Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Resultater fredagsquiz 6. oktober.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Resultater fredagsquiz 6. oktober.

Det var 34 lag med. Maksimal poengscore var 58 poeng, fordelt på 29 poeng i både første og andre omgang. (1. omgangs resultater i parentes):

1. IDL ? 54 p (27)

2. Hovedstyret av 1914 ? 52 p (27)

3. Heltinner ? 51 p (28)

4. Bubbles (24), Glede & Hurra (24) ? 50 p

5. Besserwissers (25), Abel Tasman (26) ? 49 p

6. Harry Quizna (24), Lag A (26), Stiklestad (25) ? 48 p

7. Beauty School Dropouts (23), Piker (25) ? 47 p

8. Eli Hagen (24) ? 46 p

9. Six Pack (25), Korsakoff United (23) ? 45 p

10. Tvangstenkerne (23) ? 44 p

11. Luscos (22), Øst for Enga (22), Hardhausen ? 43 p

12. Hjørnet i baren (21), Las Cucarachas (20) ? 42 p

13. Sissels Rassgym (23) ? 41

14. Sotahjørnets venner (22) ? 38 p

15. Papirtigrene (18) ? 37 p

16. Plan F (20) ? 36 p

17. Menn (19), Einsteins eftf. (19). Den Gode bader en ugle (18), Ben Cartwrights (18) ? 35 p

18. The Dingo ate my babys (21), Lambern (19), Hardyguttene (18) ? 34 p

19. Bølermafia´n (19) ? 33 p

20. Kristoffer (14) ? 25 p

Kommentarer:

En god del endringer, på grunn av feilrettinger, misforståelser om poenggivning og nye tolkninger av oss. Ingen lag er trukket for feilretting.

- På potetchips-spørsmålet, som var en 2-poenger, er det helt korrekte svaret for saltsmaken ?Classic Salt?. Dette klarte ni lag. Vi har, på en litt vanskelig korrekt tittel, valgt å godkjenne andre varianter av?salt?, som ?Vanlig salt? og ?Original salt?. Under sterk tvil har vi valgt å godkjenne ?Lett saltet?, som hele elleve lag svarte. Dette baseres også på hva mange lag godkjente i rettingen. Vi sa ?to ord? her for den ene smaken, men det var altså ikke to smaker. De som svarte salt og en annen smak, og som fikk godkjent poeng for denne, er derfor trukket 1 poeng. ?Ost og løk? tok så å si alle lagene.

- Vi fikk en innvending mot den eldste fotballklubben. Ett lag spurte oss direkte om klubben spilte i ligasystemet og ville som noen andre lag ha det til at klubben vi var ute etter var Notts County. Vi svarte verken bekreftende eller avkreftende på spørsmålet, vi gjentok bare at ?klubben er i drift i dag?. Sheffield FC spiller for øvrig i NCE League Premier Division.

Noen mente etterpå at det burde holdt med 1 poeng for spørsmålet. Greit, tar den.

- Alle hadde misforstått poengsummen på de to dyrene i Oscar-vinnerne og tolket dette som en 2-poenger, mens det var bare en 1-poenger. Da har jeg bommet, og det er ikke gjort korreksjoner for dette.

- Ellers ble sitatene noe vanskeligere enn vi hadde håpet på, med få 2-poengere, og ganske mange på 0. ?Caruso? var også vanskelig i Teigen-spørsmålet. For hudpleiemerkene og distribusjonskanalene var det derimot overraskende mange med full pott, vi kunne ha nøyd oss med 1 poeng her. Det har vel gått litt inflasjon i 2-poengere på Bohemen, selv om det er hyggelig for lagene å få høye poengsummer. Afrika-spørsmålet ble endret kl 18.15 fra en 1-poenger, ?Hvor mange land...?, til 2-poengeren ?Hvilke ti land...?.

Jeg fikk noen innspill på at vi generelt kunne ha vært klarere på 1 eller 2 poeng når vi leste opp, noe filmdyr-spørsmålet viser. Dette får også være en påminner til kommende quizmastere. For egen del trodde jeg at jeg snakket ganske høyt, men når jeg opplyser på bompengespørsmålet at ?svaret er i hele hundre kroner? og lag svarer ?1.360 kroner?, skjønner jeg at jeg ikke har nådd frem.

Men høyt støynivå ? som det var fredag - er vel forhåpentlig et tegn på at folk trives. Trine og undertegnede takker i hvert fall for mange hyggelige tilbakemeldinger.

Jan Quizna
    Jeg var så stygg som liten, at de hadde bare negativene av meg i familiealbumet.

Re: Resultater fredagsquiz 6. oktober.

Analysen da - hvor er den?
    Cecilie Pike

Comment

Hadde egentlig ikke tenkt å komme med noen full analyse, trodde ikke det var obligatorisk.
      Jan Quizna
      Jeg var så stygg som liten, at de hadde bare negativene av meg i familiealbumet.

Comment

Jo, det er det.
        Cecilie Pike

Comment

Det er det vel ikke.

Ta heller en bayer ekstra.

hbrx.

Comment

Hør hør! Noen som aner hvor omfattende det er å sitte å nerde totalt over 35 svar ark? Vi snakker 35*50=1750 svar som skal analyseres og kommenteres. Det tar tid det! All ære til dem som har ork til å nerde så til de grader at vi i det hele tatt får analyser nå og da. Elles kan nevnes at det blir en kanon quiz den 10.november da Per Arne og Engen her skal ha quizen. Uken før skal Herr talsmann Thon holde ballet for oss....

erik, ikke akkurat nerd eller lærd...
            Alt du hører er sant, eller iallefall godt løyet!!

Comment

Helt enig med Cecilie; her må det analyseres. Og Jan er vel såpass nerd at han får til det på et blunk?
              Adjunkten

Comment

Kan ikke utvalgte quizlag heller analysere sin egen kveld fra start til mål?

Vi begynner med Piker.

Cecilie f.eks husker vel det meste...

KjellG.

Comment

Det er nettopp for å kunne analysere kvelden at jeg trenger litt drahjelp...

Men høydepunktet for egen del var Toni Schumacher!
                  Cecilie Pike

Comment

Spørsmålene da - hvor er de?
                    geirs

Comment

1. Dere har fått utdelt to typer potetchips fra Maarud, vi vil vite hvilke to smaker dette er. Den ene smaken har to ord, den andre har tre. Svar: Classic salt og Ost og løk, 1 poeng for hver riktig.

2. Hvilken fotballklubb er verdens eldste? Den ble stiftet i 1857 og er i drift i dag? (1 poeng for riktig by, 2 poeng for helt riktg klubb) Svar: Sheffield Football Club

3. Vi skal frem til en biltype, og jeg gir noen hint: Lansert i 1970, mer luksuriøs og komfortable enn den første modellen lansert i 1948. Ingen typisk bybil, men er alikevel populær i London og kalles gjerne for The Chelsea Tractor. Hvilken biltype er dette? Svar: Range Rover

4. Hvor mye norske kroner får du for 90 euro? Basert på offisiell midtkurs torsdag 5. oktober, dere får noe å gå på hver vei. Svar: 754 kroner, basert på en kurs på 8,378, godtar 742 kroner til 765 kroner (kurser fra 8,25-8,50)

5. Hvem skriver om kriminalinspektør Wexford? Svar: Ruth Rendell

6. Spill ?Ut mot havet?, fra hvilket band fikk han som synger her sparken fra i august fjor?

Svar: Scandinavia

7. Hvilke ti selvstendige stater i Afrika slutter på de to bokstavene ?ia? (norsk stavemåte)? 7-9 riktige ? 1 poeng, alle 10 riktige ? 2 poeng. Svar: Etiopia, Gambia, Liberia, Mauritania, Namibia, Nigeria, Somalia, Tanzania, Tunisia, Zambia

8. Jeg skal nå lese opp fire T-banestasjoner på Central Line i London som ligger etter hverandre, hvilken stasjon følger etter den siste stasjonen jeg leser opp: Lancaster Gate, Marble Arch, Bond Street, Oxford Circus? Svar: Tottenham Court Road

9. Hva heter eddik på engelsk? Svar: Vinegar

10. Siden 1990 er det to Oscar-vinnere for beste film som har et dyr i filmtittelen, og jeg presiserer her at det er på originalspråket for filmene. Hvilke to dyr er det? Svar: Ulv (Dancing with wolves (1990)) og lam (The silence of the Lambs (1991)) (Var ment å være en 1-poenger, men lagene tolket dette som en 2-poenger)

11. Vi skal frem til et eksklusivt designmerke på 5 bokstaver, kanskje mest kjent for sine vesker i prisklassen 5.000.- + men har sko, klær og mere dyrt. De har ikke egne butikker i hverken Norge eller Sverige, navnet inngår også i en relativt ny filtittel? Hilket merke er dette? Svar: Prada (The Devil wears Prada)

12. Alle førsteklassinger i Oslo området får utlevert en caps ved skolestart, delt ut av trafikketaten. Hvilken farge har den i år, denne fargen har gått igjen i flere år på rad nå? Svar: Grønn

13. Video, hvem spiller læreren i denne videoen vi skal se nå? Her skal vi ha både fornavn og og etternavn. Svar: Magnus Härenstam

14. Hvem er David Toskas forsvarer i den pågående NOKAS-saken (etternavn holder)? Svar: Øystein Storvik

15. Du skal ha selskap og serverer først en flaske Moet & Chandon og senere i selskapet en flaske Cockburns, hva slags drikke er disse to merkene? Svar: Champagne og Portvin, må ha begge riktig for å få poeng

16. Frem til en modell, født 20. februar 1966, gift for 2. gang, nå med Randy Gerber, kom i en Playboy-kåring på 5. plass over de 100 mest sexy stjernene i det 20. århundret, var i perioden 1989 til 1995 programleder for MTVs House of Style? Svar: Cindy Crawford

17. Ifølge britiske forskere ved universitetet i Nottingham innenfor evolusjonsutvikling tidligere i år, med utgangspunkt i arvestoffet DNA, hva kom først, høna eller egget? Svar: Egget. Forklaring: DNA endrer seg ikke i løpet av et individs utvikling fra tidlig fosterstadium (embryo) til ferdig skapning. Det betyr at den første høne må ha vært embryo inne i et hønseegg. Forskerne utelukker at høns kan ha blitt til ved mutasjon av en annen art.

18. Hvem ble av franskmennene for noen år siden i en avstemning kåret til den mest forhatte personen gjennom tidene? Dette har ikke noe med politikk å gjøre, men jeg kan si at vinneren vant foran Hitler og Mussolini. Svar: Den vesttyske landslagskeeperen Harald ?Toni? Schumacher.

18. På hvilken kanal (ikke betalings-TV) har serien ?House? begynt, fra sykehusmiljø? Svar: NRK 1

20. Streakers er blitt et fenomen innenfor idrettsverdenen siden 1973/74, hva er/gjør en streaker? Svar: Løper naken inn på idrettarenaer

21. Hvem spilte hovedrollene i filmen Søvnløs i Seattle fra år 1993? Svar: Tom Hanks og Meg Ryan, må ha begge riktig for å få poeng

22 Hvem avslutter turneeen sin i Oslo Spektrum 20. oktober, men har en ekstrakonsert den 21. oktober? Svar: A.Fuentes, Askil Holm, Espen Lind og Kurt Nilsen

23. Hvilke land har disse internasjonale bilkjennetegnene: CZ og P? Svar: Tsjekkia og Portugal

24. I hva slags butikker kjøper man vanligvis en Bionicle? Svar: Lekebutikker

25. Musikk ? Hvem spiller her? Svar: Haddaway

2. omgang

26. Hvem har sagt hva? 3 eller 4 riktige ? 1 poeng, 6 riktige ? 2 poeng.

a) Prince ser ut som en dverg dyppet i en bøtte med kjønnshår.

b) Finn dem, forfør dem, forlat dem.

c) Personlig vet jeg ingenting om sex, fordi jeg alltid har vært gift.

d) Hvis han er god til å kysse, er han god til å kn....

e) Sex mellom en mann og kvinne kan være praktfullt, forutsatt at du havner mellom den rette mannen og den rette kvinnen.

f) Jeg vet ingenting om musikk. I min jobb trenger man ikke det.

1) Mae West

2) Elvis Presley

3) Cher

4) Boy George

5) Woody Allen

6) Zsa Zsa Gabor

Svar: a4), b1), c6), d3), e5), f2)

27. Hvis du har lett bil, altså inntil 3.500 kilo, hvor mye koster da 100 klipp i bompengeringen her i Oslo, med en AutoPass-avtale (Denne taksten har vært uendret siden 01.01.2004, og vi er på jakt etter et svar i hele hundre kroner)? Svar: 1.300 kroner

28. Jeg skal nå lese opp fem statsråder i Stoltenberg-regjeringen, og jeg vil vite hvem som hadde ansvaret for de tilsvarende departementene i Bondevik II-regjeringen da den gikk av for ett år siden, altså forgjengerne (3 eller 4 riktige ? 1 poeng, alle 5 riktige ? 2 poeng): a) Helen Bjørnøy, b) Helga Pedersen, c) Terje Riis Johansen, d) Knut Storberget, e) Odd Roger Enoksen?

Svar: a) Knut Arild Hareide b) Svein Ludvigsen c) Lars Sponheim d) Odd Einar Dørum e) Thorild Widwey

29. Hva er den vanligste BH-størrelsen for norske kvinner (må har riktig tall + bokstav, godtar to tall, kun svare ETT!) Svar 75B el. 80B

30. Frem til et europeisk land, det er (norsk stavemåte) like mange bokstaver i landet som i hovedstaden, landet har kystlinje, grenser totalt til to andre land, har vunnet Melodi Gand Prix en gang, og denne seieren kom i løpet av de seneste ti årene? Svar: Estland

31. Musikk ? Hvem synger her, og hva heter sangen? ? 2 poeng Svar: Jahn Teigen og Caruso

32. I eventyret om pannekaka hører vi om kone-krone, mann-brann og høne-pøne m flere, hva kalte pannekaka grisen?? Svar: Gylte grisesylte

33. Hvilket eller hvilke av disse fotball-landslagene har ikke skiftet landslagstrener etter VM: England, Brasil, Frankrike, Italia, eller Tyskland? Svar: Frankrike

34. Hva står forkortelsen PIN for? Svar: Personal Identification Number

35. Frem til et år, Rosenborg vinner ikke ?the double? dette året, Den engelske pasienten vinner Oskar for beste film dette året, Ole Gunnar Solskjær fyller 23 år dette året, og Spice Girls topper de britiske hitlistene i syv uker med ?Wannabe?? Svar: 1996

36. Hvilken farge har feltet D5 på et sjakkbrett (sort eller hvitt)? Svar: Hvitt

37. Vi skal frem til en kvinnelig amerikansk filmpersonlighet, født 19. november 1962, har to ganger vunnet Oscar for beste kvinnelige hovedrolle, er en gang nominert til Oscar for beste birolle. Denne nomineringen skjedde 15 år før hennes siste Oscar-tildeling for beste hovedrolle? Svar: Jodie Foster

38. I hvilket fylke ligger Værnes flyplass? Svar: Nord-Trøndelag

39. Hvilken felles alkoholsort inngår i følgende drinker: Cosmopolitan, White Russian, Long Island Icetea og Caipirosca? Svar: Vodka

40. Video, fra hvilken delstat kommer det bandet vi skal se og høre nå? Bandet bruker også denne staten i undertittelen om bandet. Svar: Texas ? ZZ Top

41. Fire hudpleieemerker skal kobles til fire ulike kanaler hvor de selges: Merkene er Nivea, Eucerin, Helena Rubinstein og Babor. Salgskanalene er: Hudpleiesalonger, Parfymeri, Apotek og Dagligvare/Drugstores. Svar: Nivea = dagligvare/drugstores, Eucerin= Apotek, Helena Rubinstein= Parfymeri og Babor= Hudpleiesalonger.

42. Hvem ble verdensmester på skøyter menn i både 1908 og 1909? Svar: Oscar Mathisen

43. Madonna og Skrik har endelig kommet til rette. Ett av bildene hadde et tydelig hull i lerretet, vist på TV, hvilket av bildene var dette? Svar: Madonna

44. Hvilken Queen-låt har gitt navn til musicalen som går i London på femte året og er skrevet av Queen og Ben Elton? Svar: We will rock you

45.Hvilket kjendispar er foreldrene til Shiloh Nouvel, født i mai i Namibia i år?

Svar: Brad Pitt og Angelina Jolie

46. Frem til en mediefigur, spesielt kjent fra TV, vedkommende bor i Stensveien i Oslo, moren heter Magnhild, faren heter Oskar, hvem er det? Svar: Fleksnes

47. Hva er de fire fargene i Google-logoen når du går på nettet? Må ha alle riktig for å få poeng. Svar: Gul, blå, grønn og rød

48. En ?schpaa kæbæ? er innvandrerslang for et fast uttrykk på norsk, hva betyr det på godt norsk (skal frem til to ord)? Svar: Fin dame el.

49. Hvilken gate går på oppsiden av Rockefeller, altså forbi hovedinngangen? Svar: Mariboes gate

50. Musikk ? hvem spiller her? Svar: Scissor Sisters

Jan Quizna

Comment

Takk takk! Veldig bra!
                        Cecilie Pike

Comment

Se der ja, Jan. Det var bedre! Nå har Cecilie fått såpass drahjelp at hun kanskje kan skrive referat fra fredagens quiz også? Er ikke alltid like lett å huske alt for en bedugget Pike!
                          Heidimor Pike

Comment

Ja det ble såmenn en hyggelig kveld!

Dessverre for Hardhauzen ble det litt i overkant for mye brennvin på litt i underkant for kort tid.

Dermed streng Stephan og exit Ragnar 22.00...

Bra quiz forrsten.

KjellG.

So innrømmer at vi fikk "hjelp" av Piker på BH-spørsmålet...

Comment

At du drar av enkelte Piker BH'en for å sjekke størrelse, burde kanskje ikke kringkastes her. Heldigvis for dere at dere skjønte at her måtte man ned en cup-størrelse eller to i forhold til enkelte Piker med de brø'a....
                              Adjunkten

Comment

Working...
                              X