Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Observasjoner fra quizen 11. januar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Observasjoner fra quizen 11. januar

Her er noen observasjoner fra 11. januar-quizen.

Hadde noen spurt meg på forhånd om hvilken av sjakkspillerne på utdelingsarket færrest ville klare, hadde jeg satt penger på Catherine Deneuve. 10 lag har stirret på pene franske damer siden 60-tallet, mens 8 lag har sett på Bobby Moore og 7 på Franz Beckenbauer. At ett lag kan ha sett Hilde Hummelvoll spille sjakk mot David Bowie overgår min fatteevne. Kari Bremnes er også et dristig tips. En god del lag var veldig ivrige på at ett eller flere svar burde være Fisher (Carrie) eller Fischer (Bobby). For å toppe det hele satset ett lag på Gary Fisher, mannen som fant opp terrengsykkelen. Mange ville ha med store sjakkspillere. Det var forslag på Larsen (jeg antar de mener dansken Bent Larsen), Boris Spasskij og Agdestein. Noen flyttet opplysningen om at det ble spurt om rollefigurer over på Beckenbauer og Moore og så Starsky & Hutch isteden. Ett lag som klarte Bobby Moore, ble værende i engelsk fotball og mente at han spilte mot den gamle Arsenal- og Liverpool-spilleren Ray Kennedy, og det feilsvaret er slett ikke dårlig. De ligner litt. Xavier og Magneto ble begge besvart riktig av 15 lag. Gandalf fra Ringenes Herre og Star Treks Jean-Luc Picard var blant feilsvarene, det samme var gud mot djevelen. David Bowie og Hans Olav Lahlum hadde samtlige lag riktig, mens ett lag bommet på Linni Meister og satset på Linda Johansen. I dårligste laget og Sixpack var de eneste lagene som hadde samtlige åtte sjakkspillere.

Noen av feilsvarene på Game of Thrones-whisky-spørsmålet bør kunne bli egne merkevarer. «White Walker» var riktig svar og også «Johnny Whitewalker» ble godkjent. «Nightwalker», «Kings Landing», «Iron Throne» og «Dragon Water» har alle potensial. «Stark Label» er muligens heller et sterkøl, mens å oppkalle en whisky etter seriens fremste alkoholiker virker rart – «Tyrion» vil kanskje også kun bli solgt i halvflasker. Nok dvergvitser. «Fire and Ice» ble foreslått av to lag og utgjør sammen med «Icewalker», «Whiskey of Thrones» og «Valar Morgulis» summen av forslagene.

I min naivitet trodde jeg at det fantes tre muligheter for hvordan Andrea Bocelli-albumet kunne staves Sí (riktig), See (han er blind og ønsker å se) og Sea (havet er jo så poetisk, sukk). Ingen poetiske svar fra Bohemen-quizerne: Sí (9 lag), See (8), Cee (2), Xi (1), Ci (1), og Tsi (1). Jeg minner derfor om at han er italiener og heter Bocelli og ikke er asiaten Bo Cel Li.

Før i tiden var man blant verdens mest kjente idrettsutøvere hvis man var verdensmester i tungvektsboksing – Jack Dempsey, Joe Louis, Rocky Marciano, Ingemar Johansson, Muhammad Ali og Mike Tyson for å nevne noen. Oh how the mighty have fallen! Kun Harry Quizna og IDL kunne Anthony Joshua og Hovedstyret var alene om Deontay Wilder.

Folk & Røvere er sånn middels kjent blant quizerne, 10 lag hadde riktig svar. Arne Scheie er veldig kjent, men ett lag mente å høre Jon Herwig Carlsen. Videoen https://www.youtube.com/watch?v=ujlvefb2qjw er så vidt jeg kan se spilt inn på Bohemen med Jan Vardøen i rollen som Kjell Grønningen.
    Christian Flermoe

IDL
Working...
X