Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Allende eller Nyerere?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Allende eller Nyerere?

På fredagsquizen stilte vår alles kjære Thomas et spørsmål om hvem som var den første folkevalgte marxistiske president. Den avdanka statsviter'n og den høyst oppegående kverulanten Oksa mener Thomas her er på tynnere is enn den som var på Store Sandungen.

Så vidt jeg veit var Allenede ikke leder for et marxistisk parti, men for Sosialistpartiet, og det er to forskjellige ting. Oksa satsa all sin prestisje på spørsmålet, og den er ikke liten, og svarte Nyerere. Julius Nyerere ble Tanazania første folkevalgte president i 1962, tru jeg det var, og han blir regna som sosialist, sjøl om partiet hans ikke har sosialisme i navnet.

Herved bør Oksa rehabilteteres!

Ellers var quizen nesten en høydare for Sotahjørnet, som kom langt opp på resultatlista - for en gangs skyld, og hadde ikke quizmastera vært så jævlig feite, så hadde det blitt enda ett poeng tel. Da hadde det ikke vært langt igjen tel pallen!

Oksa

(natteravn)

Re: Allende eller Nyerere?

Mulig quizmaster fulgte CIA-standarden for måling av marxistiskhet. Allende lå som kjent rett over grensa for når det er tvingende nødvendig å finansiere et statskupp for å få den folkevalgte presidenten likvidert. Men programmet hans var da vel strengt tatt forholdsvis sosialdemokratisk?

Singer Ultras fikk forøvrig hverken bonger eller poeng for vårt svar: Alle marxisitiske presidenter er valgt av folket.

Comment

Marxisme må være et definisjonsspørsmål der politikeren som velges setter merkelappen, i alle fall hvis partiprogrammet er utydig. Da Allende definerte seg som sosialist vil jeg hevde at til og med Mbeki i Sør-Afrika er mer marxist enn Allende.
      Skriv livet med kulepenn!

Comment

Hva med vår venn Kim Il Sung i Nord Korea. Han pleide jo å ligge rundt 100% i valgene, og gjerne litt over også. Hvis ikke det er folkevalgt så vet ikke jeg.

Comment

Med mindre det ble spesifisert klart og tydelig i spørsmålet at det var snakk om frie valg, så har Panda helt klart et poeng. I så fall er det massevis av folk som var mer tydelige marxister en Allende. Enver Hoxha f.eks. Allende var jo dessuten medlem og medstifter av Chiles Sosialistparti, som styrer i dag, og selv om han personlig så på seg selv som marxist, så er det vel primært den formelle partitilhørigheten som bør gjelde? Marxist-sympatisør men i praksis sosialist og med flere forgjengere, om enn i mindre frie valg gjør dette spørsmålet litt søkt. Selv om det var et morsomt forsøk.
          -------------------------------------

"We have met the enemy and he is us."

Comment

Etter å ha tenkt meg grundig om foreslår jeg Einar Gerhardsen som korrekt svar. Han var vel marxist sånn fram til midten av 20-tallet?

Comment

Ikke at jeg har noe med dette å gjøre, men Einar har vel aldri vært president?.

Forøvrig ble Allende valgt til president i 1970, men Klement Gottwald som ble president i Tjekkia i 1948, bør i allefall gå foran hvis man snakker om frie valg og marxistiske presidenter.
              Glenn Hillstrand

Comment

Hvis det ikke er så nøye om man er marxist, er det vel heller ikke så nøye om man er president?

Comment

Sitat: Den tir, 23 januar 2007 13:10 skrev lille i:

> Hvis det ikke er så nøye om man er marxist, er det vel heller ikke så nøye om man er president?

hehe, i så fall er Edvard Benes den første President ( Tjekkia det også ), En sovjet vennlig sosialist som ble valgt som President i 1935, men Gottwald (Kommunist) tok over etter han i hans andre periode ( etter krigen ).

Glenn Hillstrand

Comment

Blir nødt til å stryke spørsmålet. http://www.klanen.no/snakk/images/sm...on_redface.gif

Neste gang man klager, så klag med en gang og ikke dagen etter. Og klag til quizmasterne.
                    Ivers

Luftens Baron

Comment

Kjære Thomas!

Du veit jeg har stor sans for dine quizer, og jeg har ikke klagd, bare kommentert detta spørsmålet. Det gjorde jeg også til deg på fredagskvelden, om ikke promillene mine husker feil.

Sotahjørnets Venner har som policy ikke å klage, men bare å kose seg. Det gjorde vi i aller høyeste grad sist fredag, noe også poengsummen vår viser. Problemet var at jeg satsa prestisjen min på at det ikke var Allende, og etterpå blei møtt med drepende blikk fra dem andre på laget. Derfor dreier detta seg for meg om å bli rehabilitert og få tilbake min posisjon som lyssøyle på laget, hvilket herved er vedtatt!

Oksa

(rebell)

Comment

Grunnen til at du fikk lumske blikk var selvfølgelig ikke fordi svaret var feil, men fordi det gale svaret ikke førte til at resten av laget fikk påspandert en runde.
                        in Absinthia

Comment

Working...
                        X