Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Resultat fra Oksa Von GrønnEngen quizen 8.januar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Resultat fra Oksa Von GrønnEngen quizen 8.januar.

1. Glede & hurra 63p
    2. Besserwissers 61p
    3. Kakkelakkene - IDL og Hoved 14 av 19 60p
    4. The usual suspects 59p
    5. Bubbles - Hjøret i baren - Sixpac og tynn i hyssingen, tjukk i hue 57p
    6. Heltinner 56p
    7. Tvangstenkerne og eli Hagen 54p
    8. Vi prøver igjen 52p
    9. Øst for enga - Menn 50p
    10. Papirtigrene - Sotahjørnet 49p
    11. Den gode borti mot drukner ei ugle - Disco x3 48p
    12. Del Piero - Harry Quizna 46p
    13. Te&Poesi 44p
    14. Woo-men 43p
    15. Skjønnhetsskolens avhoppere 37p

Referat

Originally posted by gatetjukk1 View Post
    1. Glede & hurra 63p
    2. Besserwissers 61p
    3. Kakkelakkene - IDL og Hoved 14 av 19 60p
    4. The usual suspects 59p
    5. Bubbles - Hjøret i baren - Sixpac og tynn i hyssingen, tjukk i hue 57p
    6. Heltinner 56p
    7. Tvangstenkerne og eli Hagen 54p
    8. Vi prøver igjen 52p
    9. Øst for enga - Menn 50p
    10. Papirtigrene - Sotahjørnet 49p
    11. Den gode borti mot drukner ei ugle - Disco x3 48p
    12. Del Piero - Harry Quizna 46p
    13. Te&Poesi 44p
    14. Woo-men 43p
    15. Skjønnhetsskolens avhoppere 37p
    For dem som var "absent in body, but present in spirit" får her et forkorta referat fra hva den pratesjuke quizpresten Oksa serverte på denna fredagsquizen

Spørsmål 1:
    Detta er et spørsmål tel øyhoppera i Oslo
    Det er flere øyer i Oslo både med og uten broforbindelse. Hva heter Oslos største øy? (Svar. Malmøya)

Spørsmål 2: Hvor ligger Atheneum i Oslo, hvilken gate, eller gatehjørne? ( På hjørnet av Akersgata og Prinsens gate ved Wessels Plass)

Spørsmål 3:
    Oksa har faktisk hatt skjenkerett rett nede på hjørnet her i Karl Johans gate 27 for 45 år sia, og spørsmålet er:
    Hvor mange volumprosent alkohol skal tel for at en alkoholholdig drikk i alkohollovens forstand kalles brennevin?
    (Svar. "Med brennevin forstås en alkoholholdig drikk som inneholder mer enn 22 volumprosent alkohol")

Disse tre spørsmåla hadde Oksa også første gang han var quizmaster på Bohemen den 27. april i 2001. Da var det laget "Kåt på bløtkakespisende Sylvia Brustad" som vant på 51 poeng, fire poeng foran I dårligste laget, med Øst for Enga på tredjeplassen fem poeng bak.

Da kommer vi tel utdelinga av Sotahjørnets Venners erindringsmedalje i gull av første klasse, som i kveld deles ut for aller første gang til quizmedlemmer som har utmerka seg på Bohemen på forskjellige måter. Erindringsmedaljen skal bæres synlig på hver romjuls/nyttårsquiz.

Erindringsmedaljen i gull av første klasse fra Sotahjørnets Venner går i kveld til følgende personer eller lag, og ber dere komma fram i tur og orden, for å motta erindringsmedaljen av Mette Tverli, som faktisk er kansellisjef på det kongelige Slott, og som vanligvis deler ut kongehusets ordener og medaljer. Erindringsmedaljene i dag er sponsa av "Den norske kremasjonsforening".

1. Den første erindringsmedaljen går til han som har vært primus motor og bærebjelken for fredagsquizen like lenge som Oksa har hatt prostata problemer, nemlig til Kjell Grønningen.

2. Den andre erindringsmedaljen går til påskeharen Ole Martin Halck på Hovedstyret, fordi han var quizmaster første gang Oksa var på fredagsquizen for 16 år sia.

3 Den tredje erindringsmedaljen går til Håvard på Øst for Enga for at han som quizmaster har spilt O helga natt med Jussi Bjørling og Enerhaugen med Arvid Nilsen.

4 Den fjerde erindringsmedaljen går til Bohemens Bob Dylan, Øyvind på Hjørnet for at han spelte And the band played Waltzing Mathilda på en romjulsquiz.

5. Den femte erindringsmedaljen går til quizbokforfatter Vibeke Bubbles som har vært personlig assistent for Oksa og tørka svetten av spørsmåla hans.

6. Den sjette erindringsmedaljen går til Stephan for at han for 14 år sia ba Oksa roe seg ned i baren. Det er eneste gangen i livet Oksa noensinne har opplevd å bli tilsnakka i en bar eller på et utested.

7. Den sjuende erindringsmedaljen i gull går til Erik Engen for sin rappkjeftahet og trofasthet som quizmaster, og for at han har holdt ut med Oksa i alle romjulsquizene.

8. Den åttende erindringsmedaljen går til Terje på Harry Quizna fordi Oksa mener Terje for mange år sia spelte åpningsmelodien i dag , den gang på norsk med Olav Werner og tittær'n "Sommersol til siste stund". Den engelske utgaven er egentlig fra 1873.

9. Den neste erindringsmedaljen går til Eli Hagens ufaglærte frisørteam, for Oksa har alltid ment at dette laget har det fineste navnet på et quizlag, og ber kaptein på laget komma fram.

10. Så får Norstad erindringsmedaljen fordi Oksa husker han tok et vidunderlig straffespark i Willington utafor Newcastle.

11. Frode Ræder får erindringsmedaljen for at han har vært hjemme hos Oksa to ganger, og det var han som fikk Oksa til å gå på fredagsquizen for 16 år sia.

12. Den siste erindringsmedaljen går til Fritz for at han er fredagsquizens maskott.

Spørsmål 4:
    Nå skal vi fram tel et gammalt bevertningssted i Oslo, der Oksa var koldjomfru i 1968/69. Detta bevertningsstedet har holdt tel på samma sted siden 1863. Foran bygningen står det en statue av Johannes Brun, og stedet var i gamle dager et sted som blei besøkt av teaterfolk, Ibsen og Bjørnson. I mi tid gjesta både Jens Bjørneboe, Marie Takvam og Erik Bye stedet. Kjøkkensjefen elska med oppvaskhjelpa i fryserommet i bakgården, men døra gikk i vranglås. Da var Oksa god å ha. Hva heter bevertningsstedet? (Svar: Engebret Cafe)

Spørsmål 5:
    Nå trur noen av quizveteranene her at huet tel Oksa er fullt av dansbandmusikk, men han har faktisk besøkt grava både tel Beethoven, Brahms og Schubert i Wien.

Spørsmålet er at nyttårskonserten i Wien 1. nyttårsdag blei holdt i en konsertsal som på norsk heter "Den gyldne sal", men hva heter konserthuset på tysk der nyttårskonserten er holdt i alle år? Stavemåten er ikke viktig (Svar: Wiener Musikverein)

Spørsmål 6:
    I visa "Dyrene i Afrika" til Thorbjørn Egner er det et dyr som "slår tromme ved å dunke seg på magen". Hvilket dyr?
    (Svar: Flodhesten)

Spørsmål 7: Sophia Loren satt på fanget tel Halgeir Brenden under vinterolmpiske leker i 1956. På hvilket geografisk sted fant disse olympiske lekene sted? (Svar: Cortina)

Da Sophia Loren satt på fanget til Hallgeir Brenden, var det mange som lurte på om han hadde fått ereksjon, Sjøl husker jeg da jeg for mange år sia jeg fikk ereksjon da jeg dansa tett på Frascati, og jeg syntes jo det var pinlig. Det gjør ingenting, sa dama. Det tar jeg bare som et kompliment, sa hu. Skulle ønske noen kunne si det samma i dag, men da var det nok bare kateteret mitt dem hadde kjent. Som jeg har sagt før, kos dere med underlivet deres, og med andres også, før det blir for seint, for alt i livet tar slutt før eller siden.

Da tar vi Katetersangenen står ikke i Landstads reviderte

Du står der på dass og pisser
    og strålen er sterk og spisser
    Stolt spruter'u i pissetroa
    når'u viser fram Velse Hoa
    Du trur visst du er en pokker tel kar
    du står og pisser med alt det du har,
    men når jeg kateteret mitt tar
    og stikker'e gjennom prostata'n bar
    Da pisser jeg serru serru
    like flott som deg serru serru
    Det er'kke noen forskjell på deg og på meg.
    Da stråler jeg serru serru
    like langt som deg serru serru
    Det er'kke noen forskjell på deg og på meg!

Spørsmål 8:
    En sportskommentator i Nrk blei kjent for detta uttrykket: "Han står som en påla!" Hva het han, som også Oksa hadde som gymlærer? (Svar: Pål Clasen)

Spøsmål 9:
    Nå skal det handle om lutefisk.
    I mitt barndomshjem på Vålerenga med utedass, som lå så langt borte at jeg måtte ta den hjemmelagde sykkær'n når det hasta, og vi hadde sinkbalje som badekar på kjøkkengølvet, der unga ble bada etter tur. Her hadde vi lutefisk som fast meny på nyttårskvelden. Det trudde jeg skyldtes at vi var fattige og hadde brukt opp penga tel jul, og ikke hadde penger til kjøttmat. Så satt jeg der og pirka i lutefisken tel riskremen kom på bordet.

Spørsmålet er hvilken spesiell potetsort bruker Hellstrøm og brukte Lutefiskens Venner i alle år til lutefisk? Hva heter potetsorten som ekspertene anbefaler tel lutefisk? For å gjøre det litt enklere for dere, så er det ikke mandelpotet som er det riktige svaret.
    (Svar: Ringerikspoteter)

Spørsmål 10: Film
    I det året Oksa blei født, i 1943, kom det en film som handla om borgerkrigen i Spania, med Gary Cooper og Ingrid Bergman. Hva het filmen på norsk eller engelsk?
    (Svar: Klokkene ringer for deg/ For whom the bell tolls)

Spørsmål 11: Om grevinnen og hovmesteren:
    Hva heter han som sitter nærmest grevinnen på hennes høyre side? ( Svar: Mr. Winterbottom)

Spørsmål 12:
    Så går vi over tel klassiske tretrinnsraketter. Fortell hva det er.
    Her en om teddybjørner:
    12.1:
    Hvem er teddybjørnen oppkalt etter? President Theodor "Teddy" Roosevelt?

12.2:
    I gamle dager var det ei vise som het Teddyen min, som begynner: "Jeg fikk av min pappa en teddy". Hvem sang den? Lille Grethe (Nilsen) Grethe Kausland.

12.3:
    I visa om Teddybjørnen til Prøysen får ei jente en teddybjørn av bestefaren sin. Hva het jenta? (Mariann)

Spørsmål 13:
    En tretrinnsrakett om T-banen i Oslo:
    13.1: Flere stasjoner er lagt ned i T-banesystemet i Oslo. To av dem med samma forbokstav. Hvilke to stasjoner er det? (Svar: Volvat og Valkyrie plass (stasjon)

13.2: Hvor mange meter over havet ligger Majorstua T-banestasjon?
    Er det 47,7 -67,7 eller 77,7 meter over havet? (47,7)

13.3: Er T-banen i distanse lengre fra Stortinget til Vestli, enn fra Stortinget til Frognerseteren? Svaret er Ja eller Nei. (Svar: Ja, 15,1 km til Vestli - 14,3 til Frognerseteren)

Spørsmål 14:
    Oslo-spørsmål:
    14.1:Hvilken bydel i Oslo har flest innbyggere?
    Bydel Frogner - Bydel Gamle Oslo eller bydel Grünerløkka?
    (Svar: bydel Frogner)

14.2: I en eneste bydel i Oslo forventes en nyfødt gutt å bli over 80 år. Hvilken bydel er det? Er det bydel Nordstrand - bydel Nordre Aker eller bydel Vestre Aker? (Svar: bydel Vestre Aker)

14.3: Hvilket av disse vannene i Oslo er størst i kvadratmeter av Bogstadvannet, Sognsvannet og Østensjøvannet? (Svar: Bogstadvannet 1 kvadratkilometer)

Comment

Working...
    X