gi en beskrivelse av hva en dyrepleier gjør (jada, pleier dyr på en eller annen måte)?

Er det manuellterapeut, psykologisk støttespiller, åndelig veileder, frisør, profejonell dyreklapper??????

Harald Quizna
                "Vi curler Deres kone, kjøler Deres pjolter og installerer Deres ledninger. Vi anbefaler oss!" (Reklameskilt i Bygdø curling-hall)

Comment

> jeg bare lurer på om det var vi som misforstod spørsmålsformuleringen

Det var heller QM som misforsto det han hadde lest i avisa. Dyrepleierstudiet hadde flest søkere *per studieplass* -- 14 studieplasser, 448 søkere med dette på førsteplass, dvs ca 32 søkere per plass.

http://forbruker.no/jobbogstudier/st...cle1199947.ece

Comment

Working...
                  X